Sunday, January 03, 2010

Isu Kalimah Allah : Pencetus Kebangkitan Ahli Sufi ?



Tajuk : Isu Kalimah Allah : Pencetus Kebangkitan Ahli Sufi ?

Artikel Oleh : Sangtawal Sakranta.


Isu penggunaan nama Allah oleh orang bukan islam semakin hangat diperkatakan. Tercetusnya isu ini diambang tahun baru 2010 ini amat menarik untuk direnungkan. Setelah isu ini senyap seketika baru-baru ini dek pengharamannya buat sementara waktu, kini isu ini timbul semula malah ia telah menjadi penghulu kepada isu-isu lain yang akan berlaku sepanjang tahun ini 2010.

Sebenarnya dulu (5/3/09) saya pernah menulis satu artikel berkaitan isu kalimah Allah ini yang bertajuk : Kalimah Allah, Allah itu maksudnya Puji Zat , KLIK SINI :


Apa yang pasti , kita lihat isu agama telah menjadi acara pembuka tirai 2010! Keputusan mahkamah kali ini nampaknya berpihak kepada mereka, namun harus mereka ingat, percaturan mereka di bumi jawi ini akan musnah dan berkecai kerana bumi jawi ini hanya dijanjikan kepada mereka yang memiliki sebutan “Allah” didalam hatinya, bukan yang tertulis diatas kertas akhbar untuk dibaca dan seterusnya dijadikan pembungkus nasi lemak itu! Sudah pasti perencanaan mereka tidak sehebat doa para Ahlillah sejak zaman berzaman yang terus naik ke hadirat Allah swt tanpa hijab! Sesungguhnya apa yang terjadi dan sedang terjadi ini juga dalam perhatian dan pemantauan mereka! Semoga mereka juga tidak membiarkan malapetaka kepada agama islam ini terus berlaku.


Wahai saudaraku dan mereka yang beriman kepada Allah dan Rasulnya yang mulia Nabi Muhammad saw, sedarlah dari lena yang panjang, berbisiklah pada hati, alangkah malunya roh kita tanpa hiasan apa-apa! alangkah kosongnya jiwa kita tanpa tujuan apa-apa!

*Nantikan kebangkitan ahli sufi yang akan berjuang seperti singa Allah!

Wahai Pemuda- Pemuda islam terutamanya Bani Jawi yang Perkasa , sudah tiba masanya kamu bersatu hati dan masuk kedalam saf-saf perjuangan ini.Buatlah persiapan secukupnya!!! Sudah tiba masanya kamu bangkit setelah melalui hari-hari suluk yang panjang dan penuh dengan ujian! Wahai pendekar-pendekar sufi yang terbilang, Sudah tiba masanya kamu menzahirkan segala kekuatanmu yang tersembunyi dan nyata demi mempertahankan kesucian dan kebenaran agama islam ini dari terus dihina dan dipijak-pijak oleh musuh-musuh Allah dan musuh-musuh Rasulmu!Ayuh, bangkitlah dengan ilmu, hikmah dan kekuatan!!!

Perjuangkanlah Hak memiliki perkataan “Allah” sedaya upaya kamu dan dengan apa saja cara yang kamu mahu. Sekiranya kamu gagal, usahlah bersedih hati.Teruskanlah menyebut nama Allah didalam hatimu seperti selalu, jangan sampai kalimah itu hilang dari bibirmu dan terus lenyap dari hatimu, setiap detik, setiap masa, malam atau siang, waktu kau berjalan, berdiri, duduk dan berbaring, malah perbanyakkanlah sebutan itu hingga ia memukul-mukul tangkai hatimu, biar sebutan itu berjalan bersama aliran darahmu, biar ia sebati dalam setiap tarikan masuk dan keluar nafasmu, bersolat dan berzikirlah , mohonlah pertolongan dari Yang Maha Kuasa, bangun dan kejutkanlah ahli rumahmu di sepertiga malam dan bertahajjudlah, gemakan alunan zikirmu ke segenap penjuru alam sehingga segala hidupan dan gunung ganang turut berzikir denganmu seperti zikir Nabi Daud a.s.Janganlah berputus asa dengan Rahmat dan Janji Allah. Berusahalah, berdoalah dan bertawakkallah, Kemenangan pasti menjadi milik kita, insyaAllah. Jangan biarkan nama yang kita cintai "Allah" itu , yang sentiasa berdetik dihati kita itu menjadi milik orang Kuffar, terutamanya musuh Allah dan musuh rasul-rasulmu.

Pandanglah dirimu yang lahir lalu kamu pandanglah dirimu yang sebenar dengan mata batinmu pula dari satu perhentian jiwa yang bertingkat-tingkat itu ke perhentian jiwa seterusnya , bermula dari bawah ke atas dan dari atas turun semula kebawah, pakaikanlah pakaian taqwa dan sematkanlah kalimat-kalimat Nadzhor pakaian Nabi-Nabi yang turun temurun itu keseluruh anggotamu, biar ia menyemuti kulit, daging, tulang dan rongga tubuhmu.Bila kamu benar-benar yakin dengan Allah iaitu kamalulyaqin setelah melewati ainul yaqin ke haqqul yaqin, maka masuklah kamu kedalam saf-saf pejuang dijalan Allah sebagai Jundullah yang terpilih.Usah takut usah gentar , Allah bersamamu! perjuangan tidak semestinya dengan menghunus senjata!

Ambillah iktibar dan hikmah dari cerita Ahli sufi yang terkenal ini iaitu Abu Yazid Al Bustami yang telah mengalahkan Pendeta-Pendeta Kristian dizamannya bersenjatakan “Ilmullah”. Malah , dia telah menyedarkan pendeta-pendeta tersebut untuk memeluk islam lalu mengubah sebuah gereja menjadi sebuah masjid pula! Inilah tanggungjawab kita saudaraku!

Abu Yazid adalah tokoh sufi yang hebat dizamannya. Dia dikatakan pernah berguru kepada 113 orang alim sebelum dia bertemu dengan guru yang sejati yang akhirnya membimbing dirinya kejalan tareqat kesufian yaitu seorang imam yang masyhur dari kalangan ahlul bait yaitu Imam Ja'far Shodiq.

Pada suatu hari Abu Yazid mendapat mimpi sebanyak 3 kali untuk pergi ke gereja Samaan .Beliau pun pergi ke gereja tersebut dengan memakai pakaian seperti yang diarahkan didalam mimpinya.

Setelah ketua Paderi datang, ketua Paderi itu tidak dapat berucap. Dia tahu ada orang lain, orang Islam di dalam gereja itu. Katanya, " ada orang yang percaya kepada Syariat Muhammad di dalam gereja ini."

Semua paderi menjadi gempar dan mereka mahu orang itu di bunuh. Namun ketua paderi menghalang, sebaliknya ketua paderi meminta orang itu bangun supaya mereka dapat mengenalinya. Abu Yazid Al-Bustami pun bangun, tanpa rasa takut.

Ketua paderi berkata, "wahai pengikut Muhammad, saya akan mengajukan pertanyaan kepada kamu. Jika kamu dapat menjawab semuanya dengan benar, maka saya akan mengikut agama kamu. Namun jika kamu tidak dapat menjawabnya, maka kami akan membunuh kamu."

Jawab Abu Yazid, "baiklah! Tanyalah apa saja yang kamu ingin tanyakan."

Kesemua soalan Ketua Paderi sebanyak 50 soalan itu dijawab oleh Abu Yazid, diantara soalan itu ialah :

Rujukan : Klik Sini


1. Yang satu tidak ada duanya ? Jawabnya : Kewujudan Allah Maha Esa. Dia Tuhan yang tunggal tiada sekutu baginya.

2. Yang dua tiada tiganya ? Jawabnya : Malam dan siang. Apabila pergi malam datanglah siang dan apabila pergi siang datanglah malam.

3. Yang tiga tiada empatnya ? Jawabnya : Kursi, Kalam dan Arash Allah Hu Subhanahu Wataala.

4. Yang empat tiada limanya ? Jawabnya : Taurat, Injil, Zabur dan Al-Quran.

5. Yang lima tiada enamnya ? Jawabnya : Islam telah memfardukan solat lima waktu: Zohor, Asar, Maghrib, Ishak dan Subuh.

6. Yang enam tiada tujuhnya? Jawabnya : Hari-hari Allah telah menciptakan langit dan bumi. Ini semua tersebut di dalam Kitab-kitab suci juga.

7. Yang tujuh tiada lapannya ? Jawabnya : Tujuh petala langit dan tujuh lapis bumi yang disebut di dalam Kitab Suci juga.

8. Yang lapan tiada sembilannya? Jawabnya : Bilangan Malaikat yang memikul Arash Allah Taala yang disebutkan di dalam Kitab Suci (ertinya): dan akan memikul Arash Tuhan kamu pada hari (Kiamat) itu adalah lapan Malaikat.

9. Yang sembilan tiada sepuluh? Jawabnya : Bilangan kaum daripada golongan manusia yang menjadi kerosakan bumi Allah, sebagaimana yang tersebut di dalam Kitab Suci (ertinya): di dalam kota itu dahulu terdapat sembilan kumpulan yang menjadi perosak bumi, mereka tidak pernah melakukan yang baik.

10. Sepuluh yang sempurna ? Jawabnya : Kewajipan puasa sepuluh hari ke atas orang yang berihram haji sebagaimana firman Allah Taala (ertinya): Maka hendaklah ia (orang yang berihram haji) berpuasa tiga hari semasa haji dan tujuh hari setelah balik ke negerinya. Itulah dia sepuluh yang sempurna.

11. Yang sebelas ? Jawabnya : Saudara-saudara Nabi Yusof Alaihissalam.

12. Yang dua belas? Jawabnya: Bilangan bulan dalam setahun.

13. Yang tiga belas ? Jawabnya : Mimpi Nabi Yusof Alaihissalam yang tersebut di dalam Kitab Suci: Sesungguhnya Aku melihat sebelas bintang, matahari dan bulan. Jumlahnya tiga belas.

14. Orang yang berdusta,kemudian dapat masuk Syurga? Jawabnya : Mereka ialah saudara-saudara Nabi Yusof Alaihissalam. Mereka memberitahu ayah mereka Nabi Yaakob Alaihissalam bahawa Yusof telah di makan serigala. Mereka membawa pakaiannya yang dilumur dengan darah kambing. Perkara yang mereka lakukan itu adalah suatu dusta.

15. Orang yang benar, tetapi mereka dimasukkan ke dalam neraka? Jawabnya : Mereka ialah kaum Yahudi dan Nasrani, sesuai dengan firman Allah Ta’ala ( ertinya ) : telah berkata Kaum Yahudi, kaum Nasrani itu tidak benar dan berkata kaum Nasrani pula kaum Yahudi itu tidak benar. Kedua-dua kaum itu berkata benar pada tuduhan mereka antara satu dengan lain, namun mereka tidak mahu tunduk kepada kebenaran yang ada di hadapan mereka iaitu mempercayai agama yang di bawa oleh Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasalam sebagai agama yang sebelumnya. Lantaran itu mereka menduduki neraka.

16. Tempat roh dalam badan manusia? Jawabnya : Roh berada di dalam tubuh badan manusia yang hanya diketahui hakikatnya oleh Allah Taala kerana roh adalah merupakan urusan Allah Taala jua, berdasarkan firmannya (ertinya): katakan roh itu dari perkara urusan Tuhanku.

17. Al Zariyati Zarwa ? Jawabnya : Nama empat macam angin.

18. Al Hamilati Wakra ? Jawabnya : Awan gemawan di dada langit.

19. Al Jariyati Yusra ? Jawabnya : Perahu-perahu yang belayar di laut.

20. Al Mukassimati Amra ? Jawabnya: Malaikat-malaikat yang bertugas membahagi-bahagikan rezeki kepada manusia pada malam Nisfu Syaaban.

21. Yang empat belas? Jawabnya : Tujuh petala langit dan tujuh lapis bumi yang sesuai dengan firman Allah Taala (ertinya): Maka Allah berfirman kepadanya iaitu kepada tujuh petala langit dan tujuh lapis bumi, datanglah kepada aku secara patuh terhadap perintahku ataupun secara terpaksa. Maka berkata kedua-dua langit dan bumi, "kami akan datang kepadamu secara patuh dan taat."

22. Kubur yang berjalan dengan penghuninya? Jawabnya: Ikan besar yang menelan Nabi Yunus Alaihissalam. Nabi Yunus Alaihissalam di bawa oleh ikan ke mana-mana sahaja yang akhirnya dimuntahkan di pantai dengan izin Allah Taala.

23. Yang bernafas, tetapi tidak mempunyai roh? Jawabnya : Waktu subuh seperti firman Allah Taala (ertinya): demi subuh apabila ia terlepas.

24. Air yang tidak turun dari langit dan tidak keluar dari bumi? Jawabnya : Air yang dikirim oleh ratu Balqis kepada Nabi Sulaiman Alaihissalam di dalam botol iaitu air peluh kuda.

25. Empat yang bukan daripada golongan manusia, Malaikat dan bukan daripada punggung lelaki dan daripada perempuan? Jawabnya : Kibas yang di bawa Jibril Alaihissalam sebagai korban ganti Nabi Ismail Alaihissalam, unta Nabi Salleh Alaihissalam yang disembelih kaumnya, untuk Nabi Adam dan Siti Hawa Alaihissalam.

26. Satu ciptaan Allah, lalu diingkarinya sebagai satu yang buruk? Jawabnya: Suara keldai yang tidak sedap didengar, sesuai dengan firman Allah Taala (ertinya): sesungguhnya suara yang paling buruk ialah suara keldai

27. Darah yang mula-mula mengalir ke bumi? Jawabnya: Darah Habil yang dibunuh oleh saudaranya Kabil.

28. Sesuatu ciptaan Allah, lalu diangkat sesuatu yang berat? Jawabnya: Helah kaum wanita, seperti Firman Allah Taala (ertinya): sesungguhnya tipu helah wanita adalah suatu tipu helah besar atau berat.

29. Pada mulanya sebatang kayu kemudian menjadi roh? Jawabnya: Tongkat Nabi Musa Alaihissalam

30. Wanita yang paling utama? Jawabnya: Hawa, ibu sekalian manusia, kemudian Khatijah dan Aisyah, Asiah (isteri Firaun) dan Maryam Binti Imran.

31. Gunung yang paling utama? Jawabnya : Gunung Tursina

32. Binatang yang paling utama? Jawabnya : Kuda.

33. Bulan yang paling utama? Jawabnya : Bulan Ramadhan.

34. Malam yang paling utama? Jawabnya : Lailatul Qadar.

35. Tentang Atta’mah? Jawabnya : Hari Kiamat.

36. Pohon yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting ada 30 daun, setiap daun ada lima kembang, dua bunga di matahari dan tiga bunga di tepi kegelapan? Jawabnya: Pohon itu "tahun" yang padanya ada 12 bulan, satu bulan ada 30 hari. Lima itu ialah lima waktu solat

37. Satu benda yang pergi haji dan tawaf di Baitullah, tetapi tidak mempunyai roh dan tidak wajib haji? Jawabnya : Bahtera Nabi Noh Alaihissalam.

38. Empat jenis air yang lain rupanya dan rasanya, tetapi sumbernya satu? Jawabnya: Air mata, air telinga, air hidung dan air mulut. Air mata masin, air telinga pahit, air hidung masin dan air mulut tawar.

39. Nakir, fatil dan kitmir? Jawabnya: Nakir ialah titik yang terdapat pada kulit luar benih, fatil ialah titik yang terdapat di dalam benih dan kitmir ialah kulit yang membaluti benih.

40. Sabid dan Labad? Jawabnya : Bulu kambing biri-biri dan kambing kasi.

41. Sam dan Ram? Jawabnya : Makhluk yang telah ada sebelum wujud Nabi Adam Alaihissalam.

42. Maksud keldai Makwak? Jawabnya : Keldai Makwak tanda ia melihat syaitan, lalu ia berkata: Allah melaknatnya.

43. Maksud anjing menyalak? Jawabnya : Anjing menyalak bermaksud: Awas! Celaka bagi penghuni-penghuni neraka dari kemurkaan Allah yang maha berkuasa.

44. Maksud jeritan kuda? Jawabnya : Kuda menjerit bermaksud: Maha suci Allah yang memeliharaku ketika tentera berpadu menyerang musuh dengan penuh semangat.

45. Maksud jeritan unta? Jawabnya: Unta menjerit membawa maksud: Hasbiyallahu Wakafa Billahi Wakila (ertinya): Memadailah Allah bagiku dan cukuplah Dia tempat aku menyerahkan diriku.

46. Maksud nyanyian burung Bulbul? Jawabnya: Nyanyian Bulbul bermaksud: Maha suci Allah pada waktu pagi dan pada waktu petang.

47. Maksud bunyi katak? Jawabnya: Bunyi katak bermaksud: Maha suci Tuhan yang di sembah di mana-mana sahaja ada makhluknya dan di tempat-tempat yang tiada penghuninya.

48. Maksud kata-kata burung Nakus? Jawabnya : Maksud kata-katanya: Maha suci Allah sungguh-sungguh! Wahai anak Adam! Lihatlah di barat dan di timur di dunia itu, adakah makhluk yang menongkat langit?.

49. Kaum daripada makhluk Allah yang diutus kepadanya, namun ia bukan dari kumpulan jin, manusia dan Malaikat? Jawabnya : Makhluk itu adalah lebih seperti Firman Allah Taala (ertinya): dan Tuhan kamu telah mewahyukan kepada lebih..( jawapan ini tidak lengkap, jadi kepada pembaca yang ada jawapannya, saya berharap sila berikan jawapan didalam komen untuk dikongsi bersama…)

50. Di mana malam ketika siang dan di mana siang ketika malam? Jawabnya : Kedua-duanya berada di dalam ilmu Allah Taala yang amat sulit.


Selepas menjawab kesemua soalan diatas ,kata Abu Yazid, "saya sudah jawab semua pertanyaan tuan. Sekarang ada lagikah soalan-soalan lain?"

Semua pendeta menjawab, "tidak ada lagi,"

Kemudian Abu Yazid mengemukakan pertanyaan kepada mereka. "Beritahu saya kunci Syurga dan Neraka langit? "

Tidak seorang pun yang dapat menjawabnya dan mereka mengaku bahawa memang mereka tidak tahu jawapannya. Baru satu soalan sudah tidak dapat dijawab sedangkan Abu Yazid telah menjawab berpuluh soalan.

Mereka meminta ketua paderi menjawab, namun ia membisu.

Katanya, "Bukan saya tidak mahu menjawab, tetapi saya takut kamu semua tidak bersetuju."

Mereka hairan mendengar kata-kata ketua paderi itu. Akhirnya mereka mendesak juga dan bersedia untuk bersetuju dan menerima kata-kata ketua mereka.

"Bahawa kunci Syurga dan kunci langit itu tidak lain ialah "LAILA HAILLALLAH HU MUHAMMAD DARASULULLAH." Tegas ketua paderi.

Mereka semua tersentak, terdiam. Lalu Abu Yazid berkata, "memang benar kata ketua kamu ini."

Abu Yazid menuntut janji kepada ketua paderi dan persetujuan pengikut-pengikutnya.

"Sahabat-sahabat sekalian percayalah bahawa apa yang saya beritahu itu adalah benar. Saya tidak didesak oleh mana-mana tekanan. Memang sudah lama saya fikirkan hendak menyampaikan perkara ini kepada sahabat-sahabat semua, tetapi saya bimbang sahabat-sahabat tidak akan percaya kepada saya lagi. Saya hanya menunggu waktu."

"Dari mana tuan mengetahui perkara ini?" Tanya salah seorang paderi.

"Dari ketua sebelum saya." Jelas ketua paderi.

"Sebelum ketua itu meninggal dunia dia telah bersumpah bahawa perkara yang dikatakan itu adalah benar." Sambung ketua paderi itu.

"Kalau begitu, apa lagi yang kita tunggu!"

Ketua paderi dan pengikut-pengikutnya semuanya memeluk Islam disebabkan oleh Abu Yazid.

Ilmu Abu Yazid telah menyelamatkannya daripada maut. Ilmu ketua paderi telah menyelamatkan dia dan paderi lain daripada kesesatan dan ilmu kedua-duanya telah menutup tabir kejahilan dan menyingkap tabir kebenaran dan Islam!

Selepas itu mereka pun bersama - sama mengubah gereja tempat mereka berdialog itu menjadi sebuah bangunan Masjid dan Abu Yazid dilantik sebagai guru mereka.


*Akhir sekali, sebagai artikel pertama di tahun baru 2010 ini, saya siarkan dibawah sebuah artikel pilihan dari ucapan Maulana Sheikh Nazim untuk renungan bersama. (Siapa Sheikh Nazim? : Klik Sini). Pandangan Sheikh Nazim tentang Perang Akhir zaman : KLIK SINI.




Artikel Pilihan :

Tajuk : Segalanya Hanya Untuk Allah .

Sumber: Klik Sini :


[Kita sudah diminta untuk merenungkan apa yang sedang kita lakukan setiap saat. Tanggung jawab ini memberikan kehormatan kepada kita. Kalian harus tahu apa yang kalian lakukan dan untuk siapa atau untuk apa kalian bergerak, berlari atau bertanya tentang sesuatu.

Renungkanlah. Apa tujuan atau target kalian? Apa yang kalian lakukan untuk ego kalian dan untuk dunia ini adalah palsu dan akan lenyap. Semua ini hanya sementara dan karenanya tidak bernilai. Tetapi apa yang kalian lakukan untuk Allah swt itu tidak akan berakhir.

Bila aku duduk, maka istirahatku pun untuk Allah swt. Aku bergerak atau tidak, semuanya untuk Allah swt. Dan aku berserah diri pada Tuhanku. Aku akan bersegera mengerjakan perintah-Nya.

Tanggung jawab itu dimulai sejak kalian terjaga. Hendaknya kalian melihat untuk apa dan siapa kalian kerjakan dan apa manfaatnya. Bila tidak bermanfaat untuk diri kalian sendiri atau untuk orang lain, tinggalkan niat itu, karena saat itu akan mengundang kutukan atas diri kalian.

Segalanya hanya untuk Allah swt. Dan semua yang kalian lakukan adalah untuk Allah swt(hal dan aturan yang penting). Semua yang menjadi milik Allah swt pastilah untuk Allah swt. Itulah Iman sejati dan kalian telah ditawarkan untuk memegang teguh peraturan itu. Karena kalian tahu bahwa semuanya untuk Allah swt, maka kalian harus melakukan segalanya untuk Allah swt semata. Bila hidup, hiduplah untuk Allah swt, matilah untuk Allah swt, dan makanlah untuk Allah. Bila minum, minumlah untuk Allah; bila membangun, lakukanlah untuk Allah.

Kalau bicara, bicaralah untuk Allah. Sehingga semuanya akan menjadi ibadah. Bila setiap tindakan dan setiap saat diperuntukkan untuk Allah, maka Allah akan mengusung dan mendukung hamba tersebut. Karena dia hidup untuk Allah dan melakukan semuanya untuk Allah, maka Allah pastilah mendukungnya. ( penulis : dukung = pertolongan/bantuan)

Manusia jatuh ibarat daun berguguran dari pohonnya. Tidak lagi bermanfaat bagi pohon induknya. Hanya bagi diri mereka sendiri. Tidak pernah mengindahkan Tuhannya atau melakukan sesuatu untuk Penciptanya. Terkecoh oleh dunia. Hidup hanya mengejar materi. Tidak pernah memikirkan kehidupan spiritual. Kita harus mengelola kehidupan spiritual selama 24 jam sehari, tetapi kita tidak memikirkannya walaupun hanya 24 detik.

Segalanya untuk Allah dan kalian juga untuk Allah, jadi lakukan semuanya untuk Allah. Allah melihat niat kalian dan bila ditujukan untuk-Nya, kalian tidak akan ditinggalkan oleh-Nya dalam genggaman Setan.Tidak! Allah akan menjaga dan mendukung kalian. Allah melihat ke dalam hati kalian dan bila Dia melihat kalian mengabdi pada ego kalian atau hasrat fisik kalian, Dia akan menghentikan dukungan-Nya. Dia akan melihat apakah kalian tetap mengikuti jalan dan perintah-Nya; bila tidak, Dia akan meninggalkan kalian sebentar, siapa tahu kalian akan kembali pada jalan yang benar.

Bila beramal untuk Allah, maka semua yang kalian kerjakan akan diberkahi, dihormati dan diterima oleh-Nya. Bila pekerjaan kalian bukan untuk-Nya, maka sia-sialah pekerjaan itu dan kalian menghancurkan diri sendiri. Kesukaran yang tidak terhitung akan mengelilingi kalian. Perhatikan selalu pekerjaan kalian, apakah benar-benar untuk Tuhan kalian? Perhatikan berapa jam tersedia untuk-Nya, berapa lama kalian berhubungan dengan Hadirat Ilahi dan berapa jam kalian bersama ego kalian.

Bila kalian makan, minum, bekerja, shalat, pokoknya setiap waktu hendaklah kalian bersama Allah. Ini akan membuat kalian kuat dan bahagia dan hidup akan terasa manis. Allah menganugerahkan hidup yang indah dan nyaman bagi orang beriman, bukannya hidup yang sulit dan hambar. Yang demikian itu adalah untuk mereka yang tidak beriman atau mereka yang berbuat ingkar.

Hiduplah dan menyediakan diri untuk Allah. Matilah untuk Allah. Hanya itu. Biarkan mereka merenggut seluruh dunia. Mereka hanya ingin hal-hal duniawi, makan dan minum saja. Jangan! Kenikmatan itu datangnya dari Allah dan hati kita menantikan berkah-Nya yang tak terhingga.

Dengan bekerja untuk Allah dan taat kepada-Nya, Dia akan menyelubungi kalian dengan Cahaya Ilahiah. Setelahnya, kalian harus melindungi dan mempertahan kannya. Kalian harus mengorbankan hasrat fisik kalian agar kekuatan spiritual dengan cepat dan mudah mencapai jiwa kalian.

Janganlah kehilangan kepercayaan pada Pencipta kalian yang berfirman, Akulah penjamin makan dan minum kalian. Dan bila kalian menyediakan diri kalian untuk-Ku, Aku akan memudahkan segalanya untuk kalian. Bila kalian percaya pada-Ku, Aku tidak akan membuat kalian lelah.Hal ini akan memberikan rasa puas dalam diri kalian. Tak usah memikirkan apapun. Cukup penghambaan saja. Tuhan berfirman, Percayalah pada-Ku, Aku akan memudahkan segalanya.(Prinsip terpenting dalam Islam).

Siapa pun yang hidup untuk Allah mengetahui bahwa Allah saja lebih dari cukup. Kita percaya dan mempercayai Allah dan mencoba untuk menyediakan diri untuk penghambaan Ilahinya. Berpeganglah pada jalan ini, jalan yang paling aman. Carilah kehormatan dari Allah dan bukan dari yang lain.

Sebuah gedung yang didirikan bukan untuk kehormatan Allah dan untuk kehormatan Rasulullah saw akan runtuh. Bila dibangun untuk Allah, kalian akan bahagia dan tidak terbebani. Setiap hari berbuatlah sesuatu untuk Allah. Ketahuilah hak-hak-Nya, bekerja lah untuk-Nya dan bukan untuk yang lain.

Kalian dapat melakukan apa saja, tetapi cobalah melakukannya hanya karena Allah semata. Lakukan sesuatu yang akan membuat Allah ridha pada kalian. Bila tidak, kalian akan tenggelam dalam samudera yang demikian dalam sehingga tak seorang pun dapat menyelamatkan kalian.

Cara hidup kalian akan menjadi cara mati kalian dan akan menjadi cara kalian dibangkitkan kembali. Hiduplah untuk Allah. Mereka yang mematuhi perkataan Nabi saw berarti mematuhi perintah Allah swt. Hiduplah untuk-Nya dan tidak ada sesuatu pun yang harus ditakuti.

Ada orang yang mengatakan bahwa kita harus belajar atau melakukan sesuatu. Tidak! Seluruh hidup kita adalah untuk Islam dan Islam adalah untuk Allah. Jika kalian melangkah, jadikanlah langkah itu untuk Allah. Begitulah cara kalian menjalani Islam. Kalian harus memperhatikan ke mana kalian melangkah dan apa yang kalian cari. Apakah kalian mencari Allah atau ego kalian? Bila kalian rentangkan tangan dan menangkap sesuatu, kalian harus perhatikan untuk siapa kalian membawa atau menyentuhnya. Perhatikan apa yang kalian dengar.

Untuk Allah atau ego kalian? Bila berbicara, perhatikan untuk apa kalian bicara, untuk Allah atau untuk ego kalian? Dan bila kalian duduk dan berpikir, untuk siapa? Kalian tidur, untuk apa? Kalian makan untuk kekuatan kalian atau atas perintah Tuhan kalian? Setiap saat di setiap harinya, setiap tarikan nafas adalah untuk Tuhan kalian.

Barangsiapa yang telah mencapai maqam sebagai deputi sejati (sekarang kita semua hanya kandidat) harus mengawasi setiap tarikan nafasnya. Setiap tarikan nafas hanya untuk Allah, Huu, Huu, Huu, Huu (dalam hati).Barangsiapa yang dapat mengendalikan nafasnya setiap saat, itulah utusan deputi Allah yang sejati. Kita harus bisa membawa diri kita ke jalur tersebut.

Janganlah sendirian. Pada setiap tarikan nafas, jangan lupa kalian berada bersama siapa. Cukuplah yang demikian itu. Hal itu merupakan latihan bagi kalian. Bila kalian tidak lupa, maka setiap saat adalah peribadatan kepada Allah atau suatu pengabdian untuk Hadirat-Nya. Setiap saat, setiap tarikan nafas kalian mengabdi, meraih Hadirat-Nya yang suci dan nama kalian akan tercatat sebagai hamba Ilahi. Cobalah, coba ikuti. Jangan menyia-nyiakan hidup kalian!

Wa min Allah at Taufiq ]


Sangtawal Sakranta .

Pandangan menarik blogger lain tentang isu kalimah Allah ini :
1. Faisal Tehrani : Klik sini
2. Dr Novandri : klik sini
3. Papagomo : klik sini
4. Dr halimah : klik sini
5. Tujuan tersirat : klik sini
6. Tok Guru Nik Aziz pun tak setuju! Klik sini
7. Strategi mubaligh Kristian : klik sini
8. Tun Dr Mahathir @ chedet : Klik Sini
9. Mistisfiles : Klik sini
10.Ibnurusydi : Klik sini
11. Prof DR Haron Din : Klik Sini
12.YB Zul Kulim : Klik Sini

* wahai saudaraku sekalian , Jika Mursyidul Am Pas (Nik Aziz) dan Timbalan Mursyidul Am Pas (Dr Haron Din) juga tidak bersetuju, kenapa kamu masih bersetuju???

Marilah bersatu hati memperjuangkannya!
Ketepikan soal politik dan kepentingan peribadi, isu 'kalimah Allah" ini bukan soal main-main atau soal biasa!!!
Ini persoalan yang akan menggugat akidah anak cucu kita dimasa depan!













35 comments:

!!! said...

saudara boleh bincangkan tidak tentang khalimah Allah pada zaman Rasulullah ??

pada ketika itu arab jahiliyyah juga gunakan khalimah Allah....


dan janganlah pula kita sebut yang perkataan Allah dari mereka...:)


sekadar pertanyaan

Anakbukitgantang said...

Salam,

Dizaman arab jahiliyah TIADA kalimah Allah utk panggilan Tuhan

Yang ada ialah perkataan "Ilah" uk mnunjukan Tuhan Ilah Latta-bermaksud tuhan Latta

Kenapa Nik Aziz tak nampak perkara ini?

asemalpg said...

Pada suatu hari ketika besiar-siar di kota perut pula terasa lapar, selepas mencari-cari kedai untuk makan tengah hari saya telah terlihat sebuah restoran tak jauh dari tempat saya berdiri. Didalam restoran tersebut dindingnya dihiasi dengan kalimah ALLAH dan saya yakin telah menemui restoran orang islam yang menyediakan makanan yang halal. Selepas membeli selesai menjamu selera saya pergi ke kaunter untuk membayar harga makanan. Di kaunter tersebut saya mendapati pekerjanya memakai salib kristian. Apabila ditanya restoran tersebut menyediakan makanan halal atau tidak, jawabnya tidak. Kemudian saya bertanya kenapa dalam restoran dia terdapat banyak kalimah ALLAH, dia berkata itu kan ker nama tuhan dia. Rupa-rupanya saya tertipu, telah termakan makanan haram.
Mugkinkah perkara seperti ini akan berlaku??? fikir-fikirkan lah.

Tist said...

Sedikit pen'google'an perkataan arab bagi tuhan

http://forum.richarddawkins.net/viewtopic.php?f=3&t=104281#p2578277

http://www.buzzle.com/articles/is-the-arabic-translation-for-god-truly-quotalahquot.html

!!! said...

aikh !

saudari pula yang menjawab !

tak apa,btw
ada dalam sejarah perkataan Allah pada zaman arab jahiliyyah dahulu kala wahai puan !!


kawan asemal,memang agak kelakar bagi saya tentang cerita tuan yang masuk akal itu.

tapi cuba tuan renungkan !!

LABEL halal yang diiktiraf JAKIM pun masih ada keraguan ..betul tak ?!


perkataan Allah ini ramai pertikaikan,tapi jika ia digunakan oleh Kristian,adakah akan melemahkan iman tuan puan ?

Anonymous said...

http://www.youtube.com/watch?v=XCSF0SvmV8Y&feature=player_embedded

Muhammad said...

Assalamu Ala man Ittaba' al-huda.

Saya ingat jawapan yang tidak lengkap itu ialah mengenai lebah. Sila lihat surah an-Nahl (16) ayat 68.

Menulis kerana Allah jua.

Sila layari:
http://rahsia-rahsiabesardalamal-quran.blogspot.com/

http://surah-al-kahfi.blogspot.com/

Anonymous said...

Salam..tuan
Musyrikin dah menyerang Addin Islam bagi muslim .. malangnya ada pulak muslim yang dok sibuk bela..jatuh cinta kot dengan kehenseman bapak paderi tu..
Musyrik dah serang secara psycho dengan jelas..
1) Merosak nama Allah swt dalam syahadah muslim (rukun islam 01)
2) Merosak nama Allas swt dalam Kepercayaan Kepada Allah (rukun iman 01)
3) Merosak konsep ihsan (rukun iman dan islam dah rosak..apa guna lagi faedahnya ihsan..?)
Bukan sebab muslim merebut guna nama Allah yang saya bisingkan..tapi tujuan si musyrikin yang ada agenda mensyirikkan nama Allah yang saya tentang (tak akan besetuju)..
Setuju kah tuan2 yang membela si musyrik ini menyengutukan nama Allah..nak disamakan dengan 'Tuhan Bapak'..?Setuju..atau tak??
Setuju..sokong..
Tak setuju..bangkang lah..
Semoga kita semua dilindungi oleh Allah SWT dari terjerumus ke dalam golongan musyrik dan penyokong Musyrik..
Sekian..terima kasih

AME

melayuangkat said...

Assalamualaikum Sangtawal,

Terima Kasih atas artikle panjang lebar untuk sama-sama kami kongsi.

InsyaAllah, siapa tahu satu hari nanti kita akan dapat maqam seperti ahli sufi kalau pun tidak menjadi ahli sufi. Insan yang sentiasa setiap dengup jantungnya, sentiasa hanya ALLAH swt sahaja yang menguasainya.

Hanya mereka yang tidak sayang pada Agama tidak ada cemburu dalam hati bila kesucian Agamanya mahu dicemari, mereka yang hanya 'sayang' pada luaran dan Iman pada pakaian. Sekurang-kurangnya inilah yang Hamka pernah utarakan.

WaAllahuAlam.

Tam Dalyell said...

Salam Tuan Sangtawalb sakranta;

Tajuk posting tuan adalah pembakar semangat.

Mudah-mudahan: (1)pencetus kebangkitan ahli sufi. (2) pencetus kemunculan pandekar-pandekar dan panglima-panglima yang sufi.... untuk membenteras pencemar-pencemar agama seperti Khalid Samad ...

Apabila Khalid Samad menulis

"... seperti “Wa Kaalatil Yahudu Uzair ibnu Llah” yang bermaksud “Dan berkata orang-orang Yahudi Uzair adalah anak Allah”? " di dalam blognya serta condong kepada maksud , "bahawa orang bukan Islam, ...... menggunakan perkataan ‘Allah’, di dalam Al Qur-an, dia sudah melakukan syirik kerana meletakkan hamba setaraf di sisi Allah iaitu menduakan Allah pada perkataan dan perbuatan.

TIADA SIAPA SELAIN ALLAH yang berkata-kata di dalam Al Qur-an.

Semua perkataan di dalam AlQur-an adalah Qalam un Qadiim. Hanya Allah menyebut "Allah" di dalam Al-Quran.

Tiada seorang pun kawan Nasrani atau Yahudi Khalid Samad berkata sesuatu di dalam Al Qur-an.

Khalid Samad telah memperkatakan sesuatu tentang Allah yang dia tiada ilmu mengenainya.

Berkenaan dengan pekerti dan dakwaan Khali Samad sedemikian rupa, Allah telah menghujjahnya 1400 tahun dahulu dengan berkata, "..... Demikianlah perkataan mereka dengan mulut mereka sendiri, (iaitu) mereka menyamai perkataan orang-orang kafir dahulu; semoga Allah binasakan mereka. Bagaimanakah mereka boleh berpaling dari kebenaran?" (9:30)

Unknown said...

Assalamualaikum Sang Tawal,

Terbaik..
Alhamdulillah moga diberkati Allah s.w.t atas usaha ini..

jangan jadi seperti yang ada pada media kini, hanya hangat seketika, kemudian tiada berita..dengan alasan tidak mahu ketegangan kaum/agama, sampai bila umat islam harus bersabar?

namun sangsi juga, betul betul pada pembukaan tahun baru, perancangan mereka ini..

tapi awas, jangan terperangkap dengan muslihat mereka..

p/s: isi isi khutbah jumaat..kadangkala ketika mendengar bacaan nya, terpikir relevan nya isi tersebut..sy xpandai nak mengulas panjang harap sang tawal dapat tambah sedikit dari arkitel tuan mengenai solat jumaat dulu..pada pandangan saya selaian imam yang membaca perlu pandai menarik perhatian jemaah, isi nya juga penting, jika tidak ramai yang tidur..

Wassalam

Senjaliza said...

Salam Ukhuwa,
Excellant article. Informative and precise. I put it in my blog as ref-related. Thank You.

naga said...

Salam. Semoga sihat sejahtera!

Sdr SangTawal, dr pembacaan blog konspirasi dunia ttg agama2 sesat tu dan juga artikel2 MF, kita tahu bhw kristian tu "hanyalah" kesinambungan agama pagan kuno dr babylon/mesir dahulu kala. begitu juga vatican tu dikuasai oleh
jesuits yg juga yahudi laknatullah, maksudnya org2 kristian yg "jahil" ttg asal usul kristian telah ditipu hidup2 akan "kebenaran" agama so called merujuk kpd jesus tu. jesus tu sememangnya bukan terjemahan kepada NABI ISA. jesus tu jesuits la kan. pokok2 krismas yg melambak waktu krismas tu hanyalah replika
segi tiga piramid yg menjadi lambang illuminati. nak je sy katakan pd rakan2 beragama kristian bhw agama mereka tu bukan
merujuk kpd so called jesus. konsep triniti yg memeningkan tu adalah pecahan dr agama pagan kuno. jesuits tu pun tahu maksud dua kunci yg tersembunyi ke syurga iaitu - Kalimah Syahadah yg mulia.
sy tak pandai menulis. boleh tak Sdr SangTawal buat satu artikel ttg
kepincangan agama kristian, kaitan dgn konspirasi yahudi. sebenarnya org kristian telah ditipu utk menyembah tuhan mesir kuno mata satu dan bukannya jesus/yesus tu sendiri. tipu je. mana ada guna nama ALLAH pun, tak de nye tuhan2 berhala mesir tu dipanggil dgn nama ALLAH yg mulia.
maksud sy kongsikan idea camna nak berhujah atau menerangkan ttg
kebobrokan kristian tu sendiri. saya rasa lambat laun umum akan mula membincangkan/mempertikaikan isu ini dgn lebih terbuka dan kita kena bersedia dgn ilmu ttg penyelewengan dlm agama lain terutamanya kristian. sy harap sdr faham maksud saya. musuh memang cuba nak mengelirukan umat
Islam dan kita gunakan kesempatan ini utk menerangkan penipuan yg berlaku dlm kristian tu sendiri.
semoga ALLAH mempermudahkan penulisan2 sdr yg seterusnya.
Wassalam, terima kasih!

Anonymous said...

Salam tuan..

Hari ini kaum musyrik ni attack muslim secara psycho..hari esok siap2 la muslim kena attack secara fizikal..
Malangnye ade pulak aji celako backing kaum musyrik ni..
Celako..celako..celako..celako..katanya..

Semoga Allah SWT mengampuni kita semua...

AME

Sangtawal Sakranta said...

Salam buat semua,

terima kasih atas komen,

Tanda seruan !!!,
Saudara, surah al-ikhlas diturunkan oleh Allah menjelas apa yang saudara tanya itu dizaman nabi, selebihnya saudari anak bukit gantang tolong terangkan pada awak. terima kasih.

Anakbukitgantang,
terima kasih atas komen,
nik aziz nampak benda ni, tapi buat-buat tak nampak.diakhirat nanti kalau Allah tanya, pandai-pandai la dia jawab! kalau ulamak masuk politik itulah jadinya.

Asemal,
terima kasih kerana berkongsi cerita dan pengalaman menarik.Ya, mereka ingin menggunakan kalimah ALLAH untuk kepentingan mereka dan mereka ingin mengembangkan agama kristian dikalangan orang melayu islam- itulah tujuan utama mereka!

Tist,
TQ for ur info!
Ur own opinion???
Allah is only for muslim - Full stop!!!

tanda seuan !!!,
setuju dengan awak, tanda JAKIM dan Halal boleh diciplak dengan mudah! jadi kena lah teliti betul-betul... jesuits pun ada agenda mereka sendiri menyelinap masuk kedalam menu makanan dan makanan-makan ringan mereka- untuk mengubah dan memusnahkan kod genetik kita!

anon @5.53pm,
terima kasih atas info, tak sempat tengok lagi youtube tu, nanti saya tengok.

Muhammad,
terima kasih atas info.
saya dah masuk blog tuan,ingat nak buat link untuk surah al-kahfi.blogspot , kalau tuan izinkan!teruskan perjuangan tuan.

Sangtawal Sakranta said...

salam semua,

AME @ 6.42pm,
sangat setuju dengan komen dan hujah awak.terima kasih!

salam buat melayuangkat,
InsyaAllah kita akan menjadi ahli sufi yang berjaya didunia dan akhirat!sepatutnya semua orang islam memasang cita-cita seperti itu! kerana itulah tujuan kita dijadikan, agar mengenal diri lalu mengenal Tuhan pencipta kita.

Dal,
setuju dengan awak, itulah dunia akhir zaman!orang melayu-islam pula yang sudah termasuk kedalam jerat yahudi dan nasrani! sudah semestinya mereka akan dimanipulasikan secukup rasa oleh para jesuits! maka berdoalah kita semua dari fitnah dajjal di akhir zaman!

kamarulnizam.
ya, kerajaan yang diterajui oleh orang melayu islam nampaknya sedikit terleka, dan kalau bertindak pun ala hangat-hangat tahi ayam, kita rakyat akan tengok sejauh mana mereka akan bertindak untuk menjaga kepentingan agama islam yang suci ini melebihi menjaga perut dan kepentingan diri mereka!mereka harus ingat, mereka akan ditanya tentang tanggungjawab mereka kepada orang yang dipimpin oleh Allah swt diakhirat nanti! semoga dato' najib akan berjaya dalam usahanya mengadap sultan dan raja-raja dalam membawa usul dan memorundum bantahan rakyat jelata! semoga sultan dan raja-raja juga bertindak sebagai ketua agama yang berwibawa!kita doakan!
pasal khutbah jumaat, saya rasa khatib kena pergi kursus pembacaan khutbah yang berkesan :)

Senjaliza,
terima kasih.
silakan! :)

Naga,
lama menghilang? terima kasih atas komen.
seperti biasa, komen anda sangat menarik dan membuka minda!seperti juga saya yang meminati blog mistisfile,awaken dan warfeel-efairy dan lain-lain, semoga pembaca semua membaca blog-blog sebegini dengan dengan kritis dan teliti! banyak tipuhelah dan agenda jesuits, dajjal dan iblis dibongkar dalam blog mereka!
InsyaAllah, saya akan buat satu artikel seperti yang awak sarankan itu.

AME,
ya sudah pasti selepas cara halus , mereka akan meneruskan dengan cara kasar pula! semoga kita juga bersedia. hatihati dengan singapura juga!

menjelang 2010, 2 peluru berpandu telah dihantar :
1. kalimah Allah!
2.Fitnah oleh Barry wain kepada mantan PM kita.

25hb Jan ini pula hari penentuan kepada pemain catur mereka!!!

wassalam.

mencari yang hilang said...

benar wahai sang tawal..para pendekar2 sufi nie belum keluar lagi..kadang2 sy juga berfikir,bilakah masanya mereka akan keluar memerangi para2 penyembah iblis nie....

Anonymous said...

"Iaitu (maksud Nik Aziz) kalau dalam perbualan (orang Kristian guna kalimah Allah) tidak menjadi masalah, tetapi tidak boleh digunakan secara rasmi dalam akhbar, majalah atau buku," katanya lagi.

"Maksudnya (Nik Aziz), boleh guna tapi (orang Kristian) tidak boleh samakan Allah dengan tuhan, kerana Allah dalam Islam berbeza dengan konsep triniti Kristian sebab dalam Islam, Allah itu esa," jelasnya lagi.

Tambahnya, seorang setiausaha menteri besar itu ditugaskan untuk menyampaikan teguran kepada stesen TV3 berkaitan laporan tersebut.

"Wartawan pun tidak ada pada sidang media itu dan mereka ambil (kenyataan Nik Abdul Aziz) daripada sumber lain," kata Mohd Saiba lagi.

Anonymous said...

salam sangtawal,

apa yg disebut oleh !!! itu ada benarnya.

say petik sedikit tentang khalimah Allah di zaman jahiliyyah.


[Di antara bukti bahawa masyarakat Jahilliyah menggunakan kalimah Allah adalah dalam kisah surat perjanjian pemulauan kaum Bani Hashim oleh kaum Quraisy di mana akhirnya surat perjanjian tersebut telah habis dimakan serangga. Yang tinggal hanya mukaddimah surat tersebut yang berbunyi, “BismikaLlahhumma” atau ‘Dengan namamu Allah, Tuhan kami’.]


dan video d utube itu,saya dah tgk,hehe ...:)

bagus jugak hujah dia tentang khalimah Allah..


ASMd

Muhammad said...

Assalamu Alaikum.

Terima kasih Sangtawal Sakranta.

Untuk link yang dimuatkan. Demi Allah jua. Kurang tapak tangan nyiru hamba tadahkan.

Sangtawal Sakranta said...

Salam semua,

mencari yang hilang,
terima kasih.InsyaAllah.

anon@5.32pm,
apa maksud sebenar tuan? katakan saja... ruangan ini terbuka buat tuan :)

ASMd,
terima kasih.
seperti dalam artikel Dr asri juga ada sebut benda ni :
“BismikaLlahhumma” atau ‘Dengan namamu Allah, Tuhan kami’
ada sumber-sumber lain tak? boleh dikongsikan disini.
youtube yang awak maksudkan itu- tentang penjelasan Ustaz Taib Azamuddin tu ke? .. ya saya sangat setuju dengan beliau.sepatutnya orang PAS kena lebih kedepan beberapa langkah untuk memperjuangkan kalimah ini.
kena beza betul-betul benda ni - "memperjuangkan" atau "dipergunakan"... :)

Muhammad,
terima kasih.InsyaAllah. :)

wassalam.

Al Mahadaya said...

Cuba tuan hamba mengucap, ada ke sebut ALLAH tu? Jika tidak bermakna tuan hamba pun x guna nama tuhan jadi mengapa pula bising2 ttg isu ini?
Hamba menyembah tuhan hamba iaitu ALLAHA, jadi kalimah tauhid hamba ialah Laa' Allaha Alaa' Allaha (Tiada Tuhan Selain Tuhan).

Al Mahadaya said...

Perhatikan singa yg tuan hamba pamerkan itu. Adakah ianya mempunyai baris? Bagaimana membaca nama tuhan iaitu Alif Lam Lam Ha tanpa baris? Sebelum dtg Islam, org melayu mengikuti agama nabi ibrahim dan menyembah tuhan yg ditulis Alif Lam Lam Ha tanpa baris. Apa maksud Allaha? Al - Segala, Laha - Baginya/Miliknya. Bagaimana pula dgn Allah itu, apa maknanya? Terangkanlah jika tuan hamba ada jawabnya. Sesiapa yg menyembah sesuatu yg tidak bermakna melakukan perbuatan yg sia2 kerana sesuatu yg tidak bermakna tidak boleh memberi apa2 manfaat atau mudharat. Ini adalah firman tuhan di dlm al quran.

Sangtawal Sakranta said...

Allahuakbar!!!

Wahai kebenaran asalama, atau nama samaran kau Sog247,masih merayau disini.Aku dah bagi warning hari tu supaya kau bertaubat dan kembali kepangkal jalan, tapi nampaknya kau makin melampau.

Semoga pembaca sekalian tidak terpengaruh dengan Sog247 ni.Dalam orang lain dok sibuk pasal kalimah Allah, dia pula asyik nak menyampaikan ajaran agama baru yang sesat lagi menyesatkan pula kat sini, nak saja aku bagi penampar kat muka kau Sog247, sila bagi no h/p kau atau sila e-mail aku.

Buat pengetahuan kau Sog247, aku dah ada copy semua artikel dan komen kau dalam forum-forum seperti di terjah.com dan lain-lain.tak apa teruskan usahamu Sog247, lambat laun kau akan terima akibatnya!

kepada mereka yang nak tahu serba sedikit pasal si bongok ni, sila lihat blog dia atau kat sini:

http://www.terjah.com/v2/forum/viewthread.php?thread_id=364&rowstart=0

komen yang dipostkan sangat bahaya,sesat dan menyesatkan, sebagai contoh tulisan sidajjal ni:

[Posted on 23-12-2009 00:26

Salama,
Hamba di izin memasuki agama tuhan hanya setelah mencari selama bertahun2. Hanya pada 24 July 2009, tuhan meredhakan hamba ke dlm agamanya setelah melakukan apa yg diperintahkan di dlm al quran. Setiap hari hamba diberi ilmu baru, dipermulaan ilmu hamba lebih bersifat asas dan nyata untuk di jadikan hujjah dlm berdakwah meninggikan agama tuhan. Kini hamba hampir menguasai ilmu al quran dan taurat. Hamba juga menguasai ilmu keduniaan spt sains, matematik, sejarah, fizik, biologi dan berbagai lagi disiplin ilmu. Hamba juga memperoleh kekuatan jasmani dan tenaga yg dapat dikekalkan, ini membolehkan hamba bertarung dlm jangka masa yg lebih lama ketika berhadapan perang kelak. Di masa yg sama hamba di tunjukkan ilmu ke alam ghaib. Mungkin agak janggal tetapi tuhan telah berjanji bhw hambanya mesti menguasai semua makhluk di dunia ini baik yg nyata atau ghaib. Hamba bersyukur kpd tuhan atas segala nikmat yg dikurniakannya. Masa yg dijanjikan semakin hampir dan persiapan harus di buat bagi menghadapi perang yg terakhir. Segala makhluk di bumi ini pasti bersatu menentang manusia yg selama ini melakukan bencana dan kerosakan di bumi tuhan ini. Hamba memimpin bukan hanya manusia tetapi apa yg selain itu. Ancaman dan peringatan ini hanya akan menyedarkan sebilangan manusia yg mmg tuhan telah membuka hati mereka untuk melihat kebenaran. Bagi sebahagian manusia lagi, tunggulah sesungguhnya hamba juga menunggu bersama tuan hamba.

*Posted on 23-12-2009 19:22

Tuan hamba tidak perlu hendak menegur hamba kerana telah jelas agama tuan hamba dan hamba berbeza. Di dlm agama hamba segala perbuatan itu diterangkan mengapa dan di sokong oleh al quran. Apabila melakukan ibadah, tuhan akan mendtgkan pertolongan dan bantuan serta menunjukkan jln yg lurus. Hamba mengetahui apa yg ghaib iaitu apa yg belum berlaku dan yg akan berlaku. Jadi, hamba mempersiapkan diri. Org2 agama tuan hamba yg bertaklid buta adalah spt org buta kerana mereka tidak mengetahui apa yg akan menimpa mereka. Apakah mereka ingat tuhan akan hanya membiarkan dosa2 manusia dilakukan sewenang2nya tanpa ada balasan di dunia ini? Tiada paksaan dlm agama, maka carilah jln keselamatan sebelum sampai masa yg ditentukan]

*boleh juga baca ajaran sesat dia yang lain seperti minum arak tu halal, kat sini:

http://www.terjah.com/v2/forum/viewthread.php?thread_id=364&rowstart=20

sekali lagi Sog247, sila tampilkan dirimu yang sebenar, aku mahu tengok sejauh mana dan selama mana kamu boleh bertarung !!!

*Sog247 @ kebenaran asalama, aku rasa baik kau pergi berubat tradisional islam atau kau jumpa pakar jiwa la, samaada kau ni ada paranoid schizophrenia sebab kau ada hallucination - dengar suara,nampak benda + religious delusion. atau kau ni memang diutuskan oleh Dajjal atau Iblis untuk merosakkan akidah orang melayu islam.sekali lagi, baik kau bertaubat!

Tam Dalyell said...

Salam Tuan SANGTAWAL sakranta;

Saya ada juga terbaca komen-komen sdr Kebenaran Asalama di blog tuan.

Saya pun berkata dalam hati Kebenaran Asalama hendak mengaku dirinya wali sebenarnya. Pada masa yang sama dia rasanya secara halus melontarkan cabaran bertarung dengan tuan.

Izinkan saya hendak bertanya kepada wali ini.

Sdr Kebenaran Asalama, seorang wali yang sudah menguasai rahsia Al Qur-an dan Taurat serta " ... mengetahui apa yg ghaib iaitu apa yg belum berlaku dan yg akan berlaku ..." seperti dakwaan sdr di atas tentunya sudah mempunyai pandangan tembus, umpamanya boleh membaca hati orang.

Oleh itu sila beritahu saya APA SOALAN DALAM HATI SAYA KEPADA TUAN DAN APA JAWAPANNYA. Sebenarnya sdr Asalama, sewaktu membaca komen sdr, ada sesuatu yang saya tidak faham. Hanya orang seperti sdr sahaja yang faham. Maka saya pun bertanya dalam hati kepada sdr Asalama.

Sila tuliskan semula soalan saya itu dan jawapannya sekali.

Sekiranya betul saya akan percaya segala apa yang sdr tulis di sini dan saya akan cari sdr untuk menuntut dari sdr.

Terima kasih Tuan SANGTAWAL kerana memberi saya ruang.

Anonymous said...

salam tuan..

kalau tak salah saya..ada Hadis yang maksudnya lebih kurang "jika melihat seorang tu hebat sampai boleh berjalan atas air ..jangan terus kagum..perhatikan amalnya dahulu"
Asalama mungkin mengaku hebat..tapi saya belum saksi lg amalannya (buat2 tak nampak la kalau dah semayang paginye dibuat 4 rakaat..nasihat dalam hati je lah)..
Tn Haji Nik Aziz kelihatan menyokong larangan penggunaan nama Allah bagi orang kafir..
Yang jelas pendapat Dato Haron Din

http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2010/1/4/mstar_berita/20100104184356&sec=mstar_berita

sekian terima kasih

AME

Anonymous said...

dlm oknteks ini mmng ramai yg debat.agak best hu=jugak sebb ada libat sejarah2 silam.pastu ada hujah2 berkenaan isu khalimah Allah.


dalm konteks skrg,MUNGKIN kristian boleh guna,mana tak nyer,SIVIL yg uruskan !!! tapi kalau kita tgk baik2,MUNGKIN kita semua akan lebih TEPELAJAR dari sini.sbb kita akan cukup berhati2 bagi hadapi dakyah kristian ni(ni kalau diorang dapt gune khalimah Allah).

pegi sini,ada nama Allah,pegi sana ada nama Allah..x pasal2 kita pelik.semua dah anut Islam ke ? kaji punya kaji,kristian pulak dah kat sini situ.


kalau x gune khalimah Allah,khuatir pula muda\i leka x tentu hala.kononnya semua benda ni boleh(halal)


ASMd

Anonymous said...

cuba kita bayangkan kalau kalimah Allah digunakan oleh mereka yang bukan Islam...bayangkan impaknya di masyarakat kita sekarang...kalau ada anak muda Islam yang imannya lemah..senang sahaja dilunturkan dengan berkata...agama lain menggunakan nama Allah yang bermaksud agama lain setaraf dengan agama Islam...tetapi agama Islam melarang kamu berjudi, minum arak dan membuat maksiat..tetapi agama kami tidak..bagaimana kalau anak muda tersebut termakan kata2 tersebut?tidak ke binasa generasi tersebut?...ingatlah balasan Allah tidak kenal orang yang beriman atau tidak..yang beriman maka beruntunglah mereka...tapi yang tidak beriman??...tidak sempat mereka hendak ditunjukkan jalan yang benar apatah lagi bertaubat..zaman sekarang pembalasan dibayar depan atau "cash"...renungkanlah

!!! said...

saudara janganlah letak utube tentang erdogen itu.ada KESANGSIAN yang cukup mendebarkan !


Team Ulama' tak jatuh pun lagi.dan team 'ERDOGEN' itu agak ada kesangsian(betul ke wujud ?) dan ia PERMAINAN MEDIA kerajaan untuk pecah belahkan !!



aku cukup risau ! khuatir anda termakan fitnah dari seseorang !


p\s;Rasulullah dulu ada rancangan yang seolah-olah akan MENENGGELAMAKN ISLAM,tapi jadi sebaliknya pula.

hasellusiby said...

salam...

kami di FAB akan keluarkan t-shirt yang akan promokan blog-blog yang membincangkan perkara dan isu yang sama...

jadi, kami nak masukkan address blog saudara ke dalam design baju tersebut sekiranya saudara berminat...

Jika Ya, kami akan masukkan address blog ini ke dalam design t-shirt itu yang akan di keluarkan dalam masa 2 minggu dari sekarang, insyallah.

Jadi, kami meminta agar saudara dapat notiskan/promosikan t-shirt ini di laman blog saudara

Apapun, ini adalah untuk 'awakening' dan public awareness.

wassalam

p/s: kalau ada yang berminat sila emailkan alamat blog kalian di hasellusiby@gmail.com

Sangtawal Sakranta said...

salam semua,

Dal,
terima kasih atas komen.
Bagus soalan tu Dal , ala-ala soalan Abu Yazid kepada pendeta! he he he.
tentu si asalama dok tengah memuja toyol dia sekarang ni untuk mendapatkan jawapannya!

AME,
sangat setuju dengan anda :)

ASMd,
terima kasih, ya kita amat bimbangkan dakyah halus mereka,lebih-lebih lagi generasi yang akan datang.

anon @1.05am,
terima kasih atas komen yang ringkas,tepat dan padat!

Tanda seruan !!!,

Terima kasih atas komen dan keprihatinan awak! he he he... kenapa berdebar pulak??? awak allergik ke???
untuk menghormati pandangan awak, saya buang youtube Endorgan tu ye! harap awak gembira! terima kasih kerana selalu bagi komen! insyaAllah kita sama-sama jauhkan fitnah, doakan untuk saya sama!

kalau ada orang yang nak tengok tu boleh tengok kat sini je :

http://www.youtube.com/watch?v=pacEkpeCDf4

Future Phenomenon,
terima kasih atas komen dan cadangan anda.Saya amat berbesar hati kerana pihak anda sudi memilih blog kerdil saya ini.
Silakan dan teruskan niat anda, saya tak ada masalah.

wassalam.

Wan Ssei said...

salam...saya bace artikel yg menyebut Melaka yg diceritakan dalam sejarah dulu bukanlah Melaka harini tapi sbnrmye kerajaan Kedah zaman dahulu...boleh bagi pendapat Sang Tawal?

http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/2009/09/betulkah-masjid-krisek-tidak-siap.html

Anonymous said...

sangtawal, posting menarik dan membakar semangat. sy tada apa nk komen sbnarnya. cukup2lah. jgn smpi kami angkat parang. salam

6'

muslimism93 said...

Assalamualaikum Sangtawal,

menarik isi kandunagn blog.1st,Gereja terbesar kat Bukit Jalil.2nd,khalimah Allah.3rd,??,sama2 kita nntikan

btw,pandangan 2 ulama' tu pun HEBAT !

Pernah saya dgr ucapan seorang doktor dan 2 lagi org lagi(lupe pulak) tentang TGNA.Yg doktor,DALAM PANDANGAN SAYA,HEBAT BETUL HUJAH DIA !! suka-suki saya kat dia ! nama dia Dr. Abu Hasan Hasbullah.

tuan sangtawal kenalkan?

dia ada bagi hujah tentang yg TGNA ni,salah satu org yg paling pandai berpolitik.HUJAH dia memng MENGKAGUMKAN..ada jugak dia buat kajian tentang org suka x TGNA ni(sambil tuh dia kaji sekali TGHA).kat TGNA ni,memang RAMAI HORMAT dan TABIK.tapi kat TGHA jadi agak sebaliknya(agak turun sikit).


antara hujah Dr. tu,ulama' ini SAJE je buat isu2 yg 'panas'.MEMANG SAJE2 je.suka'suki beliau je(lebih kurang lah dia(Dr. Hasan) ckp camtuh).pastu segala isu 'panas' tu,beliau(TGNA) dapt tepis.

mcm isu doa.kalau kita fikir balik,KENAPA MEDIA PERDANA ni,SIBUK sgt nk burukkan ulama' ni ? kalau dah tahu ulama' ni MUSTAJAB dan insyaAllah MAKBUL doanya(rakyat Kelantan dizalimi dari dapt haknya,so Allah akan makbulkan doa),kenapa mahu burukkn ulama' ini,wahai kerajaan dan media perdana ? pelikkan ? ikut sahaja lah ulama' ini ,x pon bagi apa yg beliau nak.

dah tuh,ambek doa yg ke2 dan ke3,yg 1st x nk ambil.ada benda yg awal2 disorokkan.1st tu,doa yg baik2(pinta buka hati PM).

tentang khalimah Allah,ada pihak dari kerajaan(UMNO),yg CUBA utk politikkan isu ini,khuatir saya lihat.mcm kat dlm video utube yg saudara tunjukkan,Taib Azamuddin Pempertahankan Kalimah Allah.

p\s;jika saya silap maafkan ye,budak baru lagi nih

Sangtawal Sakranta said...

salam semua,

wan ssei,
kalau saya katakan Melaka dahulu di Kelantan, bagaimana pula? he he he!
selamat membaca!

Anon 6',
terima kasih. parang lading ke? :)

Muslimism93,
terima kasih atas komen.
tentang TGNA dan TGHA awak lebih faham.Harapan saya semoa semua pemimpin UMNO atau PAS kembali kepada perjuangan asal Alif Ba Ta.

wassalam.