Thursday, July 22, 2010

Dikir Barat - Seni Warisan Bangsa



Tajuk : Dikir Barat - Seni Warisan Bangsa

Artikel Oleh : Sangtawal Sakranta


Sejak minggu lepas lagi, anak sulung saya,yang baru darjah 5, Along sering pulang lewat dari sekolah.Katanya dia ada perjumpaan Kelab iaitu Kelab Seni Warisan di sekolahnya.Bila balik ke rumah sesekali terdengar dia menyanyi di dalam bilik air di rumah, sehinggalah kepada 3 hari yang lepas Along memberitahu saya yang dia dipilih oleh gurunya untuk menyertai pertandingan dikir barat antara kelab-kelab di sekolahnya.

Saya pun bertanya beliau, kenapa last minit baru bagitahu, dia kata dia malu dan takut ayah marah dan tak suka dia masuk pertandingan dikir barat.Dia minta maaf dan agak berat untuk menerima tugas yang diamanahkan kepadanya oleh guru kelab, lebih-lebih lagi Along kena jadi Tok Jogho dan Tukang karutnya sekali.Walaupun dia menolak, cikgunya terpaksa juga beri tugas itu kepada Along sebab ahli kelab Along tu ramai ahli perempuan dan tidak ramai murid lelaki.Jadi Along dipilih secara bidang terjun saja!

Saya pun kata pada Along, saya tak marah, dikir barat adalah seni warisan kita, tambah-tambah lagi kita orang klate .Saya beri izin Along masuk pertandingan tersebut, malah beri sokongan padanya agar terus berlatih, terimalah tugas yang diamanahkan oleh guru dengan hati yang ikhlas. Along pun rasa gembira dan mula berlatih depan adik-adik dan emaknyanya tanpa sembunyi sembunyi dalam bilik air lagi.

Bila saya minta Along nyanyikan lagu dikir tersebut depan saya, Along malu dan kata “ Kalau ayah nak dengar, kena pergi sekolah di hari pertandingan nanti, sebab sebelum ni pun ayah selalu sibuk bekerja, emak saja yang selalu pergi”. Saya terkejut dengan kata-kata Along tersebut, memang benar , saya jarang pergi ke majlis atau apa -apa acara sekolahnya, saya selalu suruh isteri saya je yang pergi seperti mesyuarat PIBG dan sebagainya, jadi logik lah kalau Along terasa hati pun.Rupa-rupanya benda-benda kecil dan kita anggap remeh temeh dan membuang masa itu, rupa-rupanya menjadi perhatian besar bagi anak-anak kita.

Kelmarin, rabu 21/7/2010, tibalah hari pertandingan yang dinanti-nantikan oleh Along.Bukan main gembira lagi dia bila saya katakan bahawa saya sudahpun beritahu pekerja-pekerja saya supaya menutup perniagaan pada sebelah petang dan akan menghantarnya ke sekolah dan menyaksikan sendiri Along bertanding. Cuma saya minta Along buat yang terbaik dan kalau boleh biarlah menang!barulah berbaloi ayah tutup kedai.

Setelah undi dicabut, Kelab Along mendapat giliran sebagai peserta nombor ke- 9 , dari 11 kelab yang dipertandingkan!penat jugaklah saya kena tunggu giliran Along.

*Along (baju melayu merah) gelisah menanti gilirannya



*Along sedang membuat persembahan.Nampak nervous sikit!



*Fuhh... dah selesai.. lega Along.


Terhibur juga hati seketika bila bersama keluarga menyaksikan salah seorang dari ahli keluarga kami yang bertanding.Juga amat terhibur dengan lagu-lagu dan kerenah peserta, ada yang tak ingat senikata, ada yang tersilap buat bunga tepuk dikir. Ada juga kelab yang mempersembahkan dikir dalam bahasa inggeris, walaupun agak janggal bunyinya, namun ia adalah satu usaha yang baik untuk meningkatkan kemahiran dalam matapelajaran tersebut.

Apa yang penting disini ialah usaha gigih guru melatih murid-muridnya patut diberikan pujian! Semangat bekerjasama dalam pasukan juga dibentuk dengan baik sepanjang sesi latihan oleh setiap murid dalam kumpulan , hasilnya mereka boleh bersatu menghayati lagu dan senikata, menggerakkan tangan dan badan dengan lenggok dan gerak tari yang sama, menghasilkan satu persembahan dikir yang cukup teratur dan harmoni!

Yang lebih penting lagi ialah penyertaan anak-anak kecil dalam pertandingan sebegini boleh menambahkan lagi keyakinan dan jati diri mereka, terutamanya bila berdepan dengan khalayak ramai.

Bila tiba waktu keputusan diumumkan, kelab Along kalah dan gagal mendapat tempat 1 hingga 3, Along nampak begitu kecewa!

Tiba-tiba Ketua Hakim berkata, pada hari itu mereka bertuah kerana berjaya mencungkil bakat-bakat baru dan…. pemenang bagi Kategori Khas iaitu Tok Jogho terbaik hari itu jatuh…. ke tangan Along !!!

Saya sebenarnya telah menduga dari awal lagi yang Along boleh menang, kerana saya juga telah mendengar kesemua lagu dikir dari 11 kelab yang dipertandingkan [jadi juri awam lah kononnya!!!].

Ternyata apa yang saya duga itu benar, Tahniah buat Along!

Teringat pengalaman saya dulu, juga pernah menjadi Tok Jogho Dikir Barat bersama kawan-kawan semasa di Universiti, tapi bukan masuk bertanding, cuma buat untuk persembahan biasa je! Itu kisah 16 tahun yang dulu, tidak disangka-sangka kini anak saya pula yang mengikuti jejak itu yer… sekejap masa berlalu, ia berputar seperti roda… begitulah lumrah hidup ini.

*Saya yang pegang microfon, berbaju putih, duduk bersila jadi "Tok Jogho" dalam gambar atas tu! he he he, saja suka-suka dengan "group budak klate" buat persembahan dikir barat di negeri orang! maaf ,gambar dalam album lama ni dah usang.


Apapun, terima kasih kepada pihak sekolah yang menjayakan Festival Seni Warisan ini, semoga ianya akan menjadi acara tahunan sekolah dan semoga ia berjaya memupuk kesedaran dan rasa cinta para pelajar kepada warisan seni dikir barat yang semakin dilupakan ! semoga generasi akan datang menjadi penyambung dan pejuang kepada warisan seni budaya bangsa kita!


Wassalam.

Sangtawal Sakranta

5 comments:

Hulubalang Kalathana said...

Ni bagi kat puok DB.net kawe tak lawe bab Dikir ni.

Wa Beghembah said...

tok ngoh saye ko saripah
saye tok ngoh stagho mano
tok leh tulih atah ketah
samo banyok nga daon nyo

saye lah semo warise kito.. slagi tok lari dari jale Islam.. sebak semo warise tu maruah kito.. hok wojik kito jago!!

-wa beghembah

Sangtawal Sakranta said...

salam buat hulubalang Kalathana dan wa beghembah,

terima kasih atas komen.

wassalam.

Anonymous said...

:)thibur mbca ksah ni:)ke mana tumpah nya kuoh ike singge klu x ke nasi:)

Sangtawal Sakranta said...

salam anon@8.29pm,

kuah ike singge??? sedap tu.... kalu ike singge mkn dengan budu+tempoyak+ulam! he he he :)

wassalam.