Tuesday, December 15, 2009

Siri Pendekar Sufi : Muhammad Bin Imam Rasu @ Mat Kilau


Tajuk : Siri Pendekar Sufi : Muhammad Bin Imam Rasu @ Mat kilau

Artikel Oleh : Sangtawal Sakranta.


Tentunya ramai yang sudah melupai diri pendekar sufi negeri Pahang yang terbilang ini, iaitu Mat Kilau atau nama sebenarnya iaitu Muhammad bin Imam Rasu.Dilahirkan pada tahun 1847.Beliau berjuang menentang penjajahan Inggeris di Negeri Pahang bersama ayahnya iaitu Imam Rasu atau digelar Tok Gajah atau Orang Kaya Imam Indera Gajah Pahang dan gurunya Datuk Bahaman Orang Kaya Semantan.

Mat Kilau dilahirkan di Pulau Tawar.Sejak dari kecil lagi beliau diajar ilmu agama dan silat oleh ayahnya sendiri Tok Gajah yang merupakan Pahlawan Pahang yang terbilang dan menjadi kesayangan Sultan Ahmad.Beliau juga dihantar oleh ayahnya untuk belajar mengaji dan ilmu agama kepada seorang alim bernama Daud.Selepas itu beliau dihantar lagi menuntut ilmu agama dan kebatinan dengan Haji Osman atau dikenali sebagai Haji Muntuk iaitu Mufti negeri Pahang yang berasal dari Kelantan .

Mat Kilau, Tok Gajah dan Datuk Bahaman memulakan pemberontakan mereka menentang penjajah sekitar tahun 1891 hingga 1895.

Sebelum kelahirannya, ibunya telah mendapat mimpi langit telah mengeluarkan cahaya berkilau-kilauan.Mimpi tersebut diceritakan kepada Mak Utih iaitu seorang bidan kampung .Mak Utih menasihatkan supaya ibunya Teh Mahada supaya jangan bimbang kerana mengikut tafsirannya mimpi itu membawa berita gembira dan anak yang bakal dilahirkan nanti akan menjadi seorang yang hebat dan terkenal.Mat Kilau dilahirkan pada waktu subuh lalu diazankan oleh ayahnya sendiri Imam Rasu yang juga merupakan Imam Masjid Pulau Tawar Itu.Selepas itu Mat Kilau terus dibelah mulutnya dengan garam , madu dan air zam zam.

Sejak kecil lagi Mat Kilau mempunyai beberapa tanda ganjil di badannya.Bulu roma dibelakangnya berpusar ke arah kiri dan bulu roma di dadanya berpusar ke kanan.Tangan kanan dan kirinya sama kuat begitu juga kaki kanan dan kirinya. Ada tahi lalat besar di pipi kanannya dan satu lagi tahi lalat panjang di bahunya. Dicelah jari kelenkeng kirinya ada buntat embun. Bila umurnya meningkat 7 tahun dia sudah tidak meninggalkan sembahyang fardu dan berpuasa.Bila dia bermain atau bergaduh , pasti dia akan menjadi pemenangnya. Pernah pada suatu hari Tok Gajah memberitahu Mat kilau yang Pahlawan Hang Tuah juga mempunyai buntat embun di celah jari kelenkeng kiri!

Genap umurnya 10 tahun , Mat Kilau sudah cekap bersilat dan bermain senjata.Imam Rasu menetapkan syarat hanya selepas berkahwin barulah diajar ilmu kebatinan silat dan biasanya mereka yang ingin mengamalkan ilmu kebatinan pahlawan melayu ini perlu bertapa di Gua Kota Gelanggi.Menurut ayah Mat Kilau, Tok Gajah, orang pertama yang datang bertapa di Gua itu ialah kawan kepada moyang mereka yang bernama Malim Yunus.

Tahun 1857, adalah tahun permulaan kepada sengketa atau perang saudara di Pahang setelah Bendahara Tun Ali yang memerintah negeri Pahang mangkat.Perebutan kuasa terjadi antara Tun Mutahir dan Tun Ahmad yang merupakan anak Bendahara Tun Ali dari ibu yang berlainan walaupun sebelum mangkat tugas untuk menggantikannya telah diwasiatkan dihadapan Tok Gajah kepada Tun Ahmad. Tun Mutahir iaitu kakanda kepada Tun Ahmad telah membatalkan surat wasiat ayahandanya dan melantik dirinya sebagai Bendahara atau pemerintah Pahang dengan gelaran Bendahara Seri Maharaja Pahang..Ini menimbulkan kemarahan adiknya Tun Ahmad.Perbalahan adik beradik merebut kuasa inilah sebenarnya punca atau titik bermulanya campur tangan Inggeris di Pahang.Tun Ahmad mendapat sokongan dari Sultan Trengganu dan Raja siam manakala Tun Mutahir mendapat sokongan Inggeris dan Johor.Pada akhir tahun 1857 Tun Ahmad dengan bantuan Tok Gajah berjaya merampas kuasa dari Tun Mutahir.

Ketika belajar dengan Datuk Bahaman, Mat Kilau diajar juga ilmu untuk menundukkan Gajah dan harimau.ketika remaja Mat Kilau mempunyai 4 orang sahabat baik seperguruannya iaitu Mat kelubi, Mat Tahir, Mat Ali dan Mat Awang.

Selepas Mat Kilau berkahwin dengan Yang Chik anak imam Daud barulah ayahnya Imam Rasu mengajarkan ilmu kebatinan pahlawan melayu kepadanya!Selepas itu dia dihantar oleh ayahnya menuntut ilmu silat dengan Pendekar Arif pula sehingga selepas itu dikatakan Mat kilau semakin mahir menggunakan segala jenis senjata dan mampu ghaib pula!Ada cerita yang mengatakan bahawa Pendekar Arif mampu mengelak tikaman orang walaupun badannya digulung dengan tikar!

Mat kilau pertama kali terjun ke medan perang pada tahun 1868 dalam Perang Saga iaitu melawan angkatan Tun Mutahir yang dibantu oleh Temenggung Johor.Pihak Mat Kilau dan ayahnya Tok gajah menang dengan cemerlang.Oleh kerana khidmatnya yang cemerlang itu, Mat Kilau dilantik oleh Sultan Ahmad menjadi Orang kaya Budu.

Kedatangan beliau ke Budu menjadikan seorang pendekar di Budu yang bergelar Andak sakit hati.Secara diam-diam dia ingin menguji kehebatan ilmu persilatan Mat Kilau.Pada suatu hari, seperti biasa selepas subuh Mat Kilau masuk kedalam belukar di belakang rumahnya untuk mandi embun, yang sudah menjadi amalan diri hariannya sejak bergelar seorang pahlawan.Andak secara tiba-tiba melemparkan sebilah lembing kearah belakang Mat Kilau dari tempat persembunyiannya, namun dia sangat terkejut kerana mata lembingnya yang tajam itu, yang mampu menumbangkan beberapa ekor kijang sebelum itu tidak mampu menembusi kulit Mat Kilau.Mat Kilau menoleh kearah Andak lalu berkata : “Bukan pahlawan melayu namanya jika menikam orang dari belakang”

Lalu diajaknya Andak berlawan dengannya sekadar latihan silat saja lalu disambut oleh Andak.Hanya dengan sekelip mata saja dan mudah Mat kilau dapat menjatuhkan Andak.Selepas itu Andak mengaku kalah lalu terus menjadi sahabat yang setia kepada Mat Kilau pula.

Wan Da dan Wan Aman , anak kepada Tun Mutahir telah membantu Raja Mahadi mengalahkan Tengku Kudin di Selangor, jadi sebagai balasannya Wan Da mendesak supaya Raja Mahadi membantunya pula menyerang dan merampas kuasa di pahang pula.Serangan kali kedua dapat dipatahkan dengan jayanya oleh pahlawan Pahang termasuk Mat Kilau, Imam Rasu dan Datuk Bahaman.Kekalahan puak Raja Mahadi juga amat memalukan mereka , lalu Raja mahadi pun memutuskan untuk tidak lagimenyebelahi Wan Da. Wan Da dan Wan Aman mat marah lalu berpaling tadah menyebelahi Tengku Kudin pula untuk mengalahkan Raja Mahadi! Wan Da diutus oleh Tengku Kudin ke Pahang sebagai tanda persahabatan dan meminta Bendahara Ahmad membantu mereka menentang Raja Mahadi di Kelang.

Bendahara Ahmad bersetuju menghantar tenteranya termasuk pahlawan Pahang seperti Mat Kilau, Tok Gajah dan Datuk Bahaman menyertai pasukan Tengku Kudin dengan alas an Raja Mahadi pernah melanggar Pahang dan Tengku Kudin juga sanggup menghadiahkan sedikit wang sebagai balasannya! Perang berlaku dan sekali lagi pahlawan pahang berjaya membantu Tengku Kudin mengalahkan Raja Mahadi.Hubungan baik antara Tengku Kudin dengan Bendahara Ahmad menimbulkan rasa tidak senang hati pihak Inggeris lalu mereka mengambil kesempatan untuk bertapak di Pahang pula setelah mereka berjaya bertapak di Perak ,Selangor,Singapura, Negeri Sembilan, Melaka dan pulau Pinang dengan menghantar wakil Inggeris atau seorang Residen .

Oleh kerana Pahang telah campur tangan dalam hal ehwal negeri Selangor, maka Gabenor Inggeris di Singapura meminta Bendahara Ahmad bersetuju menerima kunjungan wakil Inggeris kononnya untuk melawat dan menjalinkan persahabatan dengan Pahang pula.Taktik Inggeris mula menjadi setelah Bendahara Ahmad bersetuju walaupun hasrat Inggeris itu mula dicurigai oleh beberapa pahlawan Pahang seperti Datuk Bahaman dan Mat Kilau.

Kehadiran Gabenor negeri-negeri selat Sir Andrew Clarke ke Pahang bersama 4 buah kapal yang dilengkapi meriam dan senjata perang dan beratus-ratus askar Inggeris yang siap memegang senapang disaksikan oleh seluruh rakyat Pahang ditebing sungai Pahang.Mereka disambut oleh Bendahara Ahmad yang sudah termakan umpan Inggeris dengan kenduri dan seekor kerbau ditumbangkan!

Kedatangan mereka ini membuatkan hati pahlawan pahang terutamanya Mat Kilau mendidih dan membuak-buak.Ditambah dengan muncung meriam yang sengaja dihalakan kedepan, nampak sangat mereka sengaja hendak menunjuk-nunjuk!

Kata Mat Kilau kepada Bendahara Ahmad : “ Datuk Bendahara, Alangkah baiknya sekiranya kedatangan tuan gabenor ini kita sambut dengan tembakan meriam rentaka sebanyak tujuh kali sebagai tanda penghormatan” . “Kita terlupa pula untuk berbuat begitu” kata Bendahara Ahmad sambil tersenyum seolah-olah faham maksud tersirat Mat Kilau itu.

Gabenor Inggeris itu amat terkejut lalu bertanya “ adakah kamu sudah mempunyai meriam seperti kami?” tanyanya dengan penuh kehairanan!

“Orang Pahang sudah ada meriam sejak zaman kesultanan melayu melaka lagi, tetapi ketika Melaka di serang Portugis, kami tidak sempat menolong Melaka” jawab Mat Kilau bangga. “bolehkah kami melihatnya” kata Gabenor itu lagi. “Tidak boleh, kita menyimpannya di tempat yang selamat, hanya sewaktu perang saja kita akan mengeluarkannya” kata Mat kilau lagi.

Kepulangan Gabenor Sir Andrew Clarke ke England digantikan pula oleh Gabenor yang baru iaitu Sir William Jervois. Gabenor yang baru ini telah membaca semua laporan tentang negeri Pahang lalu menghantar seorang pegawai penyelidiknya yang bernama William Cameron ke pahang kononnya untuk menyelidik dan melihat keindahan alam! Padahal ingin mengkaji dan menyelidik dimanakah terdapatnya bijih dan emas yang banyak kerana Pahang memang terkenal kaya dengan hasil bijih dan emasnya, lagipun Pahang sebuah negeri terbesar di Semenanjung Malaysia.

Pada pendapat saya, persetujuan Bendahara Ahmad inilah yang menjadi penyebab berlakunya malapetaka dan bencana di pahang serta pencetus kepada kebangkitan semangat penentangan penjajah oleh Pahlawan pahang seperti Mat Kilau , Tok Gajah dan Datuk Bahaman.

Nantikan siri berikutnya kisah Pahlawan sufi yang hebat ini dalam artikel saya yang akan datang!
……………
……………Sebagai ringkasannya …… saya sertakan sedikit isi artikel yang akan datang! ( kalau saya rajin ler!!!)


*Bermulanya era penjajahan Inggeris di Pahang….

*Mat Kilau ditembak …. Tetapi peluru biasa tidak mampu menembusi kulitnya…. Hanya peluru emas sahaja yang boleh merobek sedikit kulitnya tetapi tidak pada daging dan tulangnya!

*Hugh Clifford, Residen Inggeris di Pahang juga Kebal dari segala macam senjata tajam dan tidak lut peluru! Pernah belajar ilmu kebatinan di Siam! Beliau amat berdendam dan memusuhi Mat Kilau.

*Mat Kilau boleh ghaib dalam sekelip mata… ada orang kata, kebolehannya itu berkait rapat dengan amalan beliau yang amat meminati dan istiqamah mengamalkan zikir Ya Latif

*Bendahara Ahmad masuk dalam perangkap Inggeris … menjadi raja boneka Pahang.

*Mat Kilau diisytiharkan penderhaka dan pemberontak, hadiah wang ditawarkan untuk menangkapnya.

*Mat Kilau mengalahkan Panglima terhebat dari Perak Datuk Awang Kelana yang dipinjamkan oleh Hugh Clifford untuk mengalahkan Mat Kilau.

*Pernah menetap di Kg Penar Patani, semasa pelariannya dengan nama Mat Siam. Hugh Clifford meminta Raja Siam mengarahkan Sultan Kelantan iaitu Sultan Mansur supaya menyerahkan Mat Kilau hidup atau mati kepadanya.

*Kata Mat Kilau “ Saya pura-pura mati dan kamu boleh membawa ‘mayat’ saya dan menyerahkannya kepada Sultan Kelantan.Sultan boleh memaklumkan kepada Raja Siam yang saya telah meninggal dunia ketika bertempur!”

*Kata Mat Kilau lagi : “ Itu mudah saja,kerana saya boleh buat ramuan untuk diminum, selepas meminumnya saya akan pengsan selama dua hari.keadaan saya bagaikan orang mati.kamu boleh bawa mayat saya kepada sultan tetapi ada syarat dan jaminannya”

“Syaratnya, mayat saya mesti dibungkus dengan kain kuning, orang ramai boleh melihat dari jauh sahaja.Apabila sampai di tanah perkuburan,mayat saya boleh digantikan dengan batang pisang” kata Mat Kilau kepada Haji Abdullah serban hijau yang ditugaskan untuk menangkapnya tetapi bertukar menjadi sahabat seperjuangannya selepas menyaksikan Mat Kilau boleh ghaib didepan matanya sendiri !

“Jaminannya, ayah saya Tok Gajah dan Datuk Bahaman mesti berada disisi mayat saya hingga dibawa ke tanah perkuburan, anak-anak murid saya juga dibenarkan mengiringinya, itu sebagai jaminan saya tidak dikhianati”

Lalu Mat Kilau meminum ramuannya, dan pengsan lalu dianggap mati , diusung ke anjung istana negeri Kelantan disaksikan orang ramai. Sultan mansur pun menghantar utusan ke Siam dengan menyatakan mayat Mat Kilau sudah ada dan terbunuh ketika bertempur.Raja Siam pun percaya lalu memaklumkan kepada Inggeris.Sewaktu hendak menanamkan ‘mayat’ itu, tubuh Mat kilau dilarikan oleh anak-anak muridnya lalu mereka menggantikannya dengan batang pisang!

Namun rahsia itu terbocor oleh salah seorang muridnya menyebabkan Raja Siam dan Inggeris sangat marah.Pada mulanya siam mahu menyerang kelantan tetapi bila mendapat tahu Mat Kilau dan pengikutnya sanggup berjuang mempertahankan Kelantan Siam mulai kecut perut dan tidak jadi menyerang Kelantan. Demi menjaga keamanan negeri kelantan , Mat Kilau pun berpindah ke Kg Pasir Nering

Semasa di Kg Pasir Nering, Mat Kilau diserang Inggeris, satu peluru hinggap dibadannya ketika itu mengoyakkan kulit belikatnya tetapi tidak mampu menembusi daging dan tulangnya! Rupa-rupanya salah seorang anak muridnya belot dan membocorkan rahsia kepada Inggeris bahawa tubuh Mat Kilau hanya lut dengan peluru emas sahaja! Rupa-rupanya benar , selepas diperiksa peluru itu diperbuat dari emas tulen!!! Bayangkan berapa butir peluru yang dibuat oleh inggeris dengan menggunakan hasil bumi Pahang iaitu emas semata-mata ingin membunuh pahlawan tanah air Pahang!!! Betapa jahatnya mereka!

Mat Kilau dalam pelarian dan mendapat perlindungan Tok Ku Paloh di Terengganu , sempat pula berguru dengan wali Allah dan Khalifah Tareqat Naqsyabandiah yang bergelar Qutubul Zaman itu! Tokku Paloh menukar nama ayahnya Tok Gajah kepada Tok Fakir Lebai Salam dan Mat kilau di sebut nama asalnya iaitu Muhammad!

Sekali lagi Mat kilau pura-pura mati pada tahun 1895, untuk mengaburi mata siam dan inggeris, lalu mayatnya dikuburkan di Kampung Dalam Limau, Bunut Payung Kelantan.Sultan Kelantan menggantikannya dengan batang pisang lalu menyuruh Mat Kilau melarikan diri!

Perjuangan Mat Kilau mendapat sokongan padu daripada dua orang tokoh ternama dari kedua-dua negeri iaitu ulama terkenal Terengganu, Tokku Paloh dan Abdul Rahman Limbong serta Tok Janggut di Kelantan.Mat Kilau juga agak mahir dengan ilmu hutan hingga boleh menyusup masuk ke Terengganu mahupun Kelantan melalui beberapa laluan khusus yang hingga ke hari ini laluannya masih tetap digunakan khususnya pencari gaharu.

Berita tergempar dari akhbar diseluruh Negara pada 1895 menyatakan "Ketua Pendehaka, iaitu Dato' Bahaman telah jatuh ke tangan pemerintahan Siam pada bulan Oktober,1895 manakala The Free Press pula menyatakan bahawa "Mat Kilau telah melawan apabila hendak ditahan, akibatnya dia telah cedera parah di muka dan di kepalanya. Oleh kerana luka-luka itu sangat parah, maka dia telah mati di dalam perjalanan ke hilir Kota Bharu disebabkan kehilangan banyak darah".

Dengan tersiarnya berita kematian Mat Kilau oleh akhbar The Free Press pada 22 Oktober 1895, maka pada pendapat umum tamatlah sudah riwayat seorang pejuang terbilang ini , akan tetapi apa yang sebenarnya berlaku tidak diketahui orang ramai kecuali beberapa orang sahabatnya seperti Mustafa bin Awang Mat(Jusoh Rimau), Pendekar Tok Demali, Raja Ibrahim(Pak Him), Mat Kelantan dan beberapa orang lain.

Disebabkan Mat Kilau dianggap sebagai 'penderhaka' oleh Inggeris, maka terpaksalah beliau mengasingkan diri serta berpindah dari satu tempat ke satu tempat dan akhirnya bermastautin di Batu 5, Jalan Kuantan-Gambang.

Semenjak 1930, Mat Kilau juga terpaksa menukar namanya buat beberapa kali dan akhirnya dia memakai nama Mat Siam. Pada Disember 1969, Tuhan menggerakkan hati Mat Kilau yang pada masa itu memegang kad pengenalan diri K/P 2044778 dan bernama Mohamad bin Ibrahim supaya memperkenalkan dirinya yang sebenar.

26.12.1969, pada hari Jumaat, selepas Solat Jumaat… Mat Kilau membuat Pengisytiharan dirinya di masjid Kampung Pulau Tawar setelah sekian lama menukar namanya sebagai Mat Siam kerana memegang amanah Almarhum Sultan Abdullah.

*Mat Kilau diusung dan di arak sebagai pejuang selepas Pengisytiharan dirinya!

Seluruh rakyat Malaysia terkejut dan terharu mendengar berita menggemparkan itu . Hati seluruh rakyat Malaysia berdebar-debar menanti keputusan “Ahli Jawatankuasa Menyiasat Mat Kilau” yang dilantik oleh kerajaan negeri Pahang. Akhirnya, pada jam 10.30 pagi Khamis, 6 Ogos 1970, Mat Siam diisytiharkan dan disahkan sebagai Mat Kilau yang sebenar oleh Menteri Besar Pahang, Raja Tan Sri Yahya Mohd She, Oleh itu maka sahlah Mat Siam itu adalah Mat Kilau anak kepada Imam Rasu atau Tok Gajah , Pendekar Pahang yang terbilang itu!

Akhirnya , pada tanggal 16 ogos 1970, pada usia 123 tahun, Pendekar Sufi terbilang ini telah menghembuskan nafas terakhirnya dan disemadikan di tanah perkuburan Pulau Tawar bersebelahan dengan kubur ibunya Teh Mahada atas wasiat Mat Kilau sendiri sementara ayahnya telah meninggal dunia dalam pelarian dan dikuburkan di kampung Pasir Nering Trengganu.

Sempena mengingati pemergiannya menemui Tuhannya lebih kurang 40 tahun yang lalu, setelah berjuang dan berkorban melawan musuh islam iaitu penjajah Inggeris dan Siam, marilah kita sama-sama menghadiahkan surah Al-Fatihah kepada beliau!

Kata-kata semangat Mat Kilau untuk renungan anak bangsa :

“Aku rela mati semasa bertempur dengan penjajah daripada menyerah dan mati di tali gantung mereka !”

Pada pendapat saya , Mat Kilau, Tok Gajah , Datuk Bahaman dan pasukannya mampu berlawan dan boleh menang dengan Inggeris di Pahang, tetapi SEBENARNYA mereka tidak mahu bertempur dengan Bendahara Ahmad dan pasukannya yang terdiri dari orang-orang melayu yang sebangsa dan seagama dengan mereka.Mereka juga tahu Bendahara Ahmad telah dipaksa oleh Inggeris untuk menghapuskan mereka!Mereka rela mengambil keputusan untuk melarikan diri , bukan kerana takut tetapi demi menjaga kepentingan Raja dan Rakyat Pahang agar mereka tidak terkorban secara sia-sia akibat tipu muslihat licik penjajah!

*Makam Pahlawan Terbilang , Muhammad Bin Imam Rasu @ Mat Kilau

Wassalam.

Sangtawal Sakranta.

* Buku Rujukan Sangtawal :
1. Mat Kilau Pahlawan Pahang ; Abdul Latip Talib.
2. Jejak Pahlawan Mat Kilau ; Dr Talib Samat.
3. Pahlawan Pulau Tawar ; Arman Sani.





Artikel Pilihan 1 :

Tajuk : Mat Kilau The Malay Warrior,

Sumber : Klik Sini

[Out of the many Malay warriors of Pahang who stood up against the British in the late 1880’s, only one lived to witness with his very own eyes the nation’s independence. He was Mat Kilau, the son of local chieftain Imam Perang Rasu (a.k.a Tok Gajah), and one of the Malay warriors who rebelled between the 1880s and 1890s when the colonial masters extended their rule to Pahang.

Mat Kilau even had the opportunity to shout the magical word “Merdeka” on August 31, 1957, something that his contemporaries Datuk Bahaman, Haji Abdul Rahman Limbong and Tok Janggut or the earlier ones like Datuk Maharaja Lela and Dol Said did not live to do. But on that historic day, none of the hundreds who turned up at the state mosque field in Kuantan realised that the high-spirited but frail-looking centenarian standing among them was Mat Kilau, the man who once tormented the British.

Mat Kilau’s obscurity is equally legendary. The feared warrior went into oblivion for more than half a century as he was on the run after the British put a price on his head and branded him a traitor to the Sultan. At the initial stages, Mat Kilau, Datuk Bahaman, Mat Kelubi, Awang Nong, Teh Ibrahim, Haji Mat Wahid and Mat Lela staged a formidable resistance that unnerved the British. Mat Kilau and Datuk Bahaman’s names are etched in the nation’s annals as those responsible for the Lubuk Terua war where they attacked a police post set up by the British and fatally wounded two British policemen. They even conquered Temerloh.

However, with more reinforcement and a clever ploy of accusing the group of betraying the Sultan, the British succeeded in stopping more locals from joining the group and isolated it from the community. This eroded the group’s strength that at one time reached 600 and prompted them to flee.

The British continued to hunt them. Records show that his father Tok Gajah who was also involved in the resistance took refuge in Hulu Terengganu and died there, while Datuk Bahaman and several of his followers surrendered to the Siamese rulers.

What happened to Mat Kilau then is unclear till today but he definitely went through a lot of hardship especially when he had to move from place to place and take refuge under different names like Mat Dahan, Mat Dadu and Mat Siam. After being on the run for many years, he returned to Pahang and settled in Kampung Batu 5, Gambang, Kuantan, under the name of Mohamed bin Ibrahim @ Mat Siam.

Mat Kilau’s real identity only came out into the open when he himself made a declaration after the Friday prayers at the Pulau Tawar mosque in Jerantut on Dec 26, 1969. After months of research and investigations, the Pahang state government finally confirmed that he was indeed Mat Kilau.

Unfortunately 10 days after the confirmation, Mat Kilau died on Aug 16, 1970, at his home in Kampung Batu 5. He is said to have died at the age of 122 based on his estimated birth year of 1847. He was buried with full honours befitting a national hero at his birthplace, Kampung Masjid Pulau Tawar, Jerantut.

His adopted son who later became his son-in-law as well, Abu Bakar Awang, 80, said that before he revealed his real identity he was very evasive each time when asked about his background. Mat Kilau probably feared that he was yet to be pardoned for the allegations that he had betrayed the Sultan. During the uprising, Pahang was under the reign of Sultan Ahmad Al-Muadzam Shah. He waited almost 12 years after independence to reveal that he was Mat Kilau as he feared the Sultan hadn’t forgiven him,” said Abu Bakar.

One of his daughters, Aminah, 80, when met at her home in Kampung Batu 5, confirmed that before Mat Kilau declared his actual identity, none of his children had the faintest idea that their father known as Mat Siam was actually a warrior dreaded by the English.

Aminah is among four out of Mat Kilau’s five surviving children who have settled around Kuantan. The others are Sabariah, Abdul Rahman, Salamah and Razali, while the eldest, Zaleha, married to Abu Bakar, died in 1978.

Continuing the story, Abu Bakar, despite his advanced age, recalled vividly Mat Kilau’s excitement on the run-up to the proclamation of independence. “On that day (Aug 31, 1957), he woke up early and after the subuh (dawn) prayer he got ready to leave for Kuantan as he was aware that the proclamation was also being held in the states, other than at Merdeka Stadium in Kuala Lumpur. I was wondering why he was so eager to go to the state mosque field. Even though he was more than 100 years old then, I noticed he was so excited to celebrate the historic occasion,” he said.

Abu Bakar who is the lead instructor of Seni Silat Tapak Setia Suci, the art of self-defence he inherited from his warrior father-in-law, remembered clearly how Mat Kilau had donned a white round-necked T-shirt with a grey overcoat and a kain sampin wrapped over the top part of his dark long pants. He wore shoes and his head was wrapped with a piece of cloth known as kain cindai. “Even I was intrigued where he got all those things and what the kain cindai signified,” he said.

According to tradition, the kain cindai is a piece of silk cloth used by Malay warriors to wrap around their head before getting into the ring to confront their foes. Abu Bakar said the bizarre clothing and behaviour prompted Mat Kilau’s wife Ajrah Bakar to reproach him, asking, “what’s wrong with you?”. Upon getting ready, Abu Bakar and Mat Kilau left the house together and waited for the free bus ride made available by the authorities in conjunction with the celebration.

Though the bus was packed with people, nothing could deter Mat Kilau who was obviously impatient to get to the field. “When we arrived at the field, we waited for the proclamation of independence. We managed to see the parade ... there were decorated cars too and he (Mat Kilau) was visibly exulted,” Abu Bakar recalled. When the shouts of Merdeka began, Mat Kilau too joined in chorus. While at the field Mat Kilau told Abu Bakar, “see, who would have thought I too will live to see this country’s independence”. This made Abu Bakar wonder what this man was actually trying to say. Abu Bakar, who lived with Mat Kilau since the age of 18, noted that his father-in-law felt contented with the opportunity to shout “Merdeka” at the field in Kuantan. He was too feeble to go the Merdeka Stadium in Kuala Lumpur to witness the proclamation of independence there.

Abu Bakar said the declaration of Merdeka was probably the most defining moment for the warrior who tried to defend his race, religion and the sovereignty of his nation from occupation by foreign powers. Abu Bakar now hopes that some historical texts especially those describing him as someone who betrayed the Sultan be revised. “The English labelled Mat Kilau and his colleague Datuk Bahaman as rebels and traitors just to hoodwink the people so that they wouldn’t support their struggle,” said Abu Bakar, who is also the Kampung Batu 5 headman. Mat Kilau’s grandson, Alhamadi Abu Bakar, 40, said though his grandfather did not leave any wealth, he left a legacy and unparalleled gallantry to be inherited by the coming generations in defending the nation from various forms of colonisation. – Bernama

Source: BERNAMA (By TUAN SHARIFAH SHAHANI and MOHD SHUKRI ISHAK) ]



"Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan Jihad yang sebenar-benarnya"
[ Surah Al-Haj : Ayat 78 ]

"Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh-musuh kamu ) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan dari pasukan-pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh yang lain dari mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya.Dan apa sahaja yang kamu belanjakan pada jalan Allah, akan disempurnakan balasannya kepada kamu, dan kamu tidak akan dianiaya"
[ Surah Al-Anfal : Ayat 60 ]

"Wahai orang-orang yang beriman! apabila bertemu dengan orang-orang kafir yang sedang mara menyerang, maka janganlah kamu berpaling(undur) dari menentang mereka "
[ Surah Al-Anfal : Ayat 15 ]


* Siri Pendekar Sufi : Siri 1. Tok Janggut




19 comments:

pencinta kebenaran said...

salam sangtawal, terima kasih atas artikel ini..wah..sgt2 terharu sy bc artikel tuan..terima kasih krna share kan maklumat yg sy x pernah tau ni..alfatihah utk allahyarham mat kilau..terima kasih..jasamu amat dikenang dan x kan terbayar hingga ke akhir hayat..keep up the gud job sangtawal!!

Free Our Mind said...

Salam sahabatku sang tawal..

Artikel yang sangat menarik dan telah membuka mata saya siapakah sebenarnya Mat Kilau dan kisah perjuangan beliau yang begitu mengagumkan. Teruskan usaha saudara untuk Siri Pendekar Sufi ini. Tahniah!

Sangtawal Sakranta said...

Salam buat pencinta kebenaran,

terima kasih atas komen dan sokongan.
lama menghilangkan diri dan tak bagi komen? :D

salam buat efairy,

terima kasih,
ya, jika kita baca sejarah pejuang bangsa dan agama yang dahulu, kita akan berasa malu dengan semangat juang mereka.mereka rela berkorban darah dan nyawa melawan penjajah kafir.

Namun,setelah kita selidiki sejarah dan berfikir seketika, rupa-rupanya bencana dan malapetaka yang menimpa kita adalah disebabkan perbuatan tangan kita sendiri yang tamakkan harta dunia dan pangkat, hasad dengki, sanggup berpakat dengan pihak kafir dan orang asing demi mengalahkan musuh kita yang seagama dan sebangsa pula.

Atas kelalaian dan sifat tamak inilah,penjajah telah mengambil kesempatan untuk menjajah kita.
mereka mengaut hasil bumi kita seperti bijih dan emas.dengan emas itu pula mereka buat peluru untuk memusnahkan kita!

sejarah mungkin berulang jika kita sedikit terleka!

marilah kita bersatu demi sebuah perjuangan menegakkan agama islam yang suci ini.

wassalam.

pencinta kebenaran said...

salam sangtawal,
saya menghilangkan diri akhir2 ni disbbkan sy sibuk dgn research sy...artikel2 sangtawal mmg menarik ttp lbh kurg sama panjangnya dgn resource2 research saya..hehe..skrg sy cuti sem (off la kejap dr research2 sy tu) jd sy tertarik dgn ilmu2 sufi serta amalannya dan juga kitab melayu lama contoh sulatusalatin-->sy salah eja ke?
sy cuma tau sedikit je ttg ilmu sufi n amalannya so bleh bg resource yg kukuh x? satu lagi pasal kitab melayu lama ni nak cari kt mana ye..ada x yg boleh di download?

Anonymous said...

Salam Tuan Tanah,

Izinkan saya membuat coretan skit.
Tahniah diatas artikel yg bagus.

1. Kita harus sedar dan insaf, OBJEKTIF UTAMA apa yg diperjuangkan oleh Pahlawan,Pendekar dan Ulama terdahulu adalah Agama bukan bangsa.

2. Walaupun kita berbicara, menyanjung dan menghormati pejuang terdahulu tetapi dalam konteks yg nyata, kita masih didalam poket penjajah meskipun apa yg digelar sudah merdeka.

3. "kita merdeka tanpa pertumpahan darah". Kata-kata sapa ni?

4. Menangislah kita,merataplah kita bagi mereka yg mengetahui perjalanan sejarah tetapi tanpa segan dan penuh riak kita menolak pejuang yg ingin menegakkan daulah ISLAM di muka bumi ini. Layakkah kita mengingati Pendekar, Pahlawan dan Ulama terdahulu?

Sangtawal Sakranta said...

salam anon @ 3.42pm,

Boleh terangkan siapa yang menolak pejuang yang ingin menegakkan daulah Islam di muka bumi ini?

dan apakah dasar dan cara pejuang yang saudara maksudkan itu benar-benar berjuang kerana Allah atau hanya tujuan "poket" saja?

Jika kita merasa lebih berjasa dalam memperjuang islam, sila berikan link ke blog kita agar orang boleh membaca dan mendapat sedikit manfaat dari sumbangan kita kepada agama kita yang tercinta!

Jadi jangan mudah tertipu dengan serban, jubah dan janggut yang mempesonakan... tengok pula pada ilmu dan amalnya... apakah mereka ulamak sebenar pewaris nabi atau ulamak penjahanam usaha nabi!

wassalam.

Anonymous said...

"apakah mereka ulamak sebenar pewaris nabi atau ulamak penjahanam usaha nabi!" - good one.

tmp

Anonymous said...

Salam Tuan Tanah,

1. Adakah tuan masih kurang jelas tentang konsep demokrasi, dengan suara majoriti kita telah meghukum mereka yg ingin menegakkan daulah ISLAMIAH.

2. Sapa yg pentingkan poket? saya rasa tuan sendiri sedia maklum. Tuan mahukan dasar yg bagaimana, berperang? demonstrasi? adakah dengan demokrasi yg dianjurkan adalah salah? Jd semua serba salah. Hanya tunggu kucing bertanduk. Ingat, emas boleh berada di dalam lumpur, di dalam lubang taik, di dalam gua yg gelap.Dah dapat emas, takkan skali lumpur dibawa naik, takkan taik dibawa balik, takkan tinggal di gua yg gelap. Buka mata buka hati, yg mana berjuang untuk poket dan yg mana berjuang untuk Islam.

3. Sapa yg lebih berjasa dan sapa yg kurang berjasa yang tuan maksudkan? Adakah ini ayat pukul canang. Yang lebih penting kesedaran diri sendiri.

4. Adakah golongan berkot,bertie dan berbow lebih tinggi ilmu agamanya dan lebih beramal dari golongan yg berserban,berjanggut dan berjubah? Adakah kita tidak tahu menilai antara emas didalam lubang taik dengan taik yg bewarna kuning? Jadi, adakah kita ingin memilih isteri yg tidak bertudung walaupun tahap ilmu dan amalnya sama dengan yg bertudung? sekadar contoh. Tentu tuan lebih arif tentang golongan fasik.

5. Adakah ingin menegakkan daulah ISLAMIAH adalah ulama penjahanam usaha Nabi? Dengan jelas, adakah Ustaz Haron Din, Ismail Kamus, Hadi Awang, Arwah Ishak Baharom, Badrul Amin dan seangkatan dengannya adalah golongan ulama penjahanam Nabi? Golongan mereka inilah yg patut dilabel sebagai penerus perjuangan Pendekar, Pahlawan dan Ulama yg terdahulu.

Sangtawal Sakranta said...

salam buat anon @ 5.24pm,

terima kasih atas komen biarpun masih belum menjawab apa-apa tentang soalan saya :)

Tentunya tahi saudara lebih wangi dari tahi-tahi orang lain!

saudara tertinggal nama ulamak tersohor abad ini sehingga diberi nombor sebagai orang berpengaruh oleh majalah kafir! mursyidul am kepala tahi yang menolak perpaduan sesama islam anda tak sebut ???

ulamak yang gelar orang bapak setan tu pandai pulak sebut!

Sangtawal Sakranta said...

salam buat pemberi komen yang memanggil saya tuan tanah,

kamu masih belum menjawab soalan saya di sini :

https://www.blogger.com/comment.g?blogID=3550813350143011447&postID=6040814546367134011&isPopup=true

atau boleh klik di sidebar sebelah bawah tajuk- mereka yang kalah sebelum berjuang-siri 2.

wassalam.

Anonymous said...

Salam buat sangtawal. Kisah yg menarik. Semoga diteruskan usaha menyiarkan cerita-cerita pahlawan2 lain pula. Sebenarnya terdapat ramai pahlawan2 sufi dibumi kita, cuma kekurangan sumber jd kita hanya mengenali sebahagian shj. Bg mereka yg berguru mungkin ada mendengar
Cerita sebegini boleh menaikkan semangat anak bangsa dan menyedarkan mereka..

Anonymous said...

Minta izin untuk salin artikel ini.terima kasih.

-Saga Merah-

Sangtawal Sakranta said...

salam buat anon @ 3.07am,

terima kasih atas komen dan sokongan.

Saga merah,
terima kasih, silakan!

wassalam.

sangbogoroyo said...

salam,

kenapa ada tempat nama Paloh di kelantan? Saya yg perintah gi letak nama Paloh kat sana?

Sangtawal Sakranta said...

salam adik sang,
tak pasti pula kenapa :), ada apa-apa klu ke?

wassalam.

Anonymous said...

salam tuan, dapat tk tuan cungkil kan perihal sahabat dato mat kilau yang bernama mat tahir tu.

Anonymous said...

puki punya sangtawal tolak hudud

Unknown said...

Bagaimana pula Mat Kilau dilantik menjadi orang kaya Budu pada tahun 1868, sedangkan beliau lahir pada 1865?

Stellar said...

Ini adalah testimoni saya tentang bagaimana saya akhirnya menyertai orde dunia baru, Illuminati setelah saya cuba untuk menyertai selama lebih 2 tahun sekarang tetapi penipu mengambil wang daripada saya beberapa kali. Saya telah mencari untuk menyertai Illuminati sekian lama, tetapi penipu terus mengambil wang saya sehingga awal tahun ini apabila saya bertemu dengan Lord Felix Morgan dalam talian, saya menghubunginya dan saya menerangkan segala-galanya kepadanya dan dia mengesyorkan pendaftaran yang digunakan dan saya membayar untuk ahli besar untuk membantu saya bermula dan saya telah dimulakan ke dalam World Order dan saya menerima jumlah $1,000,000 dolar AS selepas permulaan saya dilakukan. Saya sangat gembira! Dan berjanji untuk menyebarkan kerja baik Lord Felix Morgan. Jika anda berminat untuk menyertai Illuminati perintah dunia baharu hari ini, hubungi Lord Felix Morgan hari ini dia adalah peluang terbaik anda untuk mendapatkan keahlian kepada illuminati yang sentiasa anda inginkan. Hubungi Lord Felix Morgan E-mel: Illuminatiofficial565@gmail.com atau WhatsApp +2348055459757