Monday, February 08, 2010

TSSB - Bhg 1 : Cik Siti Wan Kembang



Tajuk : Tanah Serendah Sekebun Bunga(TSSB) : Bhg 1 : Cik Siti Wan Kembang

Artikel Oleh : Sangtawal Sakranta.


Saya mulakan artikel ini dengan satu puisi yang ditulis oleh Dr Zulkifli Bin Hj Mohamad yang dijadikan Lirik Pembuka Panggung Untuk Teater Tari Tanah Serendah Sekebun Bunga arahannya:

Klik Sini :


Tanah Serendah Sekebun Bunga
Lapang luas tulangnya bergunung
Pinggirnya Laut Andaman dan China Selatan
Langkasuka negri Anak Raja Naga
Kerajaan Melayu lama yang agung
Hilang tanda luput cerita dari ingatan

Lembah Emas yang tiada sempadan
Ligor di utara Singgahpura di selatan
Langkawi di barat Tioman di Timur
Tanah Merah tempat Raja bersemayam
Jauh di ulu sungai nun di daratan
Bertembokkan gunung agar makmur

Tanah Serendah Sekebun Bunga
Negri perumpama lagenda Melayu
Zaman berzaman terus dipuja
Asalnya taman kesukaan baginda
Raja Putri Mas Chayam dirgahayu
Bergelar Che Siti yang pertama

Raja pemerintah abad ke tujuh
Raja perempuan disegani semua
Pedagang Parsi ke Maharaja China
Kaya emas bersaing Raja Sri Wijaya
Bergabung bergelar Sri Wijaya Mala
Berkhabar sampai telinga Sri Mahraja

Che Siti Mas Chayam punya cerita
Bersemayam di Gunung Cinta Wangsa
Abad yang lama ampunya sejarahnya
Che Siti unggul lambang putri raja
Keturunan Kerajaan Funan di Kemboja
Sebelum Champa sebelum Chenla

Tanah Serendah Sekebun Bunga
Cerita ceriti rampai Melayu Lama
Berakar umbi dalam titih silah
Raja berjalan ke pelusuk Negara
Supaya negeri adil saksama
Rakyat jelata bersatu tak berpisah

Dalam igau mimpi Sang Rajuna
Bertemu Puteri Zubaidah Champa
Bersama Ratu Laut Selatan dari Jawa
Mengkhabarkan negeri dalam bahaya
Langkasuka dan Sekebun Bunga
Diserang musuh ditimpa bencana

Terbakar hangus kota dan desa
Gelimpang tubuh bertakung darah
Menjadi jarak padang tekukur
Diserang musuh garang dari utara
Ditakuk ditetak pahlawan gagah
Angkatan Langkasuka bergalah ber undur

Langit gelap ribut puting beliung
Sungai bergelombng tebing rapuh terjunam
Bencana kedua menimpa Negara
Tak kira musuh selamat tak seorang
Di telan beliung kota terbenam
Tenggelam hanyut hilang ke muara

Itulah kisah Hikayat Langkasuka
Yang hilang negerinya entah kemana
Menjadi kota terbenam di tasik
Tempat bersemadi si naga-naga
Itulah cerita yang jadi lagenda
Dilagu dinyanyi menjadi asyik

Tanah Serendah Sekebun Bunga
Bencana mimpi menjadi nyata
Igauan Sang Rajuna yang setia
Kalau sudah bagai dikata
Tiada upaya usaha sang raja
Takdir Illahi kitalah yang terima

Zulkifli bin-haji Mohamad, KL, 2003


Intro bagi siri TSSB :

Artikel dipetik dari : Klik Sini


[ Kerajaan Bumi Merah

Di dalam sejarah China, Suishu ada menyebutkan tentang negeri yang bernama Chih Tu atau “Red Earth”(Bumi Merah) yang merujuk kepada negeri Kelantan. Pensejarah China pada tahun 607 masehi itu memerikan yang Chih Tu berada di sebuah lokasi di ulu Sungai Kelantan yang menghubungkannya dengan penghasilan emas di Ulu Kelantan dan Ulu Pahang.

Chih Tu pernah mempunyai hubungan perdagangan dan diplomatik dengan negara China. Kawasan tengah Langkasuka ini hilang kepentingannya apablia Kiu Li (Kuantan) di selatan Langkasuka menjadi penting kerana hubungannya dengan Sungai Pahang.

Keberadaan Kelantan di dalam kerajaan Langkasuka pula sukar untuk dipisahkan kerana posisi hubungannya dengan Pattani, di mana Pattani bukan hanya berdiri sebagai ibukota dan pelabuhan Langkasuka tetapi sekaligus sebuah negeri besar yang mempunyai lingua-franka yang sama dengan Kelantan, serta hubungan kekeluargaan di kalangan para pemerintahnya.

Langkasuka juga dikatakan sebagai sebuah negeri yang bersujud kepada kekuatan kerajaan Funan, terletak di antara Cambodia dan Vietnam, di utara Teluk Siam sekitar abad pertama. Chih Tu, Pattani dan Kallah(Kedah) di dalam Langkasuka mempunyai fungsi yang tersendiri di dalam pemerintahan dan perdagangan yang berpandukan musim dan arah angin itu sehingga menarik perhatian kerajaan-kerajaan besar Asia Tenggara termasuk Sri Wijaya yang berpusat di Palembang, Sumatera dan Chaiya, Siam, Majapahit di Jawa Timur serta Kesultanan Melaka sendiri.

Kerajaan Bumi Merah juga mempunyai sejarah pendudukan awal di rantau ini dan Gua Cha di daerah Gua Musang, Kelantan adalah termasuk di dalam tapak penemuan pendudukan awal budaya Hoabinhian di utara Semenanjung Tanah Melayu, juga termasuk dalam himpunan tapak-tapak di Vietnam, Thailand, Myanmar dan Utara Sumatera, 13,000 tahun yang lalu.

Tapak penemuan tersebut adalah meliputi lindungan batu kapur yang paling penting sekitar Malaysia. Dalam zaman Neolithik, iaitu 2000 sebelum masehi pula timbul artifak dan seramik di Gua Cha dan Gua Musang yang mempunyai kesan gabungan masyarakat Mon dari barat utara dan Khmer dari timur utara Siam (Thailand dibentuk pada tahun 1934) yang menghasilkan budaya Ban Kao Khok Phnom Di di tengah-tengah negara Thailand sekarang ini. Mungkin ini terjadi hasil daripada penghijrahan pertanian kaum austro-asiatik dan pelayaran kaum austronesian. Kerana itulah adanya lakaran lukisan perahu di dalam gua-gua yang menghubungkan pelayaran dan penghijrahan dalam kehidupan mereka.

Di dalam “Hikayat Kelantan” pula, sejarah negeri ini memerikan cerita-cerita perpindahan dan perebutan kuasa di kalangan anak-anak raja Kelantan yang menjadi Sultan Pattani serta sebaliknya. Bumi Kelantan yang sentiasa bergolak ini tidak lekang dari perang, termasuk perang saudara sekitar tahun 1890-1900. Sultan Pattani yang terakhir, Sultan Abdul Kadir telah melarikan diri mencari perlindungan daripada bapa mertuanya, Sultan Kelantan dengan pihak British sewaktu baginda diburu oleh Raja Siam dalam pemberontakan pemisahan Pattani dan wilayah-wilayah Selatan Siam dari negeri-negeri Melayu Semenanjung pada tahun 1909. Pendekatan angin perubahan sentiasa bertiup di negeri pantai timur yang penuh dengan sejarah tradisi dan budaya ini.

Rakyat negeri Kelantan pula begitu berbangga dengan gelaran Negeri Cik Siti Wan Kembang kerana zaman kegemilangan pemerintahan baginda yang begitu memartabatkan nilai-nilai kesenian di dalam kehidupan kerana kecintaannya kepada seni mengukir, menenun, membatik, menyongket dan menghasilkan wadah-wadah Melayu untuk tatapan seluruh rakyat jelata serta pedagang.

Negeri pesisir pantai Laut China Selatan ini juga terkenal di kalangan rakyatnya dengan sejarah dan lagenda Puteri Saadong dari abad ke tujuh belas dan kisah Tok Janggut (Haji Mat Hassan) dari awal abad ke dua puluh. Puteri Saadong yang terkenal dengan rupa-akal-budi, semangat kenegaraan dan kesetiaan terhadap suaminya, Raja Abdullah, menjadi inspirasi rakyat Kelantan. Kehilangan baginda puteri dari pandangan rakyat jelata untuk pertapaan dan pengabdian dirinya menjadikan misteri kehidupannya sebuah cerita lagenda.

Sejarah perjuangan Tok Janggut pula menjadikan beliau sebagai seorang wira Melayu dalam menuntut kemerdekaan dari pihak British. Semangatnya menentang penjajahan minda dan budaya orang Melayu menjadikan beliau sebagai salah seorang nasionalis Melayu awal pada zamannya di awal tahun 1900. Pembunuhannya oleh pihak British dalam pemberontakan pada tahun 1915 tetap menjadi misteri kehilangannya. Kelantan kemudiannya diwar-warkan sebagai Serambi Mekah kerana pengembangan pengajaran Islam oleh guru agama terkenal, Tok Kenali (Haji Muhamad Yussuf).

Inilah yang menjadikan Kelantan sebagai sebuah negeri yang banyak lagenda, mempunyai sejarah yang panjang, kaya dengan seni dan budaya serta ilmu agamanya. Keperibadian tokoh-tokoh telah mengabadikan simbolika yang kukuh, sekaligus menimbulkan pemikiran budaya yang dinamik.

Kelantan mula menjadi tumpuan para pengkaji sejarah, antropologi, politik, budaya dan seni, bermula dengan Skeat dan Anandale sekitar tahun 1890an, Jeanne Cuisinier dan Raymond Firths sekitar 1930an hinggalah kepada pengkaji barat yang lain termasuk William Malm, Amin Sweeney, David Wyatt, William Roff, Douglas Raybeck, Robert Winzeler, Clive Kessler, Richard Winsteadt dan Mubin Sheppard. Pengkaji tempatan yang berminat dengan Kelantan pada awalnya termasuklah pengkaji perintis dari Universiti Malaya seperti Ismail Hussein, Mohd Taib Othman, Nik Safiah Karim dan Kassim Ahmad. Manakala penulis rakyat Kelantan sendiri pula termasuklah Mohamad Nik Mohd Salleh, Ibrahim Nik Mahmood, Abdullah Al-Qari Haji Salleh, S.Othman Kelantan, Abdul Rahman Al-Ahmadi serta Abdullah Nakula.

Di dalam pengembaraan budaya Stewart Wavell yang tercatat dalam bukunya, Naga King’s Daughter (1963), banyak cerita tentang kehidupan masyarakat, misteri, seni dan budaya di Kelantan sekitar awal tahun 1960an dipaparkan. Kemerdekaan Malaysia pada tahun 1957, peristiwa ketegangan kaum pada 13 Mei 1969, Tahun Melawat Malaysia 1990 serta Pilihanraya Umum 1990 banyak membawa angin perubahan kepada negeri Kelantan, termasuklah perubahan budaya. Meskipun begitu, Kelantan tetap dengan gelaran Kota Bharu Kota Budaya, negeri yang penuh tradisi Melayu serta kuat mempertahankan martabat bangsanya di Malaysia sehingga digelar “Cradle of Malay Culture”. Pada tahun 2005 pula Kelantan telah memartabatkan Kota Bharu sebagai Kota Islam di Malaysia.

Kedudukan Kelantan yang dilihat sebagai terpisah dari permodenan dan jauh terpencil dari kesibukan kota metropolitan Kuala Lumpur, sering dijadikan penyebab kepada sebuah kehidupan tradisional yang konservatif. Walaupun Kelantan masih dipisahkan oleh kawasan perhutanan di sebelah barat dan selatan serta pesisir pantai Laut China Selatan di sebelah timur, negeri ini sudah dihubungi lebuhraya, jalan keretapi dan jalan udara. Musim tengkujuh yang membawa hujan pada setiap penghujung tahun terus meniupkan angin timur laut, manakala dua belas jenis angin yang meniup dalam tubuh manusia Kelantan, tetap menjadi misteri yang bermain dan membawakan simbolika dalam ceritera Dewa Muda. Angin globalisasi pula semakin menghimpit, dan menjadikan Kelantan sebuah tembok kekuatan Bangsa Melayu. ]


*Penemuan rangka manusia berusia 8000 tahun di Gua Bewah, Hulu Terengganu dalam akhbar Mingguan Malaysia m/s 20 kelmarin (8/2/2010) :

[ HULU TERENGGANU 6 Feb. - Satu penemuan rangka manusia yang disemadikan dalam keadaan meringkuk seperti bayi di dalam kandungan dipercayai berusia antara 8,000 hingga 11,000 tahun ditemui di Gua Bewah, Tasik Kenyir, November tahun lalu.

Dengan penemuan rangka manusia zaman prasejarah itu, ia membuktikan wujudnya kawasan penempatan manusia zaman Mesolitik di kawasan tersebut.

Semasa ditemui, rangka berada dalam posisi yang dipercayai merupakan cara masyarakat zaman tersebut mengkebumikan mayat.

Pakar Arkeologi daripada Institut Tamadun dan Alam Melayu (ATMA) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Datuk Nik Hasan Shuhaimi Nik Abdul Rahman berkata, pihaknya percaya rangka tersebut milik manusia berdasarkan ciri-ciri lengkap tulang yang ditemui sama dengan rangka manusia.

Bagaimanapun, katanya, jantina dan usia rangka manusia itu belum dikenal pasti.

"Rangka tersebut ditemui pada kedalaman 75 sentimeter dan ia merupakan penemuan terbesar selepas rangka pertama yang ditemui pada tahun 1975 di Gua Batu Tok Bidan berdekatan gua tersebut….. untuk baca seterusnya ( Klik Sini )

Saya percaya penemuan di atas amat berkait rapat dengan penemuan rangka manusia di Gua Cha suatu masa dahulu ( Klik Sini ) .


Marilah kita sama – sama membaca sedikit artikel sejarah yang saya ambil dari Wikipedia di bawah untuk mendapat sedikit gambaran mengenai negeri Tanah Serendah Sekebun Bunga dan kaitannya dengan Cik Siti Wan Kembang :

Sejarah Ringkas Negeri Kelantan:

[Negeri Kelantan yang mempunyai seni budaya tradisional yang unik ini juga mempunyai sejarah persinggahsanaan yang menarik. Diriwayatkan dalam tahun 1411M (814H) di Kelantan, terdapat seorang Raja yang beragama Islam bernama Raja Kumar. Tetapi sehingga kini ahli-ahli sejarah masih belum dapat mengesani daripada manakah asalnya Raja Kumar ini. Walau bagaimanapun baginda Raja Kumar telah menjalinkan hubungan muhibbah dengan Maharaja China, dan sebaliknya dalam tahun 1412M, baginda Raja Kumar telah menerima persembahan balas berupa kain-kain sutera dan surat kepujian daripada Maharaja China itu.

Selepas pemerintahan Raja Kumar lahir pula pemerintahan Sultan Iskandar sehingga 1465M. Kemudian Kelantan diperintah pula oleh Putera Baginda Sultan Mansur. Dalam zaman pemerintahan Sultan Mansur, nama Kelantan telah menjadi masyhur sehingga ke negeri Melaka di bawah pemerintahan Sultan Mahmud Shah. Pada 1477M, Sultan Melaka ini telah menghantar bala tenteranya untuk menyerang Kelantan. Walau bagaimanapun ia berakhir dengan satu simpulan peristiwa yang menarik, iaitu baginda Sultan Mahmud Shah telah berkahwin dengan Puteri Sultan Mansur yang bernama Onang Kening, yang kemudian menjadi bonda kepada Raja Perak yang pertama, iaitu Sultan Muzaffar Shah (1528M).

Apabila Sultan Mansur Shah mangkat 1526M (928H), maka putera baginda, Raja Gombak ditabalkan menjadi Sultan dengan gelaran "Sultan Gombak". Setelah baginda Raja Gombak mangkat, maka cucunda baginda yang telah dijadikan putera angkat, iaitu Raja Ahmad, ditabal menjadi Sultan Kelantan pada 1584M (992H). Dengan gelaran Sultan Ahmad, Baginda telah berkahwin dengan Cik Banun Puteri Seri Nara DiRaja, iaitu sepupu kepada Raja Hussein di sebelah isteri Lela Wangsa Pahang. Baginda berdua telah dikurniakan seorang puteri dinamakan Cik Siti Wan Kembang. ]

Hayati lagu Dikir ini yang berjudul : Tanah Serendah Sekebun Bunga




[Baginda Sultan Ahmad mangkat pada 1589M, sewaktu puteri baginda Cik Siti Wan Kembang berusia 4 tahun, dan oleh sebab itu Raja Hussein dari Johor telah dilantik menjadi Pemangku Raja Pemerintah Kelantan. Bila Raja Hussein mangkat pada 1610M (1018H), maka Cik Wan Kembang ditabalkam menjadi Permaisuri Kelantan. Baginda bersemayam di Gunung Chinta Wangsa, Ulu Kelantan, kira-kira 40 kilometer ke arah tenggara Kuala Krai.

Pemerintahan Cik Siti Wan Kembang di Gunung Chinta Wangsa menjadi terkenal menyebabkan banyak dikunjungi oleh pedagang-pedagang dari dalam dan luar negeri termasuk juga orang-orang Arab yang mengelarkan Cik Wan kembang dengan panggilan "Paduka Cik Siti". Baginda mempunyai seekor kijang yang kemudiannya menjadi lambang kebesaran negeri Kelantan.

Semasa dalam pemerintahan Cik Siti Wan Kembang, telah timbul sebuah lagi kerajaan berpusat di Jembal, di bawah pemerintahan Raja Sakti 1638M (1046H). Setelah baginda mangkat, maka putera baginda, Raja Loyor telah ditabal menjadi Sultan pada 1649M (1059H). Baginda dianugerahkan dengan dua orang cahaya mata iaitu seorang putera, Raja Sakti yang mangkat sejak kecil lagi dan seorang puteri bernama Puteri Saadong

Hubungan baik telah terjalin di antara Kerajaan Cik Siti Wan Kembang dengan Kerajaan Loyor di Jembal. Baginda mengambil Puteri Saadong sebagai anak angkat yang akan mewarisi takhta kerajaan sepeninggalannya nanti.

Puteri Saadong seorang gadis ayu yang cantik dan jelita, digelar oleh penduduk Gunung Chinta Wangsa sebagai Puteri Wijaya Mala. Perihal kecantikan Puteri Saadong itu telah sampai kepada Maharaja Siam yang menghantar utusan untuk meminang Puteri Saadong, tetapi ditolak. Puteri Saadong telah dikahwinkan dengan Raja Abdullah iaitu sepupunya, dan telah dimahkotakan di Kota Tegayong (Tanah Serendah Sekebun Bunga Cherang Tegayong) dan kemudiannya dipindahkan ke Kota Jelasin di Kota Mahligai.

Puteri Saadong telah diculik oleh Penglima Tentera Siam bernama Phraya Decho dan dibawa kepada Narai Maharaja Siam (1656-1688), kerana kesetiaannya pada suami baginda tidak boleh disentuh oleh Maharaja Siam. Setelah Puteri Saadong kembali ke Kelantan telah berlaku pergaduhan dengan Raja Abdullah. Akibat pergaduhan itu Raja Abdullah terkorban kerana kena tikaman cucuk sanggul Puteri Saadong.

Selepas kemangkatan Raja Abdullah, Puteri Saadong telah melantik Raja Abdul Rahim iaitu saudara raja Abdullah menjadi Sultan di Kota Mahligai pada 1671M (1082H) dan dikahwinkan dengan janda Raja Abdullah, anak Penghulu Ngah Jembal. Selepas itu Puteri Saadong menjadi Raja di Bukit Marak dan sejak itu kisahnya tidak dapat dikesan lagi.

Jata/ Lambang Negeri Kelantan.

Mahkota itu tanda Kedaulatan Sultan. Dua tombak dan dua keris maksudnya kekuatan orang-orang Melayu Kelantan. Anak bulan dan bintang adalah tanda Islam. Dua pucuk meriam maknanya bahawa negeri ini adalah sentiasa sedia untuk mempertahankan dirinya. Dua ekor kijang mengingatkan kembali kepada sejarah tua negeri ini tatkala Che' Wan Kembang (atau Che' Siti) Permaisuri Kelantan (kira-kira pada akhir kurun yang ke 14) yang kerana terlalu kasih kepada kijang kesayangannya, telah memerintahkan wang emas dicap dengan gambar binatang itu. "BERSERAH KEPADA TUHAN KERAJAAN KELANTAN" ialah cogankata negeri ini





Artikel Pilihan 1 :


Sumber : Klik Sini




["CIk Wan Kembang" adalah nama sebenarnya. Gelaran tambahan "siti" adalah diberikan oleh pedagang arab.

FAKTA

*Nama asal Cik Wan Kembang
*Kematian ayah sejak usia empat tahun
*Raja Kelantan ke enam dari keturunan Sultan Iskandar Shah
*Menjadi raja dalam usia 30 tahun pada 1610
*Pusat pemerintahan, Gunung Chinta Wangsa dan Kota Tegayong
*Tidak berkahwin dan menjadikan Puteri Saadong sebagai anak angkatnya
*Binatang kesayangan adalah kijang dan menjadikan binatang itu sebagai lambang negeri
*Memerintah Kelantan selama 67 tahun

Wanita pertama perintah sebuah negeri selama 67 tahun bermula 1610 tidak pernah berkahwin

RAMAI pasti terpinga-pinga atau menggelengkan kepala jika ditanya siapakah Cik Wan Kembang.


Namun bila disebut Cik Siti Wan Kembang, orang pasti mengaitkan nama wanita itu dengan Kelantan hingga menjadi antara nama timangan negeri berkenaan yang turut bergelar Serambi Makkah.

Berdasarkan catatan sejarah, nama sebenar raja keenam memerintah Kelantan dari keturunan Iskandar Shah itu ialah Cik Wan Kembang, yang diberikan ayahandanya, Sultan Ahmad.

Berdasarkan buku ringkasan cerita Kelantan, karangan Datuk Perdana Menteri Paduka Raja, gelaran "Siti" diberikan seorang pedagang Arab yang membahasakan Cik Wan Kembang dengan "Siti".

Ketika mengadap dan berbual dengan Cik Wan Kembang, orang Arab itu membahasakan beliau dengan "Siti" dan panggilan "Siti" itu didengar beberapa orang yang berada di balai mengadap.

Lalu seorang daripada kumpulan itu bertanya apakah erti "Siti" sebelum dijawab pedagang Arab, yang Siti adalah gelaran bagi seorang perempuan yang menjadi tuan atau ketua orang ramai.

Terdapat juga sumber sejarah menyatakan beliau turut digelar panggilan Paduka Cik Siti.

Buku sejarah Kelantan karangan Arifin Abdul Rashid, terbitan Pustaka Al-Ahliah (1962), Siti bererti tuan (perempuan) yang layak digelarkan kepada perempuan yang mula-mula menjadi pemerintah sesebuah negeri.

Dalam usia empat tahun, Cik Siti Wan Kembang kehilangan kasih sayang ayah yang mangkat menyebabkan pucuk pemerintahan Kelantan diambil alih Raja Husin.

Sejarah Pemerintahan

Sejarah pemerintahan Cik Siti Wan Kembang di Kelantan bermula pada 1610. Berdasarkan sumber sejarah tempatan, dalam usia 30 tahun, beliau dilantik sebagai pemerintah Kelantan menggantikan Sultan Hussin.

Beliau bersemayam di Gunung Dang Besar, Hulu Kelantan yang kemudiannya ditukar nama sebagai Gunung Chintawangsa, terletak kira-kira 40 kilometer di tenggara Kuala Krai. Nama gunung itu kekal hingga kini.

Sepanjang pemerintahannya, ramai pedagang dari luar terutama Arab dan China datang berdagang di negerinya membuatkan nama Cik Siti Wan Kembang terkenal.


Walaupun seorang wanita, sebagai pemerintah, Cik Siti Wan Kembang bijak mengatur langkah memastikan negeri di bawah penguasaannya sentiasa berada dalam keadaan selamat.

Kerana bimbangkan pemerintahan di Gunung Chintawangsa akan diserang, beliau merancang pembinaan sebuah kota pentadbiran baru supaya tidak hanya bergantung kepada satu pusat pemerintahan saja.

Beliau membuat keputusan meninggalkan Gunung Chintawangsa. Dalam pencarian kawasan baru itu, beliau sampai ke hutan yang dipenuhi pokok tegayong. Di situ, beliau membuka Kota Tegayong.

Di kota pentadbiran baru itu, beliau membina sebuah taman bunga sebagai tempat bermain dan bersuka ria yang dinamakan dengan Taman Serendah Sekebun Bunga Cerang Tegayong, yang kini terletak di Kampung Kedai Piah, Pangkal Kalong, Ketereh.

Apabila nama Cik Siti Wan Kembang mula terkenal, rakyatnya yang mendiami Gunung Ayam (berhampiran Sungai Nenggiri, kini Hulu Kelantan), membawa pelbagai persembahan untuk beliau.

Antara persembahan itu ialah seekor anak kijang cantik yang amat dikasihinya. Kerana terlalu sayangkan kijang itu, Cik Siti Wan Kembang menerapkan lambang kijang pada wang emas negeri selain diabadikan pada sebahagian lambang kebesaran Kelantan yang kekal hingga kini.

Kecantikan & Keperawanan

Di sebalik kecantikannya, Cik Siti Wan Kembang tidak bersuami walaupun ramai raja dan anak raja datang meminangnya. Ramai ditolak Cik Siti Wan Kembang dengan alasan tidak terlintas dihatinya untuk bersuami.

Lama kelamaan, keadaan itu membuatkan Cik Siti Wan Kembang berasa kesunyian hidup sendirian. Apabila melihat Puteri Saadong, ( Puteri Raja Loyor ) ketika mengadap Raja Loyor di Jembal, timbul hasrat mengambil puteri itu sebagai anak angkatnya.

Rundingan di antara Raja Loyor dan permaisurinya berakhir dengan kerelaan mereka menyerahkan Puteri Saadong untuk dijaga Cik Siti Wan Kembang.

Puteri Saadong adalah seorang gadis ayu serta cantik dan digelar penduduk Gunung Chintawangsa sebagai Puteri Wijaya Mala. Perihal kecantikan Puteri Saadong itu sampai kepada pengetahuan maharaja Siam yang menghantar utusan meminangnya tetapi ditolak Cik Siti Wan Kembang.

Menyedari Raja Siam akan menimbulkan masalah berikutan penolakan lamaran itu, Cik Siti Wan Kembang mengahwinkan Puteri Saadong dengan Raja Abdullah (sepupunya) dari Jembal sebelum dimahkotakan di Kota Tegayong dan kemudian berpindah ke Kota Jelasin di Kota Mahligai.

Sejarah Cik Siti Wan Kembang berakhir apabila beliau melantik Raja Abdullah dan Puteri Saadong sebagai pemerintah Kelantan.

Selepas pelantikan itu, Cik Siti Wan Kembang kembali semula ke Gunong Chintawangsa, kota pemerintahan awalnya dan selepas itu kisahnya tidak diketahui lagi.

Cik Siti Wan Kembang memerintah Kelantan selama 67 tahun, antara 1610 dan 1677 dengan dua pusat pemerintahan iaitu Kota Tegayong dan Gunung Chintawangsa.



Artikel Pilihan 2 :

Tajuk : Kaitan Antara Syed Hussien Jamaluddin Kubra
Dengan Keturunannya di kelantan


Sumber : Klik Sini



[Syed Hussien Jamaluddin Kubra :

Beliau adalah tokoh yang terpenting di Nusantara. Terlalu penting sehingga nama beliau DIPADAMKAN oleh British dan DIPADAMKAN DARIPADABUKU SEJARAH DI SEKOLAH.

1. Sayyid Hussein Jamadil Kubra dikatakan sebagai datuk kepada Wali Songo.

2. Adik beliau merupakan Adi Putera, Guru Hang Tuah.

3. Keturunan beliau ialah Sultan Brunei sekarang.

4. Keturunan beliau adalah Sultan Kelantan sekarang.

5. Beliau dikaitkan dengan pembinaan Masjid Kampung Laut.

6. Keturunan beliau di Kelantan memakai gelaran Tengku, Nik dan Wan.

7. Beliau ketua Wali 7.

8. Beliau menetap agak lama di Kelantan sebelum meneruskan misi dakwah bersama-sama Wali Songo di Jawa. Bukit Panau di Tanah Merah Kelantan merupakan tempat pertapaan beliau dan tempat Wali Songo berkumpul sebelum ke Jawa


Saiyid Hussein Jamadil Kubra dari keturunan Saiyid al-Alawiyah (bertemu hingga kepada Saiyidina Hussein cucu Rasulullah s.a.w.) anak dari bekas seorang gabenor kepada Sultan Muhammad Tugluq (Kesultanan Delhi) yang kemudian berkuasa di wilayah Deccan (India Selatan); telah sampai di Kelantan kira-kira pada tahun 1349 Masihi besama adiknya Saiyid Thana'uddin atau Syekh Saman (anak murid kepada Ibnu Hajar). Sudah menjadi takdair bahawa keturunan Rasulallah dizalimi, ditindas, dibunuh dan merantau meninggalkan Kota Mekah untuk menyelamatkan diri masing-masing.

Sepanjang misi dakwahnya Saiyid Husein sempat mengawini tiga puteri keluarga Diraja Empayar Chermin (Kelantan Purba) yang sewaktu itu ibu kotanya bernama 'Jiddah' terletak 3 batu dari Bukit Panau. Kota tersebut telah terbenam ke dalam bumi dan ditenggelami oleh air, kini dikenali sebagai Danau Tok Uban.

Anak sulong beliau, Maulana Malik Ibrahim (Sunan Gresik) merupakan pelopor dan ketua Wali Songo. Maulana Malik Ibrahim merupakan anak Saiyid Husein hasil perkahwinan dengan Puteri Linang Cahaya (adik kepada Cik Wan Kembang). Siapa sangka bahawa Wali Songo adalah anak buah (anak saudara) Cik Wan Kembang yang tersohor di Kelantan itu.

Salah seorang anak beliau, dihantar untuk berdakwah ke Borneo dan diangkat menjadi Sultan di Brunei bergelar Sultan Berkat yang merupakan nenek moyang raja-raja Brunei sekarang. Inilah jawapan kepada Misteri kenapa Sultan Brunei telah membina sebuah masjid yang cantikdan besar di gigi tasik Danau Tok Uban, sedangkan tempat ini 'tersorok' dan orang kelantan sendiri ramai yang tidak tahu kewujudan tasik yangagak luas sayup mata memandang.

Shaik Thanauddin pula menetap di Bukit Panau (Tanah Merah, Kelantan) sebagai tempat pertapaannya yang mana di sinilah Laksamana Hang Tuah datang untuk berguru semasa usia awal remaja sekitar tahun 1400. Pada zaman dahulu kala, Bukit Panau merupakan landmark bagi pelaut antarabangsa kerana bentuknya yang unik seperti piramid itu dapat dilihat dari laut ketika berada di perairan Laut China Selatan. Pada zaman dahulu, Bukit Panau diakses melalui Sungai Kelantan yang cuma disebelahnya. Kapal-kapal mudah sahaja melalui Sungai Kelantan yang luas itu. Inilah perkampungan Wali Songo dan tempat di mana mereka merancang dakwah di Tanah Jawa. jangan keliru, sebenarnya Bukit Panau ini bersebelahan sahaja dengan tasik Danau Tok Uban dan Masjid Sultan Brunei. Anjung Masjid Sultan Brunei di Tasik Danau Tok Uban di Pasir Mas Kelantan.

Semua informasi yang disampaikan oleh Wonbin ini agak menarik tetapi terlalu banyak informasi yang perlu dikaji selidik. Masalahnya data sejarah kita tak lengkap, hanyalah melalui cerita lisan. Kalau adapun penulisan seharusnya dalam tulisan jawi dan penulisannya tidak boleh sewenang-wenangnya diambil tanpa dikaji asal-usul naskah tersebut. Mungkin ini semua boleh terlerai jika diperincikan dan dibuat satu kajian perbandingan dengan sejarah di Jawa dan juga tulisan Arab dan China. Sudah tentulah sejarah2 sebegini tidak disimpan oleh pihak kolonial, kalau tidak pastinya sudah ditimbulkan oleh Mubin Sheppard dan Richard Winsteadt.

Selain Kota Salor, Kota Jelasin dan Puteri Saadong, aku juga terpanggil untuk mencari hubungan Puteri Saadong dengan kerajaan Perak. Negeri Perak sebenarnya telah wujud pada zaman pra sejarah lagi. Kota Tampan di Lenggong merupakan satu-satunya kawasan yang terbukti wujudnya Zaman Batu Lama di Tanah Melayu. Bertolak dari tarikh antara 4 ratus hingga 8 ribu tahun sebelum masihi, Negeri Perak telah mengalami evolusi dari masa ke masa

Kesan peninggalan sejarah zaman batu ini terbukti dengan jumpaan alat-alat batu dan fosif-fosil manusia dikenali dengan nama ‘Perak Man’.Negeri Perak merentasi Zaman Hoabinhian seterusnya Zaman Batu Baru dan Zaman Logam, yang dapat dibuktikan dengan jumpaan-jumpaan tertentu.Ini disusuli pula dengan zaman Hindu/Buddha yang dijangkakan berlaku serentak dengan lain-lain kawasan di Tanah Melayu.

Selepas zaman ini, alam persejarahan Negeri Perak telah maju setapak lagi dengan wujudnya kerajaan-kerajaan tempatan seperti Manjung di Daerah Dinding dan Beruas (wujud setelah Manjung luput). Begitu juga beberapa kerajaan lagi di Perak Tengah dan Ulu seperti Tun Saban dan Raja Reman(Reman ini asalnya adalah sebahagian daripada Kerajaan Pattani Besar sbelum ianya berpecah-pecah). Serentak dengan itu Islam mula bertapak kukuh di negeri ini.Titik sejarah Negeri Perak sebenarnya bermula dengan penabalan Sultan Muzaffar Syah l yang berketurunan dari Sultan Mahmud Syah Melaka pada tahun l528. Walaupun zaman Kesultanan Negeri Perak telah muncul tetapi kuasa-kuasa tempatan masih diakui berkuasa. Corak pemerintahan yang dijalankan adalah urutan dari sistem feudal di Melaka yang berdemokrasi.

Negeri Perak lebih dikenali setelah kekayaan buminya diketahui iaitu ekoran dari penemuan bijih timah di Larut pada tahun l848 oleh Long Jaafar. Di kelantan dan Pattani juga mempunyai keturunan raja-raja yang memakai gelaran yang sama sehingalah Raja Kelantan di zaman Kelantan moden Long Yunus. Pendekata ini tidak mustahil. Apalagi bila Pattani dikatakan terhubung dengan Perak dan kedah dan adanya Sunga Petani yang seharusnya dipanggil Sungai Pattani, merujuk kepada sejarah.

Kota Jelasin terletak kira-kira 4.8 kilometer dari Bandar Kota Bharu. Kota ini terkenal semasa di bawah pemerintahan Cik Siti Wan Kembang dari tahun 1548 sehingga 1580. Kota Jelasin dibuka pada tahun 1663 dan dibina dengan kayu-kayu tebal serta diukir dengan baiknya oleh tukang-tukang ukir yang masyhur. Kubu-kubu pertahanan dibina berhampiran dengan kota tersebut. Parit-parit digali dengan dalamnya serta timbunan tanah yang tebal dibuat sebagai benteng pertahanan


Semasa pemerintahan Puteri Saadong, kota ini bertambah maju dan kota ini dijadikan sebagai kubu pertahanan negeri Kelantan daripada serangan dan ancaman luar. Mengikut sejarah, Kota Jelasin pernah diserang oleh Raja Siam disebabkan iri hati dengan kemajuan Kota Jelasin. Akhirnya, Kota Jelasin binasa dan Puteri Saadong juga menghilangkan diri. Semenjak itu berita daripada Puteri Saadong tidak diketahui dan keadaan Kota Jelasin semakin kucar-kacir tanpa pemerintah

Kini Kota Jelasin hanya dikenali dengan nama Kota sahaja. Kesan peninggalan kota lama itu hampir lenyap kerana kurang perhatian untuk memeliharanya dan kawasan sekitar kota tersebut kini ditumbuhi belukar.

Bukit Marak terletak kira-kira 20 km daripada bandar Kota Bharu. Menurut sejarah, Cik Siti Wan Kembang, pernah bersemayam di sini sewaktu Pengkalan Datu menjadi pelabuhan yang penting sekitar tahun 1605.

Bukit Marak juga menjadi tempat bersemayam Puteri Saadong selepas kemangkatan suaminya Raja Abdullah dalam tahun 1761M. Kota Mahligai yang menjadi pusat pemerintahan pada masa itu telah diserahkan kepada Raja Abdul Rahim yang ditabal menggantikan Raja Abdullah.

Semasa berada di Bukit Marak, Puteri Saadong amat disayangi oleh rakyat jelata kerana kemurahan hati baginda. Baginda sering menjadi tempat rakyat jelata meluahkan perasaan terhadap kezaliman yang dilakukan oleh Raja Abdul Rahim. Peristiwa ini membuat baginda sering berdukacita dan akhirnya menyebabkan baginda memencilkan diri ke Gunung Ayam.

Hingga kini kesan-kesan peninggalan Tuan Puteri Saadong di Bukit Marak masih lagi dapat dilihatnya. Antaranya kesan-kesan istana tempat baginda bersemayam dan bahagian bawahnya pula terdapat satu kawasan yang dipercayai tanah perkuburan pengikut-pengikut baginda.

Daripada maklumat yang didapati ternyata Kota Salor mempunyai dua cerita yang berbeza, satunya ia diserang oleh Siam dan satu lagi ianya diserang oleh Sultan Muhamad Mulut Merah, iaitu Sultan Muhamad II, bapa kepada Long Ghafar. Kedua-duanya merujuk kepada abad yang berbeza, mungkin juga kedua-dua peristiwa tersebut terjadi pada zaman yang berbeza, tetapi pada zaman Sultan Muhamad II Kota tersebut lenyap atau dilenyapkan kerana kekuasaannya serta usahanya menghapuskan raja-raja kecil yang ada diseluruh negeri. ]

*Apa pula kaitan antara Langkasuka dan Naga Tasik Chini ?

Klik Sini :

[Persoalan2 dan pertanyaan tersebut telah membawa aku kepada sebuah buku "The Naga King's Daughter" oleh Stewart Wavel yang ditulis pada tahun 1965 setelah penjelejahannya bersama Kumpulan Oxford dan Cambridge pada tahun 1963 dan dinaungi oleh Tunku Abdul Rahman. Perjalanan tersebut bukan hanya membuka pemikiran tentang Menora, tetapi juga hubungannya dengan Langkasuka, Puteri Saadong, Main Peteri, Semangat Laut, Laut dan Angin serta Tasik Cini dan Orang Asli.

Naga King's Daughter telah membuka perjalanan aku semasa bertugas di Bangkok (1998-2000). Termasuklah bengkel seni untuk sekolah rendah yang aku kelolakan di Nakhorn Sri Thammarat di Bahagian Utara Selatan Siam, berdekatan dengan Suratthani(pengkalan ke Koh Samui).

Banyak yang ditemui di Nakhorn Sri Thammarat, dari Nasi Kerabu, Tukang Mas Kelantan, Kerabat Kelantan dan dibawa ke Nakorn dalam perjalanan ke Bangkok untuk dijadikan buruh semasa Rama I, Ramkamheng, serta juga bertemu guru-guru Manora.

Untuk hari penutuh kami mengambil keputusan untuk mengadakan sebuah persembahan Manora di mana 13 orang penari pelajar menarikan tarian Menora, dan hati aku begitu gembira kerana aku tahu tarian tersebut tidak akan hilang, walaupun ianya tidak lagi berada dinegeri Melayu, tetapi negeri yang dulunya adalah negeri Melayu Ligor dan sebelumnya Sri Dharmanagara, tempat yang dikatakan di mana ugama Buddha dikembangkan, kemudiannya ditawan oleh Siam Ayutthaya dan menukarkan namanya kepada Nakorn Sri Thammarat.]


* Ada juga mitos yang mengatakan Sita Dewi atau Cik Siti Wan Kembang adalah orang yang sama, benarkah begitu ??? antara mitos dan misteri yang berlegar sekitar nama Cik Siti Wan Kembang amatlah banyak ditemui, contohnya boleh dibaca kat sini :

Klik Sini

[ANTARA dunia mitos, legenda dan sejarah...inilah sumber untuk mencari, menyediliki dan menyusun teks sastera seni budaya. Watak Sita Dewi diperkenalkan melalui teks Ramayana dan berkembang dalam seni persembahan wayang kulit. Watak Sita Dewi di perikan sebagai wanita jelita berkulit kuning gading, berhias sanggul bergelung, dengan susunan bunga melor, leher - dada berdokoh, ulu lengan berpontoh. Watak penting ialah sikap wanita yang setia jujur kepada suami Seri Rama. Betapa pula kesetiaannya dicurigai teruatama ketika dia dapat dilarikan oleh Rahwana yang berjaya melarikannya dari lingkaran sakti. Siapakah yang sanggup penyebelahinya? Laksamana yang ditugas menjadi lingkaran sakti, ketika Rama harus keluar memburu kijang emas yang diingini puteri. Setelah dirampas Rahwana, siapa yang datang membantunya? Jentayu, ya jentayu harus bertempur dengan garoda, unggas raksaksa jelmaan Rahwana.

Cik Siti Wan Kembang juga kerap dikaitkan dengan mitos. Sumber lisan konon puteri ini dijumpai oleh Awang Selamat dengan isterinya Mak Kelembai. Hal ini cerita lisan yang sudah menjadi cerita asas dalam teks sastera klasik lainnya. Termasuk teks Hikayat Pasai, Sejarah Melayu juga Inderaputera dan Hikayat Merong Mahawangsa.

Kita kembali dipaparkan dengan kenyataan yang hampir dengan sejarah, kerana Cik Siti pernah wujud, lahir dan menjadi Ratu penting di wilayah kerajaan Kelantan Lama. Maka kitapun hampir percaya konon cerita, Cik Siti puteri Raja Ahmad, bondanya Cik Banun anak Seri Nara Diraja ayahanda Raja Ahmad putera Raja Dewi (puteri Sultan Mahmud dengan Onang Kening) dengan Raja Mansur Sempurnalah asal usul seperti yang dipercayai, hingga Cik Siti berkuasa di wilayah Kelantan Lama , kerajaaan Serendah Sekebun Bunga Cerang Tegayung. Konon di zamannya telah digunakan duit siling emas (kupang) dengan logonya terkenal hingga sekarang, kijang lambang mata wang terbitan Bank Negara Malaysia.
...bersambung

(lih.Abdullah Zakarian dan Zahir Ahmad, 2007) ]

Persoalannya:

Mengapa Cik Siti Wan Kembang memilih Gunung Chintawangsa di Hulu Kelantan berhampiran dengan Gunung Ayam, Taman Rusa, Gua Cha, Taman Negara Kuala Koh ???

Apakah kaitan antara Cik Siti Wan Kembang dengan binatang kesayangannya iaitu Kijang ??? Sehingga beliau menyuruh rakyat mencetak duit dengan gambar kijang, Jata atau Lambang Negeri Kelantan juga ada Kijang! Apakah misteri atau rahsia yang dimiliki oleh kijang ini sehingga Lukisan Kijang ini wujud di dinding batu di zaman Mesir Purba seperti di bawah???





Nantikan Dalam TSSB- Bhg 2.

Wassalam.

* Perhatian ! : Semua artikel yang di ambil dari mana-mana sumber dibuat tanda [ hingga ]

Sangtawal Sakranta.


24 comments:

logelamutp said...

Ni moyang saya!

hihi..

Cheguman said...

Salam Sangtawal,
Perkongsian info yang menarik. Seharusnya ditubuhkan satu pasukan bagi mengesan dan menghubungkan maklumat-maklumat drpd seluruh dunia. Dengan cara itu kita akan dapat menyusun sejarah negara dgn lebih lengkap.

Anonymous said...

Perancangan DAP disebalik pembelaan Anwar oleh Karpal Singh ?

Anonymous said...

2 tahun lepas, saya menaiki bas dari KL ke kampung halaman di Kelantan, duduk di sebelah saya seorang nenek/makcik katanya dia berumur hampir 80 tahun. Dia menceritakan kisah Bukit Panau dan Tasik Danau Tok Uban sepertimana yg di kisah oleh saudara Sangtawal.

Anonymous said...

Assalamualikum
Menarik dan sangat menarik dan penuh dengan informatif. Kebetulan saya sedang mengkaji dan sedang menulis tentang Cik Siti Wan Kembang...BUKAN Cik Wan Kembang.
Apapun, selamat mengunjungi web saya di...
www.kebunketereh.com

Sangtawal Sakranta said...

Salam semua,
terima kasih atas komen kalian!
selamat membaca!

Anonymous said...

Sangat-sangat menarik dan penuh informatif.
Jangan lupa...layari juga www.kebunketereh.com

Anonymous said...

Assalamualaikum...
minto maaf la..sy ni pelawat baru..naktau la jugak pasal pasal sejarah bukit gunung yg ada skrg ni..kt gunung, bachok. ada kaitan ko dgn kerajaan2 dulu..1 lagi nak tau ttg "angkatan 313".

starman

Budak Kuning said...
This comment has been removed by the author.
Budak Kuning said...

Terima kasih sang tawal..:D

Tengku said...

Salam Sang Tawal..

Saya lahir di Kuala Krai. keturunan sebelah mak saya adelah Raja Jembal, maka saya kene pakai gelaran Tengku Zamri dan abang saya pula gelaran Raja Zainal Abidin. Tapi tak taruk pun dalam surat beranak semasa lahir dgn gelaran tersebut disebabkan dulu mak saya tak tahu menahu pon pasal tu. Saya dapat tahu selepas saya berjumpa dgn dukun tersebut daripada keturunan sayid kerana saya dpt penyakit lemah semangat. Dukun itu yg memberi gelaran tersebut. Gelaran nama bagi dukun itu ialah Cik Siti Wan Kembang. Beliau byk memulihkan pesakit melalui pertolongan Allah dlm memberi rawatan kepada pesakit yg terkena buatan orang..

Anonymous said...

Salam..
Cik Siti Wan Kembang ni wali Allah ni..
Same gak macam Puteri Gunung Ledang..

Anonymous said...

Assalam,Anonymous February 15. Puteri Gunung Ledang tu bukan Puteri Bunian ke?

Anonymous said...

Anonymous 15 feb,
bukan ke Cik Siti Wan Kembang dan Puteri Gunung Ledang tu individu yang sama, Wali Allah Besar?

Anonymous said...

Tuan,
Sejarah lama Kota tengelam @ Kota Pechah dari dalam tu masa Sultan Ahmad (Ratu Solo 3) datang untuk pertahan Kota dari serangan musuh dari utara dizaman Dinasti Tang iaitu kaum Han dan belotnya Keturunan yang sama menjadi 2 puak. Sebenarnya dia bukan pemerintah negeri tapi datang untuk mententeramkan perbalahan merebut takhta iaitu dalam kalangan keluarga Sultan Ahmad jugak. Apabila Pintu Kota di pechahkan dari dalam musuh dapat masuk ketika subuh. Maka anak angkat (ada disebut dalam Randai) kesayangannya membawa undur alat kebesaran kelaluan sungai di tepi Mahligai (Puri)lalu kota tu hilang dari pandangan. Lalu puak satu lagi undur ke negera yang bernama Acheh sekarang. Selanjutnya biarlah menjadi rahsia hingga timbul kembali Kota ini.Buat Tuan Sangtawal jangan jemu walau mungkin ada fakta tergantung tapi kebenaran akan nyata satu hari nanti. Wasalam.

Sangtawal Sakranta said...

salam buat anon @2.46pm,
terima kasih atas komen dan info yang sangat menarik.

wassalam.

Anonymous said...

Assalamualaikum..
saya berasal dari keturunan Raja Jembal kerana keturunan kami ada pantang larang iaitu tidak boleh makan rebung buluh dan tidak boleh makan ikan kekacang.Keturunan kami juga menggunakan gelaran Wan.Keturunan ini terhenti apabila nenek saya malu menggunakan gelaran Wan kerana miskin.Ibu saya hanya diberi nama Siti di depan dan saya langsung tiada nama itu.Sekarang baru terbongkar segalanya.Saya dan ibu saudara sakit berat.Ibu membawa saya berubat,dan kami diberikan nama Wan didepan.Sampai sekarang Alhamdulillah saya sihat dan dengan izin Allah saya boleh mengubat orang.Disini ingin saya berpesan kepada anda semua,jika kita berketurunan baik-baik jangan malu dan segan untuk mengaku.keturunan tidak akan hilang sampai bila-bila...

Anonymous said...

Hulubalang Kalathana kata:>

Sama lah kita boleh jadi kalau tak Tok Bomoh jadi Tok Gomol (Gedebe)

Salam pada Tuan Sangtawal kita.

Wasalam

Sangtawal Sakranta said...

salam

anon@10.23,
terima kasih atas komen dan perkongsian cerita yang menarik.
apa ada pada nama?... bukan kerna nama!.. he he he!

sahabatku hulubalang kalathana,

gedeber tak apa, jangan gendut jer!!! :)

wassalam.

Anonymous said...

salam sangtawal sakranta.kali ptama sy mbca blog saudara ttg ini mbuatkn sy tpaku&bdiri bulu roma,ada jg sy mdgr ksah bgni dr org2 tua d kg sy jga dpasir mas.bdekatan bkt panau&danau tok uban.izin kan sy myalin tulisan saudara ini utk bcaan shbat2&kluaga.skian trima kseh_wan nazri

Unknown said...

assalam.maklumat yang sangat penting untuk dibaca dan dihayati oleh semua khususnya anak jati Tanah Serendah Sekebun Bunga ini. Izinkan hamba menyalin tulisan saudara untuk tatapan generasi Melayu.terima kasih.

msmz said...

Assalammualaikum! pertamanya bersyukur pada Allah Taala yang memberi nikmat dan rahmatNya pada kita hambaNya. Persoalan pertama dari saya siapakah Sang Tawal sebenarnya? Kedua mengapakah saudara mengaku diri saudara Sang Tawal? Bagaimanakah saudara boleh terlintas untuk menggunakan nama ini?

Anonymous said...

Hebat sungguh kajian tuan... dan menarik sungguh artikel ini.... dengan takdir Allah tanpa dirancang saya ini digelar che siti sebelum saya tahu usul keturunan saya ini

Anonymous said...

Boleh BG alamat dukun tu x,sy ni bwk Abg sy g berubat