Monday, December 07, 2009

Kebenaran Islam Dan Berita Kerasulan Muhammad saw Ada Di Mana - Mana



Tajuk : Kebenaran Islam Dan Berita Kerasulan Muhammad saw Ada Di Mana-Mana.

Artikel Oleh : Sangtawal Sakranta.


Sesungguhnya islam adalah sebuah agama kebenaran.Kebenaran islam dan Al-Quran ada di mana-mana.Perkhabaran tentang kedatangan Muhammad saw sebagai Utusan Allah swt juga ada dimana-mana, semua agama yang berasal dari langit telah mengkhabarkan tentang kedatangan nabi Akhir zaman ini bagi menyempurnakan Agama Islam yang diredhai Allah swt.

Namun oleh kerana mereka membenci Muhammad saw, maka mereka telah menyembunyikan rahsia perkhabaran yang terdahulu dari Allah swt dalam kitab-kitab mereka, malah mereka telah mengubah isi kandungan kitab-kitab suci mereka sehingga apa yang tertinggal kini adalah kitab yang tidak asli iaitu kitab yang telah diubah suai oleh tangan-tangan jahat mereka!


Sebagai contohnya mari kita lihat perkhabaran / membicarakan tentang kedatangan Muhammad saw dalam Bible :

1) “Ia nampak bersinar dari pergunungan Paran” [ Ulangan 33:1-2 ]
2) “Adonai” / “tuanku” [Mazmur : 110:1 , Lukas 20 : 41-44 ]
3) “Seorang yang tidak dapat membaca” [ Isaiah 29 : 12 ]
4) “pembawa berita, yang mengabarkan berita damai dan khabar baik,yang mengabarkan berita selamat”(iaitu pembawa ajaran islam ) [ Isaiah 52:7 ]
5) “Ehmeth” [ Jeremiah 28 : 9 ]
6) “Mhmd” (MaHMaD) / “Himada” [ Hagai 2 : 7-10 ]
7) “Batu yang meremukkan patung” [ Daniel 2 : 31-45 ]
8) “Nabi yang akan datang” [ John 1 :21,25 ]
9) “Penghibur” atau Periqlyte [ John 16 :7 ]




Anda juga boleh membaca artikel sahabat saya Warfeel-Efairy tentang Muhammad dalam Bible di sini : Klik Sini


Berikut saya siarkan beberapa artikel Pilihan berkaitan dengan perkhabaran – perkhabaran tentang kedatangan Nabi Muhammad saw sebagai Nabi Terakhir yang ditunggu-tunggu, yang membawa berita gembira dan akan menyelamatkan umat manusia!





Artikel pilihan 1

Tajuk : Muhammad Adalah Nabi Umat Hindu?


Sumber : Klik Sini


* Rupa bentuk Kalki Autar yang berpedang dan menaiki seekor kuda, yang ditunggu-tunggu oleh umat hindu , dipahat pada batu, dijumpai pada kurun ke 18 di Radhanagar, Tripura, India.


Nabi Muhammad adalah nabi umat Hindu? Kalimat itu pasti mengejutkan bagi kebanyakan umat Islam maupun umat Hindu, bahkan mungkin bagi umat di luar kedua agama itu. Betapa tidak, syariat dari dua agama itu sangat jauh berbeda. Mungkinkah nabi Muhammad adalah nabi dari kedua agama itu?


Jika dikatakan bahwa nabi Muhammad adalah juga nabi dari umat Yahudi & umat Kristen, mungkin banyak dari kalangan umat Islam akan setuju, mengingat dalam Al-Qur’an memang terdapat ayat2x yg menyatakan kalau kedatangan nabi Muhammad sebenarnya sudah diberitakan dalam kitab2x suci pendahulunya, seperti Taurat & Injil. Lima kitab awal dari kitab Perjanjian Lama Kristen adalah apa yg oleh umat Yahudi diakui sebagai Torah/Taurat/Pentatouch, yaitu kitab2x Kejadian, Keluaran, Imamat, Bilangan, dan Ulangan. Sedangkan 4 kitab awal dari kitab Perjanjian Baru Kristen diakui oleh umat Kristen sebagai kitab Injil, yaitu kitab2x Matius, Markus, Lukas, dan Yohanes.

Sekalipun umat Islam menyatakan bahwa Taurat & Injil yg diturunkan pada nabi Musa & nabi Isa adalah bukan yg diakui oleh umat Yahudi & Kristen sekarang, atau setidaknya sudah berubah/diubah dari aslinya, banyak para pakar ilmu Kristologi yg menyatakan kalau dalam Taurat & Injil yg diakui umat Yahudi & Kristen sekarang inipun masih terdapat sisa2x ramalan kedatangan nabi Muhammad (sebenarnya sangat menarik untuk menampilkan argumentasi pembuktiannya, tapi hal itu bukan topik utama dari tulisan ini).

Jika umat Islam mempercayai ramalan kedatangan nabi Muhammad dalam kitab Taurat & Injil, bagaimana dg kitab suci umat Hindu? Mungkinkah nabi Muhammad adalah seorang nabi yang kedatangannya sudah diramalkan oleh kitab suci umat Hindu? itulah yang akan kita bahas di sini.

Sebenarnya dalam Al-Qur’an terdapat ayat2x yang dapat dijadikan acuan bahwa nabi Muhammad mungkin saja adalah juga seorang nabi umat Hindu yang ramalan kedatangannya terdapat dalam kitab2x suci umat Hindu. Diantaranya :

Dalam surat Asy-Syu’ara(26) ayat 196 : “Dan sesungguhnya Al-Qur’an itu benar-benar (tersebut) dalam kitab-kitab orang yang terdahulu”. Jadi dalam kitab2x sebelum Al-Qur’an juga terdapat wahyu Tuhan

Dalam surat Fatir(35) ayat 24 dinyatakan bahwa tidak ada suatu kaum di masa lalu tanpa seorang pemberi peringatan

Dalam surat Al-Ahzab(33) ayat 40 dinyatakan bahwa Muhammad adalah utusan Tuhan dan merupakan penutup para nabi (utusan terakhir)

Dalam surat Al-Anbiya(21) ayat 107 dinyatakan bahwa nabi Muhammad tidak diutus melainkan untuk seluruh semesta alam.

Dalam surat Saba’ (34) ayat 28 dinyatakan bahwa Tuhan mengutus Muhammad untuk seluruh umat manusia, pemberi kabar gembira, dan peringatan akan dosa, tapi kebanyakan manusia tidak mengetahuinya.

Juga dalam hadits Bukhari vol 1. dalam kitab Shalat bab 56 hadits no 429, nabi Muhammad bersabda :

“Semua rasul yg diutus sebelumku hanya berlaku untuk umat/bangsanya saja, tapi aku diutus untuk semua umat manusia”.

Sekarang akan kita lihat dalam kitab suci agama Hindu. Ada banyak kitab dalam agama Hindu yg diakui sebagai kitab suci mereka. Dari semuanya yang dianggap paling suci adalah kitab Veda (Weda). Bila diantara kitab2x itu ada yg bertentangan, maka yg harus menjadi rujukan utama adalah Weda yg juga masih terbagi lagi menjadi beberapa kitab. Kitab2x lain selain Weda adalah : Upanishad, Smriti, Dharma Sastra, Bhagavat Gita, Puranas, dll.

Ayat2x ramalan kedatangan nabi Muhammad

Disebutkan dalam Bhavisa Purana –> dalam Pratisarag Parv III, Khand 3, Adhyay 3, Shalokas 10 to 27 :

“Aryadarma akan tampil di muka bumi ini. ‘Agama kebenaran’ akan memimpin dunia ini. Saya diutus oleh Isyparmatma. Dan pengikut saya adalah orang yg berada di lingkungan itu, yg kepalanya tidak dikucir, mereka akan memelihara jenggot dan akan mendengarkan wahyu, mereka akan mendengarkan panggilan sholat (adzan), mereka akan memakan apa saja kecuali daging babi, mereka tidak akan disucikan dg tanaman semak2x/umbi-umbian tapi mereka akan suci di medan perang. Meraka akan dipanggil “Musalaman” (perantara kedamaian).”

Kalau anda baca tulisan diatas dg baik, maka anda akan melihat bahwa ciri2x dari pengikut agama kebenaran yg disebutkan adalah ciri2x yg umum terdapat pada umat Islam.

Dalam Atharvaveda book 20 Hymn 127 Shlokas 1-14 disebutkan tentang Kuntupsuktas yg mengisyaratkan bahwa nabi Muhammad akan terungkap kemudian.

Mantra 1 mengatakan : ia akan disebut Narasangsa. “Nars” artinya orang, “sangsa” artinya “yg terpuji”. Jadi Narasangsa artinya : orang yg terpuji. Kata “Muhammad” dalam bahasa arab juga berarti : orang yg terpuji. Jadi Narasangsa dalam bahasa Sansekerta adalah identik dg Muhammad dalam bahasa arab. Jadi Narasangsa adalah figur yg sama dg nabi Muhammad. Ia akan disebut “Kaurama” yg bisa berarti : pangeran kedamaian, dan bisa berarti : orang yg pindah (hijrah). Nabi Muhammad adalah seorang pangeran kedamaian yg hijrah dari Makkah ke Madinah. Ia akan dilindungi dari musuh yg akan dikalahkannya yg berjumlah 60.090 orang. Jumlah itu adalah sebanyak penduduk Makkah pada masa Muhammad hidup yaitu sekitar 60.000 orang.

Mantra 2 mengatakan : ia adalah resi yg naik unta. Ini berarti ia bukan seorang bangsawan India, karena dikatakan dalam Mansuriti(11) : 202 mengatakan bahwa Brahma tidak boleh menaiki unta atau keledai. Jadi tokoh ini jelas bukan dari golongan Brahmana (pendeta tinggi Hindu), tapi seorang asing.

Mantra 3 mengatakan : ia adalah “Mama Rishi” atau resi agung. Ini cocok dg nabi agung umat Islam yaitu nabi Muhammad SAW.

Mantra 4 mengatakan : ia adalah Washwereda (Rebb) artinya orang yg terpuji. Nabi Muhammad yg juga dipanggil dg nama Ahmad adalah berarti juga “orang yg terpuji” yg terjemahan bahasa Sansekerta-nya adalah Rebb.

Beberapa ramalan lainnya :

Dalam Atharvaveda book 20 hymn 21 : 6 dinyatakan bahwa di sana disebutkan dg istilah : “akkaru” yg artinya : “yg mendapat pujian”. Dia akan mengalahkan 10.000 musuh tanpa pertumpahan darah. Hal ini merujuk pada perang Ahzab yg mana Nabi Muhammad mengalahkan musuh yg berjumlah 10.000 orang tanpa pertumpahan darah.

Dalam Atharvaveda book 20 hymn 21 : 7 dinyatakan bahwa Abandu akan mengalahkan 20 penguasa. Abandu juga berarti seorang yatim atau seorang yg mendapat pujian. Ini mengarah pada nabi Muhammad yg seorang yatim sejak lahir dan arti kata Muhammad/Ahmad yg berarti yg terpuji, yg akan mengalahkan kepala-suku2x dari suku2x di sekitar Makkah yg berjumlah sekitar 20 suku.

Dalam Rigveda book 1 Hymn 53 : 9 nabi dipanggil dg sebutan “Suslama” yg artinya lagi2x adalah : orang yg terpuji yg merupakan arti dari nama Muhammad.

Dalam Samaveda Agni Mantra 64 dinyatakan bahwa ia tidak disusui oleh ibunya. Hal ini persis dg nabi Muhammad yg tidak disusui oleh ibunya tapi oleh seorang wanita bernama Halimah.

Dalam Samaveda Uttararchika Mantra 1500 dinyatakan bahwa Ahmad akan dianugrahi undang2x abadi, yg jelas mengacu pada nabi Muhammad yg akan dianugrahi kitab suci Al-Qur’an. Tapi karena orang India yg berbahasa sansekerta tidak paham kata Ahmad, maka diterjemahkan menjadi “a” dan “mahdi” yaitu “saya sendiri”, jadi diartikan “saya sendiri yg menerima undang2x abadi”. Padahal seharusnya “Muhammad sendiri yg dianugrahi undang2x abadi”.

Nabi Muhammad diramalkan dengan nama Ahmad pada banyak bagian dalam kitab2x Weda. Juga diramalkan pada tak kurang dari 16 tempat yg berbeda dalam kitab weda dg nama Narasangsa artinya adalah sama dg arti dari nama Muhammad, yaitu “yang terpuji”.

Kalky Autar

Salah satu ramalan kedatangan nabi Muhammad yg sangat terkenal yang juga telah membuat seorang professor bahasa dari ALAHABAD University India mengajak kepada umat Hindu untuk segera memeluk agama Islam, adalah terdapatnya sebuah ramalan penting dalam kitab suci Hindu tentang kedatangan yg ditunggu-tunggu dari seorang Kalky Avtar (baca : autar). “av” artinya : turun. “tr” artinya melewati. Jadi arti kata Avtar adalah “diturunkan atau diutus untuk turun”. Kalky Avtar artinya adalah : “utusan terakhir”.

Pundit Vaid Parkash – sang professor (yg menulis buku berjudul “Kalky Avtar”), secara terbuka dan dengan alasan-alasan ilmiah, mengajak para penganut Hindu untuk segera memeluk agama Islam dan sekaligus mengimani risalah yang dibawa oleh Rasulullah SAW, karena menurutnya, sebenarnya nabi Muhammad adalah sosok yang dinanti-nantikan sebagai sosok pembaharu spiritual dalam agama Hindu.

Disebutkan dalam Nashpropesy, nabi Muhammad diramalkan dg nama Kalky Avtar (Autar terakhir) dan Amtim Rishi. Sedangkan dalam kitab Puranas disebutkan tentang Kalky Autar dan kedatangannya. Diantara ayat2x yg menyebutkan adalah :

Dalam Baghavata Purana Khand 12 Adhyay 2 Shloka 18-20 disebutkan dalam rumah Visnuyash akan dilahirkan Kalky Avtar yg diramalkan akan menjadi penguasa dunia, yg terkenal dg sifat2xnya yg baik & menonjol. Dia akan diberi tanda2x. Dia akan diberi oleh malaikat sebuah kendaraan yg cepat. Dia akan menaiki kuda putih sambil memegang pedang. Dia akan mengalahkan orang2x jahat dan dia akan terkenal di dunia.

Dalam Baghavata Purana Khand 1 Adhyay 3 Shloka 25 disebutkan akan ada juru selamat di rumah Visnuyash

Dalam Kalki Purana (2) : 4 disebutkan bahwa di rumah Visnuyash pemimpin kampung Sambala akan lahir Kalki Avtar

Dalam Kalki Purana (2) : 5 disebutkan bahwa dia akan datang bersama para sahabatnya (4 orang sahabat) mengalahkan orang2x jahat

Dalam Kalki Purana (2) : 7 disebutkan bahwa dia akan dijaga oleh malaikat di medan perang

Dalam Kalki Purana (2) : 11 disebutkan bahwa dalam rumah Visnuyash dan dalam rumah Summati Kalki Autar akan lahir

Dalam Kalki Purana (2) : 15 disebutkan bahwa dia akan lahir pada tanggal 12 bulan pertama Madhop

Semua ramalan yg disebut diatas tadi tiada lain merujuk pada nabi Muhammad SAW. Penjelasannya demikian :

Dirumah Visnuyash berarti dirumah pengikut Vishnu (pengikut Tuhan) sedangkan ayah dari nabi Muhammad adalah bernama Abdullah yg artinya adalah pengikut Allah (pengikut Tuhan). Orang Islam menyebut “Allah” sbg Tuhan, sedang orang Hindu menyebut “Vishnu” sbg Tuhan. Jadi di rumah Visnuyash adalah di rumah Abdullah.

Summati dalam bahasa sansekerta artinya adalah orang yg sangat setia. Sedangkan ibunda nabi Muhammad adalah bernama Aminah yg dalam bahasa arab artinya juga orang yg setia.

Sambala bahasa arabnya adalah tempat yg aman & damai. Nabi Muhammad dilahirkan di Makkah yg terkenal dg nama “Darul Aman” yaitu tempat yg aman & damai. Akan lahir diantara kepala suku Sambala, artinya bahwa nabi akan lahir diantara kepala suku di Makkah.

Dilahirkan pada tanggal 12 di bulan pertama Madhop. Nabi Muhammad lahir pada tanggal 12 rabiul awal

Sbg Amtim Rishi (resi terakhir). Nabi Muhammad adalah juga nabi terakhir dari deretan nabi2x yg dikirim Tuhan spt yg terdapat pada QS. Al- Ahzab : 40.

Dia akan memperoleh bimbingan di atas gunung dan akan kembali lagi ke arah utara. Nabi Muhammad memperoleh wahyu pertamanya di gua Hira di Jabal Nur. Jabal Nur artinya Gunung Cahaya lalu kembali lagi ke Makkah.

Dia akan memiliki sifat2x yg sangat mulia. Persis seperti nabi Muhammad spt terdapat pada QS. Al-Qalam : 14 “Dan sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang luhur”.

Kalki Autar akan diberi 8 kemampuan spiritual, yaitu : bijaksana, punya kendali diri, keturunan yg terhormat, punya pengetahuan wahyu, pemberani, perkataannya bertarget kurikulum, sangat dermawan, dan sangat ramah. Semuanya adalah sifat2x yg dimiliki oleh nabi Muhammad

Dia akan diberi kendaraan yg sangat cepat oleh Shiva. Nabi Muhammad juga diberi bouraq yg sangat cepat oleh Allah yg membawanya ke langit dalam peristiwa Mi’raj.

Dia akan naik kuda putih dg tangan kanannya memegang pedang. Nabi Muhammad juga ambil bagian dalam peperangan termasuk dg menunggang kuda dan bertempur dg memegang pedang dg tangan kanannya.

Dia akan menjadi penyelamat umat manusia. Dalam QS. Faatir(35) ayat 24 dan QS. Saba(34) ayat 28 disebutkan bahwa Nabi Muhammad adalah pembawa berita gembira & peringatan bagi seluruh umat manusia, tapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.

Dia akan menjadi pembimbing ke jalan yg benar. Nabi Muhammad hidup pada jaman jahiliyah yg penuh kegelapan dimana ia membawa umatnya ke jalan yg terang benderang.

Dia akan dibantu oleh 4 sahabat dalam menyebarkan misi. Kita tau ada 4 orang khalifah sahabat nabi yaitu : Sayyidina Abubakar, Umar bin Khattab, Utsman bin Affan, dan Ali bin Abi Thalib.

Dia akan ditolong oleh malaikat di medan pertempuran. Dalam perang Badr nabi Muhammad dibantu oleh para malaikat Allah spt tersebut dalam QS. Ali Imran (3) ayat 123 & 125 : “Jika kamu bersabar dan bertaqwa dan mereka menyerang kamu dengan seketika itu juga niscaya Allah menolong kamu dengan 5000 malaikat yg memakai tanda”. Juga QS. Al-Anfal(8) ayat 9 yang berbunyi “…. sesungguhnya Aku akan mendatangkan bala bantuan kepadamu dengan seribu malaikat yg datang berturut-turut.”

Subhanallah..

Ternyata sekian banyak ayat tersebut (yg sebenarnya belum semuanya ditampilkan) yg meramalkan akan datangnya seorang nabi yang ditunggu-tunggu oleh umat Hindu, begitu cocok dengan gambaran nabi Muhammad, umat Islam, dan sejarahnya. Mungkin saja ini juga merupakan pembuktian yg diberikan Allah bahwa nabi Muhammad memang diutus Allah untuk seluruh umat manusia.

Hal ini juga dapat membuka diskusi yg menarik tentang agama Hindu, kitab suci umat Hindu, dan syariat-nya. Benarkah agama Hindu memang merupakan agama yg diturunkan oleh Allah jauh sebelum nabi Muhammad lahir? Kalau ya, apakah berarti umat Hindu bisa disebut “muslim”, atau juga bisa disebut “ahlul kitab”? Bagaimana sesungguhnya ajaran agama Hindu itu, dan sesuaikah dg ajaran Islam? Bagaimana pendapat anda sendiri?

-rkh-

# Baca juga lanjutan topik ini dalam tulisan : Hindu dan Islam Ternyata Sama
Referensi :
- Ceramah dr. Zakir Abdul Karim Naik, seorang ulama perbandingan agama terkenal dari India, dalam topik : “Persamaan antara Hindu dan Islam”



Artikel Pilihan 2

Tajuk : Pundit verifies Messenger was foretold

Sumber : Klik Sini , Klik Sini


*Gambaran Kalki Avatar/ Kalki Autar menurut umat hindu.


Pundit verifies Messenger was foretold


By: Prof. Pundit Vaid Parkash
Tr. Mir Abdul Majeed
Broadcasted on BICNews 8 December 1997
The Message, October 1997



*The Last Kalki Autar (Messenger) that the Veda has foretold and who is waited on by Hindus is the Prophet Muhammed ibn Abdullah (saw) *

A recently published book in Hindi has raised a lot of hue and cry all over India. In the event of the author being Muslim, he would have been jailed and a strict ban would have certainly been imposed on the printing and the publishing of the book. The author of this important research work "Kalki Autar" i.e. "guide and Prophet of whole universe" comes of a Bengali race and holds an important portfolio at Ilahabad University.

Pundit Vaid Parkash is a Brahman Hindu and a well known Sanskrit scholar and research workder. Pundit Vaid Parkash, after a great deal of toil and hard-work, presented the work to as many as eight great Pundits who are themselves very well known in the field of research in India, and are amongst the learned religious leaders.

Their Pundits, after thorough study of the book, have acknowledged this to be true and authentic research work. Important religious books of India mention the guide and prophet by the specific name of "Kalki Autar" it denotes the great man Muhammed (saw) who was born in Makkah. Hence, all Hindus where-ever they may be, should wait no longer for any other 'kalki autar' but to embrace Islam and follow in the footsteps of the last Messenger of Allah (swt) who was sent in the world about fourteen hundred years ago with a mission from Him and after accmplishing it has long ago departed this world.

As an argument to prove the authenticity of his research, Pundit Vaid Parkash quotes from the Veda, a sacred book among Hindus:

1. Veda mentions that 'kalki autar' will be the last Messenger / Prophet of Bhagwan (Allah) to guide the whole world. Afer quoting this reference the Pundit Parkash says that this comes true only in the case of Muhammed (saw).

2. According to a prophecy of Hinduism, 'kalki autar' will be born in an island and that is the Arab territory which is known as 'jazeeratul Arab'.

3. In the 'sacred' book of Hindus the father's name of 'kalki autar' is mentioned as 'Vishnu Bhagat' and his mother's name as 'somanib'. In sanskrit, 'vishnu' stands for Allah (swt) and the literal meaning of 'bhagat' is slave. 'Vishnu Bhagat' therefore, in the Arabic language will mean Allah's slave (Abdullah). 'Somanib' in Sanskrit means peace and tranquilty which in arabic is denoted by the word 'Amina'. Whereas the last Messenger Muhammed's (saw) father and mother's names were Abdullah and Amina respectively.

4. In the big books of Hindus, it is mentioned that 'kalki autar' will live on olive and dates and he will be true to his words and honest. In this regard Pundit Parkash writes, "This is true and established only in the case of Muhammed (saw)".

5. Veda mentions that 'kalki autar' will be born in the respected and noble dynasty of his land. And this is also true as regards Muhammed (saw) as he was born in the respected tribe of Quraish who enjoyed great respect adn high place in Makkah.

6. 'Kalki Autar' will be taught in the cave by Bhagwan through his own messenger. And it is very true in this matter. Muhammed (saw) was theonly one person in Makkah who has taught by Allah's Messenger Gabriel in the cave of Hira.

7. It is written in the books which Hindus believe that Bhagwan will provide 'Kalki autar' with the fastest of a horse and with the help of which he will ride around the world and the seven skies/heavens. The riding on 'Buraq' and 'Meraj' by the Prophet Muhammed (saw) proves what?

8. It is also written in the Hindus' books that 'kalki autar' will be strengthened and heavily helped by Bhagwan. And we know this fact that Muhammed (saw) was aided and reinforced by Allah (swt) through His angels in the battle of Badr.

9. Hindus' books also mention that 'kalki autar' will be an expert in horse riding, arrow shooting, and swordsmanship. What Pundit Vaid Parkash comments in this regard is very important and worth attention and consideration. He writes that the age of horses, swords, and spears is long ago gone and now is the age of modern weapons like tanks, missiles, and guns, and therefore it will be unwise to wait for 'kalki autar' bearing sword and arrows or spears. In reality, the mention in our books of 'kalki autar' is clearly indicative of Muhammed (saw) who was given the heavenly book known as Al-Qur'an.


*Untuk memberi lebih kefahaman kepada pembaca sekalian, dan semoga dapat mengaitkannya dengan isi artikel-artikel diatas sila baca artikel berkaitan dengan Upa Purana dan agama Sanatara-Dharma di link di bawah :

* Upa Purana : Klik Sini

* Agama Sanatara- Dharma : Klik Sini

*Artikel yang wajib dibaca sebelum meninggalkan artikel ini : Klik Sini

Selamat membaca!


Sangtawal Sakranta.




26 comments:

Rhino Rin said...

I think we should repeat this doa. J.Jun, this is my way of saying amiin.
By your Name O Allah, please accord divine assistance to the meek.
By your Name O Allah, please cloud up the ways of DAP the gog and magog of my country.
By your name O Allah, please plug up the conduits of DAP the gog and magog of this land.
By the Name of Allah the god of all Messiahs and Prophets may your deceptions falls on you yourself O DAP the gog and magog of this nation.
By the sovereignty of your most Excelent Names O Allah may DAP the gog and magog of this soil be crippled, disabled or paralyzed.
By the Greatest of Your Names, please stop this DAP, this scourge, these sons of gog and magog.
Amein.
-----------------
Dengan nama Allah (Ba Mim Alif) ... dipohonkan bantuan bagi kaum yang (mengaku) kelemahan diri.

Dengan nama Allah (Ba Mim Alif) ... gelap seluruh sudut mu hai DAP Juj Ma'juj Malaysia.

Dengan nama Allah (Ba Mim Alif) ... tersumbat seluruh rongga mu hai DAP Juj Ma'juj Malayusia.

Dengan Nama Tuhan bagi sekelian Nabi dan Rasul a.s.w.s.; perdaya dirimu hai DAP Juj Ma'juj Malaysia.

Demi keagungan Asma-u-lhusna Mu, Engkau lumpuhkanlah DAP Juj Ma'juj Malaysia.

Dengan haq Ismul 'Adzam Semuga Allah sekat segala jalan DAP Juj Ma'juj Malaysia

Free Our Mind said...

Well done saudaraku Sang Tawal..
Semakin hari semakin ramai yang menemui kebenaran hakiki yang ada di depan mata mereka.

Baru-baru ini saya terjumpa seorang bekas sami Batu Caves yang berpangkat Brahmin di dalam bas ketika pulang ke kampung. Beliau menceritakan kisah hidupnya yang begitu mengagumkan saya. Beliau pernah menuntut di University Of Oxford. Dan beliau juga pernah menjadi sami Hindu kerana bapanya juga adalah sami.

Tetapi beliau telah mendapat hidayah dari Allah s.w.t. Dan telah belajar dan mengkaji Al-Quran dan akhirnya telah memeluk Islam. Bapa beliau sangat marah dengan tindakan beliau dan tlah menghantar Hindraf untuk membunuhnya.

Hindraf telah menikam perutnya sehingga tembus dan menetak kepalanya. Doktor menganggarkan dia mampu untuk hidup selama 3 bulan sahaja tetapi Allah telah membenarkan dia terus hidup sehingga sekarang, sudah 3 tahun.

Kata-katanya yang begitu menyentuh hati ialah, "Saya buat semua ini kerana Allah".

Betapa bersyukurnya saya kerana mendapat nikmat Islam dan Iman.

M.O said...

Hmmm...rupanya sahabat telah mendahului kami...:D

Anyway,keep going

Kami baru sahaja mengedit artikel 'The One' dalam Siri Matrix.Yess...nama Muhammad telah ada dalam suhuf-suhuf nabi-nabi terutamanya dari Nabi Ibrahim yang kemudiannya dikompilasi menjadi pengetahuan VEDA.

Namun bukan sahaja dalam kitab Hindu,malah Bible dan Torah (ini sudah pasti) juga Tripitaka dan kata-kata Buddha sendiri.Kajian telah dijalankan 5-6 tahun lepas.

Hmmm...boleh juga kami tambahkan dari apa yang didapati sahabat.





area 13

Sangtawal Sakranta said...

Salam buat Rhino Rin,

terima kasih atas komen.
Isu doa sekarang ni tengah hangat!:D
anyway, doakanlah yang terbaik dari Allah untuk umat akhir zaman ini!

Salam buat sahabatku Efairy,

terima kasih atas komen dan cerita yang menarik tentang sami hindu itu.Syukur , Alhamdulillah, dia telah mendapat Cahaya islam dari Yang Empunya cahaya langit dan bumi!

Salam buat sahabatku M.O,

mungkin secara kebetulan kut ...:D
apa pun, teruskan siri artikel matrik M.O 'The One' kerana sudah pasti saya akan menjadi salah seorang pembaca terawalnya nanti!

teruskan juga usaha amal dan dakwah M.O dengan kaedah tersendiri, semoga diberkati dan diredhai Allah swt.

jika ,ada artikel yang M.O mahu jadikan rujukan dari blog ini, silakan... saya amat berbesar hati!

wassalam.

hasellusiby said...

salam..

syabas buat saudaraku kerana telah membongkar perihal ini. meskipun saya telah mengetahui hal ini tapi bukti-bukti masih lagi tiada sehinggalah tuan menerbitkannya pada kali ini...

apa yang pasti, di nusantara dulu, para penganut hindu-budhaa telah bertukar kepada islam secara damai dan rela hati kerana di nusantara, mereka tahu bahawa agama islam adalah agama terakhir yang akan membela semula IBU TANAH ini.

Jadi, pada zaman kini, di wajibkan pada kita untuk menjaga IBU TANAH dan IBU AGAMA itu serenak agar zaman keemasan seperti dahulu (jutaan tahun dulu) akan kembali semula...

wallahuaklam

.. said...

Salams sdr sangtawal

Pengalaman saya, Kira2 8 tahun dahulu, seorang ahli Allah pernah memaklumkan bahasa agama yang paling dekat persamaan sengan Islam ialah agama hindu !!! Arggg sakit kepala saya memikirkannya. Kalau bukan kerana dia seorang ahli Allah sudah tentu saya abaikannya. Memang sukar saya hendak terima kata-katanya dan menjadi igauan saya sehingga sekarang. Puas saya mencari jawapannya. Kini sedikit demi sedikit kebenaran itu terbongkar, alhamdulillah. Mistisfiles dan "pelita didalam kaca" juga banyak membantu terutama bila ia ada hubungan dengan nabi Ibrahim AS. Lega rasanya.

Tahniah kepada saudara atas penulisan yang hebat ini.

MdNizam said...

salam
sebelum ni saya ada juga terbaca tentang seorang lelaki india,sejak kecil dia selalu terfikir kenapa melayu beragama islam,cina-budha,india-hindu,barat-kristian,dan kenapa org boleh tukar2 agama,banyak sangat tuhan jadi pasti ada yg benar,bertuah dilahirkan dlm keluarga kaya dapat lak lanjutkan pelajaran kat luar negara,peluang tak di sia-siakan dengan rujukan yg banyak di universiti luar,dia jumpa banyak sangat kecelaruan dlm kitab agama lain tapi semuanya ada cerita tentang pemimpin akhir zaman dan dlm kitab hindu juga ada nama tuhan yg disebut allo dan manusia adam dan hawa juga bukti lain yg menjurus kepada islam ,Alhamdulillah sekarang dia dah pun memeluk agama islam

Anonymous said...

sesungguhnyer mereka terpesong dlm mengamalkan ajaran islam dari nabi ibrahim... maka jd la hindu

dan tidak mustahil kerana ini semua benar belaka

amin

Sangtawal Sakranta said...

* Salam buat saudara future phenomenone,

Terima kasih atas komen dan saya sangat berbesar hati kerana seorang blogger hebat seperti tuan berkunjung ke blog sangtawal.

Ya,siri artikel Bangsa Mim dari tuan amat mengujakan saya, kerana titik awal penulisan tuan melintasi zaman dan jarak waktu yang lama sebelum Adam terakhir! jutaan tahun dahulu!

Kenyataan tuan bahawa Hutan Pahang adalah hutan tertua di dunia amat memeranjatkan saya, lalu saya buat sedikit research, dan baru kini puzzle hampir tercantum untuk Bangsa Mim,terima kasih atas artikel tuan dan sahabat-sahabat seperjuangan lain seperti M.O, warfeel efairy , Kumanddie, Merah Silu, TMP, dan banyak lagi bloggers yang menulis dengan kritis dan banyak membuka minda kita!

Puzzle yang hampir tercantum itu ialah kaitan hutan Pahang dengan Mount Of Ophir (gunung ledang) dan Gua Kota Gelanggi!!!

sejarah kegemilangan jutaan tahun di semenanjung emas pasti akan berulang!

Maka benarlah firasat Sheikh Hussien Jamaluddin Kubra dalam misi ekspedisi Jihadnya ke Timur!


* Salam buat Abatasa,
terima kasih atas komen,
Ya,ilmu spiritual dan teknologi kerohanian banyak diperolehi dari ulamak tasawuf! dari Ahlillah.... itu sebabnya jangan dipandang hina apabila melihat seseorang itu dari kacamata luaran yang buruk... arwah guru saya ada menceritakan salah seorang gurunya di Mekah adalah seorang fakir , dianggap gila dan hidupnya ditepi tong sampah dan kadang-kadang dalam tong sampah dan kepalanya selalu dikerumuni lalat-lalat hijau, tapi sebenarnya seorang guru yang mursyid dan kamil mukammil! sampai kini saya masih teringat pesanannya itu: jangan lihat kepada siapa yang berkata itu, tetapi dengar dan fikirkan secara teliti apa yang perkatakan itu!

*salam buat Nizam.

terima kasih atas komen.
Bagi saya ,seseorang yang lahir dan dibesarkan dalam agama lain, jika dikurniakan oleh Allah untuk memeluk islam, adalah insan-insan terpilih dan istimewa untuk mendapat cahaya dan hidayah dari Allah!

sesungguhnya islam itu sebuah agama yang sempurna lagi diredhai OlehNya!

*Salam buat anon @ 8.02am
terima kasih atas komen!
Ya, memang menjadi tugas dan tujuan iblis untuk memesongkan akidah anak cucu adam, semoga akan menjadi sahabat mereka di dalam neraka nanti! itu tugas dan janji dia kepada Allah! namun dalam bab dan hal lain Iblis sendiri amat takut dan patuh pada suruhan Allah SWT kerana dia lebih mengenali Tuhan melebihi kita semua! baca semula kisah Azazil, namun sudah menjadi sifat Iblis ego dan takbur, maka, dulu dia sanggup berdoa untuk seluruh penduduk langit yang lain sehingga lupa untuk mendoakan dirinya sendiri!!

semoga kita semua dijauhkan oleh Allah dari ganguan iblis dan semoga Allah permudahkan jalan dakwah dan perjuangan buat kita semua!

wassalam!

Wassalam.

Anonymous said...

Salam tuanhamba dan sahabat-shabat yang lain.

Gembira hati hamba membaca rencana kajian di atas. Cuba juga nak renung dan fikir kenapa mereka yang beragama selain Islam, di dalam kitab mereka ada menyebut hal Baginda Muhammad Saw tetapi mereka tak nampak atau sengaja tahan perasaan keras hati tidak mahu mengakui kebenarannya.
Contoh orang-orang sikh, kekadang terlihat mereka berserban (tapi tiada ekor) mirip muslim.

Dari penerangan perenggan -perenggan di atas, mereka berasal dari agama Nabi-Nabi ALLAH. Apakah antara punca dari banyak punca yang mungkin dapat kita senaraikan lagi yang menyebabkan mereka kini melencong jauh.
Hamba cuba mengagak dari renungan hamba yang lemah ini, bahawa perbuatan 'BIDAAH' yang tak terkawal lah yang mungkin menyebabkan pemesongan ini berlaku.
Mungkin kaedah-kaedah pendekatan dakwah terkawal boleh dianggap BIDAAH HASANAH(baik)/ ia diperlukan.
Tetapi jika tak terkawal menyebabkan idola dan pengikut- pengikut dilumuri nafsu kotor dan hasutan syaitan maka timbullah nabi palsu dan agama palsu.
Sekitar sambutan MaulidurRasul yang lepas (2009), hati hamba sangat tersentuh, terkejut,sedih...apa yang berlaku di sebuah masjid. Sambutan tahun sebelumnya, pihak masjid mengundang kumpulan hadrah bernasyid menggunakan alat muzik seakan piano pikul dan diletak atas riba guna angin (tak tahu nak sebut namanya) dalam masjid bahagian anjung pintu utama.
Tapi majlis yang kemudian ini pula, Kumpulan Nasyid remaja diundang dengan alat muzik dram digunakan pula.
Persis pertunjukan pentas. Kalau kita berada dalam masjid pula seolah kita berada dalam suasana studio rakaman. Gegak gempita. Jarak 4 km kita boleh dengar seolah di masjid sana ada konsert hiburan. Kehadiran wanita menggalakkan pula. Tercampur aduk semasa rewang tu perkara biasa seperti tiada apa-apa salah.

Berkata seorang Bai Bangladesh yang berjalan balik dari kedai.. "This is totaly BIDAAH DHOLALAH" sambil menggelengkan kepala.

Bila saya hampiri remaja nasyid tersebut ketika rehat raptai, tiada ucapan mencintai ALLAH dan Nabi Saw dari mulut mereka,.. hanyalah gurauan dan nyanyian perlahan dari mulut mereka untuk memerdukan suara. Sedangkan ingin merai'kan Baginda Saw.
Hasilnya..sama juga,.. yang biasa hadir ke masjid solat 5 waktu, itulah juga yang hadir ke masjid selepas hari majlis.
Remaja, ajk pencetus bidaah dholalah, hadhirin yang lain tak nampak bayang.
Sekarang kalau tak buat majlis maulid rasa tak sah, rasa bersalah tak buat, dan rasa itulah antara amalan wajib kena buat setiap tahun. Itu belum lagi majlis lain.
Akirnya nanti dicipta agama baru mengikut akal sendiri, nafsu seronok sendiri.

wal'iyuzubillahiminzalik.

Bagi saya sambutan sebegitu boleh saja di buat di balairaya lain yang tidak menganggu kesucian dan keheningan suasana kemalaikatan di masjid.

Maaf tuan hamba, lari topik ke?


Menantu Orang T.I.Mersing

Sangtawal Sakranta said...

Salam buat menantu org T.I Mersing,

Topik tidak lari!

Terima kasih atas komen yang bernas!

ya, "Bidaah hasanah terkawal"!memang patut.

sekarang ni musim sibuk bersanding!!!

ramai yang buat jugak!!! he he he.

wassalam.

Anonymous said...

Salam,

Maaf kerana terpaksa anonymous. Tuan lebih muda tetapi syukur dianugerah pengetahuan lebih tinggi oleh Nya.InsyaAllah dlm masa setahun nnt kita akan bersua.

Saya ingin menyampaikan satu 'ilham' untuk tuan fikirkan dan memberi pedapat. Dengan kelayakan pengetahuan yang tuan ada, saya yakin tuan tempat bertanya yg wajar.

Mengikut firasat saya, filem 2012 tu bukan sekadar cerita sahaja.Yahudi elit memang berusaha untuk menenggelamkan majoriti bumi ini sekali lagi spt zaman Nabi Nuh.Berjaya atau tidak tu dlm ketentuan Allah.Global warming dan peningkatan paras laut hasil kecairan kutub bukan TIDAK DISENGAJAKAN.Dengan satu man-made catastrophe yg mereka trigger akan menyebabkan tsunami/banjir besar ini.

Umat manusia keseluruhan ingin ditenggelamkan,dan mereka shj yg terselamat sebagai pewaris dunia. Sama seperti kisah Nabi Nuh.

Ini bagi memastikan takdir keluarnya Imam Mahdi tidak berlaku seterusnya menafikan takdir turunnya Nabi Isa. Kerana mereka juga tahu Nabi Isa ditakdir turun selepas keluarnya Imam Mahdi. Apatah lagi dengan cerita2 yg pemuda Bani Tamim akan bermula di nusantara ini (tsunami aceh???).

Jika memang tsunami ini takdir yg telah dikhabarkan Allah sebagai angin sejuk yang mematikan org2 beriman menjelang keluarnya dajal laknatuLlah,mmg kita tak dpt mengelak.Cuma kita bersedia jelah disamping mengingatkan mrk2 yg masih lalai. WaLlahualam.

Rhino Rin said...

Minta izin tuan Tuan Sangtawal Sakranta.

Salam sdr Anon December 13, 2009 3:28 AM,

Kedatangan Imam Al Mahdi dan keudian Isa Al Maseikh a.s. sesuatu yang pasti. Tiada kuasa selain Allah mampu memindanya. Alhamdulillah tuan pun mempunyai iman mengenainya.

Tetapi pegangan atau tanggapan kita terhadap 2012 tersebut jauh sekalilah sampai mencapai ketahap iman.

Saya amat tertarik akan ayat tuan yang ini, "...Tuan lebih muda tetapi syukur dianugerah pengetahuan lebih tinggi oleh Nya.InsyaAllah dlm masa setahun nnt kita akan bersua..."

Sekiranya ini ditakdirkan, saya pun ingin ... setakat taraf melukut ditepi gantang jadilah.

Sangtawal Sakranta said...

salam buat anon@3.28am,

terima kasih atas komen dan sokongan.

Rasanya pujian itu terlalu tinggi buat saya dan saya tak layak menerimanya.Saya hamba Allah yang lemah dan ingin berkongsi dakwah dan ilmu dengan saudara semua, dan jika itu benar mengikut pandangan saudara , saya amat bersyukur padaNya dan doakan semoga ilmu yang dikurniakan oleh Allah kepada saya , akan saya kongsikan bersama
dan pergunakan kearah kebaikan yang diredhai Allah.

Tentang pertanyaan saudara itu, 2012 adalah propaganda mereka je, mereka terlalu takut sebenarnya dengan kedatangan Al-mahdi dan kebangkitan dari timur!

Namun percayalah mereka tidak mampu mengubah apa yang telah tersurat oleh Allah !

Salam buat Rhino Rin,

terima kasih kerana selalu memberi komen komen berguna di blog sangtawal.

insyaAllah, jika diizinkan umur panjang, kita pasti akan bertemu!

sebenarnya dulu kita telah pun bertemu! tak ingat??? hidup kita ini adalah ulangan episod sebuah drama yang sudah siap secara serentak dulu! waktu Tuhan sebut "KUN"... waktu itu kita sama-sama jawab pertanyaaan Tuhan "Alastubirabbikum?" betul tak ?

wassalam.

Rhino Rin said...

Salam Tuan Sangtawal Sakranta;

Betul. Dan Benar. "Alastubirobbikum"

Dalam berjalan "mencari Dia" kena cari sahabat perjalanan dahulu. Saya setuju.

Sangat setuju.

Anonymous said...

Brader-brader sekelian yang bersekutu. Aku ada soalan mengenai apa yang telah di copy paste kan dari tempat lain ke blog ini.

Disebutkan dalam Bhavisa Purana –> dalam Pratisarag Parv III, Khand 3, Adhyay 3, Shalokas 10 to 27 :

“Aryadarma akan tampil di muka bumi ini. ‘Agama kebenaran’ akan memimpin dunia ini.

"Saya diutus oleh Isyparmatma. Dan pengikut saya adalah orang yg berada di lingkungan itu,......."


Maksu "SAYA" dalam Bhavisa Purana itu merujuk kepada Siddharta Gautama Buddha ke?
Dan kemudian Gautama Buddha mengatakan bahawa orang orang yang kamu maksudkan sebagai Muhammad dan sahabat sahabatnya adalah pengikut dia(Buddha)?

Anonymous said...

Salam Tuanblog dan saudara Rhino,

Mmg bila kita sependapat sebenarnya kita sudah saling 'mengenali' walaupun tdk pnah berjumpa.

Terima kasih krn sudi meluang masa memberi komen pd si fakir ini.

Mmg pemuda Bani Tamin, Imam Mahdi, dan Nabi Isa tidak dpt ditahan takdir keluarnya mereka.

Cuma, mengapa pembantu mereka kelak hanya 313 org spt jumlah perang Badar?

Di mana perginya majoriti dr 3.76billion org Islam kini? Adakah jumlah majoriti ini yg mmg telah tersirat dlm hadis seperti buih di lautan, dan dlm hadis bila 7 dr 9 pembunuhan di akhir zaman; mati ketika lalai angkara yahudi elit, atau termurtad akibat mengikut dajal laknatuLlah? Inilah yg disedihkan dan ingin dielakkan.

Maaf krn msh perlu anonymous, dan krn tidak dpt hadir 18Dec09 di tmpt Tuan.

Semoga usaha Tuan2 sekelian diberkati Allah dunia dan akhirat.

Sekian wassalam.

Anony@3.28am.

Anonymous said...

Dari anonymous jam 5:04pm kepada anonymous jam 5:09pm.

Aku nk bertanya, siapa pula pemuda bani thamim ni? Bangsa apa orng nya? Dan Imam Mahdi ini dari mana orang nya, dia bangsa apa, agaknya bila dia nak muncul. Pemuda Bani Thamim muncul dulu ke Imam Mahdi muncul dulu?

Orng lain nak jawab pun boley.

Anonymous said...

Ini info Imam Mahdi, Dajjal dan Yakjuj makjuj, silakan anda taip dan klik

KUMANDDIE PERHIMPUNAN ARMAGEDDON
atau

KUMANDDIE PERMULAAN PERANG ARMAGEDDON
atau

KUMANDDIE FINEST DAJJAL atau

KUMANDDIE YAKJUJ MAKJUJ atau

KUMANDDIE PERISAI ARMAGEDDON

Rhino Rin said...

@ Anon December 16, 2009 11:20 PM

Hati-hati terhadap maklumat sekitar Imam Mahadi, Dajjal, Ya'juj & Ma'juj yang tidak berdasarkan Al Qur-an dan Hadith Sahih.

Banyak maklumat tentang mereka ini hasil hanya berupa andaian, rekaan oleh mereka yang berkepentingan, terutama oleh mereka-mereka yang tiada seurat keimananan pun di dalam dada mereka.

Besar kemunkinan mereka-mereka yang berilmu yang berlandaskan dan berdasarkan godlessness, ketidaktuhanan, dan kefasikan, mereka-reka hasil kajian konon hanya untuk memesongkan keimanan para muslimin. Iaitu mereka inilah Ya'juj dan Ma'juj atau keturunannya atau klonnya.

Wallahua'lam.

Anonymous said...

Salam,

@ Anon December 16, 2009 11:20 PM
Mmg soalan tu dituju kpd sy "Dari anonymous jam 5:04pm kepada anonymous jam 5:09pm"

Saja sy x nk jwb, sbb itu soalan 'pancing' dr org yg tidak percaya, bkn dr org yg x tau tp ingin mengetahui.

Tp bg menghormati Tuanblog, sy cerita sikit ttg keyakinan sy. Pemuda Bani Tamin itu keluar seblm Mahdi, jurai dr Saiddina Abu Bakar. Bkn org arqam.

Sekian, wassalam.

Anony 3.28am

Anonymous said...

Ahahakz, tiba tiba aku pulak dichop sebagai
"Saja sy x nk jwb, sbb itu soalan 'pancing' dr org yg tidak percaya, bkn dr org yg x tau tp ingin mengetahui."

Senang-senang saja dah lontarkan satu tuduhan yang datang dari hati orng yang menulis kenyataan itu.

Tapi soalan itu masih lagi diutarakan bagi orang yang mahu menjawab dengan pengetahuan.

Hadeeth Pemuda Bani Thamim ini sebenarnya disandarkan kepada satu hadis yang dibawa oleg Arqam dan kemudian dibawa seperti obor oleh orang orang lain.

Jadi pemuda bani thamim ni berada di mana sekarang, dan dimana pula Mahdi sekarang? Mahdi versi ahlul sunnah ke atau mahdi versi Syiah?

Rhino Rin said...

Sunnah atau Shi'ah, kita ummat Muhammad s.a.w. Jangan berpecah. Hati-hati perangkap Dajjal dan Ya'juj wa Ma'juj la'natullah.

Sangtawal Sakranta said...

salam semua,

pada pandangan saya... pemuda bani tamim bukan ustaz ashaari arqam tu... pemuda bani tamim adalah keturunan atau anak cucu syed hussien jamaluddin kubra campur raja melayu.

Al-mahdi pula ialah...dari jurai keturunan sultan malikul salih campur raja melayu...

mereka mungkin dari malaysia,mungkin dari Patani atau indonesia,mungkin dari brunei atau mungkin dari borneo atau sulawesi.... kita tidak pasti.... tetapi mereka dari rumpun melayu nusantara!

jadi...janganlah kita bersengketa tentang siapa mereka ... tunggulah... tiba masanya mereka yang berhak akan bangkit dan waktu itu al mahdi sendiri tidak tahu yang dialah al-mahdi sehingga di diangkat dan dibai'ah didepan kaabah dan mengimamkan solat jumaat di masjidil haram!

harinya... sudah pasti hari Jumaat!!!


wassalam!

Anonymous said...

Prophecy Servant of God
` ` ` ` ` ` ` `
word Atmak not necessarily means ‘whom I uphold’ but is infact a name

the writing of Atmak is אתמך
the writing of Ahmad is אחמד

Isaiah 42:1
God says
“Behold, 'My Servant' (pronounced as Abd-ee), ‘whom I uphold’ (pronounced as Atmak);

God mentioning about the coming of His servant
Behold My Servant Ahmad (Isaiah 42:1) - so who is this Ahmad as in God'servant?

He is none other than
Abd-Allah Ahmad (Servant of God, Ahmad) - Prophet Muhammad s.a.w

Unknown said...

Bodoh islam bkn ajaran kbenaran tpi ajaran palsu...Krena ajaran dri iblis....