Thursday, September 30, 2010

Mata Duitan !!!



Tajuk : Mata Duitan !!!

Artikel Oleh : Sangtawal Sakranta.


Mungkin ada pembaca yang tertanya-tanya kenapa tajuk artikel kali ini bunyinya begitu : “Mata Duitan!”.

Sengaja saya letakkan tajuk macam tu sebab mata dan duit memang ada kaitannya dalam artikel ini.

Kita menyimpan dan menggunakan wang setiap hari, tetapi berapa ramaikah diantara kita yang cuba melihat dan meneliti apa yang tertera diatas kertas yang kita namakan wang itu?

Percayakah anda jika saya katakan bahawa suatu masa nanti wang akan mati? Atau dengan kata lain wang kertas yang kita gunakan ini akan menjadi tidak bernilai lagi. Diwaktu itu mereka yang bergelar “mata duitan” akan menangis dan meyesal kerana menyimpan sekian banyak wang di dalam bank atau dibawah bantal!!! Tak percaya???…. Sila baca artikel pilihan saya dibawah nanti!

Siapa yang akan gembira dan paling berkuasa di waktu wang kertas sedang nazak nanti???

Sudah tentulah zionis dan hamba dajjal! Mereka tergelak kerana mereka telah berjaya memperdaya manusia agar terlalu memuja dan menyimpan wang kertas tetapi mereka sendiri menyimpan emas!

Sila baca artikel lama saya bertajuk : Zionis dan Emas : Klik





Mari kita lihat wang kertas kita! Ringgit Malaysia.

Keluarkan wang kertas terbaru dari poket anda bernilai RM1, RM5, RM10, RM50 dan RM100 sekarang! Mari kita perhatikan satu persatu. Pastikan lampu bilik atau lampu rumah anda terang

Wang kertas RM1:

Mula-mula tengok muka sebelah depan, tengok gambar Raja disebelah kanan. Hadapkan wang tersebut kepada punca cahaya. Sila balikkan wang tersebut dan tengok sebelah belakang, lihat mata kiri Raja berada betul-betul didalam sebuah piramid! Apa maknanya semua itu?

Wang kertas RM5 :

Tengok muka belakang wang dan perhatikan mata kiri dan mata kanan Raja betul-betul bertindih dengan dua tiang menara berkembar petronas dan hujung kanan jangkasudut [lambang freemason] mencucuk mata kiri Raja.

Wang kertas RM10 :

Tengok muka belakang wang, lihat pada mata kiri Raja, pusingkan wang tersebut kearah lawan jam sebanyak 90 darjah! Anda akan nampak mata kiri Raja betul betul dibawah tapak piramid!

Wang kertas RM50 :

Tengok muka belakang wang [wang RM50 yang terbaru, ada gambar bunga raya kat depan tu tak ada bentuk piramid kecil,jadi tengok wang keluaran sebelumnya, tapi kalau dipusingkan lawan jam 90 darjah, nampak juga bentuk piramid tu oleh pelepah kelapa sawit tu] , fokuskan pada mata kiri Raja, anda akan nampak satu segitiga berbentuk piramid kecil dimata Raja!!!

Wang kertas RM100:

Tengok muka belakang wang, fokuskan pada mata kiri Raja, anda juga akan nampak satu segitiga berbentuk piramid kecil diatas mata Raja!!!

Saya tidak mempunyai wang kertas RM2 dalam simpanan saya, bagi pembaca yang masih menyimpannya , boleh cuba tengok apa yang ada disebelah kiri mata Raja!

Apakah semua ini terjadi secara kebetulan???

Mengapa lambang piramid berada dimata kiri Raja Melayu??? Boleh pembaca semua tolong tafsirkan kepada saya.Mungkinkah ia berkait dengan kuasa??? Kuasa wang… kuasa Raja…

Saya tinggalkan dulu persoalan ini kepada saudara semua…

Baca, fikir dan kajilah secara mendalam selepas anda semua membaca dua artikel pilihan saya dibawah ini.Selamat membaca!


**************************************************


Artikel Pilihan 1


Sumber : Klik

[[…Dr. Mahathir Mohamad dan Dinar Emas
October 29, 2009 by Sabri Ahmad

Salam semua….artikel ini saya ambil dari blog Tun Dr Mahathir Mohamad atau lebih glamour dengan panggilan blog chedet , bekas perdana Menteri Malaysia yang banyak menyumbag baktinya pada negara kita.Ulasannya tentang dinar emas cukup jelas sekali.So mengapa kita masih tidak mahu membeli dan menyimpan dinar untuk masa depan.

Chedet on November 4, 2008 2:46 PM :

1. Ramai juga yang bertanya berkenaan Dinar Emas termasuk juga BBC yang mengadakan wawancara dengan saya baru-baru ini.

2. Apa yang sudah jadi kenyataan yang tidak lagi dapat dinafi oleh negara-negara di dunia ialah sistem kewangan yang ada sekarang sudah gagal untuk diguna dalam ekonomi dan dagangan baik dalam negeri atau antarabangsa.

3. Keputusan Bretton-Woods selepas Perang Dunia Kedua ialah semua matawang negara di dunia ditentukan nilainya mengikut nilai tukaran dengan matawang Amerika Syarikat.

4. Tetapi di tentukan juga yang nilai Dolar Amerika ialah sebanyak 35 Dollar untuk satu ouns emas. Ini bermakna secara tidak langsung semua matawang dinilai mengikut sekian banyak emas.

5. Di masa itu semua matawang adalah kukuh. Tetapi Britain, pada tahun 1966 telah turunkan nilai Pound British. Malaysia telah rugi banyak kerana simpanan (reserve) kita adalah dalam matawang Pound. Pada satu masa Pound yang bernilai Ringgit Malaysia 8.30 telah turun kepada Ringgit Malaysia 3.60.

6. Kemudian Presiden Richard Nixon membuat keputusan bahawa Dollar Amerika tidak lagi terikat dengan emas. Amerika telah tolak apa yang dipanggil sebagai “Gold Standard”. Amerika juga memutuskan bahawa pasaran akan tentukan nilai Dolar Amerika.

7. Tetapi negara-negara lain masih percaya akan kekuatan ekonomi Amerika dan meneruskan ikatan nilai matawang mereka dengan Dollar.

8. Satu lagi keputusan dunia antarabangsa ialah nilai dagangan antarabangsa ditentukan dengan nilai Dollar Amerika dan bayaran juga dibuat dengan Dollar Amerika. Ini menyebabkan permintaan bagi Dollar Amerika menjadi kuat dan sekali gus menjamin nilai Dollar Amerika tidak jatuh walaupun tidak lagi diukur dengan sekian banyak emas.

9. Pada satu masa dahulu bank besar dibenarkan mencetak dan mengeluarkan “Bank Notes” sebagai wang yang sah dipergunakan. Kemudian pemerintah mengambil alih pengeluaran matawang.

10. Bank mengeluarkan pinjaman daripada modal dan deposit oleh pelanggan. Kadang-kadang jumlah pinjaman melebihi wang yang ada dalam bank. Tetapi ini dihadkan. Walaupun demikian pinjaman yang dikeluarkan kerap kali jauh lebih banyak dari had yang ditentukan.

11. Apabila pendeposit mengeluarkan simpanan mereka beramai-ramai maka bank tidak mampu untuk membayar balik kepada pendeposit kerana semua wang telah diberi pinjam bahkan lebih daripada itu. Dalam keadaan ini bank mesti di selamatkan (bail-out) oleh Kerajaan.

12. Melihat bahawa bank boleh mengeluarkan pinjaman hampir tanpa had (unlimited) maka penyangak pun merancang untuk guna duit bank yang tidak terhad ini untuk meraih keuntungan atas angin. Maka berlakulah dagangan matawang, pinjaman kepada peminjam yang keupayaan membayar tidak terjamin, penjualan pinjaman yang dikeluarkan oleh bank kepada syarikat insurans dan syarikat gadaian (mortgage company) dan lain-lain. Jumlah semua transaksi ini amat besar, bernilai berbilion dolar. Apabila ramai peminjam tidak dapat bayar hutang atau servis hutang, maka mereka yang membeli pinjaman bank dapati mereka akan rugi berbilion dolar.

13. Dan banyak lagilah penyalahgunaan sistem bank Barat yang dilakukan. Demikian Amerika dengan kekayaannya yang besar sekalipun tidak dapat menampung berbilion dolar kerugian oleh bank, syarikat, insuran, syarikat mortgage, hedge funds, merchant dan investment bank dan lain-lain.

14. Sesungguhnya sistem bank dan matawang Barat sudah gagal. Dunia harus kaji untuk menggantinya dengan sistem lain termasuk perbankan Islam dan dagangan dengan matawang khusus seperti Dinar Emas.

15. Tidak seperti duit kertas, emas tetap mempunyai nilai dimana-mana dalam dunia. Dinar Emas dicadang hanya untuk menyelesaikan bayaran dagangan antarabangsa.

16. Apakah ada cukup emas dalam dunia untuk dijadikan wang antrabangsa? Sudah tentu tidak.

17. Tetapi kita tidak perlu bayar dengan dinar emas sepenuhnya. Memadai jika kita bayar cuma lebihan antara import-eksport antara dua buah negara.

18. Jika sebuah negara mengeksport 100 juta Dinar kepada sebuah negara lain dan negara itu pula mengeksport kepada negara pertama barangan atau khidmat yang bernilai 110 juta Dinar, maka bayaran yang harus dibuat oleh Bank Negara negara yang pertama hanyalah 10 juta Dinar emas. Jika tidak ada Dinar Emas yang mencukupi maka bayaran boleh dibuat kemudian dengan eksport bernilai 10 juta Dinar.

19. Kita bukan sahaja boleh ada dagangan antara dua buah negara tetapi antara beberapa buah negara. Sebenarnya bank-bank mengguna cara ini untuk menyelesaikan bayaran cheque kepada beberapa bank yang telah terima dan mengeluarkan bayaran berasas kepada cheque lain-lain bank.

20. Sudah tentu akan ada banyak masalah pada permulaan. Tetapi pakar-pakar boleh cari jalan untuk selesaikan atau atasi kelemahan sistem Dinar Emas ini.

21. Bank Negara Malaysia pernah runding dengan sebuah negara lain dan penggunaan Dinar Emas memang boleh dilaksanakan. Tetapi entah kenapa Bank Negara Malaysia tidak dapat menjayakan sistem ini.

Kredit : http://chedet.co.cc/chedetblog/2008/11/dinar-emas.html ...]]



Artikel Pilihan 2 :

Sumber : Klik


[[..Wang Kertas Sudah Tiada Nilai


December 9, 2009 by Sabri Ahmad

Pakar2 ekonomi dunia meramalkan akan berlaku krisis ekonomi yg teruk yg boleh hancurkan ekonomi kapitalis. (mereka bukan Tuhan tapi sekurang-kurangnya mereka ada fakta yg kukuh untuk sokong pendapat mereka. Pakar ekonomi Islam yg merujuk kepada Al-Quran dan hadis juga mengesahkan perkara ini pasti akan terjadi)

Bila ekonomi kapitalis collapse, kita tak boleh ambik duit dlm bank. Aku dengar ceramah Mr Matthias Chiang,bekas penasihat politik Tun Dr M. Dia kata ni pasti jadi dlm masa terdekat, 5 thn, tapi perkara ni tak mungkin dicakap dalam perhimpunan agung umno. Dia ni Christian Katolik yg anti-Zionis. Dia kemukakan bukti berupa kenyataan2 oleh penasihat2 Bush, professor di Havard dan Oxford, org2 kuat IMF, Bank Dunia dan segala sifu zionis. Mrk kata system ekonomi kapitalis akan collapse, keadaan dunia akan jadi lebih teruk daripada krisis ekonomi dunia 1930s. Mamat ni masih close dgn Tun Dr M dan tulis buku tajuk FUTURE FASTFOWARD.

Aku juga jumpa Umar Vadillo yg terkenal di peringkat dunia kerana mengkaji system kapitalis. Aku pernah wawancara dia di Hotel Prince, KL masa dia dtg nak jumpa Tun Dr M. Dia kata system kapitalis memang dah nak hancur tak lama lagi. Jadi org sekarang beli duit emas yg dikeluarkan oleh syktnya beribu pejabat di Dubai dan ada cawangan di Labuan. Dia kata kat aku, org Malaysia yang paling byk simpan duit emas dalam akaun syarikat dia ialah Dr M dan Pak Lah. Maknanya Dr M dan Pak Lah memang ! well prepared untuk hadapi kehancuran system kapitalis.

Seorang professor ekonomi di UIA, Prof Kamil ada tulis buku pasal masalah duit kertas dan duit dalam bentuk angka ni (duit elektronik). Dia kata duit dalam bentuk angka tu sebenarnya tak wujud pun dlm bank. Duit kertas yg kita simpan bawah bantal atau tabung di rumah pulak akan menyusut dan menyusut dengan teruk sekali nanti. RM1,000 hari ni tak boleh beli apa pun di masa depan. Terkejut aku baca penerangan dia pasal money creation oleh bank. Masalahnya, cerita pasal ni tak keluar pun dalam akhbar arus perdana Malaysia (i.e. berita harian, utusan, star, nst. Akhbar kita hanya memetik sebijik2 laporan CNN, BBC, CNBC,Reauters yang sebenarnya tak betul tu). Sekarang,ekonomi sudah teruk. Nak tahu teruk atau tidak, jangan tengok CNN, CNBC, Reauters dan sebagainya. Media macam ni tak akan cakap perkara yg benar. Tapi bacalah akhbar2 eksklusif utk geng2 Zionis! spt Herald, Weekly Commentator, Jerusalem Post, etc. Akhbar ni boleh di access via internet. Media mcm ni dibaca oleh sifu-sifu zionis. Aku kemudian buat research sikit2 pasal money meltdown melalui internet. Lepas tu, aku buat research pasal kekayaan dalam Islam. Aku dapat tahu kekayaan sebenar ialah :-

1. tanah (lebih baik tanah tepi sungai atau yg ada
air mengalir berdekatannya)

2. emas dan perak

Mengejutkan, sekarang ini emas lah yang sedang dikumpul oleh zionis. Rezab emas terbesar berada di US dan Europe. Nak ambil emas, mereka tukarkan kepada negara lain dgn duit kertas. Harus diingat geng2 Zionis itu lah juga yg memiliki bank. (Sila rujuk buku2 atau rencana internet mengenai sejarah dan asal usul bank)

Sudahnya, kita semua satu dunia, simpan duit kertas yg menurut pakar ekonomi tak akan bernilai di kemudian hari. (RUJUK RENCANA2 VIA INTERNET DI BAWAH TOPIC THE DEATH! OF MONEY) Yg bernilai ialah emas, minyak dan kemudiannya air bersih. (kerana air akan tercemar dengan teruk di masa depan. BBC pada tahun 2001 melaporkan bahawa air Sea of Galilee (sebuah tasik sebenarnya) di Palestin sedang surut dan tidak ada tanda2 akan pasang semula. Saintis buat kiraan dalam 50 tahun lagi tak ada setitik air pun di situ. Middle East dan Zionis akan bercakaran kerana air pulak! Separuh kedua abad ini adalah era haus kerana tidak ada air dan bergelap kerana tiada minyak menurut kata penganalisis dunia).

Tahun lepas, aku attend seminar nuclear di hotel renaissance. Seorang pakar Jepun kata minyak dlm bumi ni hanya bertahan utk 30 tahun saja. Lepas tu, aku tanya Tan Sri Penasihat Sains Negara, Tan Sri, apa kita nak buat sebab kita tak ada polisi tenaga nuklear? Dia jawab, no comment. You kena tanya menteri. Aku call pejabat menteri, menteri lak pergi US. Masa tu aku tengah tulis renca! na mengenai polisi tenaga nuclear Malaysia sebagai persediaan hadapi kekurangan minyak.

Aku juga pernah wawancara seorang ahli korporat yg juga kawan baik atau mungkin juga kroni kepada Tun Dr M. Datuk ni mengaku dia tak simpan duit kertas dlm bank, tapi simpan duit emas. Keuntungan yg dia dapat daripada aktiviti perniagaan pulak dibahagi-bahagikan pada org miskin. I dont keep money, macam tu lah dia kata kat aku. Lepas aku wawancara dia, dia bagi hadiah kat aku tiga buah buku berkaitan duit kertas dan kaitannya dengan RIBA (FAEDAH BANK). Buku tu menerangkan bahawa RIBA (FAEDAH BANK), duit kertas dan duit elektronik akan dengan sendirinya jadi penyebab kepada kehancuran system ekonomi kapitalis nanti.Bukti dah ada depan mata iaitu krisis ekonomi Asia 1997 angkara George Soros dulu. Datuk tu kata dia tengah kaji Al-Quran dan dpt tahu apa erti kekayaan yg sebenar. Bila baca surah Yusuf, dia terkejut dan baru tahu kita semua kena simpan MAKANAN, bukannya DUIT KERTAS or DUIT ELEKTRONIK. Mengejutkan juga bila dapat tahu, US sekarang, selain emas dan minyak, sedang MENYIMPAN MAKANAN SEBERAPA BANYAK YG BOLEH! Duit kertas dan duit elektronik pulak dilambakkan ke negara lain di mana tiga per empat daripada dolar sekarang sedang berligar2 di luar US dan sedang menunggu masa untuk collapse. (rujuk rencana2 mengenai krisis dolar Amerika).

Di sini aku petik sikit beberapa kenyataan :-

MD IMF, Rodrigo de Rato, We believe such a large imbalance of growing indebtedness by the US is a risknot only for the US economy, but for the world economy.

Bob Mc Teer, Presiden Reserve Bank of Dallas over time there is only one direction for the dollar to go lower.

Warren buffet, pemain saham terkenal dunia kata : we view them as TIME BOMBS both for the parties that deal in them and the economic system.

Paul! Volker, bekas pengerusi Federal Reserve Board,we have a 75% chance of a crisis within 5 years.

Aku sekadar nak berkongsi pengetahuan dan mencetuskan pemikiran sahaja. Apa pun kau fikir pasal maklumat aku ni, terpulang lah. Wallahualam” ai Lagi..mungkin 5 tahun lagi..

p/s : Artikel diatas saya ambil di forum carigold.com.Saya tidak dapat mengesahkan siapa dan bila artikel ini ditulis tidak dapat saya sahkan , walaubagaimana pun artikel ini boleh dijadikan info yg berguna untuk kita semua…]]


* [ Artikel ke-201 Sangtawal Sakranta... ]


14 comments:

faizul darius said...

Saya sudah ada simpanan emas, syiling emas kijang sekeping, swis gold seketul, dua ketul pohkong gold bar...

faizul darius said...

memang betul, duit yang ada di tangan kita sekarang ni, hanyalah kertas dan angka.
Nabi pun ada kata, simpan emas dan dinar.
Tapi bukan emas Zhulian tu, itu emas tipu

faizul darius said...

saya bukan agen pelaburan emas ya, cuma pada awal tahun lalu hati saya tergerak untuk menyimpan emas. Bisikkan hati.
huhuh...

Anonymous said...

Ada lambang kotak-kotak catur juga dalam duit sehinggit dengan 100 hinggit.

Hamba Daif said...

assalammualaikum semua kawan2x...

alang2 dah singgah sini, saya nak share blog saya...

nurpelita.blogspot.com

baru berjinak2....

hope dpt support dari sume...

FaizalAzri said...

Artikel ini sgt membantu kerna kami sedang usaha membuat artikel tetang memahami dengan mudah apa itu "riba dan perniagaan".

semoga Allah swt membalas usaha baikmu wahai sahabat.

Anonymous said...

salam kasih buat semua.
kwn dari selatan tanahair.nak bagi klu skit,pekara ini masih lagi menjadi teka-teki.

'sebahagian besar kawasan tinggi di negeri kwn ni mengandungi kandungan EMAS yang sangat besar juga kandungan simpanan air bawah tanah yang banyak...'

kepada mereka yang agak kanan dalam bidang ini sila beri komen dan tunjuk ajar.
walllahualam.

ace

Anonymous said...

Fahami simbol manson dalam blog di bawah.Kemudian belek2 duit korang cuba lihat simbol2 yg banyak dalam tu.Kalau tak mau duit tu,beri aje kat akau...heheheee!!!

Kredit utk blog jejaktinggalan rasul....teruskan ....


http://jejakitinggalanrasul.blogspot.com/2010/01/freemasonry.html

http://jejakitinggalanrasul.blogspot.com/2010/01/freemasonry.html

itik kunen yg nomelllllll said...

kalu sempat g la nengok wall street... de point yg bleh sama2 kite blajor...

aku melayu said...

salam saudara sangtawal, saya da cuba tp x nmpk la..ke saya salah teknik..er,huhu...kalau leh saudara leh x ambil pic, n bulatkan imej yang saudara nyatakan..terima kasih..

Anonymous said...

Wa tak larat nak simpan emas berkeping-keping.

Sebagai persediaan,..wa harap kawan-kawan semua perhebatkan keyakinan pada amal-amal Sunnah Rasulullah saw.
seperti

reading Quran,zikr,sodaqah,saum sunat,qiamlail,dllll


Wa tembak ajerr

Sangtawal Sakranta said...

salam semua,

terima kasih atas komen kalian.

kepada 'aku melayu', dah boleh nampak ke belum??? :)

wassalam.

Anonymous said...

terima kasih kepada penulis blog...tuan boleh baca buku pemikiran 1 untuk student ukm..didalam buku itu ada menerangkan segala konspirasi di dunia ini

Abu Naim said...

terbaru...soros, rothschild & co sibuk membeli tanah berhektar-hektar di afrika dan lain-lain tempat di merata dunia yang berpotensi untuk penanaman makanan dan juga yang mempunyai sumber air bawah tanah....

ini khabar dari Ghana:http://farmlandgrab.org/5880

fortune:
http://money.cnn.com/2009/06/08/retirement/betting_the_farm.fortune/index.htm

cuba baca hadis berkenaan dajjal, air dan api...

satu buku yang saya cadangkan perlu dibaca juga adalah buku Islam & the Economic Challenge oleh Dr. M. Umer Chapra...sangat bagus dan mudah difahami, insya-Allah, bagi minda-minda yang terlampau rooted dengan sistem kapitalis Barat dan x tahu bagaimana nak mengubah halatuju