Saturday, December 12, 2009

Misteri Homunculus Otak Manusia !



Tajuk : Misteri Homunculus Otak Manusia !

Artikel Oleh : Sangtawal Sakranta.


Homunculus Otak atau disebut Brain Homunculus adalah satu istilah yang tidak asing lagi dalam bidang sains neuroanatomi dan perubatan.Homunculus digambarkan oleh saintis barat seperti “makhluk kecil berupa manusia” dalam otak manusia yang menggambarkan diri manusia itu sendiri yang mewakili kerja deria ( pancaindera ) dan cara kerja sistem lokomotornya.

Dari perspektif sains, Homunculus merujuk kepada Persepsi Otak terhadap tubuh badan diri kita sendiri.Peratusan tertentu dari input sensori deria tubuh kita (sensory input) digambarkan di satu kawasan di kortek serebrum otak yang disebut somatosensory cortex ( Sensory Homunculus ) , manakala semua impuls saraf yang menggerakkan anggota badan kita disebut sistem motor atau sistem lokomotor di gambarkan di motor cortex ( Motor Homunculus).Oleh itu peratusan input saraf deria atau output saraf motor berkadar terus dengan keluasan kepenggunaan yang digambarkan di kortek serebrum otak kita yang disebut Homunculus.

*Diagram kaitan antara kortek serebrum otak dengan Homunculus.


*Diagram Motor Homunculus


Secara relatifnya, si 'toyol' Homunculus ini mempunyai tangan yang besar kerana menggambarkan banyak deria sentuh dan rasa menggunakan tangan serta output saraf motor untuk pergerakan banyak dilakukan oleh tangan , selepas itu peratusan terbesar diikuti oleh lidah(berkata-kata dan merasa), bibir, telinga(mendengar), muka dan organ sex juga adalah besar jika dibandingkan dengan anggota tubuh badan yang lain.

Dibawah ini saya kutip beberapa artikel dalam bahasa inggeris untuk bacaan agar memberi lebih kefahaman kepada anda semua berkaitan dengan Homunculus ini:

[The homunculus is also commonly used to describe the distorted human figure drawn to reflect the relative space human body parts occupy on the somatosensory cortex (sensory homunculus) and the motor cortex (motor homunculus). The lips, hands, feet and sex organs have more sensory neurons than other parts of the body, so the homunculus has correspondingly large lips, hands, feet, and genitals. Well known in the field of neurology, this is also commonly called 'the little man inside the brain.'

From a scientific perspective, "homunculus" refers to the brain's perception of the body. A certain percentage of sensory area in the cerebral cortex is connected to each body part; the image of the homunculus is the image of a man whose proportions reflect these relative areas. For example, a human's lips are much more sensitive than the upper arm. This is because more cortex area is devoted to the lips than to the upper arm; the image of the homunculus would therefore have very large lips and a very small, insignificant upper arm. Likewise, each fingertip would be much larger than any other part of the arm or hand.

*Sensory Homunculus

For those unfamiliar with the sensory homunculus, here’s a classic image(gambar atas),

What this picture does is distort the human body to show how much of the brain in responsible for sensing each part. The size of each body part becomes proportionate to the amount of the brain involved in sensing that body part. So the hands and lips in particular have a disproportionate amount of the brain monitoring what goes on there.

The motor homunculus shows how much of the brain is responsible for moving each part of the body, and it’s even more distorted - the lips and hands in particular are enormously enlarged.]


Mari kita kaji berkaitan dengan otak kita atau lebih spesifik lagi tentang serebrum otak. Serebrum kortek otak berfungsi untuk menyimpan maklumat tentang semua deria dan pergerakan motor tubuh kita.Kulit otak ini adalah luas, iaitu keluasan permukaannya berukuran 2,352 cm persegi ( 2352cm x 2352cm )! sejengkal orang dewasa lebih kurang 15 cm panjang, cuba fikirkan betapa luasnya permukaan ini bila kita bentangkan ia! , lihatlah betapa Bijaksana dan Hebatnya Allah swt Yang Maha Pencipta, menjadikan kulit otak seluas itu boleh muat dan berada dalam tengkorak kepala kita yang hanya boleh muat isipadu jisim atau benda sebanyak 2000cc sahaja!

*Otak dan tulang kepala(skull) manusia.

Jika kita bentangkan kulit otak atau kortek serebrum otak kita, kita akan dapati ianya seperti sebuah buku atau kertas yang besar dan terbentang luas! Didalamnya tercatat segala perbuatan dan deria manusia seperti melihat, mencium bau, merasa dengan lidah, menyentuh dengan tangan, dan mendengar dengan telinga! Didalamnya juga tertulis segala aktiviti kita atau segala pergerakan lokomotor kita baik yang kita sedari atau tidak!

Pernah beberapa tahun dahulu saya terfikir, apakah “adil” bagi seorang penderma mata atau organ lain dihukum oleh Allah di akhirat nanti jika organ atau anggota tubuh badannya yang didermakan kepada orang lain digunakan untuk membuat kejahatan ? Padahal dia sudah mati ketika itu! Atau dia tidak melakukan perbuatan keji seperti apa yang dibuat oleh penerima organ darinya seperti melihat aurat wanita, melihat maksiat dengan menggunakan mata orang lain! Apa kita sebut : lembu punya susu , sapi dapat nama! Saya terfikir begitu kerana ada hadis yang mengatakan bahawa diakhirat nanti setiap diri akan dibalas dengan apa yang dikerjakan oleh anggota badannya, malah anggota badannya sendiri akan berkata-kata dan menjadi saksi pada hari kiamat nanti dihadapan Tuhannya di Hari Pengadilan!

Firman Allah swt dalam surah Al-Isra’ ayat 36 yang bermaksud :

“Dan janganlah mengikuti apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan, dan hati, semua itu akan dipertanggungjawabkan”
[ Surah Al-Isra’ : ayat 36 ]

Selepas beberapa tahun berlalu, saya terbaca maksud beberapa ayat suci Al-Quran ini, lalu saya teringat kembali tentang persoalan yang pernah bermain difikiran saya di atas.

Firman Allah swt dalam Surah Al-Isra’ ayat 13 bermaksud :

“Dan setiap manusia kami tetapkan amal perbuatannya (sebagaimana tetapnya kalung) pada lehernya. Dan kami keluarkan baginya pada hari kiamat sebuah kitab yang dijumpai terbuka”
[ Al-Isra’ : 13 ]

Firman Allah swt lagi dalam Surah Al-Kahfi ayat 49 bermaksud :

“ Dan diletakkan sebuah kitab , lalu kamu melihat orang-orang yang bersalah ketakutan terhadap apa yang tertulis di dalamnya, dan mereka berkata, ‘aduhai, celaka lah kami, kitab apakah ini yang tidak meninggalkan yang kecil dan (tidak pula) yang besar, tetapi ia mencatat semuanya’ . Dan mereka mendapati apa yang mereka kerjakan ada (tertulis). Dan Tuhanmu tidak menganiaya seseorang pun jua”

[ Surah Al-Kahfi : ayat 49 ]

Apakah yang dimaksudkan dengan Kitab terbuka itu merujuk kepada Homunkulus Otak kita? , kerana ada orang yang membuat tafsiran ayat “ Kitaban yalqau mansyura” itu sebagai “Sebuah gulungan yang terbentang” [ Lihat Abdullah Yusuf Ali, The Holy Qur’an , Tex: Translation and Commentary, penerjemah Ali Audah, Jakarta: Pustaka Firdaus,1995 ]

Jika erti “sebuah gulungan yang terbentang” itu adalah merujuk kepada Homunculus, maka ia secara logiknya boleh diterima kerana ia boleh dikaitkan dengan bentuk gulungan kortek serebrum otak manusia dalam kepala kita yang disusun secara bergulung-gulung membentuk Gyrus dan Sulcus! Iaitu dengan cara memadatkan jisim tanpa mengurangkan jumlah luas permukaan sebenar kortek serebrum otak dengan cara berlipat-lipat supaya ianya boleh muat dalam tempurung kepala yang saiznya agak kecil itu! Lihat bentuk otak kita! Maha Suci Allah yang menjadikan sesuatu itu dengan penuh kebijaksanaan!


Lalu saya membuat kesimpulan , Mungkinkah Homunculus Otak kita inilah yang menjadi wakil manusia secara fizikalnya di akhirat nanti untuk menghadapi hari pengadilan atau menerima hukuman??? Hanya denga cara demikian barulah terjadinya “adil” pada si penderma organ tadi kerana dia tidak perlu menanggung hukuman bagi kesalahan atau dosa yang dia tidak buat walaupun si penerima organ itu membuat dosa dengan menggunakan organ yang diperolehi dari orang lain (penderma). Mungkin itulah maksud ayat Al-Quran yang mengatakan Allah swt tidak menganiaya seorang pun jua!

Homunculus otak adalah manifestasi kepada persepsi otak itu sendiri terhadap jasadnya!

*Sensory Homunculus dan Motor Homunculus

Jadi benarlah firman Allah dan sabda Nabi Muhammad bahawa setiap insan itu disertai oleh seorang pendampingnya iaitu Qarin! Mungkinkah si kerdil Homunculus ini adalah Qarin Kita ??? mungkin pembaca sekalian boleh memberikan pendapat masing-masing pula!

Mari kita kaji dengan lebih teliti lagi apa itu Homunculus ini sebenarnya!

Kawasan-kawasan yang diwakili oleh Homunculus itu adalah terdiri daripada:

1) Kawasan motor yang berfungsi dan bertanggungjawab kepada setiap pergerakan tubuh badan manusia.Ia biasanya bertindak sebagai tindakbalas kepada setiap ransangan deria luar yang diterima .

2) Kawasan deria atau tempat menerima persepsi apa yang ditangkap oleh pancaindera seperti lihat, dengar, hidu, rasa, sentuh dan ia bertugas sebagai tempat memahami atau mentafsir setiap ransangan dari luar badan manusia.

3) Kawasan asosiasi atau penggabungan yang berfungsi untuk menyatukan dan menentukan semua kerja otak yang tidak berhubungan lansung dengan proses motor dan deria.

Perpaduan ketiga-tiga kawasan tersebut secara sistematik dan padu akan membentuk kesedaran rasional manusia.Bersama dengan kesedaran emosional dan spiritual, tiga jenis kesedaran ini akan membentuk fungsi luhur manusia atau secara falsafahnya , penyatuan 3 jenis kesedaran ini akan membentuk minda manusia!

Pada pendapat saya, Homunculus Otak adalah wujud, tetapi gambaran Rupa Homunculus itu adalah gambaran dari saintis barat yang kebanyakan mereka bukan muslim.Mungkin juga rupa bentuk yang kita lihat hari ini yang hodoh itu sudah direncana dan dimanipulasi oleh Dajjal dan kuncu-kuncunya! Jadi, rupa sebenar Homunculus Otak kita ini adalah masih misteri sehingga kini sebenarnya!

*Rupa Motor Homunculus yang hodoh!

Baiklah, mari kita fikirkan bersama, apakah kaitannya antara Homunculus dengan wudhuk kita?

Ramai yang sudah tahu bagaimana untuk berwudhuk dengan betul tetapi tidak ramai orang yang berfikir kenapa dalam aturan mengambil air sembahyang atau wudhuk itu, tangan didahulukan, selepas itu diikuti dengan mulut (lidah untuk berkata-kata dan merasa dan bibir terlibat), selepas itu muka (mata terlibat), menyedut air ke hidung (deria bau terlibat) tangan kesiku (anggota lokomotor tangan terlibat) , sapu air ke dahi hingga kepala (lobus frontal otak terlibat) , telinga (pendengaran terlibat ), dan kaki ( sistem lokomotor terlibat). Lihatlah betapa sempurnanya ajaran Islam itu hinggakan Allah swt melalui rasulnya Nabi Muhammad saw telah mengajar kita bahawa sebelum kita membuat amal ibadat pun semua anggota yang terlibat secara lansung dengan deria pancaindera dan sistem lokomotor telah kita bersihkan terlebih dahulu!!! Sudahkah anda nampak kehebatan dan kecanggihan ajaran islam itu??? Penyucian jiwa dimulai dengan penyucian Homunculus!!!



Mari kita fikirkan lagi!

Nabi Muhammad saw juga pernah mengajar kita cara mencegah kemungkaran atau maksiat iaitu, jika kita berkuasa menggunakan tangan, tegahlah kemungkaran dan maksiat itu dengan menggunakan tangan, jika tidak mampu, gunakan kata-kata nasihat semoga mereka mendengar dan berfikir, dan jika kita tidak mampu,berkatalah di dalam hati kita sebagai tanda protes.Bukankah itu juga merujuk kepada Motor Homunculus otak juga?

Dalam Al-Quran perkataan Tangan dan Lidah banyak disebut.Perkataan Tangan disebut sebanyak 122 kali dalam 113 ayat . Kerosakan pertama di bumi adalah disebabkan oleh tangan manusia! Peristiwa pembunuhan Habil oleh Qabil adalah contoh pertama bagaimana kerosakan itu dilakukan oleh tangan manusia!

Firman Allah swt dalam Surah Al-Ma-idah ayat 28 yang bermaksud :

“Jika engkau (Qabil) merentangkan tanganmu (yadaka), bagi membunuhku, aku (Habil) tidak akan merentangkan tanganku bagi membunuhmu”

[ Surah Al-Ma’idah : 28 ]

Perkataan lidah disebut dalam Al-Quran sebanyak 25 kali.Lidah terlibat dalam 3 kegiatan penting iaitu berkata-kata (lidah sebagai alat pertuturan,artikulasi) , makan, dan bernafas.

Kesimpulannya, Tangan dan Lidah adalah sumber kekuasaan semulajadi anugerah Allah swt kepada kita.Dengan tangan kita boleh bekerja, memerintah, menyuruh, memukul, menikam atau memenggal kepala orang manakala dengan lidah pula kita boleh berkata-kata, memberi arahan, mengherdik orang, menghina orang, mengumpat hal orang atau dengan tangan dan lidah juga kita boleh berdoa kepada Allah untuk kebaikan diri kita dan orang lain bukannya mendoakan kemusnahan orang lain . Wajarkah doa seperti itu ditujukan kepada saudara seagama dan sebangsa dengan kita? Mengapa tidak halakan doa kita itu kepada si Kafir Zimmi saja?


Semoga semua orang alim mengajar dengan Haq dan menjadi contoh tauladan kepada seluruh umat islam, bukankah Ulamak itu pewaris Nabi ???

Sabda Nabi saw bermaksud :

“Ulama adalah pewaris nabi kerana mereka memiliki ilmu.Seluruh penghuni langit mencintainya dan penghuni lautan memohon ampun bagi mereka sampai hari kiamat”

[Kitab Sirrul Asrar , Sheikh Abdul Qadil Al-jailani, m/s 5 ]

Semoga semua orang alim atau ulamak bertaraf mufti menjalankan amanah mereka memberi dakwah dan tarbiah kepada sesiapa saja dan dimana saja mereka berada, bukannya memilih bulu iaitu hanya sudi memberi ceramah atau dakwah kepada mereka yang sudah “berjurus”, yang tak pernah tinggal solat atau tak pernah tidak hadir forum perdana hal ehwal islam, atau hanya sudi memberi ceramah atau dakwah di atas mimbar emas dalam masjid atau di dewan kuliah berhawa dingin tetapi mengatakan TIDAK untuk mengajar dan mentarbiah mereka yang telah jauh berpaling meninggalkan agama Allah seperti di sarang penagihan dadah, dikelab malam , di pusat karaoke, di pusat judi , di rumah urut dan pelacuran!!!

Apakah ilmu, ketokohan dan martabat kita akan jatuh merundum bila kita pergi berdakwah ketempat-tempat yang saya sebutkan diatas??? Hina sangatkah mereka itu untuk diperdengarkan dakwah kearah islam dan mengenal Allah?

Sesungguhnya bisa ular tidak akan hilang bila menyusur akar!!!

Alangkah malunya kita, terutamanya pada sembilan orang wali Allah dan wali-wali Allah yang lain , yang diutuskan ke Nusantara ini dikala kebanyakan Bangsa Jawi ini tenggelam dalam kekufuran , menganut agama hindu-budha , hanyut mengikut pelbagai kepercayaan paganisme dan animisme yang karut marut telah bersusah payah mengislamkan semula Bangsa Jawi di Nusantara ini , tetapi tiba-tiba kini ada di kalangan kita yang mengaku ulamak pewaris nabi ini tidak bersetuju dengan saranan dakwah yang bijak dan begitu luas ruang lingkupnya!

Mahal sangatkah harga sehelai jubah, kopiah atau serban mereka untuk turun ke medan jihad dakwah ini? Sehingga mereka begitu takut untuk terjun ke medan jihad dakwah yang lebih mencabar! Mungkin mereka takut diri dan maruah mereka juga turut tercemar sama! Apakah mereka tidak percaya akan pertolongan Allah swt dalam perjuangan dakwah ini atau apakah mereka tidak percaya ada masih ada lagi sekelumit rahmat dan keampunan dari Allah kepada mereka yang bertaubat dan kembali ke jalan Allah swt.

Firman Allah swt dalam Surah Al-baqarah , ayat 257 bermaksud :

“Allah lah wali (pelindung) bagi orang-orang yang beriman, Dia mengeluarkan mereka daripada kegelapan (kesesatan) kepada cahaya (hidayah). Dan Orang-orang yang kafir wali mereka adalah thagut (syaitan) yang mengeluarkan mereka daripada cahaya kepada kesesatan.Mereka itu adalah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya”

[ Surah Al-Baqarah : ayat 257 ]

Ya, mungkin mereka lupa kisah seorang pelacur yang memberikan air minum untuk seekor anjing yang sedang kehausan telah dibalas oleh Allah swt dengan keampunan dan Syurga??? Ya, mungkin atas sebab itulah juga mereka menjadi pewaris nabi pada tahun 1430 hijrah, bukan menjadi pewaris nabi pada seribu atau seratus tahun yang sudah!!! Mungkin kerana Allah swt sudah tahu setakat manakah keupayaan mereka! Jika mereka ditempat Sheikh Hussien Jamaluddin Kubra , tentu misi jihad dakwah ke Nusantara pasti akan hancur dan tak kesampaian!

Semoga Homunculus otak kita akan diterima oleh Allah swt termasuk dalam golongan kanan atau lebih lebih bahagia lagi jika diterima oleh Allah termasuk dalam golongan yang didekatkan kepadaNya iaitu Al-Muqarrabun! Ingat saudaraku sekalian, kita hanya tidak boleh lagi menjadi malaikat atau Rasul, tetapi peluang untuk menjadi Al-Muqarrabun masih ada dan terbentang luas dihadapan kita??? Jadi mengapa kita tidak mahu berusaha ke arah itu ??? Salahkah kita jika kita memasang angan-angan untuk menjadi golongan Al-Muqarrabun? jika sekiranya dengan memasang niat seperti itu, setidak-tidaknya ia akan membimbing dan membaiki kita menjadi seorang hamba Allah yang markahnya hari ini lebih baik dari semalam! Tentunya ramai yang marah atau mengutuk bila kita sentiasa berulang alik ke masjid bersembahyang berjumaah, atau selalu bercakap berkaitan dakwah dan kebaikan, selalu menegur mereka yang membuat kesilapan, namun percayalah dalam hati kecil mereka, mereka tidak marah dan amat berterima kasih tetapi oleh kerana nafsu dan ego, mereka tewas di tangan iblis!

Firman Allah didalam Surah Al-A’raf ayat 27-28 bermaksud :

“Sesungguhnya kami telah menjadikan syaitan itu wali-wali bagi orang-orang yang tidak beriman. Dan apabila mereka melakukan perbuatan keji, mereka berkata; Kami dapati nenek moyang kami mengerjakan yang demikian itu (seperti syirik), dan Allah menyuruh kami mengerjakannya. Katakanlah (wahai Muhammad) !, sesungguhnya Allah tidak menyuruh mengerjakan perbuatan keji, mengapa kamu mengada - ngadakan terhadap Allah apa yang kamu tidak ketahui!. Katakanlah, Tuhanku menyuruh menjalankan keadilan. Dan (katakanlah) luruskanlah mukamu di setiap solat dan sembahlah Allah dengan mengikhlaskan ketaatanmu kepadaNya sebagaimana Dia telah menciptakan kamu pada permulaan, (demikian pulalah) kamu akan kembali kepadaNya. Sebahagiannya diberi petunjuk dan sebahagian lagi telah pasti kesesatan bagi mereka. Sesungguhnya mereka menjadikan syaitan wali-wali (pelindung) mereka selain Allah dan mereka mengira mereka mendapat petunjuk”

[ Surah Al-A’raf : ayat 27-28 ]

Akhir sekali, sesungguhnya Allah swt tidak melihat rupa paras kita , tetapi Allah swt melihat dan menilai Hati / Qalbi kita !

Bagaimana pula untuk menjelaskan peranan dua orang malaikat yang ditugaskan untuk menulis amalan kita samada baik atau buruk dalam buku amalan kita itu tanpa tertinggal atau terlupa sedikit pun?

Adakah mereka menulis seperti kita menulis?

Selamat membaca dan selamat berfikir!


Wassalam

Sangtawal Sakranta.


5 comments:

Anonymous said...

Salam encik sangtawal

Malaikat tak guna laptop dan pendrive untuk mencatat perbuatan manusia semasa manusia sedang menaip di laptop yang tercucuk pendrive di tepinya.

Pendedahan seni anatomi bermutu oleh tuan.

Saya ni kalau bancuh ali cafe boleh.
Tapi nak pisahkan komponen bancuhan
tu tak terdaya langsung.
Cuba nak pisahkan kayu akar ali, gula, creamer, garam, lemak, kopi, air putih panas dalam satu cawan..den tak dayo eh. Minum buleh le.

Teruskan encik sangtawal, dgn artikel Homunculus. Eh eh culus, eh eh culus, eh eh pulus eh eh latah lagi.


Broadband Latah

Rhino Rin said...

Salam Tuan Sangtawal Sakranta;

"... tetapi tiba-tiba kini ada di kalangan kita yang mengaku ulamak pewaris nabi ini tidak bersetuju dengan saranan dakwah yang bijak dan begitu luas ruang lingkupnya!" ... munkinkah ini yang dimaksud pada akhir zaman, masjid hanya tinggal bangunan-bangunan tersergam indah ... tiada divine petunjuk ... tiada prophetic bimbingan ... tinggal pameran ... dan ulamanya hanyalah pretenders claiming to be folowers.

Sangtawal Sakranta said...

salam buat anon @ 10.58pm

terima kasih atas komen

kuatnya latah! :D,

gelagat latah adalah satu fenomena yang sedang dikaji...hanya terjadi pada genetik tertentu saja he he he.


Salam buat Rhino Rin,

terima kasih atas komen. Ya, saya pun merasakan begitu juga! tapi tak semua ulamak begitu, ada ramai yang benar-benar menjalankan tugas dan amanah mereka!Ulamak politik paling banyak terdedah dengan cabaran tersebut!

wassalam.

Amar san said...

salam tawal.. ko ni budak medik ke.. sungguh mendalam penerangan ko pasal homunculus.. tahniah.. hehe

amar

Sangtawal Sakranta said...

salam Amar,

tak lah! thanks :)


wassalam.