Thursday, September 20, 2012

Sheikh Abdul Qadir Mendengar Suara Syaitan Mengaku Dirinya Allah

Tajuk : Sheikh Abdul Qadir Mendengar Suara Syaitan Mengaku Dirinya Allah. 

Artikel Oleh : Sangtawal Sakranta. 

Saya ingin berkongsi kisah Sultanul Awliya Sheikh Abdul Qadir al-Jailani yang cuba diperdayakan oleh syaitan.Kisah ini diceritakan sendiri oleh beliau. 

Beliau berkata: "Pada suatu ketika, saya ternampak suatu cahaya terang benderang yang memenuhi seluruh langit. Kemudian suatu bentuk manusia kelihatan di dalamnya dan ia berkata: “Wahai Abdul Qadir, akulah Allah, Tuhanmu. Aku telah menghalalkan segala perkara yang haram bagimu.” 

Saya menjawab: “Berambuslah wahai syaitan.” 

“Sebaik sahaja saya mengucapkan kata tersebut, cahaya di langit tadi bertukar menjadi gelap dan bentuk manusia itu mendesir menjadi asap. Kemudian saya terdengar orang berkata: “Wahai Abdul Qadir, aku telah menyesatkan tujuh puluh Ahli al-Sufi dengan cara ini, tetapi Allah telah menyelamatkan kamu disebabkan ilmu dan takwamu”. “ Mendengar kata itu, saya pun membalas: 'Tidak. Itu cuma rahmat Allah s.w.t.' " 

Sesudah Sheikh Abdul Qadir menceritakan peristiwa tersebut , maka salah seorang pendengar bertanya: "Bagaimana kamu tahu bahawa itu adalah syaitan?' "Ketika dia berkata bahawa dia telah menghalalkan bagi saya perkara haram." Jawab Sheikh Abdul Qadir. 

Beliau selalu memberitahu muridnya bahawa apa-apa amalan yang bercanggah dengan suruhan Allah, maka sudah tentu itu adalah amalan daripada syaitan.Oleh itu hendaklah seseorang itu kembali kepada ajaran syariat, mengukuhkan iman dan melawan kecenderungan nafsu dengan bersungguh-sungguh kerana apa jua yang tidak dibenarkan oleh syarak sudah tentu ianya menyesatkan. 

Oleh itu, sesiapa yang mendakwa bahawa dirinya telah mendengar suara Allah pada hari ini, maka berhati-hatilah dengan orang itu kerana ternyata dia telah mendengar bisikan syaitan. Mungkin syaitan mudah mendampingi dan membantu golongan yang mahu menjadikan syaitan sebagai kawan mereka berbanding dengan manusia seagama dan sebangsa dengan mereka walaupun Allah swt telah berkali-kali menegaskan kepada kita dalam al-Quran bahawa syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi kita.


 


*[ Artikel ke-255  Sangtawal Sakranta ...]


21 comments:

Anonymous said...

hEKELAH BRO...
mAMK TONGKANG NAK JALI WALI...BRO.
SEDAR LA DIRI TU WAHAI MAMK TONGKANG.
ORANG PENANG KENAI HG SIAPA.
SIAPA YANG HG NAK TIPU?
KALAU DAH MAMAK TONGKANG JADILAH MAMAAK TONGKANG.
JANGAN PULA NAK JADI WALI.
WALI SELIPOR PUN KENA MAKI HAMUN INI KAN PULA WALI MAMAK TONGKANG TAIK.

Anonymous said...

mamak longkang yang dah gila..kah..kah..kah.tu pun ramai dok dengar temberang diaaa..heran..heran..

zai said...

siapa yg mamak tongkang ni?aku xpaham..
sangtawal kau mamak ke?

Anonymous said...

kau bukak je allah bercakap kat youtube..kau tau la sapa mamat tu..housekeeping anwar.hahaha

Anonymous said...

ape yg anon kt ats tu merepek..mamak tongkang mn plak ni...tu abd kadir sheikh fadil la...ni cerita lain..adoi la..mamak sekor tu mmg la sesat..artikel ni psl adl qadir al jailani..hahahaah..ape da anon kt ats tu,.,.

Anonymous said...

Janganlah kita memaki beliau itu, adalah lebih baiknya, kita mendoakan sahaja agar Allah SWT memberinya hidayah yang sebenar dan dan moga beliau kembali ke pangkal jalan untuk menjadi umat islam yang lebih baik.

Dan jangan la dihina keturunannya itu, jika kita menghina keturunannya, keturunanan kita pula akan dihina.


Kepada Sangtawal, kamu telah menjalankan tanggungjawan kamu dengan cara yang kamu pilih - dan ianya amatlah molek.


Moga seluruh Umat Islam bersatu dan diberikan hidayah oleh-Nya.


Anonymous said...

Hangpa semua tak tahu ker? MAMAK tongkang ni dihantar oleh UMNO masuk Pakatan untuk merosak Pakatan daripada dalam.

Lama dah aku dok perati MAMAK ni. Dan lama dah aku dok perati perangai MAMAK . depa seme jenih ooportunis - ada conflict of identity. perangai depa samaaaaa ja.

MAMAK mengaku jadi MELAYU ???

Ada sekor lagi dalam PSSCM nuu silat cekak malaysia MAMAK mengaku jadi MELAYU.

AKU MELAYU. ASAL BENUA SIAM - NUSANTARA. DAN AKU ADA HAK BERCAKAP PASAL MELAYU LEBIH DARIPADA HAT MAI DARIPADA BENUA KELING NI!!

Anonymous said...

Aku tak faham...hang dok cakap pasai sapa ni...Sang Tawal ka? Ustaz Idrus ka? Pasai diri hang sendire ka? Cuba taruk nama yang hang dok tibai tu...seteret to d point da...

Anonymous said...

-dragon-

apa yg ustd azhar idrus cakap tu betulla.cuba pahamkan balik.dia cuma cakap kalau allah nk cakap dgn manusia tu boleh sebab allah swt mampu berbuat begitu.tapi kita tak leh caya kalau orang awam dakwa dia cakap dgn allah.kecualilah klu perkara tu dh diterangkan dlm al quran dan ada sokongan hadis2 sahih.dia kata boleh sebab allah memang berkuasa nk buat apa saja yg dia nk.mcm mna dgn kes nabi musa?? jadi dlm konteksini beliau kata mungkin boleh berlaku tapi jika ada orang dakwa bercakap dgn allah xleh percaya sebab ini benda2 ghaib dan sudah tentu lah mungkin juga itu syaitan yg menyamar.fahamkan?jadi cuba buka hati tu utk menilai dgn adil, bukannya menghentam saja kejanya.. mungkin saudara tak faham loghat terengganu yg beliau guna.

Anonymous said...

-dragon-

saya fikir semua org2 yg bagi komen diatas tak faham yg penulis bagi link youtube diatas utk menyokong artikel diatas .bukan nk menuduh ustad azhar idrus...cuba clik kt link tu dan fahamkan betul2 apa yg dia cakap kalau ye pun penyokong tegar umno jgn la nk fanatik sangat.


"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh.dan berpesan -pesan dengan kebenaran dan kesabaran. - Surah Al-Asr:1-

puteri jalanan a.k.a annur said...

salam sejahtera buat Sangtawal dan kawan2....

kepada sdr Sangtawal,mohon teruskan perjuangan...:)

siir... said...

Truskan saudaraku dlm kamu mnyampaikan agama Allah...mereka yg mmbencimu xkan dapat apa yg mereka invinkan...maafka merwka..mereka tidak tahu..ini prokai iblis yg nyata atas rupa manusia...dlm hati ada pwnyakit..maka AKU(ALLAH) akn tambah kg penyakit mereka...mudah mereka mndapat hidayah...

Am said...

Haha ada orang salah paham. Buta kayu kot.. orang sembang pasal Mahaguru aku Syeikh Muhyidin Abdul Qadir Jilani bukan kadir syeh padil la bongok.. buta kayu!! haha..

Satu lagi dia tak reti asal usul melayu sebab dia belajar waktu sejarah kat sekolah je..

Nak tau asal usul melayu kena mengaku murid bagi Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir Jilani dulu.. jangan dok kutuk hina bangsa lain.. hina cela bukan terletak pada bangsa

Anonymous said...

layarilah www.panjilangit.blogspot.com

Anonymous said...

yteryrey

Anonymous said...

wahai sdr,
ambo mohon bertanya, benar dan sahih kah apa yg dipaparkan di video ini???!!!... pasal zina drs itu tak heran TAPI pasal hudud dato' itu yg ambo 'PELIK'... memang dah penghujung zaman gamaknyo... tq, abd rahim

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=WmpEyQkyVDI

Muharram Asmarahadi said...

Syeikh Siti Jenar Manunggaling kawula gusti mengaku dirinya Allah pangeran gusti bagaimana itu ? Beliau sudah mengaku dirinya Allah , apakah berarti itu adalah syeitan ?

Anonymous said...

Salam...aku ada diberitahu oleh seseorg yg dtgnya dr seberang pasal syeikh siti jenar...pasal die sesat itu pada pandangan kite sahaja..ilmu kite ni terlalu cetek nak berbahas pasal die...aku jugak diberitahu, kefanaanya dengan Allah s.w.t. membuatkan tiadanya syurga ataupun neraka dan yg ada haya Allah s.w.t. Sahaja...dan peristiwa dimana sunan kalijaga membunuh dia cuma satu gimik untuk menutup mata pandangan kita sahaja...itu yg telah diberitahu,dan org yg bgtau aku tu adalah salah satu keturunan sunan kalijaga..

Anonymous said...

Bawa mengucap bnyk2 la
Nk smpaikn benda baikkn mesti bnyk dugaan

Anonymous said...

Fitnah dajjal.. Mmg la umat akhir zaman.. Kbenaran itu pahit.. UAI ni pjuangan ahli sunnah wal jamaah.. Napa nk mngata ustaz ni plak.. Jgn la selitkan politik ya..da kena doktrin smpai sesama islam bmusuhan krana politik.. Taubat la saudara... Kalo xfham apa yg dia smpaikan ertinya hati anda tu gelap.. D kawal nafsu dan sifat racial politik smata2...
cari ilmu dari guru mursyid.. Cari ulama2 yg msih ada... Bukan satu guru shaja.. Bkn dri mjlis politik yg mmecahkn ummah.. Cerita yg benar banyak d pesongkan oleh musuh2 islam.. Skadar pndangan dari sya yg hina.. Renungkan.. Kejar dunia dan akhirat utk apa? Kejarlah Pencipta dunia dan akhirat.. Baru dapat dunia dan akhirat.. Wallahualam..

Anonymous said...

Syaitan musuh yg nyata.. dari zaman nabi.. hingga akhir zaman... klau manusia ngaku dia allah.. bkan ke dia lbh prcaya ckap syaitan... syaitan adalah pmusnah islam... blaja la agama islam.. dan kenali la tokoh2 islam.. dan blaja la tentang sape penjaga surah2 allah.... jgn menghina orng len mcm kita ni ckup sempurna smua tu riak.. riak neraka tmpatnya... allah laknat manusia riak.. bnykkn blaja agama... pandai cmne pn kita..ingat la ada lg yg lbih hebat dri kita.... ckup2 la tbur fitnah.... sunguh pn orang tu salah jgn la dijaja buruk orang fitnah tu....
Jgn ska menghukum orang sesunghnya smua tu keje Allah... nabi muhamad xprnah hina umatnya walau jahat kalah syaitan..tapi mendoaknnya bkn menjaja dosa orng len... renung2kn la dn selamat bramal...

--manusia lemah---