Tajuk : TSSB – Bhg 3 : Puteri Saadong
Artikel Oleh : Sangtawal Sakranta
Puteri Saadong adalah satu nama yang tidak asing lagi dalam sejarah Kelantan. Misteri yang menyelubungi dirinya pada penghujung usia pemerintahannya menjadi satu tanda tanya kepada generasi muda.
Kisah berdarah pembunuhan Raja Abdullah oleh Puteri Saadong dengan menggunakan Penyucuk Sanggol rambut menggambarkan semangat juang yang tinggi , kehebatan dan ketangkasan Sang Puteri! Sehingga kini rakyat jelata dapat melawat dan melihat makam Raja Abdullah, namun sayang, rakyat kelantan tidak tahu dimanakah makam Puteri Saadong yang sebenar!!!
Kisah hidup Puteri yang cantik jelita ini lenyap begitu saja, seperti juga kisah hidup ibu angkatnya iaitu Cik Siti Wan Kembang!
Apa yang menjadi persoalannya ialah mereka ghaib di gunung-gunung tertentu, seakan-akan mengajak kita membongkar atau mengesan jejak-jejak mereka berkaitan dengan gunung-gunung ini.Apakah ini ada kaitan dengan Bangsa Gunung??? Atau ianya ada kaitan dengan dunia mistik yang wujud di sekeliling kita yang kita tidak sedari sekian lama.
Dari Bukit Marak Puteri Saadong khabarnya berpindah ke Gunung Reng, dan dari Gunung Reng ke Gunung Tebu dan seterusnya bersemanyam di Gunung Ayam.
Berikut adalah satu artikel menarik oleh N.A. Halim dari Muzium Negara, artikel ini juga pernah disiarkan dalam mingguan Malaysia bertarikh 28/10/1979.
Sumber artikel : Klik Sini
Sila baca artikel beliau di bawah :
[ PUTERI SAADONG BERAKHIR DI BUKIT MARAK?
Pemerintahan Puteri Saadong dikatakan berakhir pada kira-kira menjelang kurun ke-18, di akhir-akhir pemerintahan baginda tidak langsung disebut baik mana-mana juga buku sejarah, bahkan cerita-cerita lisan dari penduduk-penduduk negeri Kelantan pun tidak didapati, puas juga saya menjelajah keseluruh negeri Kelantan, ke Kampung-kampung yang jauh di pendalaman dan pernah juga saya menjalankan kajian di bukit Marak yang dikatakan tempat akhir sekali Puteri Saadong bersemayam tidak saya temui bahan-bahan yang boleh menolong mengesan lingkaran sejarahnya yang berikut.
Dengan berakhirnya pemerintahan Raja Abdul Rahim yang menggantikan pemerintahan Raja Abdullah di Kota Mahligai dan juga pemerintahan Puteri Saadong di Bukit Marak maka muncul semula pemerintahan di Jembal, iaitu pemerintahan Sultan umar (Raja Umar), baginda ini ialah adik kepada Raja Loyor, dan pangkat bapa saudara pula kepada Puteri Saadong.
Pemerintahan baginda ini dikatakan bermula pada tahun 1675, baginda mempunyai beberapa orang putera dan puteri, putera sulung baginda bernama Raja kecil Solong yang dirajakan di Kota Teras (di Kampung Teras dekat Kampung Mentuan), seorang lagi putera baginda bernama Raja Ngah atau dipanggil juga Raja Hudang memerintah di Tebing Tinggi Pusaran Buah (Kampung Tanjung Chat), seorang puteri Sultan Umar bernama Raja Pah telah berkahwin pula dengan Tuan Besar Long Bahar seorang putera raja yang datang dari Patani (dalam negeri Thai).
Mengenai Tuan Besar Long Bahar pula menurut Ringkasan Cetera Kelantan yang ditulis oleh Datuk Paduka Raja Kelantan Nik Mahmud bin Ismail adalah putera Wan Daim ataudisebut juga Datuk Pangkalan Tua, raja dari negeri Petani yang zuriatnya berasal dari keturunan anak-anak Raja Bugis bernama Paqih Ali.
Tuan Besar Long Bahar mempunyai beberapa orang saudara iaitu Tuan Solong Kelantan, Tuan Senik Genting dan Datuk Pasir Petani. Oleh kerana terjadinya perselisihan keluarga maka Tuan Besar Long Bahar telah merantau ke Negeri Kelantan dengan membawa bersama seorang putera yang bernama Long Sulaiman, dan di Kelantan Long Besar berkahwin pula dengan Raja Pah puteri Sultan Umar, kemudian Tuan Besar Long Bahar berpindah membuka sebuah tempat yang diberi nama Kota Kubang Labu (dalam Wakaf Baru sekarang).
Dalam tahun 1721 Sultan Umar telah mangkat dan baginda inilah juga yang disebut atau digelar raja Udang yang mana makamnya terdapat masa ini didalam kawasan sawah padi kira-kira dua rantai jauhnya dari sekolah Rendah Kebangsaan Kedai Lalat, begitu juga dengan Raja Bahar kekanda baginda yang memerintah Jembal yang mangkat pada tahun 1675 yang digelar raja ekor yang makamnya terdapat sekarang ini dikampung Tok kambing, Mukim Sering dekat Kota Bharu.
Dengan kemangkatan Sultan Umar makam putera sulung baginda yang bernama Raja Kecil Solong yang sedang memerintah di Kota Teras tidak mahu mengambil alih pemerintahan di Jembal dari ayahndanya, dan dengan persetujuan baginda jugalah lalu diangkat adik iparnya iaitu Tuan Besar Long Bahar menjadi raja di Jembal, dan dengan itu Kota Kubang Labu diserahkan kepada pemerintahan putera baginda yang bernama Long Sulaiman, putera ini ialah dari isteri baginda di Patani.
Apabila pemerintahan Jembal dan juga pemerintahan di Kota Kubang Labu terserah kepada pemerintahan Tuan Besar Long Bahar dan putera baginda maka berakhirlah satu peringkat pemerintahan yang berasal dari zuriat Raja sakti yang memerintah Jembal, dan pada peringkat ini pula maka zuriat keturunan dari Tuan Besar Long Baharlah yang memerintah Jembal juga Kota Kubang Labu keturunan dari Tuan Besar Long Bahar ini jugalah asalnya raja-raja yang memerintah Negeri Kelantan hingga sekarang ini.
Dalam tahun 1977 dan seterusnya hingga tahun-tahun yang kemudian saya telah menjalankan kajian dibeberapa tempat disekitar Kedai Lalat yang letaknya kira-kira 7 batu dari bandar Kota Bharu, di kampung tersebut terletaknyamakam-makam Raja Loyor , iaitu ayahanda Puteri Saadong, menurut cerita dari penduduk-penduduk kampung sekitar yang saya dapati bahawa pada suatu ketika dulu terdapat beberapa orang siam yang datang untuk mengorek makam tersebut, kononya orang siam tersebut bermimpi bahawa didalam makam tersebut terdapat sebilah keris yang dianggap keramat atau mempunyai kuasa ghaib, begitu juga saya diberitahu pernah disuatu ketika ada orang-orang mencuri serpihan batu nisannya yang dibuat dari batu marmar, beberapa hari kemudian serpihan itu dipulangkan semula, menurut orang yang mengambil serpihan tersebut bahawa ia sering diganggu mimpi yang menakutkan.
Makam Raja Udang atau Sultan Umar mempunyai beberapa kepercayaan pula, makam ini terletak tidak jauh dari Masjid Kedai Lalat, waktu saya melawat ke makam tersebut saya dapati ada sebuah batu besar yang disebut batu hampar terletak berdekatan dengan makam tersebut, orang kampung disekitar ada yang percaya batu tersebut mempunyai kuasa-kuasa ghaib, batu tersebut sepanjang tiga kaki dan lebarnya lebih kurang dua kaki, tebalnya kira-kira enam inci (6 inci), tidak sesiapa yang berani mengambil batu tersebut walaupun pada hemah saya batu tersebut sangat baik dibuat tempat membasuh kain baju, saya percaya batu tersebut digunakan untuk membuat binaan makam, boleh jadi kerana besarnya tidak mencukupi maka lalu ditinggal begitu saja.
Saya juga telah melawat sebuah makam lagi di Kampung Tok Kambing iaitu kira-kira sebatu jauhnya dari Kedai Lalat, makam tersebut ialah dikenali sebagai makam Raja Ekor atau Raja Bahar, makam ini terdapat binaan yang dibuat dari batu pejal, sungguh menarik kerana terdapat ukiran yang terpahat, ukiran tersebut menggambarkan seekor burung (boleh jadi Burung Bangau) sangat menghairankan saya kerana biasanya perkuburan islam tidak menggambarkan benda-benda hidup saperti haiwan-haiwan.
Pahat yang berbentuk burung biasanya mempunyai pengaruh-pengaruh dari utara terutama dari Negeri China (meliputi negeri-negeri di Indo-China), adakah Raja Ekor ini seorang raja yang berasal dari Indo-China ataupun boleh jadi batu makam tersebut sengaja ditempa di Chempa (Republik Khamer) yang waktu di zaman dulu adalah pernah menjadi sebuah kerajaan yang umat islam dan pengaruh islam. Inilah satu perkara yng ahli-ahli penyelidik harus menjalankan pula satu kajian yang lebih mendalam, seelok-eloknya meninjau pula kenegri-negeri di Indo-China untuk melihat makam-makam Islam di zaman dulu yang banyak terdapat di negara tersebut, dapatlah dibuat perbandingan dengan makam-makam raja-raja Jembal yang terdapat di Kelantan terutama makam Raja Ekor yang masih menjadi mesteri.
PUTERI SAADONG BUNUH SUAMI KERANA CEMBURU.
Catitan Ibnu Batutah tentang negeri yang disebut Kilu-Kerai itu kurang jelas, baik tentang letak negeri tersebut dan juga gaya pemerintahan Raja Perempuan yang disebut Urd-uja itu, ialah satu perkara yang sangat rumit dapat dikesan oleh pakar-pakar sejarah.
Dengan keterangan yang sebegitu sedikit maka kita tidaklah boleh memberi kata putus bahawa Kilu-Kerai itulah yang sebenarnya Kuala Kerai yang terdapat di Negeri Kelantan sekarang ini, walau bagaimanapun perkara ini boleh diselesaikan jika sekiranya ada pakar-pakar sejarah yang betul-betul menjalankan penyelidikan khas mengenai perkara tersebut.
Dari beberapa keterangan yang diperolehi yakni berdasarkan dari hikayat-hikayat lama dan juga lain-lain catitan sejarah, adalah Negeri Kelantan telah wujud pemerintahan beraja yang berteraskan agama Islam pada kira-kira awal kurun ke 15, dikatakan raja yang mula-mula memerintah Kelantan yang dapat dikesan ialah Maharaja K'Umar atau disebut juga Raja K'Umar, pemerintahan baginda adalah sekitar tahun masehi 1411, tidak diketahui dimana letaknya pusat pemerintahan baginda, sesetengah ahli sejarah tempatan percaya pusat pemerintahan baginda terletak di Pulau Sabar, iaitu sebuah pulau yang terletak di tengah sungai Kelantan berhampiran dengan Kampung laut, pulau tersebut pada masa ini telah tenggelam.
Selepas pemerintahan K'Umar muncul pula pemerintahan Sultan Iskandar, pemerintahan baginda berakhir pada tahun 1465 masehi kerana dibinasakan oleh Angkatan Perang Siam (Thai), kononnya baginda dan lebih 100,000 rakyat Kelantan telah dapat ditawan dan dibawa kenegeri Siam, tidaklah diketahui tentang nasib raja tersebut adakah baginda mangkat di Siam atau juga dihantar pulang ke Kelantan.
Kira-kira pada tahun masehi 1477 sebuah angkatan perang dari Melaka yang diperintah oleh Sultan Mahmud telah datang menyerang dan mengalahkan Kelantan, Sultan Mansur iaitu Sultan Kelantan telah dapat ditawan, begitu juga ditawan ketiga-tiga puteri baginda iaitu Puteri Unang Kening, Cubak dan Cuban. Puteri Unang Kening yang paling jelita itu kemudian diperisterikan oleh Sultan Mahmud Shah, maka setelah Sultan Mansur Shah mengaku tunduk kepada pemerintahan Melaka lalu baginda diangkat semula menjadi sultan Kelantan, sejak itu negeri Kelantan dikira sebagai jajahan takluk Melaka.
Sultan mansur Shah mangkat pada kira-kira tahun masehi 1526, putera baginda yang bernama Raja Gombak telah dilantik menjadi pemerintah Kelantan, baginda bersemayam di Pulau sabar juga, dalam tahun 1548 Raja Gombak telah mangkat dengan tidak meningggalkan zuriat, oleh itu anak saudara baginda yang bernama Raja Ahmad telah dilantik menjadi pemerintah Kelantan, baginda bergelar Sultan Ahmad, menurut beberapa punca sejarah Sultan Ahmad ini mempunyai seorang puteri yang sangat jelita yang bernama Puteri Cik Wan Kembang, dan sewaktu Sultan Ahmad mangkat puteri ini masih kecil lagi, lalu dil;antik aeorang anak raja dari Johor yang bernama Raja Husain memangku raja dengan bergelar Sultan Husain.
Sultan Husain yang memerintah kelantan itu dikatakan mangkat pada tahun 1610, dengan itu lalu dilantik Cik wan Kembang menjadi pemerintah Kelantan. Raja perempuan Kelantan ini dikatakan berpindah dari Pulau Sabar ke sebuah tempat yang sangat jauh di pendalaman iaitu Gunung Cinta Wangsa (terletak kira-kira 27 batu ke tenggara Kuala Kerai).
GANJIL
Mengapa baginda berpindah begitu jauh dari tebing sungai Kelantan adalah satu perkara yang sungguh ganjil, biasanya pemerintahan raja-raja di zaman dahulu adalah memilih tempat-tempat yang berhampiran dengan sungai, kerana sungailah yang menjadi jalan dan perhubungan yang penting ketika itu.
Harus jugalah pada fikiran raja perempuan itu bahawa tempat tersebut lebih selamat dan tenteram dari apa juga gangguan luar, terutama sekali gangguan dari pemerintahan Siam yang dianggap kuasa yang teragung ketika itu.
Dalam jangka yang sama di zaman pemerintahan Cik Wan Kembang, atau pada pedagang-pedagang bangsa Arab disebut Cik Siti (Cik Siti wan Kembang), maka di Negeri Kelantan telah wujud sebuah lagi pemerintahan beraja yang berpusat di Jembal (Kedai lalat sekarang iaitu kira-kira 6 batu dari bandar Kota Bharu). raja yang memerintah disitu bernama Raja Loyor putera Raja Sakti yang berasal dari Kedah.
Ada sesetengah ahli sejarah tempatan berpendapat yang Raja Loyor berkahwin dengan Namng Cayang yang dikatakan seoarang raja perempuan Pattani yang melarikan diri ke Kelantan, dari perkahwinan itu mereka beroleh seorang puteri yang diberi nama Puteri Saadong, Puteri Saadong inilah yang kemudiannya diambil oleh Cik Siti Wan Kembang menjadi anak angkatnya, kerana baginda sendiri tidak mempunyai anak. Puteri Saadong pula berkahwin dengan sepupunya yang bernama Raja Abdullah, kemudian Raja Abdullah telah dilantik menjadi raja di tempat yang bernama Cetak (dalam Jajahan Pasir Mas). Tidak lama di situ Raja Abdullah berpindah pula bersemayam di Kota Mahligai (dalam Daerah Melor sekarang).
Setelah Raja Abdullah dan Puteri Saadong berkerajaan di Kota Mahligai, maka Cik Siti Wan Kembang pun balik semula bersemayam di Gunung Ayam, setelah itu tidak lagi didapati cerita tentang Cik Siti Wan Kembang adakah baginda berpindah ke tempat lain atau mangkat di tempat tersebut.
Memanglah satu perkara yang sukar untuk mengesan tentang kedudukan tempat semayam Cik Siti Wan Kembang yang sebenarnya, kerana di negeri Kelantan terdapat dua buah gunung yang bernama Gunung Ayam, sebuah terletak kira-kira 17 batu ke barat Gua Musang, gunung tersebut setinggi 2,945 kaki, terletak pula terlalu jauh dirimba yang sangat sukar dijalankan penyelidikan, sebuah lagi Gunung Ayam terletak dekat dengan sempadan negeri Terengganu iaitu kira-kira 15 batu ke timur laut Kuala Kerai, gunung tersebut setinggi 2,674 kaki, terletaknya pula jauh jauh ke dalam rimba. Gunung Ayam yang mana satu menjadi tempat dan pusat pemerintahan Cik Siti Wan Kembang.
Waktu saya melawat makam Tuan Tabal atau nama batang tubuhnya Tuan haji Abdul samad bin Muhammad, seorang tokoh pengembang agama Islam yang terkenal di negeri Kelantan, yang meninggal dunia pada tahun 1891 dan dan dimakamkan di perkuburan Banggul, jalan ke Pantai Cahaya Bulan (Pantai Cinta Berahi), saya juga telah diberitahu oleh Encik Nik Abdul Rahman bin Nik Dir yang memandu saya ke makam tersebut bahawa tidak berapa jauh dari makam Tuan Tabal itu terdapat sebuah makam lama yang sangat cantik dibina dari batu pejal serta berukir pula, makam tersebut orang-orang Banggul menyebut Makam Cik Siti, saya juga telah makam tersebut, kesimpulannya dari kajian saya tidak syak lagi makam tersebut adalah sebuah makam lama dari seorang perempuan yang dari keturunan raja-raja atau orang-orang besar juga, dan seni ukir pada binaan makamnya menggambarkan seni ukir yang hampir persamaannya dengan makam-makam di jembal dan juga makam-makam di permakaman DiRaja Langgar, adakah ini yang sebenarnya makam Cik Siti Wan Kembang adalah satu perkara yang sangat menarik dan perlu dibuat kajian yang lebih teliti.
NISAN
Berdasarkan tanah perkuburan Banggul saya yakin adalah satu tanah perkuburan yang sangat lama, mungkin tanah perkuburan tersebut telah digunakan beratus-ratus tahun lampau, di perkuburan Banggul itu juga akan memperlihatkan kepada kita berbagai-bagai jenis bentuk batu nisan yang ganjil-ganjil serta ada pula yang berukir dan bertulis ayat-ayat Quiran yang sangat cantik dan menarik.
Dengan berakhirnya pemerintahan Cik Siti Wan Kembang yang tidak dapat dikesan di akhir pemerintahannya, maka muncullah pemerintahan Raja Abdullah di Kota Mahligai.
Pemerintahan Raja Abdullah berakhir pada tahun 1671 iaitu apabila baginda mangkat dibunuh oleh isterinya Puteri Saadong, lalu Puteri Saadong melantik pula Raja Rahim anak Raja Abdullah merajai Kota Mahligai. Tidak lama setelah Raja Rahim memerintah baginda kemudian dibunuh pula oleh rakyatnya di tepi tasik Lelayang Mandi. Dengan kemangkatan Raja Rahim maka berakhirlah pemerintahan beraja di Kota Mahligai.
Konon menurut cerita Puteri Saadong telah lama ditawan dan di bawa ke Siam (Thailand) iaitu ketika tentera-tentera Siam datang melanggar Kelantan waktu mereka mula-mula berkahwin dan bersemayam di Kota Mahligai, selepas beberapa tahun Puteri Saadong di Siam, baginda di hantar balik ke Kelantan. Alangkah terkejutnya Puteri Saadong bila mendapati yang suaminya Raja Abdullah telah berkahwin lain, maka dari punca itulh berlakunya pertengkaran dan berakhir kemangkatan Raja Abdullah dengan tikaman pacak sanggul isterinya.
Sumber:
Oleh : N A Halim (Muzium Negara)
Petikan : Mingguan Malaysia 28hb.Okt.1979... ]
Selamat membaca !
Sangtawal Sakranta
salam sang tawal..saya dah lama jadi silent reader..just nak mengajak saudara berkunjung ke blog faisal tehrani..daripada penulisan dia..menunjukkan sudah banyak dia hanyut ke dalam dunia syiah..meskipun betul untuk kta mencintai ahlul bait..tapi untuk bersekongkol ngan syiah yang terangan sesat jalan mereka tidak boleh diterima..
ReplyDeletefaisal tehrani sudah hanyut ke dalam dunia mereka..amat berbahaya untuk pengikut2 dan pembaca2 bukunya
Salam buat Nizar,
ReplyDeleteTerima kasih atas komen,
saya pernah masuk dan selalu bagi komen di blog beliau, namun dia tidak memberi respon sewajarnya.
Ya, dia sudah jauh hanyut dengan dunia syiah, terlalu taksub dan amat menyintai ahlul bait melebihi ahlul bait sendiri yang amat menyintai nenek moyang mereka!
apa yg saudara utarakan itu memang ada benarnya, semoga ada pihak tertentu yg akan bertindak menanganinya.
kadangkala saya juga hairan, kerana tulisan dan hasil karyanya "semacam" sengaja diberikan hadiah dan kemenangan oleh "org tertentu" yg mungkin ada agenda tertentu pula!
wassalam.
salam sangtawal,
ReplyDeleteagak lama saya tidak dpt online kerana beberapa masalah.
kagum sungguh sy membaca cerita Cik siti Wan Kembang.
terima kasih kerna kongsi cerita yg sgt manfaat ini.
salam buat ihya,
ReplyDeleteterima kasih atas komen.
selamat membaca.
wassalam.
salam....
ReplyDeletesy amat teruja membacakan kisah tentang kehidupan puteri saadong.
sajak dari kecil sampai sekarang saya tidak jemu untuk mendengar atau membaca tentang kisah puteri saadong.dahulu sewaktu saya kecil sehingga berusia 16tahun, apabila pulang ke kampung melor,moyang selalu cerita tentang puteri saadong.kini, moyang sudah tiada lagi .moyang meninggal pada usia saya 16tahun.
saya sempat merakam setiap cerita moyang,tp malangnya tape tersebut telah hilang sewaktu bah.
setiap tahun di pagi aidilfitri saya sekeluarga akan menziarahi makam moyang,raja abdullah yg terletak di padang halban.
sungguh indah terasa bila ramai yg mengambil berat tentang kisah puteri saadong yg perlu di ketahui umum agar ia tidak tenggelam dek masa n zaman.
andai ada yg boleh dikongsi bersama, sy sudi memberi info.
salam buat anon@1.48am
ReplyDeleteterima kasih atas komen dan perkongsian info... hai dah larut malam ni, tak tidur lagi? awak org melor ke? ya, setuju dengan awak, cerita tentang puteri saadong ini semakin dilupakan, malah ada yang menganggap ianya sebagai dongeng padahal dia memang wujud dibumi medang gana ini.
wassalam.
Salam.
ReplyDeleteHari ini dalam utusan malaysia ms 5 ada menyatakan waris ke7 Puteri Saadong. Sebenar nya Puteri Saadong berhijrah dan berkahwin dengan seorang Raja Acheh dan meninggalkan zuriat. Boleh beri penjelasan...
salam, nama Ku ialah YM Raja Azam drp kerabat raja jembal kelantan..
ReplyDeleteingin Ku perbetulkan disini penceritaan kisah sejarah dlm blog ini masih perlu pembetulan mengenai fakta sejarah raja kelantan.. ada sedikit kesilapan di situ..
dan mengenai waris puteri saadong itu tidak benar.. harap maklum..
puteri saadong tidak pernah berkahwin dgn sesiapa pun selepas pernikahannya dgn raja abdullah..
ada beberapa sebab disitu yang tidak boleh Ku jelaskan disini..
inginkan penjelasan??
connect me tru facebook
http://www.facebook.com/KingMuhammadKalmani
salam kenal ke pada sy raja azam..puas sy cari fb majlis raja2 klntan..tpi xdela..rindu kt semua..selepas semua fb sy terpaksa didelete ats arahn fmly takut kna buatan orng..sy nk tnya adekah nme bhtera puteri saadong bernama mahligai..adekah ia hilng dan belayr pergi ke terngganu..dan adakah dakwaan waris puteri saadong benar..sbb sy rasa ia xlogik..
Deleteterima kasih atas ilmu ini...saya ambil ye utk tatapan kat blog dlm btk versi lain...mudah2an sejarah lama tidka dilupakn begitu saja!!!
ReplyDeleteSalam
ReplyDeleteBila membaca cerita Puteri Saadong, teringat saya kepada satu peristiwa ketika berusia belasan tahun dahulu.
Saya sering bermenung di Tambatan Diraja Kota Bharu. Dalam pukul 3-5petang, saya akan duduk di tangga yg akan turun ke gigi air sungai Kelantan.
Satu hari, dlm saya termenung, seorang wanita bersama 2 kanak-kanan muncul. Menegur sikap saya yg suka bermenung di sungai.
Wanita itu mengakui dia adlh Puteri Saadong. Sungai Kelantan adlh daerahnya. Segala yg berlaku disini di bwh pengetahuannya. Wanita tersebut memakai pakaian zaman dahulu kala dan berbahasa seumpama loghat Indonesia. Wanita tersebut turut memakai selipar berbentuk capal~ Bermuncung.
Slps mendengar sedikit ttg kata2 wanita tersebut, saya terus pulang. Sbb, wanita itu mengajak saya ke rumahnya.. di sebuah gunung. Jauh dari situ. Saya terus pulang ketakutan dan bercerita tentang pengalaman tersebut kpd kedua org tua.
Kesannya, saya tidak dibenarkan keluar rumah lagi selepas pulang sekolah. Apalagi, berada di Tambatan Sungai Kelantan. Saya mengambil masa yg lama juga menghilangkan rasa takut utk berada di Tambatan Diraja.
Saya kerap bertanya dgn diri sendiri, wanita itu adlh Puteri Saadong sebenar atau wanita kurang siuman yg memakai pakaian zaman dahulu kala & membawa kanak-kanak tersebut berjalan bersamanya.
~ sekadar perkongsian pengalaman
andainya saya ingin tahu mengenai sejarah Puteri Saadong, dgn sapa harus saya berhubung. Penting.
ReplyDelete