Tajuk : Takbur , Ujub Dan Riya’.
Disalin Oleh : Sangtawal Sakranta.
Sumber : Buku - Terjemahan Penawar Bagi Hati – Abdul Qadir Bin Abdul Mutahalib Al-Indunesia Al Mandili- Al Hidayah Publications.
[[Ketahui olehmu, bahawasanya membesarkan diri itu bahawa melihat ia akan dirinya lebih daripada orang yang lain pada sifat kesempurnaan, dan melihat ia akan orang yang lain itu lebih hina daripadanya.Maka ia setengah daripada segala sifat kecelaan yang di dalam hati, dan sebesar-besar maksiat yang sembunyi.
Telah berfirman Allah Ta’ala , ertinya : “… maka sejahat-jahat oleh tempat ketetapan sekalian yang membesarkan diri, iaitu api neraka Jahannam” ( Az – Zumar :72 ).
Bermula Kibriyya’ (takbur) itu meninggi atas yang lain dengan bahawa melihat ia bagi dirinya kemuliaan atas orang yang lain.
“Tiada masuk ke dalam syurga oleh seorang yang ada di dalam hatinya seberat biji sawi daripada membesarkan diri” ( Hadis riwayat Muslim dan Abu Daud )
Dan seperti adalah membesarkan diri itu kelakuan yang dicela.Demikian juga sebaliknya adalah merendah diri itu kelakuan yang dipuji oleh syara’.]]
Petikan dari m/s 129 – 133.
[[Ketahui olehmu , bahawasanya ujub itu membilang besar ia akan dirinya atau satu kelakuan daripada segala kelakuannya, seperti ilmunya dan ibadahnya.Dan tiada takut ia akan hilangnya dan lupa ia akan bahawa semuanya pemberian Allah Ta’ala baginya.
Dan perbezaan antara keduanya bahawasanya takbur itu melazimkan ia akan mereka yang takbur ia atasnya, dan ujub itu ketentuan dengan seorang diri.Dan bahawasanya ujub itu kelakuan hati yang dicela akan syara’, tambahan lagi membinasakan ia akan pahala ibadat.
Dan orang yang ujub itu tiada menuntut ia akan dia kerana sangkanya telah mendapat ia akan dia.Dan ditanya akan Siti ‘Aisyah r.a “Bila masanya ada seorang itu mengerjakan kejahatan?” Maka jawabnya: “Apabila ia menyangka ia akan dirinya berbuat kebaikan”
Ketahuilah olehmu,bahawasanya sebab ujub itu jahil dan bahawasanya ubatnya ilmu.]]
Petikan dari m/s 137 – 140.
[[Ketahui olehmu ,bahawasanya riya’ itu menuntut pangkat didalam hati manusia dengan ibadah dan pekerjaan kebajikan, atau menghendaki oleh seseorang dengan ibadahnya akan manfaat riya’ seperti harta dan puji.Dan bahawasanya riya’ itu kelakuan yang dicela yang haram dengan ijma’ ulama’ dinamakan dia syirik yang kecil.
Dan sabda Nabi saw , ertinya :
“Bahawasanya yang lebih ditakuti daripada segala barang yang aku takut atas kamu syirik yang kecil, dan iaitu riya’.Berfirman Allah Ta’ala pada hari kiamat bagi sekalian yang riya’ apabila membalas Allah Ta’ala akan manusia dengan segala amal mereka itu:pergi oleh kamu kepada mereka yang ada kamu mengerjakan ibadah kerana mereka itu di dalam dunia tilik oleh kamu adakah mendapat kamu pada sisi mereka itu akan balasan” (Diriwayatkan oleh Imam Ahmad)
Ertinya : Tiada kuasa mereka itu membalas amal ibadah kamu, maka tiada faedah bagi riya’ itu bahkan kamu rugi dengan penat sahaja tiada mendapat pahala.
Sabda Nabi saw lagi, ertinya :
“Bahawasanya Allah Ta’ala mengharamkan ia akan syurga atas tiap-tiap orang yang riya’” (Diriwayatkan oleh Abu Na’im dan Ad-Dailami dari Abi Sa’id r.a )
Dan ketahuilan olehmu bahawasanya , riya’ itu enam jenis :
1).Riya’ dengan tubuh badan,seperti menzahirkan ia akan kurus dan pucat badannya supaya disangka akan dia mengerjakan ibadah pada malam dan puasa pada siang.
2).Riya’ dengan kelakuan,seperti menundukkan kepala dan memejamkan mata supaya disangka akan dia memikirkan kelakuan akhirat.
3).Riya’ dengan pakaian,seperti memakai ia akan kain yang keras-keras dan yang bertampung-tampung supaya disangka akan dia daripada ahli tasawwuf.
4).Riya’ dengan perkataan,seperti riya’ orang yang berpidato dan memberi nasihat dengan Al-Quran dan hadith, dan perkataan salaf serta sunyi hatinya daripada ikhlas dan benar.Dan seperti menggerakkan bibir dengan zikir di hadapan orang lain.
5).Riya’ dengan pekerjaan, seperti memanjangkan berdiri dan rukuk dan sujud di dalam sembahyang di hadapan orang lain.
6).Riya’ dengan banyak murid dan banyak berjumpa dengan guru-guru.
Maka sekalian yang demikian itu haram,bahkan dosa besar.
Dan bahawasanya Riya’ yang lebih besar:
1).Riya’ munafik dengan menzahirkan iman pada ketika hatinya kafir.Maka ini lebih besar daripada syirik yang nyata.
2).Riya’ dengan ibadah yang wajib, seperti mereka yang sembahyang zohor ia dihadapan orang lain.Dan jika ia bersunyi seorang diri nescaya tiada ia sembahyang.
3).Iaitu yang lebih kecil bahawa tiada riya’ ia dengan fardu,bahkan riya’ ia dengan ibadah yang sunat.Dan apabila ada ia pada tempat yang sunyi nescaya tiada mengerjakan ia akan ibadah yang sunat itu.
Dan ketahuilah olehmu akan bahawasanya setengah daripada ubat yang menegah daripada datang riya’ itu bahawa engkau sembunyikan ibadah engkau seperti menyembunyikan engkau akan kejahatan engkau.
Bahkan hendaklah mengerjakan ia akan ibadah dan bersungguh-sungguh ia pada menolak akan riya’ itu.Dan jika jatuh juga riya’ itu maka hendaklah ia taubat daripadanya dengan bersegera.]]
Petikan dari m/s 145 – 154.
*[Posting ke 215- Sangtawal Sakranta ]...
Disalin Oleh : Sangtawal Sakranta.
Sumber : Buku - Terjemahan Penawar Bagi Hati – Abdul Qadir Bin Abdul Mutahalib Al-Indunesia Al Mandili- Al Hidayah Publications.
[[Ketahui olehmu, bahawasanya membesarkan diri itu bahawa melihat ia akan dirinya lebih daripada orang yang lain pada sifat kesempurnaan, dan melihat ia akan orang yang lain itu lebih hina daripadanya.Maka ia setengah daripada segala sifat kecelaan yang di dalam hati, dan sebesar-besar maksiat yang sembunyi.
Telah berfirman Allah Ta’ala , ertinya : “… maka sejahat-jahat oleh tempat ketetapan sekalian yang membesarkan diri, iaitu api neraka Jahannam” ( Az – Zumar :72 ).
Bermula Kibriyya’ (takbur) itu meninggi atas yang lain dengan bahawa melihat ia bagi dirinya kemuliaan atas orang yang lain.
“Tiada masuk ke dalam syurga oleh seorang yang ada di dalam hatinya seberat biji sawi daripada membesarkan diri” ( Hadis riwayat Muslim dan Abu Daud )
Dan seperti adalah membesarkan diri itu kelakuan yang dicela.Demikian juga sebaliknya adalah merendah diri itu kelakuan yang dipuji oleh syara’.]]
Petikan dari m/s 129 – 133.
[[Ketahui olehmu , bahawasanya ujub itu membilang besar ia akan dirinya atau satu kelakuan daripada segala kelakuannya, seperti ilmunya dan ibadahnya.Dan tiada takut ia akan hilangnya dan lupa ia akan bahawa semuanya pemberian Allah Ta’ala baginya.
Dan perbezaan antara keduanya bahawasanya takbur itu melazimkan ia akan mereka yang takbur ia atasnya, dan ujub itu ketentuan dengan seorang diri.Dan bahawasanya ujub itu kelakuan hati yang dicela akan syara’, tambahan lagi membinasakan ia akan pahala ibadat.
Dan orang yang ujub itu tiada menuntut ia akan dia kerana sangkanya telah mendapat ia akan dia.Dan ditanya akan Siti ‘Aisyah r.a “Bila masanya ada seorang itu mengerjakan kejahatan?” Maka jawabnya: “Apabila ia menyangka ia akan dirinya berbuat kebaikan”
Ketahuilah olehmu,bahawasanya sebab ujub itu jahil dan bahawasanya ubatnya ilmu.]]
Petikan dari m/s 137 – 140.
[[Ketahui olehmu ,bahawasanya riya’ itu menuntut pangkat didalam hati manusia dengan ibadah dan pekerjaan kebajikan, atau menghendaki oleh seseorang dengan ibadahnya akan manfaat riya’ seperti harta dan puji.Dan bahawasanya riya’ itu kelakuan yang dicela yang haram dengan ijma’ ulama’ dinamakan dia syirik yang kecil.
Dan sabda Nabi saw , ertinya :
“Bahawasanya yang lebih ditakuti daripada segala barang yang aku takut atas kamu syirik yang kecil, dan iaitu riya’.Berfirman Allah Ta’ala pada hari kiamat bagi sekalian yang riya’ apabila membalas Allah Ta’ala akan manusia dengan segala amal mereka itu:pergi oleh kamu kepada mereka yang ada kamu mengerjakan ibadah kerana mereka itu di dalam dunia tilik oleh kamu adakah mendapat kamu pada sisi mereka itu akan balasan” (Diriwayatkan oleh Imam Ahmad)
Ertinya : Tiada kuasa mereka itu membalas amal ibadah kamu, maka tiada faedah bagi riya’ itu bahkan kamu rugi dengan penat sahaja tiada mendapat pahala.
Sabda Nabi saw lagi, ertinya :
“Bahawasanya Allah Ta’ala mengharamkan ia akan syurga atas tiap-tiap orang yang riya’” (Diriwayatkan oleh Abu Na’im dan Ad-Dailami dari Abi Sa’id r.a )
Dan ketahuilan olehmu bahawasanya , riya’ itu enam jenis :
1).Riya’ dengan tubuh badan,seperti menzahirkan ia akan kurus dan pucat badannya supaya disangka akan dia mengerjakan ibadah pada malam dan puasa pada siang.
2).Riya’ dengan kelakuan,seperti menundukkan kepala dan memejamkan mata supaya disangka akan dia memikirkan kelakuan akhirat.
3).Riya’ dengan pakaian,seperti memakai ia akan kain yang keras-keras dan yang bertampung-tampung supaya disangka akan dia daripada ahli tasawwuf.
4).Riya’ dengan perkataan,seperti riya’ orang yang berpidato dan memberi nasihat dengan Al-Quran dan hadith, dan perkataan salaf serta sunyi hatinya daripada ikhlas dan benar.Dan seperti menggerakkan bibir dengan zikir di hadapan orang lain.
5).Riya’ dengan pekerjaan, seperti memanjangkan berdiri dan rukuk dan sujud di dalam sembahyang di hadapan orang lain.
6).Riya’ dengan banyak murid dan banyak berjumpa dengan guru-guru.
Maka sekalian yang demikian itu haram,bahkan dosa besar.
Dan bahawasanya Riya’ yang lebih besar:
1).Riya’ munafik dengan menzahirkan iman pada ketika hatinya kafir.Maka ini lebih besar daripada syirik yang nyata.
2).Riya’ dengan ibadah yang wajib, seperti mereka yang sembahyang zohor ia dihadapan orang lain.Dan jika ia bersunyi seorang diri nescaya tiada ia sembahyang.
3).Iaitu yang lebih kecil bahawa tiada riya’ ia dengan fardu,bahkan riya’ ia dengan ibadah yang sunat.Dan apabila ada ia pada tempat yang sunyi nescaya tiada mengerjakan ia akan ibadah yang sunat itu.
Dan ketahuilah olehmu akan bahawasanya setengah daripada ubat yang menegah daripada datang riya’ itu bahawa engkau sembunyikan ibadah engkau seperti menyembunyikan engkau akan kejahatan engkau.
Bahkan hendaklah mengerjakan ia akan ibadah dan bersungguh-sungguh ia pada menolak akan riya’ itu.Dan jika jatuh juga riya’ itu maka hendaklah ia taubat daripadanya dengan bersegera.]]
Petikan dari m/s 145 – 154.
*[Posting ke 215- Sangtawal Sakranta ]...