Tuesday, December 02, 2008

ilmu bahasa mata : seribu makna !

Sesungguhnya kita harus bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan kepada kita seperti nikmat sihat tubuh badan dan nikmat berupa rezeki dan ketenangan jiwa..

Sudah pasti Allah akan menambahkan lagi nikmat kepada hambanya yang bersyukur.Pancaindera yang dikurniakan Allah kepada kita berupa penglihatan,pendengaran,bau,rasa, dan sentuh hendaklah disyukuri selalu.


Sesungguhnya setiap deria yang kita ada itu dikoordinasikan oleh Allah melalui sistem saraf atau neurologi yang agak kompleks dalam tubuh kita.Apa yang berlaku kepada kita dan apa yang kita buat adalah hasil dari berbagai koordinasi kompleks sistem saraf yang merangkumi sistem saraf pusat( central nervous system) dan sistem saraf periperi( peripheral nervous system) dalam badan kita baik ketika kita sedar atau ketika kita tidak sedar melalui sistem simpatetik dan parasimpatetik.



Gerak kerja sistem saraf kita yang diciptakan Allah ini begitu menakjubkan dengan perantaraan impuls (nerve messenger) melalui sel sel saraf atau disebut neuron.Semua pergerakan terkawal(conscious state) melalui sistem lokomotor dan pergerakan tidak sedar(unconscious) atau separa sedar(subconscious) adalah dikawal selia oleh sistem saraf kita.Contoh yang paling mudah ialah apabila kita hantar signal atau isyarat ke otak bahawa kita akan buang air kecil bila sampai di rumah atau di pejabat,maka bila sampai ketempat yang kita isyaratkan dalam otak itu, kita terus akan merasa hendak buang air dengan tiba tiba dan tidak tertahan lagi.Satu contoh lagi ialah sewaktu kita mula mengayuh basikal,kita berada dalam keadaan sedar dan terkawal,bila kita mula mengayuh,pergerakan kaki kita dikawal oleh system separa sedar pula membolehkan kita mengarahkan deria lain badan kita seperti menikmati alam sekitar atau berbual bual dengan sahabat kita yang sama-sama berbasikal.



Kesimpulannya,semua perbuatan,perkataan ,gerak badan dan emosi kita adalah gambaran luaran kepada rohani atau spiritual kita.Oleh itu dalam islam,sesuatu perbuatan kita itu dinilai disisi Allah adalah berdasarkan niat dan niat pula datangnya dari hati. Perlaksanaan niat adalah melalui akal dan seluruh sistem saraf adalah berfungsi mengikut keperluan akal kita.



Apa yang ingin saya kongsi dengan anda semua ialah bagaimana kita ingin menilai kebenaran itu hanya dengan mengkaji dan menilai seseorang melalui isyarat-isyarat yang dijelmakan oleh pancaindera yang lima itu.Salah satu ilmu yang jarang disentuh oleh kita ialah NLP(Neuro-Linguistic Programming): Neuro merujuk kepada brain, linguistic merujuk kepada bahasa samada verbal atau non verbal manakala programming bermakna “installation of a plan or procedure”. Ilmu sains yang ditemui oleh John Grinder(pakar bahasa) dan Richard Bandler(pakar matematik,ahli terapi Gestalt dan pakar computer) .


“Just by watching people and listening to what they say,you can get an immediate impression of which systems they are using.And NLP utilizes even more specific indicators of what’s going on in someone’s mind”- kata Anthony Robbins dalam bukunya Unlimited power.



Disini ingin saya berkongsi rahsia ilmu NLP ini untuk menilai seseorang itu melalui pergerakan matanya saja.Bayangkan muka seseorang dihadapan anda.Bayangkan dia

ada sepasang mata.Mata itu boleh bergerak ke atas kanan(VC),selari ke kanan(AC) dan ke bawah kanan(K) atau ke atas kiri(VR),selari ke kiri(AR),ke bawah kiri(AD).jadi kesimpulannya kita ada 6 jenis pergerakan mata.Untuk makluman kita biasanya otak kanan berfungsi untuk berfikir,logik,pemikiran konkrit,membuat analisis manakala otak bahagian kiri pula berfungsi untuk memori atau pemikiran kreatif.




VC

Visual Constructed


VR

Visual Remembred

AC

Auditory Constructed


AR

Auditory Remembered

K

Kinesthetic


AD

Auditory

Digital





Penerangan kepada pergerakan mata seperti diatas :



VR-melihat imej yang pernah dilihat sebelum ini.biasannya kalau kita ingin menguji kebenaran seseorang itu…bila kita bertanya…apakah warna baju yang awak pakai kepejabat kelmarin…berapakah bilangan jendela dirumah anda?dia bercakap benar bila matanya secara spontan bergerak keatas kiri(VR)..jika matanya bergerak keatas sebelah kanan(VC)…maksudnya dia cuba mereka reka cerita dan menipu kita.contoh soalan lain yang boleh ditanya ialah...siapakah orang-orang yang bersama dengan anda untuk melompat pagar nanti?



VC- Menggambarkan gambar,warna atau imej yang belum dilihat sebelumnya.Biasanya respon pergerakan mata akan bergerak keatas kanan(VC) bila ditanya soalan seperti..bolehkan awak bayangkan bagaimana warna ruang tamu rumah anda yang sekarang ini ditukar dari warna hijau ke warna biru?atau bolehkan awak bayangkan warna baju awak kalau terkena cat berwarna merah?cuba bayangkan jika kamu mempunyai tiga biji mata?atau..bagaimana rupa kamu bila ada hanya satu mata?



AR-Mengingati bunyi yang pernah didengar sebelum ini.Biasanya respon mata akan bergerak ke kiri…contoh soalan yang biasa ditanya ialah…bagaimana bunyi jam loceng atau bagaimana bunyi deringan handphone awak?..dia bercakap benar bila sebelum menjawab soalan kita matanya bergerak selari ke kiri(AR), jika matanya bergerak ke kanan atau kearah lain…dia menipu kita.contoh soalan lain yang boleh ditanya ialah bagaimana bunyi suara orang yang menumbuk muka anda dulu?

AC-menggambarkan bunyi yang belum pernah didengar atau diingati sebelumnya…biasanya respon mata akan bergerak selari ke kanan(AC)…contohnya…jika awak buat lagu baru dengan petikan gitar eletrik,bagaimanakah bunyinya? Atau bagaimanakah bunyi suara awak bila awak memarahi seseorang yang cuba mengacau kekasih anda? Apakah perkataan pertama yang awak akan sebut bila diberi peluang bertemu paklah atau chedet nanti?



AD- bercakap dengan dirinya sendiri…respon mata akan bergerak kebawah kiri.(AD)..contohnya…katakan pada diri awak apa yang awak sebut atau baca ketika awak berdepan dengan masalah seperti ini….atau katakan "aku boleh" pada diri anda sendiri…atau...katakan pada diri anda...aku akan tetap melangkah ke putra jaya....



K- merasa emosi,merasa sentuhan,atau merasa pergerakan otot…matanya akan bergerak ke kanan bawah (K)…contohnya…cuba bayangkan saat kegembiraan awak ketika mendengar berita gembira itu…atau..apakah perasaan awak ketika kematian emak awak?...atau cuba bayangkan pelakon wanita cantik itu datang dan memeluk awak…atau cuba awak bacangkan sekiranya anda terpijak jarum yang tajam.



Oleh itu,marilah kita belajar ilmu ini dan cuba amalkannya dalam kehidupan seharian kita.insyaAllah kita tidak mudah ditipu oleh seseorang yang cuba mengambil kesempatan keatas kita.Untuk menilai kebenaran kata-kata pemimpin pujaan kita dan keikhlasannya cuba kita lihat pergerakan matanya sebelum dia bersuara.Kita juga boleh menilai kebenaran kata kata pasangan hidup kita,sahabat kita atau anak anak kita melalui pergerakan matanya.




Dan carilah kebenaran ini melalui ilmu bahasa mata: seribu makna ini.


Selamat mencuba!!!


sangtawal sakranta.

3 comments:

Bloggers Pembela Negara said...

assalamualaikum.

salam ziarah

Ini siri lawatan ke semua rumah blogger blogger BPN yang bersemangat dan komited.

Moga ikatan kita akan semakin jitu dari hari ke hari. Apabila niat kita semua menjadi satu.

Jangan dihirau cacian orang bahkan jadikan sebagai satu semangat membakar obor perjuangan.

Berjuanglah demi mengharapkan keredhaan Allah sebagai Tuhan kita yang satu !!!

salam.

Anonymous said...

tq kerana sudi kongsi ilmu...maaf ade skit kesilapan yg awak post otak kanan dan otak kiri ... Untuk makluman kita biasanya otak kanan berfungsi untuk berfikir,logik,pemikiran konkrit,membuat analisis manakala otak bahagian kiri pula berfungsi untuk memori atau pemikiran kreatif.

otak kanan untuk berfungsi untuk memori atau pemikiran kreatif

dan otak kiri berfikir,logik,pemikiran konkrit,membuat analisis

Sangtawal Sakranta said...

salam anon @ 2.59pm

terima kasih atas komen....

antara funsi-fungsi lain otak ialah

LEFT BRAIN FUNCTIONS :

uses logic
detail oriented
facts rule
words and language
present and past
math and science
can comprehend
knowing
acknowledges
order/pattern perception
knows object name
reality based
forms strategies
practical
safe

RIGHT BRAIN FUNCTIONS:

uses feeling
"big picture" oriented
imagination rules
symbols and images
present and future
philosophy & religion
can "get it" (i.e. meaning)
believes
appreciates
spatial perception
knows object function
fantasy based
presents possibilities
impetuous
risk taking

wassalam