Saturday, August 08, 2009

Influenza A H1N1 Bukan Hantu.Apa Tindakan Kita ?


Tajuk : Influenza A H1N1 Bukan Hantu.Apakah Tindakan Kita?

Artikel Oleh : Sangtawal Sakranta.


[Sangtawal : Artikel ini sepatutnya disiarkan pada 5.8.2009,tetapi oleh kerana saya agak sibuk minggu lepas ,terpaksa juga saya siarkannya hari ini ]


Akhbar tempatan kita seperti Utusan Malaysia hari ini (5.8.2009)melaporkan sebanyak 4 lagi kes kematian akibat wabak Influenza A H1N1. Sila Klik Sini

Ia merupakan kes kematian tertinggi dalam sehari di Negara kita iaitu sebanyak 4 orang! Menjadikan jumlah kes sebanyak 16 kes kesemuanya dan melibatkan 11 kematian.Ini menunjukkan 11 daripada 16 orang yang disahkan positif H1N1 ini telah meninggal dunia sebanyak 68.75 %.Peratusan ini cukup membimbangkan kita dan boleh meningkat bila-bila masa !

Kita baca pula laporan Kenyataan Akhbar dari Kementerian Kesihatan Malaysia hari ini(5.8.2009) :

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Sila Klik Sini


Situasi Semasa Pandemik (H1N1) 2009 Dan Tindakan Kementerian Kesihatan Malaysia

5 Ogos 2009

Pada 5 Ogos 2009 sejumlah 16 kes baru influenza A(H1N1) dilaporkan dengan 3 kes kematian. Semua kes adalah kes tempatan dan warga negara Malaysia. Daripada 16 kes yang dilaporkan hari ini, 10 merupakan kejadian dari 3 kluster baru dan 6 kes sporadik atau terpencil. Manakala tiga (3) kes kematian yang dilaporkan adalah kes sporadik.

Jumlah terkumpul kes influenza A(H1N1) di Malaysia sehingga 5 Ogos 2009 jam 8.00 pagi adalah sebanyak 1,476 kes dengan jumlah kematian 11 orang. Daripada 1,476 kes yang dilaporkan tersebut, 574 (39%) merupakan kes import dan 902 (61%) kes jangkitan tempatan. Daripada jumlah ini, 1,413 kes (96%) telah sembuh.

Bilangan kes jangkitan influenza A(H1N1) yang masih berada di Unit Rawatan Rapi adalah 10 orang. Manakala 28 kes sedang menerima rawatan antiviral di wad isolasi.

Daripada 10 kes yang berada di Unit Rawatan Rapi, 3 daripada mereka mempunyai faktor risiko iaitu obesiti (1), mengandung (1) dan imuniti rendah (1).

Daripada 16 kes yang dilaporkan, dua (2) kes dirawat di wad, 11 orang menerima rawatan pesakit luar dan tiga (3) adalah kematian. Maklumat mengenai kes kematian pada 4 Ogos 2009 seperti berikut:

Kematian ke-sembilan, kes adalah seorang budak perempuan berumur 3 tahun yang mempunyai sejarah jangkitan saluran pernafasan kronik. Kes dimasukkan ke Hospital Melaka pada 31 Julai 2009 dengan gejala demam dan batuk pada 25 Julai 2009. Pesakit disahkan mengidap jangkitan influenza A(H1N1) pada jam 6.19 petang 2 Ogos 2009 dan meninggal dunia pada 3 Ogos 2009 jam 4.30 petang dengan diagnosa jangkitan virus influenza A(H1N1) dengan severe pneumonia. Sebelum dimasukkan ke Hospital Melaka, kes telah mendapatkan rawatan awal di sebuah klinik swasta dan dimasukkan ke hospital swasta pada 30 Julai 2009, sebelum dirujuk ke Hospital Melaka sehari kemudian kerana mengalami jangkitan radang paru-paru teruk (severe pneumonia).

Kematian ke-sepuluh, kes adalah seorang budak lelaki berumur 12 tahun dengan kegagalan buah pinggang kronik dan sedang menjalani rawatan dialisis. Pesakit telah dimasukkan ke Hospital Melaka pada 3 Ogos 2009 dengan simptom demam, batuk dan sesak nafas semenjak 1 Ogos 2009. Pesakit meninggal dunia pada 3 Ogos 2009 jam 2 petang disebabkan jangkitan pneumonia teruk. Kes disahkan mengidap jangkitan influenza A(H1N1) pada 4 Ogos 2009 jam 5.50 petang.

Kematian ke-sebelas, kes adalah seorang lelaki berumur 20 tahun dengan kronik asma telah dimasukkan ke Hospital Melaka pada 2 Ogos 2009 dengan simptom demam, batuk dan sesak nafas semenjak 31 Julai 2009. Beliau terus dimasukkan ke unit rawatan rapi dan disahkan mengalami pneumonia teruk. Pesakit meninggal dunia pada 3 Ogos 2009 jam 2.30 pagi dan disahkan mengidap jangkitan influenza A(H1N1) pada 4 Ogos 2009 jam 5.50 petang.


Merujuk kepada situasi global, sehingga 5 Ogos 2009, sejumlah 193,686 kes dengan 1,361 kematian telah dilaporkan daripada 171 negara. Ia merupakan peningkatan sebanyak 4,531 kes dengan 42 kematian berbanding dengan hari sebelumnya dengan pertambahan tiga (3) negara iaitu Grenada, Kiribati dan Tokelau.


Penularan virus influenza A(H1N1) di dalam komuniti telah semakin meluas. Ia ditunjukkan oleh kehadiran ramai pesakit ke hospital dan klinik untuk mendapatkan rawatan demam dan batuk. Orang ramai dinasihatkan untuk mengambil tindakan-tindakan berikut:

Mereka yang berisiko tinggi (mengandung, obes, asma, diabetes, imuniti rendah, sakit jantung) dan sedang mengalami gejala jangkitan saluran pernafasan hendaklah SEGERA mendapatkan rawatan di klinik atau hospital yang berdekatan. Rawatan ini sangat berkesan untuk mengubati pesakit dengan jangkitan virus influenza A(H1N1) jika sekiranya rawatan dimulakan dalam tempoh 48 jam selepas bermula gejala. Rawatan tidak memerlukan ujian pengesahan makmal dan bagi klinik kerajaan rawatan adalah percuma.

Selepas mendapat rawatan, pesakit adalah perlu berada di rumah dan mengurangkan pergaulan dengan orang awam termasuk ahli keluarga serta sentiasa mengamalkan kebersihan diri dan etika batuk yang baik. Amalan ini dapat mengurangkan perebakan virus kepada orang lain.

Pesakit-pesakit yang mengalami gejala ringan jangkitan influenza A(H1N1) yang telah dinasihatkan oleh doktor untuk duduk di rumah perlu mematuhi nasihat tersebut kerana amalan ini boleh mencegah perebakan virus influenza ini kepada orang lain. Jika terpaksa pergi ke tempat-tempat awam tersebut, mereka mesti memakai topeng muka atau mask jenis ‘three ply’ yang didapati boleh mencegah penularan virus kepada orang lain.

Pesakit-pesakit yang telah dinasihatkan untuk duduk di rumah semasa rawatan agar sentiasa memantau tahap kesihatan sendiri. Sekiranya gejala bertambah teruk seperti demam yang berterusan, sakit dada, sesak nafas, atau `altered conciousness’ sila segera mendapatkan rawatan di hospital.

Orang ramai yang mengetahui wujudnya kejadian kluster influenza-liked illness (ILI) di sekolah, institusi dan komuniti, sila maklumkan kepada Pejabat Kesihatan Daerah berhampiran untuk siasatan dan tindakan kawalan.

Adalah dimaklumkan waktu operasi hotline adalah dari 8.00 pagi hingga 5.30 petang di talian 03-88810200 dan 03-88810300. Bagi mereka yang memerlukan maklumat selepas waktu operasi, dapatkan daripada laman web Kementerian Kesihatan

http://www.moh.gov.my dan http://h1n1.moh.gov.my.

Kementerian Kesihatan yakin dengan kerjasama dan penglibatan semua pihak, penularan influenza A(H1N1) di Malaysia dapat dibendung dengan sebaik mungkin untuk kesejahteraan semua.

Sekian, terima kasih.

TAN SRI DATO’ SERI DR. HJ. MOHD. ISMAIL BIN MERICAN
Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia
Tarikh: 5 Ogos 2009

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@



Saya sengaja meletakkan perkataan hantu pada topik artikel saya kali ini kerana ingin menunjukkan betapa kalut dan takutnya masyarakat kita di Malaysia terhadap H1N1 ini.Ramai yang takut secara melulu tetapi tidak mahu mengambil tahu apakah itu Influenza A H1N1,bagaimana cara ia merebak?,apakah langkah-langkah efektif mencegahnya?.

Biarpun pelbagai usaha telah dibuat,Namun apakah langkah atau tindakan kementerian kesihatan setakat ini memuaskan hati kita atau ianya sudah cukup memadai?

Apakah pula tindakan Pemimpin atasan/kerajaan dalam menangani wabak ini?

Adakah kita semua berpuashati dengan segala tindakan yang telah diambil setakat ini???

Baiklah,saya mulakan perbincangan kita dengan mengupas sedikit apa yang tersurat dalam kenyataan akhbar KKM bertarikh 5/8/2009 di atas.Tulisan dibawah ini hanyalah pendapat saya sahaja untuk kita sama-sama fikirkan bukan untuk memburukkan mana-mana pihak.

Pertama sekali laporan akhbar telah mendahului kenyataan akhbar KKM dalam melaporkan situasi sebenar H1N1, lihat saja dalam akhbar Utusan Malaysia hari ini menyatakan sudah 12 kes kematian dari 16 kes tetapi kenyataan akhbar KKM menyebut hanya 11 kes kematian.Mana satu yang betul? Jika laporan akhbar betul maka wartawan lebih peka dari orang KKM sendiri di Disease Control Division !

Perkara kedua ialah KKM juga tidak menyatakan samaada Jumlah Kes terkumpul iaitu sebanyak 1476 kes itu adalah yang telah confirmed positif H1N1 atau termasuk dalam kategori PUI (Patient Under Invertigation) atau suspek sahaja.Jika diperincikan lagi,ia lebih menyenangkan kita semua mengikuti perkembangan terkini wabak ini.

Perkara ketiga ialah cara memberi peratusan kepada kes import dan kes jangkitan tempatan itu agak tidak boleh diterima pakai lagi sekarang ini kerana kita sekarang ini berada di zon “Pandemic”, kita juga tidak pasti bagaimana dan dari mana seseorang itu memperolehi virus ini,lainlah jika ada satu alat pengesan yang boleh mengesan samaada virus ini jenis import atau jenis local infection yang ada pada struktur protein permukaan virus itu samaada pada protein hemagglutinin (HA atau H ) atau neuraminidase ( NA atau N ) nya! Nampaknya orang KKM pun tak berapa pasti lagi apa itu istilah Pandemic Influenza.

Perkara keempat ialah cara huraian kes kematian ke sembilan,kesepuluh dan kesebelas itu.Cara huraian yang menyatakan pesakit pada mulanya mengidap penyakit itu dan ini,dapat rawatan disana sini dan selepas itu barulah menerima rawatan di hospital lalu meninggal seolah-olah ingin menjelaskan kepada kita kematian itu disebabkan oleh penyakit kronik yang lain yang terdahulu dan seolah-olah virus Inluenza A ini dijumpai secara tanpa sengaja.Saya katakan begitu kerana huraian tentang H1N1 adalah pada ayat-ayat terakhir,menunjukkan ianya tak berapa penting sangat.Nampaknya mereka agak tidak berani lagi menyatakan dengan tegas yang kes kematian itu adalah berpunca dari jangkitan virus Influenza A H1N1 dan dari jangkitan virus itu ia boleh menyebabkan acute respiratory distress seterusnya menyebabkan berlakunya secondary bacterial infection yang boleh menyebabkan keadaan pesakit menjadi semakin kronik.

Selain itu ,adakah kita terfikir bahawa kadar kematian setelah mendapat jangkitan di Negara kita adalah jauh lebih tinggi dan amat membimbangkan berbanding negara lain.Contohnya dari 16 kes yang disahkan kita dapati jumlah kematian ialah 11 orang iaitu 65.85 % berbanding dengan laporan WHO iaitu jumlah kematian ialah 1,361 dari 193,686 iaitu 0.71 %. Apakah yang dapat kita simpulkan dari peratusan di atas???...sudah tentu kita boleh membuat kesimpulan bahawa risiko kematian yang lebih tinggi di Negara kita berbanding di dunia luar sana.Apa lagi kesimpulan tersirat yang kita dapat??? Kesimpulan lain yang kita dapat ialah kita sebenarnya masih terlalu lemah untuk menangani ancaman wabak ini sebenarnya!!! Jadi saya tidak merasa hairan jika sudah ada beberapa buah blogspot yang menyarankan supaya Menteri Kesihatan meletak jawatan.

Apakah jangkitan Influenza A H1N1 itu?

Mengikut “Interim Enhanced Surveillance Guidelines Of Human Infection with Influenza A H1N1 Virus” yang dikeluarkan oleh Disease Control Division Ministry of Health Malaysia., pada mukasurat 1 ada tertulis :

“Inluenza A H1N1 or Swine Flu is a highly contagious acute respiratory disease of pigs,caused by influenza A viruses that regularly causes diseases and outbreaks of influenza in pigs.The mode of spreads of this virus among pigs is by aerosols and direct and indirect contact,and asymptomatic carrier pigs exist.Outbreaks in pigs occur throughout the year,with an increased incidence in the fall and winter in temperate zones similar to outbreaks in humans”

Itu kenyataan jelas dan tegas dari Kementerian Kesihatan Malaysia bahawa swine flu atau selsema babi ini adalah berpunca dari babi.Tetapi kenapa di pihak Menteri tidak ada satu langkah tegas untuk menghapuskan semua babi di Malaysia ini? Kenapa??? kenapa tidak boleh dibawa berbincang dalam parlimen? Ini masaalah rakyat! Apakah bila ada kes kematian kepada anak-anak Pak Menteri barulah akan diambil satu tindakan yang tegas dan drastik untuk mencegahnya! Macam ni la…kita sibuk untuk membuat iklan berhenti merokok tetapi dalam masa yang sama kita menghantar para petani berkursus untuk menanam tembakau,kita mengharamkan arak dan judi tapi dalam masa yang sama premis jual arak dan pusat judi tumbuh bagai cendawan.Kita tahu nila walaupun setitik akan merosakkan warna susu sebelanga…jadi bagaimana mungkin kita mahu menghapuskannya virus Influenza A jika kita rancak memelihara dan menternak babi secara besar-besaran??? KKM pula sibuk membuat iklan atau menerangkan kepada orang ramai bagaimana untuk mencegah Selsema Babi,tetapi mereka tahu yang selsema babi ini berpunca dari babi sebagai “source of infection”..mengapa tidak mendesak kerajaan untuk menghapuskan babi???


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Sumber untuk artikel dibawah dari : Wikepedia.

Apakah Virus Influenza A H1N1 ?

Influenza A viruses are further classified, based on the viral surface proteins hemagglutinin (HA or H) and neuraminidase (NA or N). Sixteen H subtypes (or serotypes) and nine N subtypes of influenza A virus have been identified.

Further variation exists; thus, specific influenza strain isolates are identified by a standard nomenclature specifying virus type, geographical location where first isolated, sequential number of isolation, year of isolation, and HA and NA subtype.

Examples of the nomenclature are:

A/Moscow/10/99 (H3N2)
B/Hong Kong/330/2001

The type A viruses are the most virulent human pathogens among the three influenza types and causes the most severe disease. The serotypes that have been confirmed in humans, ordered by the number of known human pandemic deaths, are:

H1N1 caused "Spanish Flu" in 1918, "Swine flu ‘ in 2009
H2N2 caused "Asian Flu".
H3N2 caused "Hong Kong Flu".
H5N1 is a pandemic threat.
H7N7 has unusual zoonotic potential.
H1N2 is endemic in humans and pigs.
H9N2, H7N2, H7N3, H10N7




Morfologi Virus Influenza A

The virion is pleomorphic, the envelope can occur in spherical and filamentous forms. In general the virus's morphology is spherical with particles 50 to 120 nm in diameter, or filamentous virions 20 nm in diameter and 200 to 300 (-3000) nm long.

There are some 500 distinct spike-like surface projections of the envelope each projecting 10 to 14 nm from the surface with some types (i.e. hemagglutinin esterase (HEF)) densely dispersed over the surface, and with others (i.e. hemagglutinin (HA)) spaced widely apart.

The major glycoprotein (HA) is interposed irregularly by clusters of neuraminidase (NA), with a ratio of HA to NA of about 4-5 to 1.

Lipoprotein membranes enclose the nucleocapsids; nucleoproteins of different size classes with a loop at each end; the arrangement within the virion is uncertain. The nucleocapsids are filamentous and fall in the range of 50 to 130 nm long and 9 to 15 nm in diameter. They have a helical symmetry.

Genome

Viruses of this family contain 7 to 8 segments of linear negative-sense single stranded RNA.

The total genome length is 12000-15000 nucleotides (nt). The largest segment 2300-2500 nt; of second largest 2300-2500 nt; of third 2200-2300 nt; of fourth 1700-1800 nt; of fifth 1500-1600 nt; of sixth 1400-1500 nt; of seventh 1000-1100 nt; of eighth 800-900 nt.

Genome sequence has terminal repeated sequences; repeated at both ends. Terminal repeats at the 5'-end 12-13 nucleotides long. Nucleotide sequences of 3'-terminus identical; the same in genera of same family; most on RNA (segments), or on all RNA species. Terminal repeats at the 3'-end 9-11 nucleotides long. Encapsidated nucleic acid is solely genomic. Each virion may contain defective interfering copies.


Structure of Influenza A


The following applies for Influenza A viruses, although other influenza strains are very similar in structure:


The influenza A virus particle or virion is 80-120 nm in diameter and usually roughly spherical, although filamentous forms can occur.Unusually for a virus, the influenza A genome is not a single piece of nucleic acid; instead, it contains eight pieces of segmented negative-sense RNA (13.5 kilobases total), which encode 11 proteins (HA, NA, NP, M1, M2, NS1, NEP, PA, PB1, PB1-F2, PB2).

The best-characterised of these viral proteins are hemagglutinin and neuraminidase, two large glycoproteins found on the outside of the viral particles. Neuraminidase is an enzyme involved in the release of progeny virus from infected cells, by cleaving sugars that bind the mature viral particles. By contrast, hemagglutinin is a lectin that mediates binding of the virus to target cells and entry of the viral genome into the target cell.The hemagglutinin (H) and neuraminidase (N) proteins are targets for antiviral drugs.These proteins are also recognised by antibodies, i.e. they are antigens .The responses of antibodies to these proteins are used to classify the different serotypes of influenza A viruses, hence the H and N in H1N1.





LIFE CYCLE.

[Sila lihat pada gambarajah di atas untuk memahami proses jangkitan virus pada peringkat selular]

Typically, influenza is transmitted from infected mammals through the air by coughs or sneezes, creating aerosols containing the virus, and from infected birds through their droppings. Influenza can also be transmitted by saliva, nasal secretions, feces and blood.

Infections occur through contact with these bodily fluids or with contaminated surfaces. Flu viruses can remain infectious for about one week at human body temperature, over 30 days at 0 °C (32 °F), and indefinitely at very low temperatures (such as lakes in northeast Siberia. They can be inactivated easily by disinfectants and detergents.

The viruses bind to a cell through interactions between its hemagglutinin glycoprotein and sialic acid sugars on the surfaces of epithelial cells in the lung and throat (Stage 1 in infection figure). The cell imports the virus by endocytosis. In the acidic endosome, part of the haemagglutinin protein fuses the viral envelope with the vacuole's membrane, releasing the viral RNA (vRNA) molecules, accessory proteins and RNA-dependent RNA polymerase into the cytoplasm(Stage 2).These proteins and vRNA form a complex that is transported into the cell nucleus, where the RNA-dependent RNA transcriptase begins transcribing complementary positive-sense vRNA (Steps 3a and b). The vRNA is either exported into the cytoplasm and translated (step 4), or remains in the nucleus.

Newly-synthesised viral proteins are either secreted through the Golgi apparatus onto the cell surface (in the case of neuraminidase and hemagglutinin, step 5b) or transported back into the nucleus to bind vRNA and form new viral genome particles (step 5a). Other viral proteins have multiple actions in the host cell, including degrading cellular mRNA and using the released nucleotides for vRNA synthesis and also inhibiting translation of host-cell mRNAs.

Negative-sense vRNAs that form the genomes of future viruses, RNA-dependent RNA transcriptase, and other viral proteins are assembled into a virion. Hemagglutinin and neuraminidase molecules cluster into a bulge in the cell membrane. The vRNA and viral core proteins leave the nucleus and enter this membrane protrusion (step 6). The mature virus buds off from the cell in a sphere of host phospholipid membrane, acquiring hemagglutinin and neuraminidase with this membrane coat (step 7). As before, the viruses adhere to the cell through hemagglutinin; the mature viruses detach once their neuraminidase has cleaved sialic acid residues from the host cell.After the release of new influenza virus, the host cell dies.

Since RNA proofreading enzymes are absent, the RNA-dependent RNA transcriptase makes a single nucleotide insertion error roughly every 10 thousand nucleotides, which is the approximate length of the influenza vRNA. Hence, nearly every newly-manufactured influenza virus will contain a mutation in its genome. The separation of the genome into eight separate segments of vRNA allows mixing (reassortment) of the genes if more than one variety of influenza virus has infected the same cell (superinfection). The resulting alteration in the genome segments packaged in to viral progeny confers new behavior, sometimes the ability to infect new host species or to overcome protective immunity of host populations to its old genome (in which case it is called an antigenic shift)

Viability and disinfection

Mammalian influenza virus tend to be labile, but can survive several hours in mucus.Avian influenza virus can survive for 100 days in distilled water at room temperature, and 200 days at 17 °C (63 °F). The avian virus is inactivated more quickly in manure, but can survive for up to 2 weeks in feces on cages. Avian influenza viruses can survive indefinitely when frozen. Influenza viruses are susceptible to bleach, 70% ethanol, aldehydes, oxidizing agents, and quaternary ammonium compounds. They are inactivated by heat of 133 °F (56 °C) for minimum of 60 minutes, as well as by low pH <2.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


Menyingkap kembali kes pertama Inluenza A H1N1 yang bermula di Mexico sekitar penghujung April 2009 menyebabkan lebih 80 orang mati dan selepas itu telah merebak dengan cepat ke beberapa tempat di Kanada,New Orleans, New York dan Israel.

Kejadian itu mengimbau kembali sejarah hitam pada 1918 dimana Spanish flu telah meragut hampir 40 juta nyawa manusia yang bermula di Sepanyol.Jadi Swine Flu atau Selsema babi ini bukanlah perkara baru bagi kita.Sejarahnya begini:ia bermula dengan Asiatic (Russian) Flu- tahun 1889-1890 meragut 1 juta nyawa disebabkan oleh H2N2, 30 tahun selepas itu diikuti oleh Spanish Flu- tahun 1918-1920-meragut 40 juta nyawa disebabkan oleh H1N1,38 tahun kemudian dengan Asian Flu - tahun1957-1958 meragut 1.5 juta nyawa disebabkan oleh H2N2,11 tahun kemudian diikuti oleh Hong Kong Flu pada tahun 1968-1969 meragut 0.75 juta nyawa disebabkan oleh H3N2.Kini selepas 30 tahun wabak selsema kembali terjadi!


Presiden Bush yang telah mengeluarkan satu peruntukan atau dana yang besar iaitu USD 1.6 juta untuk membiayai kos penyelidikan dan pembangunan vaksin pada 1.10.2008 yang lalu telah menjadi tanda tanya semua pihak terutamanya pakar konspirasi dunia. Peruntukan kewangan yang besar untuk pembangunan vaksin 6 bulan sebelum bermulanya wabak kes ini menjadi petunjuk baru tentang konspirasi Israel-Amerika untuk membuat percubaaan kepada senjata biologi mereka sekaligus mengalihkan perhatian dunia dari masaalah ekonomi mereka yang teruk merundum disamping usaha mereka untuk menjual vaksin selepas ini untuk memulihkan ekonomi mereka .





Pada pendapat saya,pemilihan virus Influenza A jenis H1N1 sebagai senjata biologi mereka adalah tepat memandangkan subtype virus ini sangat virulen dan terbukti telah meragut 40 juta nyawa 90 tahun lepas iaitu pada 1918-1920.Ciri-ciri lain mengapa virus ini dipilih ialah kerana sifatnya yang mudah merebak melalui cecair badan,aerosol, batuk, selsema,air liur,darah,cecair hidung,najis burung,najis manusia dan dari permukaan yang bersentuhan yang telah dijangkiti.

Pemberian hadiah berupa wang tunai sebanyak USD 500,000 beserta satu anugerah iaitu Anugerah Perubatan Albine kepada Pengarah Makmal Universiti Rockefeller iaitu Dr.Ralph Steinman menguatkan lagi keyakinan penyelidik dan pengkaji konspirasi dunia bahawa Amerika benar-benar terlibat dalam mencetuskan wabak ini.


Persoalan lain yang agak menarik untuk kita fikirkan ialah mengapa babi pula yang menjadi binatang pilihan untuk menyebarkan virus ini?

Sila baca artikel lama saya berkaitan dengan hikmah pengharaman khinzir Disini,

barulah anda semua faham mengapa babi ini perlu dihapuskan dan mengapa ia diharamkan dalam islam.Ini kerana cirri-ciri yang ada pada babi itu sendiri menyebabkan para pencipta dan pembiak virus Influenza A H1N1 begitu tertarik sekali untuk memanipulasikannya!


"Dalam Journal of Virulogy 1997,satu kajian yang melibatkan 12 orang pakar sains yang diketuai oleh Dr Yoshihiro Kawaoka dari universiti Wisconsin melaporkan satu penemuan mereka yang menunjukkan bahawa dalam keronkong babi terdapat sel sel khusus yang mampu mengubah pelbagai kuman atau virus kepada bentuk bentuk yang merbahaya kepada manusia.Mereka bersepakat berkata babi adalah Mixing Vessel atau “tempat pelbagai kuman dikumpulkan untuk diubah kepada bentuk yang berbahaya”


Dalam kemelut wabak yang semakin mengancam kini,maka teringat saya satu hadis nabi yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah ra, berbunyi :Rasulullah saw. Bersabda bermaksud:

“Demi Zat yang menguasai diriku. Sungguh, telah dekat waktunya Isa bin Maryam turun kepada kalian untuk menjadi hakim yang adil. Dia akan mematahkan salib, membunuh babi dan tidak menerima ufti. Harta akan melimpah, sehingga tak seorang pun mau menerimanya”

(Shahih Muslim No.220)

Dari hadis diatas, saya berkesimpulan bahawa kita semakin hampir dengan kiamat.Mengapa perlu menunggu Nabi Isa untuk membunuh semua babi di dunia??? Ini bermakna pemeliharaan babi dan proses manipulasi babi untuk penyebaran wabak penyakit ini untuk memudharatkan manusia ini adalah dari angkara musuh-musuh Allah dan musuh-musuh islam .

Jadi kepada mereka-mereka yang bersekongkol dengan pihak yang memperjuangkan pemeliharaan,pembiakan dan pembangunan infrastruktur babi adalah juga musuh Allah,musuh rasul dan musuh seluruh umat manusia sebenarnya!


Jadi,katakanlah teori konspirasi penciptaan senjata biologi virus influenza ini benar,apa tindakan kita?

Adakah kita ingin sentiasa melarikan diri seperti orang yang takutkan hantu?? Jawapannya tidak!!! kita sepatutnya berusaha mengatasinya,Kerana setiap penyakit itu ada ubatnya kecuali mati dan tua.Memang benar semua penyakit itu datang dari Allah dan sebagai penghapus dosa,namun haruskan kita menyerah pada takdir semata-mata sedangkan usaha kita tidak seberapa dan ala kadar sahaja?

Jadi ,apa langkah kita?

Kerajaan mesti bersikap lebih proaktif dalam menangani wabak ini.

Kementerian kesihatan mesti melaporkan fakta yang benar kepada menteri dan kerajaan mesti mendengar dan mematuhi setiap cadangan kementerian kesihatan kerana mereka lebih tahu tentang perkara ini.

Jika ada kes suspek di sesebuah IPTA atau dimana-mana jabatan kerajaan,jangan mudah panik! Cara menutup universiti atau pejabat atau sekolah dan arahkan semua orang balik kerumah adalah satu langkah bodoh yang patut dihentikan segera.Sebenarnya cara menutup pejabat dan lari ini bukan boleh menyelesaikan masaalah! cara ini adalah hipokrit!!! Guru besar tidak mahu nama sekolah tercemar,guru-guru sarankan agar jangan diheboh-hebohkan penularan wabak ini di sekolah,pengarah kampus tidak mahu nama universiti tercemar,pengarah syarikat takut nama syarikat tersiar dalam suratkhabar bila ada kes ini ditempat mereka!....dan banyak lagi....Inilah alasan yang sebenarnya!!! Jadi sekali lagi,adakah tindakan tutup sekolah boleh mengurangkan peningkatan kes yang sudah memasuki tahap Pandemic Influenza ini ???

Apa kata di setiap jabatan atau sekolah atau IPTA sediakan satu tempat khas untuk kuarantin mereka yang disyaki barulah betul.Jika ada kes positif di kalangan mereka sila rujuk ke hospital segera, bukannya "berkuarantin" di rumah!!!...yakinkah KKM pesakit yang diarahkan kuarantin dirumah itu tidak balik ke kampung,tidak pergi ke pasar raya atau setidak-tidaknya pergi makan di sebuah restoran berdekatan atau pergi bersolat jumaat di masjid pada hari jumaat? contoh mudah.......Jika tutup IPTA… contohnya…ada seorang suspek batuk-batuk atau bersin dalam dewan kuliah yang berhawa dingin lebih mudah menyebarkan virus ini dalam bentuk aerosol atau "air droplet"….katakan sudah ada la 10 orang yang terjangkit darinya….bila IPTA tutup dan arahkan semua pelajar ini balik…ada yang balik dengan bas berhawa dingin dan menyebarkan pula virus ini kepada 60 orang penumpang lain…jadi sebelum sampai kerumah untuk membawa buahtangan wabak ini kepada keluarga tersayang…sudah berpuluh-puluh orang lain yang terkena jangkitan darinya!...jadi rasionalkah acara tutup sekolah atau IPTA atau pejabat ini dalam situasi Pandemic Influenza sekarang????

Akhirnya….Apakah benar kita semakin menghampiri dunia akhir zaman dan saat kiamat? Saat-saat itu semakin hampir sebenarnya…namun… apakah kita sudah bersedia????


Mencegah adalah lebih baik dari mengubati….

Wassalam.

Sangtawal sakranta… 5/8/2009


5 comments:

Anonymous said...

Salam....
Saya bersetuju dengan pendapat tuan. Sebenarnya H1N1 ni dah peringkat serius tapi saya dapati seolah-olah pihak yang terlibat tidak betul-betul bertindak sepatutnya. Orang ramai masih terkeliru lagi dengan penyakit ini.
Betul pendapat tuan, sepatutnya binatang babi ini perlu dihapuskan terus dari negara kita ini. Hanya kerana ingin memenuhi selera segelintir kaum, kita terpaksa mengorbankan banyak nyawa yang tidak berdosa apatah lagi yang menjadi mangsanya orang Islam yang langsung tidak menyentuh binatang haram tersebut.
Semoga langkah menghapuskan ternakan babi diperhebatkan segera dari mencanggihkan lagi penternakan binatang berpenyakit itu.

Rosminna Mohammad Zain

Anonymous said...

dah betul tu

Anonymous said...

yang banyak mati pun orang kita gak

Anonymous said...

Salam... Tuan Tanah,

Mmg benar bagai dikata..

1. cancel cadangan bina kandang babi di Bukit Selambau, Kedah. Cukup tepat.

2. Roboh pusat proses babi di Alor Setar, prevent n corrective action. (apa kerajaan persekutuan buat?-jadikan isu politik, depa x wat apa pon).

3. Menutup kolej Insaniah Alor Setar, 175 suspek HIN1-M 'dikurong' (kuarantin-kata ustaz Azizan MB Kedah) dibilik asrama kolej masing2 (x bleh blk).

4. Ni mmg dah sah konspirasi Iluminati-Dajjea, dah mmg reja depa nak wat cam na, kita jgn jd bodo n buta perut dah la. ( nak trace org demam yg ambik panadol kat airport pon x leh!!)

5. Kesimpulannya, ikutlah cara pemerintahan Islam (Jinayah), nescaya akan dipermudahkan Nya di dlm menangani permasalahan yg mendatang.

Sangtawal Sakranta said...

salam buat anon-anon dia tas.

terima kasih atas komen dan pandangan anda.

Jika dahulu spanish flu H1N1- 1918 meragut 40 juta nyawa... wabak kali ini amat membimbangkan sekali.

langkah memperketatkan pemeriksaan kemasukan warga asing/pelancong atau tutup pintu terus kepada mereka yang datang dari negara-negara berisiko tinggi boleh dikaji semula.

Buat anon @ 11.50 am...
sangat bersetuju dengan anda...tetapi pemerintahan islam yang tulen mestilah tidak berkompromi dengan musuh-musuh Allah dan rasul...pemimpin/ulamak/umarak mestilah bijak dan tidak mudah di peralatkan oleh musuh islam sehingga matlamat boleh menghalalkan cara demi kuasa,nama dan dunia!

wassalam.