Tajuk : Republic Comunist Of Malaya
Artikel Oleh : Sangtawal Sakranta.
Mungkin ramai dari kalangan kita yang sudah lupa atau tidak tahu bahawa suatu masa dahulu sudah ada usaha atau idealisme untuk menubuhkan sebuah Negara atau Republik Komunis Malaya oleh PKM [Parti Komunis Malaya].
Oleh kerana kita semua tidak membaca atau menghayati sejarah perjuangan bangsa, maka kita mudah terkeliru dengan dakyah musuh-musuh kita yang sememangnya suka memutar belitkan sejarah.
Ada yang mendakwa pejuang melayu awal menuntut kemerdekaan bukanlah pejuang kemerdekaan sebenar, malah mereka menuduh para pejuang awal sanggup bersekongkol dengan British demi untuk mencapai kemerdekaan negara seterusnya mengikut telunjuk penjajah dalam membentuk sebuah Negara Bangsa. Lebih teruk dan malang lagi bila mereka mula mengagung-agungkan perjuangan Komunis dalam usaha mencapai kemerdekaan Negara ini walhal mereka tidak tahu atau sengaja menyembunyikan fakta bahawa yang menubuhkan Pasukan Tentera Anti-Jepun atau MPAJA adalah Komunis [ PKM ]. Penubuhan MPAJA juga turut direstui , malah disokong penuh oleh British.
Mereka juga terlupa atau telah buat-buat lupa bahawa British pernah mengiktiraf PKM pada tahun 1942.
Mereka jangan lupa bahawa mereka juga pernah dibekalkan oleh tentera British yang berpengkalan di Ceylon (Sri Lanka) dan India dengan senjata, peluru, bahan letupan, peralatan perang, makanan, peralatan radio wireles dan sumber kewangan.
Semua bekalan dihantar oleh tentera British kepada gerila Komunis MPAJA melalui kapal selam dan pengguguran dengan payung terjun.
Setelah tentera Jepun kalah perang, tentera British kembali ke Tanah Melayu, telah meminta anggota MPAJA untuk meletak senjata dan memulangkan semula semua kelengkapan yang pernah diberikan untuk menentang Jepun sebelumnya, tetapi sayap bersenjata PKM enggan .Ini adalah kerana agenda besar mereka adalah untuk menubuhkan sebuah Negara Komunis di Tanah Melayu masih belum tercapai.
Maka , sejak dari itu bermulalah penentangan PKM terhadap tentera British di Tanah Melayu.
PKM yang ketika itu dipimpin oleh Chin Peng sebagai Setiausaha Agungnya, memulakan penentangan bersenjata terhadap tentera British di Tanah Melayu pada tahun 1948 berakhir selepas Tanah Melayu mencapai kemerdekaan iaitu hingga tahun 1960.
Konfrontasi tamat pada tahun 1966 dan tentera British berundur dari Malaysia pada tahun 1967. Selepas itu PKM yang merasakan ketiadaan tentera British adalah satu peluang keemasan untuk mereka menubuhkan sebuah republik komunis, telah meneruskan penentangan bersenjata terhadap kerajaan Persekutuan Malaysia mulai tahun 1968 hingga tahun 1989.
Perlu di ingat , antara tahun 1942 hingga 1945, MPAJA sudah mempunyai ahli seramai 4 hingga 5 ribu orang. Di saat inilah juga PKM melalui MPAJA telah menggerakkan agenda besar sebenar mereka untuk menubuhkan sebuah Negara Komunis dengan berselindung di sebalik perjuangan menentang tentera Jepun untuk menarik sokongan orang melayu agar menyokong mereka padahal itu bukan matlamat sebenar mereka.
Jangan kita lupa bahawa selepas British kalah dan di era pendudukan Jepun , lebih daripada 10 ribu nyawa yang terkorban angkara MPAJA dan PKM. Itu angka yang dicatatkan dan dilaporkan, angka yang sebenar mungkin lebih banyak. Kekejaman mereka berakhir dengan kembalinya British ke Tanah Melayu dan membawa idea Malayan Union.
Pejuang bangsa ketika itu sebenarnya menghadapi dua rintangan dan cabaran yang besar iaitu dalam menentang Malayan Union dan dalam masa yang sama menentang PKM dan MPAJA.
Sejarah nampaknya kini berulang bagi mereka yang sudah nampak akan permainan tangan-tangan ghaib di bumi Melayu yang bertuah ini!
Ingat, permainan mereka dulu telah berjaya menjadikan Temasek iaitu sebahagian dari Tanah Melayu sebagai Nan Yang , sebuah Negara Cina Baru atau Negara Cina Seberang Laut. Parti PAP Singapura berjaya mengklonkan legasi mereka di tanah melayu, walaupun nama parti berlainan tetapi matlamat mereka adalah sama! Mengapa orang melayu-islam tidak nampak atau sengaja tidak mahu ambil peduli tentang perkara ini?
Permainan mereka kali ini belum mencapai target mereka yang sebenar iaitu untuk menjadikan seluruh tanah melayu ini milik mereka, walaupun Pulau Ka-Satu atau "First Island" yang ibu negerinya dulu disebut Tanjung Penaga( kini disebut George Town) secara simbolik nampaknya kini sudah jatuh ke tangan mereka.
Minta dijauhkan oleh Allah SWT akan usaha-usaha ke arah menghidupkan semula Republic Communist Of Malaya atau Negara Nan Yang ke-2 selepas Temasek. Semoga bangsa melayu-islam kita tidak menyokong atau memilih perjuangan cara komunis ini.
Saya terjumpa satu artikel menarik yang ditulis oleh Mokhtar Petah dalam manuskrip bukunya, Memoir, Patah Sayap Bertongkatkan Paruh yang mengatakan bahawa dulu Mufti Mesir pernah berfatwa bahawa sesiapa yang menerima ajaran Komunis ini maka ia dikira murtad! Baca tulisan beliau dibawah :
[[.... Pada satu hari aku telah terjumpa surat khabar lama, ’Majlis’, dalam peti di rumah datukku. Aku telah membaca surat khabar bertulisan Jawi itu dengan mengeja atau merangkak-rangkak. Aku telah membaca dan memahami rencana pengarangnya, iaitu:
’Punca atau ibu komunis itu ialah di tanah Rusia dan dari sanalah menjalar ke benua China ke India dan juga ke Eropah dan dari situ menjalar pula ke negeri-negeri Islam seperti, Mesir, Turki, Farsi (Iran), dan negeri-negeri sekelilingnya akan tetapi benih itu tidak dapat hidup dengan suburnya di negeri-negeri Islam oleh kerana sangat-sangat berlawanan dengan agama al Quran – oleh itu Mufti Mesir dengan persetujuan ulama-ulama Azhar (Universiti al Azhar) memfatwakan bahawa barang siapa yang menerima atau membenarkan ajaran komunis maka sanya ia telah murtad (keluar dari agama Islam)..... ]].
Anda boleh membaca tulisan penuh beliau seterusnya dalam artikel pilihan 2 di bawah ini.
Sebuah buku yang diterbitkan pada tahun 1954 , di tulis oleh Dr Purcell, menceritakan berkaitan dengan era-komunis di tanah melayu.
Boleh baca ringkasannya di sini, Klik
Artikel Pilihan 1
Sumber : Klik
MPAJA...Komunis atau Pejuang Kemerdekaan ?
Siapa sebenarnya MPAJA...? sebuah pertubuhan berideologikan komunis atau pasukan tentera yang memperjuangkan kemerdekaan Tanah Melayu.
Banyak pihak kini keliru mengenai Malayan People Anti Japanese Army, MPAJA atau Pasukan Tentera Anti-Jepun ini.
Apakah benar MPAJA berjuang untuk kemerdekaan Tanah Melayu atau ada agenda lain disebaliknya?.
MPAJA, ditubuhkan oleh Parti Komunis Malaya, PKM, semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu pada tahun 1942 hingga 1945.
MPAJA ditubuh bagi melancarkan serangan gerila terhadap Jepun di Tanah Melayu.
Penubuhan MPAJA pada 1942 disokong penuh oleh British yang tertarik dengan ketegasan PKM menentang Jepun. British menggunakan kesempatan ini untuk bekerjasama dengan MPAJA.
Serentak itu, British telah mengiktiraf PKM pada tahun 1942 sebaik sahaja British kalah di tangan Jepun.
Seorang putra negara yang menyimpan banyak maklumat dan pengalaman berkaitan MPAJA, mendedahkan hubungan peringkat awal British dengan komunis.
Datuk Seri J.J Raj pernah menjadi ketua polis di beberapa negeri, berkhidmat dalam Polis Diraja Malaysia, PDRM mulai 1947, iaitu dua tahun selepas Jepun menyerah kalah dalam Perang Dunia Kedua.
Apa kata beliau mengenai MPAJA....
"Ya..MPAJA adalah Komunis. MPAJA dalam tahun 1944 dapat banyak bantuan daripada British-sediakan airdrop dan beribu-ribu senjata untuk menentang Jepun...MPAJA dalam masa pemerintahan Jepun 1942 hingga 1945, mereka dalam hutan jalani latihan dan British bantu termasuk hantar pasukan tenteranya untuk sama-sama jalani latihan dengan MPAJA termasuk pegawai polis pun turut serta dalam latihan. Tetapi apabila Jepun menyerah diri, pada masa itu MPAJA mula keluar dari hutan dan ambilalih, masa itu tiada siapa, polis boleh dikatakan amat kurang, jadi MPAJA bermaharajalela lebih kurang 3 bulan".
MPAJA adalah sebuah gerakan bersenjata yang ditubuhkan bukan bertujuan untuk mempertahankan Tanah melayu sebagai tanah air, tetapi kerana sentimen anti Jepun kaum Cina yang berakar umbi sejak konflik China-Jepun dan kerana layanan buruk tentera Jepun terhadap kaum Cina.
Semua orang tahu bahawa negara China dan Jepun mempunyai sejarah politik yang agak panjang.
Bagi orang Cina, perasaan anti Jepun wujud lanjutan daripada perselisihan di antara China-Jepun di Timur Jauh.
Penglibatan Jepun di China akhir kurun ke-19 sehingga Perang Dunia Pertama dan tindakan Jepun menyerang China pada tahun 1937 menambahkan perasaan benci dan marah orang-orang Cina terhadap Jepun.
Oleh itu, kedatangan Jepun ke Tanah Melayu mendapat tentangan daripada orang-orang Cina.
Beribu-ribu orang Cina dibunuh atau diseksa dengan kejam oleh tentera Jepun, tanpa mengira sama ada mereka bersalah atau tidak.
Selain itu, mereka menerima pelbagai sekatan dan tekanan seperti dipaksa membayar cukai kepala, dihalang menghantar wang ke negara China, disekat keluar rumah dan sebagainya.
Ramai orang Cina terpaksa melarikan diri ke hutan dan bertindak balas dengan menyertai Parti Komunis Malaya, PKM.
PKM pula menggunakan kesempatan ini untuk menyatukan orang cina dengan menubuhkan MPAJA bagi menentang Jepun. Peluang PKM terbuka apabila Kuomintang yang menjadi saingan mereka mulai lemah.
MPAJA mempunyai kekuatan antara 4 ribu hingga 5 ribu orang.
Semasa pendudukan Jepun ini juga, kesempatan diambil oleh PKM melalui MPAJA untuk menumpukan usaha menubuhkan negara Komunis.
Menurut Datuk Seri J.J Raj, sebaik sahaja Jepun menyerah kalah dan meninggalkan Tanah Melayu, anggota PKM atau Bintang Tiga telah keluar daripada hutan untuk membalas dendam. Mereka melakukan keganasan dan kezaliman serta bertindak menawan beberapa balai polis selain membunuh ramai anggota keselamatan serta orang awam.
"Komunis itu sebenarnya adalah di kalangan rakyat Tanah Melayu yang masuk dalam hutan tujuan menentang kerajaan Malaya dan menubuhkan Republic Comunist Of Malaya, itulah tujuannya. Daripada tahun 1948 hingga 1952, lebih kurang 10 tahun mereka berada dalam hutan dan menentang kerajaan. Pada masa itu, mereka menembak, membunuh polis dan Pasukan Keselamatan. Boleh dikatakan pada tahun 1947-1948 tentera Malaya, Polis masih lemah dan tidak cukup kelengkapan. Bagaimanapun, pada 1950, polis mula kuat dan sudah cukup latihan dan mula bertindak untuk menentang komunis".
PKM juga melakukan serangan terhadap pasukan polis yang keseluruhannya terdiri daripada orang-orang Melayu, pemimpin-pemimpin kampung dan orang-orang Cina yang dicap sebagai pembelot.
Mereka menggunakan latihan dan persenjataan yang dibekalkan oleh British ketika melawan Jepun untuk membunuh orang awam dan menentang pasukan keselamatan selepas perang berakhir.
Gerakan ganas itu telah menyebabkan lebih 10 ribu anggota tentera, polis dan orang awam cedera atau terbunuh.
Tindakan itu terus berlarutan sehingga British kembali semula ke Tanah Melayu dengan membawa rancangan untuk menubuhkan Malayan Union.
Kini ramai yang keliru dengan status MPAJA. Mereka menganggap anggota MPAJA adalah pejuang kemerdekaan. Apa yang sebenar ialah, anggota MPJA merupakan alat PKM untuk menentang Jepun bagi menubuhkan sebuah negara Komunis di Malaya ketika itu.
PKM dan MPAJA tidak terlibat dalam membawa kemerdekaan Tanah Melayu. Ketika Dato' Onn dan Tunku Abdul Rahman berjuang mendapatkan kemerdekaan daripada British secara aman, PKM kembali ke dalam hutan dan melakukan kegiatan subversif serta melakukan pembunuhan dan sabotaj.
Kegagalan rundingan Baling 1955 menunjukkan bahawa PKM lebih suka menggunakan kekerasan dan bukan demokrasi.
Pembinaan sebuah memorial dan tugu memperingati perjuangan komunis menentang penjajahan Jepun di Tanah Melayu oleh Gecinta di Taman peringatan Nilai, Negeri sembilan telah mengundang kontroversi.
Memorial itu dibina untuk memperingati 18 orang pemimpin MPAJA yang dibunuh oleh tentera Jepun akibat pengkhianatan pemimpin kanan mereka sendiri pada 1 September 1942.
Memorial tersebut terpahat perkataan "Hero 1 September".
Manakala sebuah tugu peringatan yang dibina bersebelahan dengan memorial itu dipahat dengan perkataan: "Sebuah monumen memperingati hero-hero Malaya dalam gerakan menentang penaklukan Jepun 1941 hingga 1945".
Persoalannya, wajarkah pengiktirafan sebesar itu diberi kepada MPAJA yang umum mengetahui, hanya berjuang berdasarkan iedologi dan bukannya perjuangan untuk memerdekakan Tanah Melayu.
Ramai pihak menyuarakan rasa tidak senang terhadap pembinaan memorial itu yang dibimbangi hanya akan mengundang kekeliruan.
Datuk Seri J.J Raj menyangkal pendapat segelintir pihak yang menganggap Jepun dan komunis turut memainkan peranan ke arah kemerdekaan negara. Menurut beliau, kedatangan Jepun serta Komunis ke Tanah Melayu sebenarnya hanya mempunyai agenda dan kepentingan peribadi.
"Ramai orang claim dia yang jadi pejuang kemerdekaan. Itu hanya khabar angin, Jepun hanya ingin menakluki negara-negara Asia Tenggara dan Malaya satu daripadanya. Kedua, kerana pengganas komunis, British serah diri itu adalah salah. Tujuan komunis adalah untuk tubuhkan Republic Comunist Of Malaya, jadi bagaimana kita kata mereka yang bawa kemerdekaan....orang pertama pejuang kemerdekaan ialah Dato' Onn Jaafar..the greatest Worrior..bekerjasama dengan united all Malaya untuk capai kemerdekaan Malaya..kemudian Dato' Onn serah kepada Tunku Abdul Rahman yang berunding dengan British untuk kemerdekaan."
Tidak dinafikan orang cina turut memainkan peranan dan memberi sumbangan ke arah kemerdekaan serta pembangunan negara.
Penglibatan dan sumbangan orang cina seperti Tun HS Lee dan Tun Tan Cheng Lock yang menyertai rombongan menuntut kemerdekaan daripada British yang diketuai oleh Tunku Abdul Rahman tidak boleh diperkecilkan.
Sebaliknya MPAJA atau PKM hanya menentang Jepun kerana ideologi mereka untuk menubuhkan negara Komunis di Malaya bukan untuk membawa demokrasi dan kebebasan.
Posted by blograjamaria at 9:12 PM Tuesday, August 14, 2007
Artikel Pilihan 2
Sumber : Klik
MENGENANG ZAMAN LAMPAU
by Mokhtar Petah on Friday, October 22, 2010 at 11:09am
PARTI KOMUNIS MALAYA
Kerajaan Jepun telah melantik bapaku menjadi ketua kampung Ngor dan kampung-kampung kecil sekitarnya, iaitu Changkat Duku, Tualang Bengok dan Tanjung Tok Yen. Sebagai ketua kampung bapaku telah dianugerahkan sebuah lencana tembaga sebesar mata kukuran dan disekelilingnya berbentuk seperti mata gergaji. Kuasa ketua kampung pada masa itu sama dengan ketua-ketua kampung pada masa ini.
Manakala Parti Komunis Malaya (PKM) dan Malayan People’s Anti Japanese Army (MPJA) telah melantik bapaku menjadi ketua orang-orang Melayu yang menyertai pergerakan mereka. Bapaku dan penduduk-penduduk kampung terpaksa menjadi seperti ’golok bermata dua’; menyokong kerajaan Jepun dan menyokong orang-orang dari Parti Komunis Malaya (PKM).
Beberapa orang ahli-ahli Malayan People’s Anti Japanese Army(MPAJA) dan ahli Jawatankuasa cawangan Parti Komunis Malaya (PKM) daerah Kuala Kangsar sering datang menemui bapaku di Paya Pak Banun. Mereka telah mengadakan perjumpaan dengan penduduk-penduduk kampungku dan kampung-kampung lain.
Di antara keder-keder Parti Komunis Malaya (PKM), Wang Seng (lelaki Cina, berkelulusan Senior Cambridge) dan bekas wartawan sebuah surat khabar Inggeris di Singapura. Dia menganut fahaman Marxisme dan berkiblatkan kepada Komunis China, Baharuddin Tahir atau Baharuddin ’topi mengkuang’, berasal dari Sumatera, tinggal di Kati. Jadi anggota KMM sebelum perang dunia Kedua, menyertai gerakan anti-Jepun dan menjadi anggota PKM dan kader penyusunan massa. Dia sentiasa memakai topi mengkuang, lepasan sekolah agama Islam di Indonesia.
Seorang guru agama Islam – Mudir Madrasatul Kamaliah, Kati, Kuala Kangsar, Fakeh Haji Ghazali berasar dari Chemor dekat Ipoh, telah menjadi mubaligh agama Islam bagi pihak Malayan People’s Anti Jamapenese Army (MPAJA).
Fakeh Ghazali telah mengeluarkan fatwa, bahawa orang-orang Melayu dan Islam lebih baik bekerjasama dengan Parti Komunis Malaya (PKM) daripada bekerjsama dan menyokong penjajah Jepun dan penjajah Inggeris yang berkuasa atas orang Melayu dan umat Islam.
”Parti Komunis Malaya (PKM) berjuang menentang penjajah Jepun dan Inggeris dan membantu orang Melayu memerdekakan tanah air mereka, tetapi orang Islam jangan sampai merosak akidah kerana bekerjasama dengan pihak parti komunis,” katanya.
Fakeh Ghazali telah memberi amaran kepada umat Islam, bahawa komunis menafikan wujud Allah. Fahaman itu amat bahaya kepada umat Islam, setiap orang Islam yang menganut fahaman komunis menjadi murtad dan kafir.
Menurutnya, penjajah Jepun dan penjajah Inggeris mengamalkan dasar kapitalisme dan memperhambakan manusia. Mereka boleh melakukan apa sahaja asalkan boleh menguasai umat Islam
Dua orang perempuan Cina masih muda kader Parti Komunis Malaya (PKM), iaitu Che Som dan Che Bee telah menjadi penyebar fahaman komunis di kalangan kaum ibu Melayu di kawasan Kuala Kangsar telah tiga kali datang ke kami.
Mereka telah meminta bapaku, supaya memujuk seorang perempuan muda yang cantik, isteri orang, di kampung Changkat Duku supaya menjadi kader Parti Komunis Malaya (PKM) seperti mereka. Tetapi bapaku telah menolak pemintaan mereka itu.
Pada satu hari, dalam satu perjumpaan antara Jawatankuasa Parti Komunis Malaya (PKM) dengan orang-orang kampungku, telah tercetus pertengkaran antara bapaku dengan beberapa orang ahli Jawatankuasa Parti Komunis Malaya (PKM) kawasan Kuala Kangsar dan Hulu Pera. Pertengkaran itu terjadi setelah bapaku menentang pendapat mereka yang mengatakan komunisme sama dengan Islam.
”Kalau nak ajak kami masuk komunis, kami tak nak, kami orang Islam,… kami boleh bekerjasama kerana melawan Jepun,…tapi kalau ajak kami jadi kafir kami tak boleh,” kata bapaku kepada mereka.
Pertengkaran itu telah dapat diredakan setelah Baharuddin ’topi mengkuang’ menyokong pendapat bapaku. Dia memberitahu, fahaman komunis tidak boleh diterima oleh orang-orang Islam. Orang-orang Melayu boleh bekerjasama dengan orang-orang komunis kerana sebab-sebab tertentu, seperti menentang penjajah. Walau pun pertengkaran itu menjadi reda dan masing-masing telah faham, tetapi beberapa orang lelaki China telah menyimpan perasaan marah kepada bapaku.
Sebenarnya di kalangan Parti Komunis Malaya (PKM) ada di antara orang-orang Cina – sama dengan orang-orang China dalam parti-parti politik mereka sekarang – , yang berhasrat hendak menjadikan Tanah Melayu sebuah negara Cina baru atau Cina seberang laut (nan yang) – negara komunis dan semua orang Melayu menganut komunis.
Singapura yang dulunya sebuah negeri Melayu, tetapi kerana cita-cita kalangan orang-orang Cina seperti yang aku utarakan di atas ini, maka kini pulau itu Temasik itu telah menjadi sebuah republik yang dikuasai oleh orang-orang China seberang laut.
Sebagai seorang yang telah dewasa dengan pergolakan politik tanah air dan dunia, aku mendapati penjajah yang dilakukan dengan senjata dan politik sama bahasanya dengan penjajahan ekonomi seperti yang wujud di negara kita sekarang ini.
Kejayaan penjajahan ekonomi oleh penghijrah-penghijrah (immigrants) dalam sesebuah negara, akan menjadikan penduduk-penduduk asal negara itu lemah dalam semua bidang. Mereka terkapai-kapai ke sana kemari dalam keadaan ’menang sorak kampung tergadai. Anak-anak muda mereka, walaupun berpendidikan tinggi, tetapi tidak lebih dari jadi buruh dalam negara sendiri, sama ada buruh kasar atau pun buruh berkolar putih.
Tiga malam kemudian, kira-kira tujuh orang lelaki China telah datang ke dangau kami. Mereka telah mengajak bapaku mengikut mereka ke dalam kebun getah tidak jauh dari belakang dangau kami kerana hendak berunding. Tetapi apa bila tiba dalam kebun getah itu mereka telah menangkap bapaku dan mengikatnya pada sebatang pokok getah di situ.
Mereka memberi kata dua kepada bapaku; kalau bapaku mengaku akan bekerjasama dengan Parti Komunis Malaya (PKM), mereka tidak akan membunuh bapaku, tetapi kalau bapaku tidak mahu bekerjasama dengan mereka, maka mereka akan membunuhnya.
Menurut bapaku, setelah dia mengaku akan bekerjasama dengan Parti Komunis Malaya (PKM) dan tidak akan menyebelahi Jepun, maka mereka telah melepaskan bapaku dan mereka telah meminta maaf kepadanya.
Semenjak dari malam itu, bapaku telah berpura-pura bekerjasama dengan orang-orang Parti Komunis Malaya (PKM). Secara sulit dia telah berhubung dengan dua orang sheikh ’Pergerakan Parang Panjang’, iaitu Sheikh Othman di Kampung Baiyan, Taiping dan Kiyai Salleh, Batu Pahat, Johor.
Kerana bapa dan ibuku mementing pelajaran aku dan adikku, lebih-lebih lagi kerana di huma kami tiada guru untuk mengajar kami membaca Quran, maka mereka mengambil keputusan berpindah dari huma itu ke kampung kami.
Setelah kami berpindah ke kampung, tidak ramai orang Parti Komunis Malaya (PKM) yang datang ke rumah kami. Hanya Wang Seng dan Baharuddin topi mengkuang yang sering datang secara bersembunyi-sembunyi.
Pada tiap-tiap malam gurila-gurila Parti Komunis Malaya (PMK) sentiasa berkeliaran di sekitar kebun getah dan belukar di pinggir kampung kami. Mereka juga telah menyebarkan surat-surat khabar Parti komunis Malaya (PKM) di kampung kami dan kampung-kampung lain. Di antara surat-surat khabar dalam bahasa Melayu menggunakan tulisan Rumi dan Jawi, ialah Bintang Merah, Berita Benar, Suara Rakyat dan Bintang Timur.
Perigi tempat kami mengambil air mandi terletak di bawah bukit, kira-kira 300 ela dari rumah kami. Kira-kira seminggu sekali aku mendapati surat-surat khabar itu diletak di pinggir telaga itu dan ditutup dengan daun pisang.
Sama ada di rumah datukku mahupun di rumah bapaku tidak ada tersimpan surat-surat khabar lama. Datuk dan bapaku seperti kebanyakan orang kampung Melayu di hulu-hulu negeri dan di pendalaman pada masa itu amat jarang membaca surat khabar.
Pada masa itu hanya surat-surat khabar Parti Komunis Malaya (PKM) itu sahaja yang ada. Media itu telah menjadi bahan bacaanku dan sumber ilmu pengetahuan am(general knowlege)ku, terutama mengenai media hal ehwal dunia.
Aku masih ingat-ingat lupa, iaitu pada muka dua surat khabar Bintang Merah ada sebuah artikel tiga kolum. Dalam artikel itu ada tulisan lebih kurang begini ’…British, Amerika dan mereka yang beragama Kristian tidak akan henti-henti untuk memusnahkan umat Islam. Mereka mempengaruhi umat Islam dengan kemewahan hidup, budaya alat mereka yang berlawanan dengan Islam dan bahasa Inggeris, kerana bahasa itu menjadi bahasa dunia’.
Walaupun aku masih belajar dalam darjah tiga di sekolah Melayu, tetapi kerana aku rajin membaca surat khabar Jawi dan buku-buku agama bertulisan jawi juga, maka aku telah mempunyai pengetahuan am yang agak baik berbanding dengan murid-murid sedarjah denganku, di sekolah Melayu tempat aku belajar.
Walaupun aku masih kanak-kanak, tetapi aku telah mengetahui kerja dan peranan pemberita dan wartawan. Pada usia begitu aku telah mempunyai cita-cita untuk menjadi wartawan seperti Wang Seng anggota Parti Komunis Malaya(PKM) atau macam abang saudaraku, Abdullah Kuak yang pandai menulis rencana-rencana untuk majalah-majalah agama di Pulau Pinang dan Singapura.
Aku mulai mengetahui tugas dan peranan wartawan ialah dari Baharuddin (topi mengkuang) dan Wang Seng. Manakala Wang Seng telah mengajarku mengenai surat-surat khabar di negara China dan negara-negara lain.
Aku masih ingat akan kata-kata Wang Seng, ”…orang baca surat khabar dapat banyak ilmu, orang tak baca surat khabar fikirannya jadi lemah.”
Wang Seng juga orang yang pertama telah mengajar ilmu kewartawanan kepadaku. Walaupun dia tidak mengajarku bagaiamana menulis berita, rencana dan sebagainya, tetapi dia telah memberitahu kepadaku, di mana surat khabar di terbitkan, bagaimana berita-berita, rencana-rencana dan gambar-gambar didapati oleh surat-surat khabar di seluruh dunia. Dia juga memberitahu, orang-orang China memandang wartawan sebagai ’Raja yang tidak bermahkota’.
Dengan menggunakan surat khabar ’Bintang Merah’, Wang Seng telah mengajarku mengenai kepala berita (head line), berita dalam negeri, berita luar negeri dan beberapa pengetahuan mengenai persurat khabaran.
Wang Seng telah menasihatkan aku, apabila aku telah tamat belajar nanti, pekerjaan yang baik bagiku ialah bekerja sebagai wartawan. Katanya, bekeraja sebagai wartawan boleh memusing dan mencorakkan dunia ini. Menurutnya guru hanya mengajar murid-muridnya di sekolah, tetapi wartawan mengajar semua manusia, walaupun mereka itu raja, presiden, pegawai kerajaan, pedagang, buruh kasar atau para petani di kampung-kampung.
Sementara Baharuddin ’topi mengkuang’, telah memberitahu ramalannya kepada bapa dan ibuku, iaitu apabila aku telah besar dan dewasa nanti, aku akan menjadi orang yang berilmu pengetahuan dan terkenal atau tersohor. Manakala adikku, Ghazali, akan menjadi seorang yang berilmu pengetahuan, tetapai tidak terkenal atau tidak tersohor seperti aku.
Perkataan dan ramal Baharuddin ’topi mengkuang’ itu telah merangsang semangatku untuk menjadi seorang pemberita atau wartawan. Kerana cita-cita itulah agaknya, aku telah menjadi seorang kanak-kanak yang rajin membaca. Ingin mengetahui sesuatu yang wujud di alam ini. Di sekolahku, aku pernah dimarah oleh dua tiga orang guruku, kerana aku telah banyak bertanya kepada mereka akan perkara-perkara yang mereka tidak dapat menjawabnya atau sengaja tidak mahu menjawab.
Aku masih ingat, pada masa itu kebanyakan guru tidak suka murid-murid mereka lebih pandai dari mereka. Mereka itu masih kuat memegang pada fahaman ’guru makan garam dulu dari murid’.
Aku sering mendengar dua orang kader Parti Komnunis Malaya (PKM) itu bercakap dengan bapaku, bahawa orang-orang komunis yang menentang Jepun bertujuan untuk membela orang-orang Melayu, membela agama Islam dan menolong mereka menuntut kemerdekaan. Tetapi, walaupun aku masih kecil, aku tidak percaya kepada percakapan mereka itu. Aku sering diberitahu oleh ustaz Mohd.Amin Farid dan ustaz Mohd. Khir Nawawi yang mengajar aku mengaji Quran, iaitu orang-orang komunis tidak percayakan Allah dan musuh agama Islam.
Pada satu hari aku telah terjumpa surat khabar lama, ’Majlis’, dalam peti di rumah datukku. Aku telah membaca surat khabar bertulisan Jawi itu dengan mengeja atau merangkak-rangkak. Aku telah membaca dan memahami rencana pengarangnya, iaitu:
’Punca atau ibu komunis itu ialah di tanah Rusia dan dari sanalah menjalar ke benua China ke India dan juga ke Eropah dan dari situ menjalar pula ke negeri-negeri Islam seperti, Mesir, Turki, Farsi (Iran), dan negeri-negeri sekelilingnya akan tetapi benih itu tidak dapat hidup dengan suburnya di negeri-negeri Islam oleh kerana sangat-sangat berlawanan dengan agama al Quran – oleh itu Mufti Mesir dengan persetujuan ulama-ulama Azhar (Universiti al Azhar) memfatwakan bahawa barang siapa yang menerima atau membenarkan ajaran komunis maka sanya ia telah murtad (keluar dari agama Islam).
Kita pernah mewartakan 30,000 buah masjid Islam di Russia telah ditutup oleh kerajaan komunis sama ada dijadikan panggung wayang atau pun kandang kuda dan jamban dan beberapa banyak pula gereja Kristian telah bernasib seperti masjid-masjid itu.’
Pada masa itu gerila-gerila Parti Komunis Malaya (PKM) dalam kawasan Kuala Kangsar dan Hulu Perak terdiri dari orang-orang China yang kebanyakan dari mereka penanam-penanam sayur dan tembakau, halia, sayur-sayuran secara haram di dalam kawasan-kwasan Hutan Simpan, di sepanjang kaki banjaran Gunung Bintang Hijau dari daerah Kuala Kangsar hingga ke daerah Grik atau Hulu Perak.
Selain dari mereka itu, terdapat juga guru-guru sekolah cina, peniaga-peniaga kecil seperti tukang basikal, bengkel kenderaan, tukang kayu dan buruh ladang getah dan lombong bijih timah.
Manakala dalam kawasan Sungai Siput Utara, Kinta hingga ke Perak Selatan, Tanjung Maling anggota-anggota Parti Komunis Malaya (PKM) dan Malayan People’s Anti Japanese Army (MPAJA) terdiri dari pemuda dan pemudi China yang bekerja sebagai buruh ladang getah dan buruh lombong bijih Timah. Dan sedikit dari mereka itu terdiri dari guru-guru China, peniga dan mereka yang bekerja dengan kerajaan Inggeris.
Kebanyakan orang-orang China suku Hainam, suku Kong Sai yang bekerja di Rumah Rehat, hotel dan restoran menjadi ahli Parti Komunis Malaya (PKM). ’Parti Komunis Malaya telah mengambil peluang menggunakan perasaan anti-Jepun khususnya di kalangan penduduk-penduduk China. Parti Komunis Malaya telah menubuhkan Tentera Anti – Jepun Penduduk Tanah Melayu. Keanggotaannya terbuka kepada semua penduduk Tanah Melayu. Topi yang dipakai oleh Tentera Anti – Jepun ini mempunyai tiga bintang yang dianggap mewakili orang Melayu, China dan India. Tentera ini juga lebih dikenali sebagai askar Bintang Tiga. Oleh kerana semasa pendudukan Jepun, pertubuhan yang teratur dan kuat untuk menentang Jepun ialah Bintang Tiga yang dikendalikan oleh Parti Komunis, maka ramai orang China, yang tidak pun bersimpati dengan fahaman komunis, telah menganggotai Bintang Tiga kerana mereka bencikan Jepun. Jadi, satu lagi kesan pendudukan Jepun yang penting ialah menguatkan Parti Komunis Malaya.
Usaha Jepun hendak menentang Bintang Tiga membawa kesan yang buruk. Kebanyakan anggota polis Jepun ialah orang Melayu. Apabila Jepun hendak menghapuskan Bintang Tiga, orang Melayu yang menjadi polis Jepun diarah melakukannya. Jadi, sebenarnys pertentangan Jepun dengan Bintang Tiga, telah merupakan pertikaian orang Melayu dengan orang China kerana dalam pasukan polis Jepun ramai orang Melayu dan dalam Bintang Tiga kebanyakan-nya orang China. Dengan itu hubungan orang Melayu dengan orang China menjadi renggang.’
Sementara hartawan-hartawan China menjadi golok mata gua; mereka membantu Jepun dan membantu Inggeris. Kata datukku, bahawa orang-orang China seperti punai dengan pokok jerai, di mana ada buah jerai masak , di situlah banyak burung punai.
Kerana bapakku ketua kampung, maka semua orang China suku Kong Sai yang hidup sebagai setinggan atas tanah Hutan Simpan kerajaan telah ’bergantung harap’ kepadanya, terutama untuk menolong mereka supaya tidak diganggu gugat oleh askar Jepun. Sama ada terpaksa atau secara sukarela, mereka itu adalah penyokong-penyokong Parti Komunis Malaya (PKM).
Mereka sering membawa kepada ayah dan ibuku ayam Tongsan dan sayur-sayuran. Aku telah belajar menggatih basikal dengan menggunakan basikal orang-orang China kebun sayur yang sering datang ke rumahku.
Semenjak pada zaman penjajah Inggeris hingga pada masa ini, ada di antara orang-orang pendatang di Tanah Melayu atau Malaysia mempunyai perasaan jujur bergaul dengan orang-orang Melayu, ada yang perpura-pura bergaul tetapi hati di dalam bermusuhan dan ada pula yang berbaik- baik dengan orang-orang Melayu dengan berazimatkan ’ anti perkauman’ tetapi mereka mempunyai tujuan yang tertentu atau ’ada udang di sebalik batu’.
Sekumpulan orang-orang Cina yang kaya raya di Ipoh telah pergi ke London membuat tuntutan kepada Kerajaan British supaya tidak memberi kemerdekaan kepada orang-orang Melayu. Sementara itu sebilangan besar orang-orang Cina di Johor dan Singapura yang menunggu-nunggu masa untuk menjadikan Singapura sebuah Negara Cina Seberang laut. Mereka telah berhasrat demikian setelah terbitnya sebuah buku geografi di Negara Cina yang memaparkan peta Kepulauan Melayu sebahagian dari Negara China.
Amalan-amalan tidak sihat itu masih berlaku dalam pergaulan hari-hari, politik, sosial, pendidikan dan pernigaaan dan perdagangan pada masa kini. Maka sama ada pemimpin-pemimpin Melayu nampak atau tidak, bahawa falsafah ’telunjuk lurus kelingking berkait’ terus wujud dalam masyarakat ’majmuk dan muhibbah’ di negara ini.
Pada masa aku menulis buku ini, aku khuatir negara kita ini akan berlaku seperti pantun Melayu yang telah ditulis oleh seorang ahli parti Islam, Hizbul Muslimin pada tahun 1945, penulis dan guru agama, Yahaya Nasim:
Dari mana hendak ke mana,
Tinggi rumput dari padi,
Sini Cina sana Cina,
Malaya jadi pajak judi.
( Disunting dari manuskrip buku, Memoir, Patah Sayap Bertongkatkan Paruh, oleh: Mokhtar Petah )
Artikel Pilihan 3
Sumber : Klik
Red star over Malaya
By CHEAH BOON KHENG
A look at how communism took root in Malaya.
COMMUNISM made its way into Peninsular Malaysia in the 1920s through the efforts of Indonesian agents, such as Tan Malaka, Alimin and Musso.
Its ideas were first formally introduced in Asia in 1914, in Dutch-ruled Indonesia, with the founding of the Indies Social Democratic Association (ISDA), led by the Dutch Marxist and trade unionist, Hendricus Sneevliet.
The association later became the Perserikataan Komunist Indonesia, or Indonesian Communist Party, on May 23, 1920 – the first communist party in Asia.
The China Communist Party (CCP) was not founded until May 1921 and the Indian Communist Party, not until December 1925.
Of the Indonesian agents, Tan Malaka was the most outstanding and impressive. He was the South-East Asian representative of the Moscow-based Communist International (Comintern), and operated widely in Bangkok, Manila, Penang and Singapore. As he successfully evaded arrest, his secret activities won the respect and admiration of Western intelligence officials who described him in their reports as, “The Scarlet Pimpernel”.
Tan Malaka’s dismal assessment of communism’s future in Malaya, in a coded message dated Nov 25, 1925, which was intercepted by British Special Branch, said the agents’ work so far had not been successful among Malays and Indians, and any success could only come from the Chinese “whatever sort of movement it may be”.
On his recommendation, CCP agents were invited over to Malaya to win over Chinese workers and to address Chinese schools and night classes. In 1925 they succeeded in forming an “overseas branch of the CCP”, which later became the Nanyang (South Seas) Communist Party under the leadership of Fu Ta Ching.
It was around this time, too, that CCP agents arrived as teachers and spread their wings in Chinese schools in Sarawak, which joined Malaysia in 1963, and where a Chinese-led communist movement grew but was never acknowledged by the Comintern as being in Malaya. (An amorphous body, the Sarawak Communist Organisation, emerged in the 1960s, launched an uprising in 1962 but disbanded itself in 1972-73.)
The Nanyang Communist Party was the forerunner of the Communist Party of Malaya, which was established in 1930 by the Vietnamese Nguyen Ai Quoc (better known as Ho Chi Minh), who had replaced Tan Malaka as the Comintern representative in South-East Asia.
Ho reportedly criticised the poor record of CCP agents in Malaya, especially their failure to make headway in recruiting Malays and Indians, and urged the CPM to resolve the racial question.
Not a registered body, the CPM worked underground. It was constantly harassed by the British police, which raided its meeting places and printing presses and carried out arrests, detentions and banishments (of those who were Chinese nationals) to disrupt their activities.
The party established new cells in both urban and rural areas, but its support never extended into the Malay and Indian population, making more headway among Chinese workers and their trade unions. Its documents were usually issued in Chinese.
According to British intelligence, its membership for the period 1934-1940 remained around 1,500 to 1,700 owing to its own stringent conditions. This was the same even for the post-World War II period when membership rose slightly. The ratio of Chinese to Malays in communist-front organisations was said to be 15:1 and as high as 50:1 in the CPM itself.
In 1932 and again in 1935, the CPM suffered schisms, which led to purges. This gave the police an opportunity to plant Lai Tek, a British agent, in the party. A Chinese-speaking Vietnamese, he was passed on to the British Special Branch from the French Surete in Saigon and worked his way up to become secretary-general by a claim of Ho Chi Minh’s friendship and support after the latter’s arrest in Hong Kong in 1932.
Lai Tek secretly passed on information to the police, which allowed them to disrupt the organisation. His collaboration continued until the outbreak of war, when he was captured by the Japanese Army and he collaborated with them as well.
Before Malaya fell, he concluded an anti-Japanese front with the British authorities, under which CPM members were trained, armed and sent out to conduct guerrilla warfare behind enemy lines in the last few weeks of the war.
Fortuitously, the CPM thereby acquired a 7,000-strong guerrilla force, the Malayan People’s Anti-Japanese Army (MPAJA), during the Japanese Occupation as well as British official recognition of the party.
Although Lai Tek collaborated with the Japanese in an extensive destruction of the CPM, he kept the MPAJA intact to assist the British Army. He was keeping his options open.
After the war the party disbanded the MPAJA, but did not relinquish all its arms, adopted a moderate policy of cooperation with the British, scaled down its goal of a “Malayan People’s Republic” to self-government, and, not surprisingly, did not demand independence due to Lai Tek’s continuing role as British agent.
But in 1947, he was unmasked and ousted. He managed to escape with the party’s funds to Hong Kong, but it eventually tracked him down and he was killed.
Post-war industrial unrest, caused by unemployment, low wages, employers’ intransigence and trade union militancy in which communists were involved, culminated in a series of murders of employers and plantation managers, which were blamed on the CPM.
The British administration, unable to control the situation, declared a State Of Emergency, closed down communist-dominated trade unions and arrested their leaders.
The CPM’s rank-and-file scattered underground, and the party issued a call to them and to former MPAJA comrades to take up arms again and flee to the hills and jungles.
Clearly taken by surprise, the CPM’s decision to revolt was made in panic, accelerated by and partly in response to the severity of government action. A month later, the CPM was proscribed.
The declaration of the State of Emergency had far-reaching unintended consequences. It led to draconian Emergency laws, the rise of communalism, and an initial military regime (under General Sir Gerald Templer) to combat communist subversion and terrorism, ethnic urbanisation, the end of colonial rule and the birth and building of a new nation.
But, until it laid down its arms in 1989, the CPM had by-passed the mainstream of politics, nation-building and major developments in Malaysia. It failed to stop the formation of Malaysia, her rapid social and economic development since the May 13, 1969, riots, and Malaysia’s turn to a non-aligned and neutral foreign policy and rapprochement with Soviet Russia and Communist China, which undermined their support of the CPM’s struggle and which led to its isolation and final disarmament and dissolution.
'The writer was professor of history at Universiti Sains Malaysia until his retirement, and until recently was a visiting professor at the National University of Singapore. He has written several books, including ‘The Masked Comrades: A Study of the Communist United Front in Malaya’ (1979) and ‘Red Star Over Malaya: Resistance and Social Conflict During and After the Japanese Occupation, 1941-1946’ (1983)'
* [ Artikel ke-232 Sangtawal Sakranta... ]
Artikel Oleh : Sangtawal Sakranta.
Mungkin ramai dari kalangan kita yang sudah lupa atau tidak tahu bahawa suatu masa dahulu sudah ada usaha atau idealisme untuk menubuhkan sebuah Negara atau Republik Komunis Malaya oleh PKM [Parti Komunis Malaya].
Oleh kerana kita semua tidak membaca atau menghayati sejarah perjuangan bangsa, maka kita mudah terkeliru dengan dakyah musuh-musuh kita yang sememangnya suka memutar belitkan sejarah.
Ada yang mendakwa pejuang melayu awal menuntut kemerdekaan bukanlah pejuang kemerdekaan sebenar, malah mereka menuduh para pejuang awal sanggup bersekongkol dengan British demi untuk mencapai kemerdekaan negara seterusnya mengikut telunjuk penjajah dalam membentuk sebuah Negara Bangsa. Lebih teruk dan malang lagi bila mereka mula mengagung-agungkan perjuangan Komunis dalam usaha mencapai kemerdekaan Negara ini walhal mereka tidak tahu atau sengaja menyembunyikan fakta bahawa yang menubuhkan Pasukan Tentera Anti-Jepun atau MPAJA adalah Komunis [ PKM ]. Penubuhan MPAJA juga turut direstui , malah disokong penuh oleh British.
Mereka juga terlupa atau telah buat-buat lupa bahawa British pernah mengiktiraf PKM pada tahun 1942.
Mereka jangan lupa bahawa mereka juga pernah dibekalkan oleh tentera British yang berpengkalan di Ceylon (Sri Lanka) dan India dengan senjata, peluru, bahan letupan, peralatan perang, makanan, peralatan radio wireles dan sumber kewangan.
Semua bekalan dihantar oleh tentera British kepada gerila Komunis MPAJA melalui kapal selam dan pengguguran dengan payung terjun.
Setelah tentera Jepun kalah perang, tentera British kembali ke Tanah Melayu, telah meminta anggota MPAJA untuk meletak senjata dan memulangkan semula semua kelengkapan yang pernah diberikan untuk menentang Jepun sebelumnya, tetapi sayap bersenjata PKM enggan .Ini adalah kerana agenda besar mereka adalah untuk menubuhkan sebuah Negara Komunis di Tanah Melayu masih belum tercapai.
Maka , sejak dari itu bermulalah penentangan PKM terhadap tentera British di Tanah Melayu.
PKM yang ketika itu dipimpin oleh Chin Peng sebagai Setiausaha Agungnya, memulakan penentangan bersenjata terhadap tentera British di Tanah Melayu pada tahun 1948 berakhir selepas Tanah Melayu mencapai kemerdekaan iaitu hingga tahun 1960.
Konfrontasi tamat pada tahun 1966 dan tentera British berundur dari Malaysia pada tahun 1967. Selepas itu PKM yang merasakan ketiadaan tentera British adalah satu peluang keemasan untuk mereka menubuhkan sebuah republik komunis, telah meneruskan penentangan bersenjata terhadap kerajaan Persekutuan Malaysia mulai tahun 1968 hingga tahun 1989.
Perlu di ingat , antara tahun 1942 hingga 1945, MPAJA sudah mempunyai ahli seramai 4 hingga 5 ribu orang. Di saat inilah juga PKM melalui MPAJA telah menggerakkan agenda besar sebenar mereka untuk menubuhkan sebuah Negara Komunis dengan berselindung di sebalik perjuangan menentang tentera Jepun untuk menarik sokongan orang melayu agar menyokong mereka padahal itu bukan matlamat sebenar mereka.
Jangan kita lupa bahawa selepas British kalah dan di era pendudukan Jepun , lebih daripada 10 ribu nyawa yang terkorban angkara MPAJA dan PKM. Itu angka yang dicatatkan dan dilaporkan, angka yang sebenar mungkin lebih banyak. Kekejaman mereka berakhir dengan kembalinya British ke Tanah Melayu dan membawa idea Malayan Union.
Pejuang bangsa ketika itu sebenarnya menghadapi dua rintangan dan cabaran yang besar iaitu dalam menentang Malayan Union dan dalam masa yang sama menentang PKM dan MPAJA.
Sejarah nampaknya kini berulang bagi mereka yang sudah nampak akan permainan tangan-tangan ghaib di bumi Melayu yang bertuah ini!
Ingat, permainan mereka dulu telah berjaya menjadikan Temasek iaitu sebahagian dari Tanah Melayu sebagai Nan Yang , sebuah Negara Cina Baru atau Negara Cina Seberang Laut. Parti PAP Singapura berjaya mengklonkan legasi mereka di tanah melayu, walaupun nama parti berlainan tetapi matlamat mereka adalah sama! Mengapa orang melayu-islam tidak nampak atau sengaja tidak mahu ambil peduli tentang perkara ini?
Permainan mereka kali ini belum mencapai target mereka yang sebenar iaitu untuk menjadikan seluruh tanah melayu ini milik mereka, walaupun Pulau Ka-Satu atau "First Island" yang ibu negerinya dulu disebut Tanjung Penaga( kini disebut George Town) secara simbolik nampaknya kini sudah jatuh ke tangan mereka.
Minta dijauhkan oleh Allah SWT akan usaha-usaha ke arah menghidupkan semula Republic Communist Of Malaya atau Negara Nan Yang ke-2 selepas Temasek. Semoga bangsa melayu-islam kita tidak menyokong atau memilih perjuangan cara komunis ini.
Saya terjumpa satu artikel menarik yang ditulis oleh Mokhtar Petah dalam manuskrip bukunya, Memoir, Patah Sayap Bertongkatkan Paruh yang mengatakan bahawa dulu Mufti Mesir pernah berfatwa bahawa sesiapa yang menerima ajaran Komunis ini maka ia dikira murtad! Baca tulisan beliau dibawah :
[[.... Pada satu hari aku telah terjumpa surat khabar lama, ’Majlis’, dalam peti di rumah datukku. Aku telah membaca surat khabar bertulisan Jawi itu dengan mengeja atau merangkak-rangkak. Aku telah membaca dan memahami rencana pengarangnya, iaitu:
’Punca atau ibu komunis itu ialah di tanah Rusia dan dari sanalah menjalar ke benua China ke India dan juga ke Eropah dan dari situ menjalar pula ke negeri-negeri Islam seperti, Mesir, Turki, Farsi (Iran), dan negeri-negeri sekelilingnya akan tetapi benih itu tidak dapat hidup dengan suburnya di negeri-negeri Islam oleh kerana sangat-sangat berlawanan dengan agama al Quran – oleh itu Mufti Mesir dengan persetujuan ulama-ulama Azhar (Universiti al Azhar) memfatwakan bahawa barang siapa yang menerima atau membenarkan ajaran komunis maka sanya ia telah murtad (keluar dari agama Islam)..... ]].
Anda boleh membaca tulisan penuh beliau seterusnya dalam artikel pilihan 2 di bawah ini.
Sebuah buku yang diterbitkan pada tahun 1954 , di tulis oleh Dr Purcell, menceritakan berkaitan dengan era-komunis di tanah melayu.
Boleh baca ringkasannya di sini, Klik
**************************************************************************
Artikel Pilihan 1
Sumber : Klik
MPAJA...Komunis atau Pejuang Kemerdekaan ?
Siapa sebenarnya MPAJA...? sebuah pertubuhan berideologikan komunis atau pasukan tentera yang memperjuangkan kemerdekaan Tanah Melayu.
Banyak pihak kini keliru mengenai Malayan People Anti Japanese Army, MPAJA atau Pasukan Tentera Anti-Jepun ini.
Apakah benar MPAJA berjuang untuk kemerdekaan Tanah Melayu atau ada agenda lain disebaliknya?.
MPAJA, ditubuhkan oleh Parti Komunis Malaya, PKM, semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu pada tahun 1942 hingga 1945.
MPAJA ditubuh bagi melancarkan serangan gerila terhadap Jepun di Tanah Melayu.
Penubuhan MPAJA pada 1942 disokong penuh oleh British yang tertarik dengan ketegasan PKM menentang Jepun. British menggunakan kesempatan ini untuk bekerjasama dengan MPAJA.
Serentak itu, British telah mengiktiraf PKM pada tahun 1942 sebaik sahaja British kalah di tangan Jepun.
Seorang putra negara yang menyimpan banyak maklumat dan pengalaman berkaitan MPAJA, mendedahkan hubungan peringkat awal British dengan komunis.
Datuk Seri J.J Raj pernah menjadi ketua polis di beberapa negeri, berkhidmat dalam Polis Diraja Malaysia, PDRM mulai 1947, iaitu dua tahun selepas Jepun menyerah kalah dalam Perang Dunia Kedua.
Apa kata beliau mengenai MPAJA....
"Ya..MPAJA adalah Komunis. MPAJA dalam tahun 1944 dapat banyak bantuan daripada British-sediakan airdrop dan beribu-ribu senjata untuk menentang Jepun...MPAJA dalam masa pemerintahan Jepun 1942 hingga 1945, mereka dalam hutan jalani latihan dan British bantu termasuk hantar pasukan tenteranya untuk sama-sama jalani latihan dengan MPAJA termasuk pegawai polis pun turut serta dalam latihan. Tetapi apabila Jepun menyerah diri, pada masa itu MPAJA mula keluar dari hutan dan ambilalih, masa itu tiada siapa, polis boleh dikatakan amat kurang, jadi MPAJA bermaharajalela lebih kurang 3 bulan".
MPAJA adalah sebuah gerakan bersenjata yang ditubuhkan bukan bertujuan untuk mempertahankan Tanah melayu sebagai tanah air, tetapi kerana sentimen anti Jepun kaum Cina yang berakar umbi sejak konflik China-Jepun dan kerana layanan buruk tentera Jepun terhadap kaum Cina.
Semua orang tahu bahawa negara China dan Jepun mempunyai sejarah politik yang agak panjang.
Bagi orang Cina, perasaan anti Jepun wujud lanjutan daripada perselisihan di antara China-Jepun di Timur Jauh.
Penglibatan Jepun di China akhir kurun ke-19 sehingga Perang Dunia Pertama dan tindakan Jepun menyerang China pada tahun 1937 menambahkan perasaan benci dan marah orang-orang Cina terhadap Jepun.
Oleh itu, kedatangan Jepun ke Tanah Melayu mendapat tentangan daripada orang-orang Cina.
Beribu-ribu orang Cina dibunuh atau diseksa dengan kejam oleh tentera Jepun, tanpa mengira sama ada mereka bersalah atau tidak.
Selain itu, mereka menerima pelbagai sekatan dan tekanan seperti dipaksa membayar cukai kepala, dihalang menghantar wang ke negara China, disekat keluar rumah dan sebagainya.
Ramai orang Cina terpaksa melarikan diri ke hutan dan bertindak balas dengan menyertai Parti Komunis Malaya, PKM.
PKM pula menggunakan kesempatan ini untuk menyatukan orang cina dengan menubuhkan MPAJA bagi menentang Jepun. Peluang PKM terbuka apabila Kuomintang yang menjadi saingan mereka mulai lemah.
MPAJA mempunyai kekuatan antara 4 ribu hingga 5 ribu orang.
Semasa pendudukan Jepun ini juga, kesempatan diambil oleh PKM melalui MPAJA untuk menumpukan usaha menubuhkan negara Komunis.
Menurut Datuk Seri J.J Raj, sebaik sahaja Jepun menyerah kalah dan meninggalkan Tanah Melayu, anggota PKM atau Bintang Tiga telah keluar daripada hutan untuk membalas dendam. Mereka melakukan keganasan dan kezaliman serta bertindak menawan beberapa balai polis selain membunuh ramai anggota keselamatan serta orang awam.
"Komunis itu sebenarnya adalah di kalangan rakyat Tanah Melayu yang masuk dalam hutan tujuan menentang kerajaan Malaya dan menubuhkan Republic Comunist Of Malaya, itulah tujuannya. Daripada tahun 1948 hingga 1952, lebih kurang 10 tahun mereka berada dalam hutan dan menentang kerajaan. Pada masa itu, mereka menembak, membunuh polis dan Pasukan Keselamatan. Boleh dikatakan pada tahun 1947-1948 tentera Malaya, Polis masih lemah dan tidak cukup kelengkapan. Bagaimanapun, pada 1950, polis mula kuat dan sudah cukup latihan dan mula bertindak untuk menentang komunis".
PKM juga melakukan serangan terhadap pasukan polis yang keseluruhannya terdiri daripada orang-orang Melayu, pemimpin-pemimpin kampung dan orang-orang Cina yang dicap sebagai pembelot.
Mereka menggunakan latihan dan persenjataan yang dibekalkan oleh British ketika melawan Jepun untuk membunuh orang awam dan menentang pasukan keselamatan selepas perang berakhir.
Gerakan ganas itu telah menyebabkan lebih 10 ribu anggota tentera, polis dan orang awam cedera atau terbunuh.
Tindakan itu terus berlarutan sehingga British kembali semula ke Tanah Melayu dengan membawa rancangan untuk menubuhkan Malayan Union.
Kini ramai yang keliru dengan status MPAJA. Mereka menganggap anggota MPAJA adalah pejuang kemerdekaan. Apa yang sebenar ialah, anggota MPJA merupakan alat PKM untuk menentang Jepun bagi menubuhkan sebuah negara Komunis di Malaya ketika itu.
PKM dan MPAJA tidak terlibat dalam membawa kemerdekaan Tanah Melayu. Ketika Dato' Onn dan Tunku Abdul Rahman berjuang mendapatkan kemerdekaan daripada British secara aman, PKM kembali ke dalam hutan dan melakukan kegiatan subversif serta melakukan pembunuhan dan sabotaj.
Kegagalan rundingan Baling 1955 menunjukkan bahawa PKM lebih suka menggunakan kekerasan dan bukan demokrasi.
Pembinaan sebuah memorial dan tugu memperingati perjuangan komunis menentang penjajahan Jepun di Tanah Melayu oleh Gecinta di Taman peringatan Nilai, Negeri sembilan telah mengundang kontroversi.
Memorial itu dibina untuk memperingati 18 orang pemimpin MPAJA yang dibunuh oleh tentera Jepun akibat pengkhianatan pemimpin kanan mereka sendiri pada 1 September 1942.
Memorial tersebut terpahat perkataan "Hero 1 September".
Manakala sebuah tugu peringatan yang dibina bersebelahan dengan memorial itu dipahat dengan perkataan: "Sebuah monumen memperingati hero-hero Malaya dalam gerakan menentang penaklukan Jepun 1941 hingga 1945".
Persoalannya, wajarkah pengiktirafan sebesar itu diberi kepada MPAJA yang umum mengetahui, hanya berjuang berdasarkan iedologi dan bukannya perjuangan untuk memerdekakan Tanah Melayu.
Ramai pihak menyuarakan rasa tidak senang terhadap pembinaan memorial itu yang dibimbangi hanya akan mengundang kekeliruan.
Datuk Seri J.J Raj menyangkal pendapat segelintir pihak yang menganggap Jepun dan komunis turut memainkan peranan ke arah kemerdekaan negara. Menurut beliau, kedatangan Jepun serta Komunis ke Tanah Melayu sebenarnya hanya mempunyai agenda dan kepentingan peribadi.
"Ramai orang claim dia yang jadi pejuang kemerdekaan. Itu hanya khabar angin, Jepun hanya ingin menakluki negara-negara Asia Tenggara dan Malaya satu daripadanya. Kedua, kerana pengganas komunis, British serah diri itu adalah salah. Tujuan komunis adalah untuk tubuhkan Republic Comunist Of Malaya, jadi bagaimana kita kata mereka yang bawa kemerdekaan....orang pertama pejuang kemerdekaan ialah Dato' Onn Jaafar..the greatest Worrior..bekerjasama dengan united all Malaya untuk capai kemerdekaan Malaya..kemudian Dato' Onn serah kepada Tunku Abdul Rahman yang berunding dengan British untuk kemerdekaan."
Tidak dinafikan orang cina turut memainkan peranan dan memberi sumbangan ke arah kemerdekaan serta pembangunan negara.
Penglibatan dan sumbangan orang cina seperti Tun HS Lee dan Tun Tan Cheng Lock yang menyertai rombongan menuntut kemerdekaan daripada British yang diketuai oleh Tunku Abdul Rahman tidak boleh diperkecilkan.
Sebaliknya MPAJA atau PKM hanya menentang Jepun kerana ideologi mereka untuk menubuhkan negara Komunis di Malaya bukan untuk membawa demokrasi dan kebebasan.
Posted by blograjamaria at 9:12 PM Tuesday, August 14, 2007
Artikel Pilihan 2
Sumber : Klik
MENGENANG ZAMAN LAMPAU
by Mokhtar Petah on Friday, October 22, 2010 at 11:09am
PARTI KOMUNIS MALAYA
Kerajaan Jepun telah melantik bapaku menjadi ketua kampung Ngor dan kampung-kampung kecil sekitarnya, iaitu Changkat Duku, Tualang Bengok dan Tanjung Tok Yen. Sebagai ketua kampung bapaku telah dianugerahkan sebuah lencana tembaga sebesar mata kukuran dan disekelilingnya berbentuk seperti mata gergaji. Kuasa ketua kampung pada masa itu sama dengan ketua-ketua kampung pada masa ini.
Manakala Parti Komunis Malaya (PKM) dan Malayan People’s Anti Japanese Army (MPJA) telah melantik bapaku menjadi ketua orang-orang Melayu yang menyertai pergerakan mereka. Bapaku dan penduduk-penduduk kampung terpaksa menjadi seperti ’golok bermata dua’; menyokong kerajaan Jepun dan menyokong orang-orang dari Parti Komunis Malaya (PKM).
Beberapa orang ahli-ahli Malayan People’s Anti Japanese Army(MPAJA) dan ahli Jawatankuasa cawangan Parti Komunis Malaya (PKM) daerah Kuala Kangsar sering datang menemui bapaku di Paya Pak Banun. Mereka telah mengadakan perjumpaan dengan penduduk-penduduk kampungku dan kampung-kampung lain.
Di antara keder-keder Parti Komunis Malaya (PKM), Wang Seng (lelaki Cina, berkelulusan Senior Cambridge) dan bekas wartawan sebuah surat khabar Inggeris di Singapura. Dia menganut fahaman Marxisme dan berkiblatkan kepada Komunis China, Baharuddin Tahir atau Baharuddin ’topi mengkuang’, berasal dari Sumatera, tinggal di Kati. Jadi anggota KMM sebelum perang dunia Kedua, menyertai gerakan anti-Jepun dan menjadi anggota PKM dan kader penyusunan massa. Dia sentiasa memakai topi mengkuang, lepasan sekolah agama Islam di Indonesia.
Seorang guru agama Islam – Mudir Madrasatul Kamaliah, Kati, Kuala Kangsar, Fakeh Haji Ghazali berasar dari Chemor dekat Ipoh, telah menjadi mubaligh agama Islam bagi pihak Malayan People’s Anti Jamapenese Army (MPAJA).
Fakeh Ghazali telah mengeluarkan fatwa, bahawa orang-orang Melayu dan Islam lebih baik bekerjasama dengan Parti Komunis Malaya (PKM) daripada bekerjsama dan menyokong penjajah Jepun dan penjajah Inggeris yang berkuasa atas orang Melayu dan umat Islam.
”Parti Komunis Malaya (PKM) berjuang menentang penjajah Jepun dan Inggeris dan membantu orang Melayu memerdekakan tanah air mereka, tetapi orang Islam jangan sampai merosak akidah kerana bekerjasama dengan pihak parti komunis,” katanya.
Fakeh Ghazali telah memberi amaran kepada umat Islam, bahawa komunis menafikan wujud Allah. Fahaman itu amat bahaya kepada umat Islam, setiap orang Islam yang menganut fahaman komunis menjadi murtad dan kafir.
Menurutnya, penjajah Jepun dan penjajah Inggeris mengamalkan dasar kapitalisme dan memperhambakan manusia. Mereka boleh melakukan apa sahaja asalkan boleh menguasai umat Islam
Dua orang perempuan Cina masih muda kader Parti Komunis Malaya (PKM), iaitu Che Som dan Che Bee telah menjadi penyebar fahaman komunis di kalangan kaum ibu Melayu di kawasan Kuala Kangsar telah tiga kali datang ke kami.
Mereka telah meminta bapaku, supaya memujuk seorang perempuan muda yang cantik, isteri orang, di kampung Changkat Duku supaya menjadi kader Parti Komunis Malaya (PKM) seperti mereka. Tetapi bapaku telah menolak pemintaan mereka itu.
Pada satu hari, dalam satu perjumpaan antara Jawatankuasa Parti Komunis Malaya (PKM) dengan orang-orang kampungku, telah tercetus pertengkaran antara bapaku dengan beberapa orang ahli Jawatankuasa Parti Komunis Malaya (PKM) kawasan Kuala Kangsar dan Hulu Pera. Pertengkaran itu terjadi setelah bapaku menentang pendapat mereka yang mengatakan komunisme sama dengan Islam.
”Kalau nak ajak kami masuk komunis, kami tak nak, kami orang Islam,… kami boleh bekerjasama kerana melawan Jepun,…tapi kalau ajak kami jadi kafir kami tak boleh,” kata bapaku kepada mereka.
Pertengkaran itu telah dapat diredakan setelah Baharuddin ’topi mengkuang’ menyokong pendapat bapaku. Dia memberitahu, fahaman komunis tidak boleh diterima oleh orang-orang Islam. Orang-orang Melayu boleh bekerjasama dengan orang-orang komunis kerana sebab-sebab tertentu, seperti menentang penjajah. Walau pun pertengkaran itu menjadi reda dan masing-masing telah faham, tetapi beberapa orang lelaki China telah menyimpan perasaan marah kepada bapaku.
Sebenarnya di kalangan Parti Komunis Malaya (PKM) ada di antara orang-orang Cina – sama dengan orang-orang China dalam parti-parti politik mereka sekarang – , yang berhasrat hendak menjadikan Tanah Melayu sebuah negara Cina baru atau Cina seberang laut (nan yang) – negara komunis dan semua orang Melayu menganut komunis.
Singapura yang dulunya sebuah negeri Melayu, tetapi kerana cita-cita kalangan orang-orang Cina seperti yang aku utarakan di atas ini, maka kini pulau itu Temasik itu telah menjadi sebuah republik yang dikuasai oleh orang-orang China seberang laut.
Sebagai seorang yang telah dewasa dengan pergolakan politik tanah air dan dunia, aku mendapati penjajah yang dilakukan dengan senjata dan politik sama bahasanya dengan penjajahan ekonomi seperti yang wujud di negara kita sekarang ini.
Kejayaan penjajahan ekonomi oleh penghijrah-penghijrah (immigrants) dalam sesebuah negara, akan menjadikan penduduk-penduduk asal negara itu lemah dalam semua bidang. Mereka terkapai-kapai ke sana kemari dalam keadaan ’menang sorak kampung tergadai. Anak-anak muda mereka, walaupun berpendidikan tinggi, tetapi tidak lebih dari jadi buruh dalam negara sendiri, sama ada buruh kasar atau pun buruh berkolar putih.
Tiga malam kemudian, kira-kira tujuh orang lelaki China telah datang ke dangau kami. Mereka telah mengajak bapaku mengikut mereka ke dalam kebun getah tidak jauh dari belakang dangau kami kerana hendak berunding. Tetapi apa bila tiba dalam kebun getah itu mereka telah menangkap bapaku dan mengikatnya pada sebatang pokok getah di situ.
Mereka memberi kata dua kepada bapaku; kalau bapaku mengaku akan bekerjasama dengan Parti Komunis Malaya (PKM), mereka tidak akan membunuh bapaku, tetapi kalau bapaku tidak mahu bekerjasama dengan mereka, maka mereka akan membunuhnya.
Menurut bapaku, setelah dia mengaku akan bekerjasama dengan Parti Komunis Malaya (PKM) dan tidak akan menyebelahi Jepun, maka mereka telah melepaskan bapaku dan mereka telah meminta maaf kepadanya.
Semenjak dari malam itu, bapaku telah berpura-pura bekerjasama dengan orang-orang Parti Komunis Malaya (PKM). Secara sulit dia telah berhubung dengan dua orang sheikh ’Pergerakan Parang Panjang’, iaitu Sheikh Othman di Kampung Baiyan, Taiping dan Kiyai Salleh, Batu Pahat, Johor.
Kerana bapa dan ibuku mementing pelajaran aku dan adikku, lebih-lebih lagi kerana di huma kami tiada guru untuk mengajar kami membaca Quran, maka mereka mengambil keputusan berpindah dari huma itu ke kampung kami.
Setelah kami berpindah ke kampung, tidak ramai orang Parti Komunis Malaya (PKM) yang datang ke rumah kami. Hanya Wang Seng dan Baharuddin topi mengkuang yang sering datang secara bersembunyi-sembunyi.
Pada tiap-tiap malam gurila-gurila Parti Komunis Malaya (PMK) sentiasa berkeliaran di sekitar kebun getah dan belukar di pinggir kampung kami. Mereka juga telah menyebarkan surat-surat khabar Parti komunis Malaya (PKM) di kampung kami dan kampung-kampung lain. Di antara surat-surat khabar dalam bahasa Melayu menggunakan tulisan Rumi dan Jawi, ialah Bintang Merah, Berita Benar, Suara Rakyat dan Bintang Timur.
Perigi tempat kami mengambil air mandi terletak di bawah bukit, kira-kira 300 ela dari rumah kami. Kira-kira seminggu sekali aku mendapati surat-surat khabar itu diletak di pinggir telaga itu dan ditutup dengan daun pisang.
Sama ada di rumah datukku mahupun di rumah bapaku tidak ada tersimpan surat-surat khabar lama. Datuk dan bapaku seperti kebanyakan orang kampung Melayu di hulu-hulu negeri dan di pendalaman pada masa itu amat jarang membaca surat khabar.
Pada masa itu hanya surat-surat khabar Parti Komunis Malaya (PKM) itu sahaja yang ada. Media itu telah menjadi bahan bacaanku dan sumber ilmu pengetahuan am(general knowlege)ku, terutama mengenai media hal ehwal dunia.
Aku masih ingat-ingat lupa, iaitu pada muka dua surat khabar Bintang Merah ada sebuah artikel tiga kolum. Dalam artikel itu ada tulisan lebih kurang begini ’…British, Amerika dan mereka yang beragama Kristian tidak akan henti-henti untuk memusnahkan umat Islam. Mereka mempengaruhi umat Islam dengan kemewahan hidup, budaya alat mereka yang berlawanan dengan Islam dan bahasa Inggeris, kerana bahasa itu menjadi bahasa dunia’.
Walaupun aku masih belajar dalam darjah tiga di sekolah Melayu, tetapi kerana aku rajin membaca surat khabar Jawi dan buku-buku agama bertulisan jawi juga, maka aku telah mempunyai pengetahuan am yang agak baik berbanding dengan murid-murid sedarjah denganku, di sekolah Melayu tempat aku belajar.
Walaupun aku masih kanak-kanak, tetapi aku telah mengetahui kerja dan peranan pemberita dan wartawan. Pada usia begitu aku telah mempunyai cita-cita untuk menjadi wartawan seperti Wang Seng anggota Parti Komunis Malaya(PKM) atau macam abang saudaraku, Abdullah Kuak yang pandai menulis rencana-rencana untuk majalah-majalah agama di Pulau Pinang dan Singapura.
Aku mulai mengetahui tugas dan peranan wartawan ialah dari Baharuddin (topi mengkuang) dan Wang Seng. Manakala Wang Seng telah mengajarku mengenai surat-surat khabar di negara China dan negara-negara lain.
Aku masih ingat akan kata-kata Wang Seng, ”…orang baca surat khabar dapat banyak ilmu, orang tak baca surat khabar fikirannya jadi lemah.”
Wang Seng juga orang yang pertama telah mengajar ilmu kewartawanan kepadaku. Walaupun dia tidak mengajarku bagaiamana menulis berita, rencana dan sebagainya, tetapi dia telah memberitahu kepadaku, di mana surat khabar di terbitkan, bagaimana berita-berita, rencana-rencana dan gambar-gambar didapati oleh surat-surat khabar di seluruh dunia. Dia juga memberitahu, orang-orang China memandang wartawan sebagai ’Raja yang tidak bermahkota’.
Dengan menggunakan surat khabar ’Bintang Merah’, Wang Seng telah mengajarku mengenai kepala berita (head line), berita dalam negeri, berita luar negeri dan beberapa pengetahuan mengenai persurat khabaran.
Wang Seng telah menasihatkan aku, apabila aku telah tamat belajar nanti, pekerjaan yang baik bagiku ialah bekerja sebagai wartawan. Katanya, bekeraja sebagai wartawan boleh memusing dan mencorakkan dunia ini. Menurutnya guru hanya mengajar murid-muridnya di sekolah, tetapi wartawan mengajar semua manusia, walaupun mereka itu raja, presiden, pegawai kerajaan, pedagang, buruh kasar atau para petani di kampung-kampung.
Sementara Baharuddin ’topi mengkuang’, telah memberitahu ramalannya kepada bapa dan ibuku, iaitu apabila aku telah besar dan dewasa nanti, aku akan menjadi orang yang berilmu pengetahuan dan terkenal atau tersohor. Manakala adikku, Ghazali, akan menjadi seorang yang berilmu pengetahuan, tetapai tidak terkenal atau tidak tersohor seperti aku.
Perkataan dan ramal Baharuddin ’topi mengkuang’ itu telah merangsang semangatku untuk menjadi seorang pemberita atau wartawan. Kerana cita-cita itulah agaknya, aku telah menjadi seorang kanak-kanak yang rajin membaca. Ingin mengetahui sesuatu yang wujud di alam ini. Di sekolahku, aku pernah dimarah oleh dua tiga orang guruku, kerana aku telah banyak bertanya kepada mereka akan perkara-perkara yang mereka tidak dapat menjawabnya atau sengaja tidak mahu menjawab.
Aku masih ingat, pada masa itu kebanyakan guru tidak suka murid-murid mereka lebih pandai dari mereka. Mereka itu masih kuat memegang pada fahaman ’guru makan garam dulu dari murid’.
Aku sering mendengar dua orang kader Parti Komnunis Malaya (PKM) itu bercakap dengan bapaku, bahawa orang-orang komunis yang menentang Jepun bertujuan untuk membela orang-orang Melayu, membela agama Islam dan menolong mereka menuntut kemerdekaan. Tetapi, walaupun aku masih kecil, aku tidak percaya kepada percakapan mereka itu. Aku sering diberitahu oleh ustaz Mohd.Amin Farid dan ustaz Mohd. Khir Nawawi yang mengajar aku mengaji Quran, iaitu orang-orang komunis tidak percayakan Allah dan musuh agama Islam.
Pada satu hari aku telah terjumpa surat khabar lama, ’Majlis’, dalam peti di rumah datukku. Aku telah membaca surat khabar bertulisan Jawi itu dengan mengeja atau merangkak-rangkak. Aku telah membaca dan memahami rencana pengarangnya, iaitu:
’Punca atau ibu komunis itu ialah di tanah Rusia dan dari sanalah menjalar ke benua China ke India dan juga ke Eropah dan dari situ menjalar pula ke negeri-negeri Islam seperti, Mesir, Turki, Farsi (Iran), dan negeri-negeri sekelilingnya akan tetapi benih itu tidak dapat hidup dengan suburnya di negeri-negeri Islam oleh kerana sangat-sangat berlawanan dengan agama al Quran – oleh itu Mufti Mesir dengan persetujuan ulama-ulama Azhar (Universiti al Azhar) memfatwakan bahawa barang siapa yang menerima atau membenarkan ajaran komunis maka sanya ia telah murtad (keluar dari agama Islam).
Kita pernah mewartakan 30,000 buah masjid Islam di Russia telah ditutup oleh kerajaan komunis sama ada dijadikan panggung wayang atau pun kandang kuda dan jamban dan beberapa banyak pula gereja Kristian telah bernasib seperti masjid-masjid itu.’
Pada masa itu gerila-gerila Parti Komunis Malaya (PKM) dalam kawasan Kuala Kangsar dan Hulu Perak terdiri dari orang-orang China yang kebanyakan dari mereka penanam-penanam sayur dan tembakau, halia, sayur-sayuran secara haram di dalam kawasan-kwasan Hutan Simpan, di sepanjang kaki banjaran Gunung Bintang Hijau dari daerah Kuala Kangsar hingga ke daerah Grik atau Hulu Perak.
Selain dari mereka itu, terdapat juga guru-guru sekolah cina, peniaga-peniaga kecil seperti tukang basikal, bengkel kenderaan, tukang kayu dan buruh ladang getah dan lombong bijih timah.
Manakala dalam kawasan Sungai Siput Utara, Kinta hingga ke Perak Selatan, Tanjung Maling anggota-anggota Parti Komunis Malaya (PKM) dan Malayan People’s Anti Japanese Army (MPAJA) terdiri dari pemuda dan pemudi China yang bekerja sebagai buruh ladang getah dan buruh lombong bijih Timah. Dan sedikit dari mereka itu terdiri dari guru-guru China, peniga dan mereka yang bekerja dengan kerajaan Inggeris.
Kebanyakan orang-orang China suku Hainam, suku Kong Sai yang bekerja di Rumah Rehat, hotel dan restoran menjadi ahli Parti Komunis Malaya (PKM). ’Parti Komunis Malaya telah mengambil peluang menggunakan perasaan anti-Jepun khususnya di kalangan penduduk-penduduk China. Parti Komunis Malaya telah menubuhkan Tentera Anti – Jepun Penduduk Tanah Melayu. Keanggotaannya terbuka kepada semua penduduk Tanah Melayu. Topi yang dipakai oleh Tentera Anti – Jepun ini mempunyai tiga bintang yang dianggap mewakili orang Melayu, China dan India. Tentera ini juga lebih dikenali sebagai askar Bintang Tiga. Oleh kerana semasa pendudukan Jepun, pertubuhan yang teratur dan kuat untuk menentang Jepun ialah Bintang Tiga yang dikendalikan oleh Parti Komunis, maka ramai orang China, yang tidak pun bersimpati dengan fahaman komunis, telah menganggotai Bintang Tiga kerana mereka bencikan Jepun. Jadi, satu lagi kesan pendudukan Jepun yang penting ialah menguatkan Parti Komunis Malaya.
Usaha Jepun hendak menentang Bintang Tiga membawa kesan yang buruk. Kebanyakan anggota polis Jepun ialah orang Melayu. Apabila Jepun hendak menghapuskan Bintang Tiga, orang Melayu yang menjadi polis Jepun diarah melakukannya. Jadi, sebenarnys pertentangan Jepun dengan Bintang Tiga, telah merupakan pertikaian orang Melayu dengan orang China kerana dalam pasukan polis Jepun ramai orang Melayu dan dalam Bintang Tiga kebanyakan-nya orang China. Dengan itu hubungan orang Melayu dengan orang China menjadi renggang.’
Sementara hartawan-hartawan China menjadi golok mata gua; mereka membantu Jepun dan membantu Inggeris. Kata datukku, bahawa orang-orang China seperti punai dengan pokok jerai, di mana ada buah jerai masak , di situlah banyak burung punai.
Kerana bapakku ketua kampung, maka semua orang China suku Kong Sai yang hidup sebagai setinggan atas tanah Hutan Simpan kerajaan telah ’bergantung harap’ kepadanya, terutama untuk menolong mereka supaya tidak diganggu gugat oleh askar Jepun. Sama ada terpaksa atau secara sukarela, mereka itu adalah penyokong-penyokong Parti Komunis Malaya (PKM).
Mereka sering membawa kepada ayah dan ibuku ayam Tongsan dan sayur-sayuran. Aku telah belajar menggatih basikal dengan menggunakan basikal orang-orang China kebun sayur yang sering datang ke rumahku.
Semenjak pada zaman penjajah Inggeris hingga pada masa ini, ada di antara orang-orang pendatang di Tanah Melayu atau Malaysia mempunyai perasaan jujur bergaul dengan orang-orang Melayu, ada yang perpura-pura bergaul tetapi hati di dalam bermusuhan dan ada pula yang berbaik- baik dengan orang-orang Melayu dengan berazimatkan ’ anti perkauman’ tetapi mereka mempunyai tujuan yang tertentu atau ’ada udang di sebalik batu’.
Sekumpulan orang-orang Cina yang kaya raya di Ipoh telah pergi ke London membuat tuntutan kepada Kerajaan British supaya tidak memberi kemerdekaan kepada orang-orang Melayu. Sementara itu sebilangan besar orang-orang Cina di Johor dan Singapura yang menunggu-nunggu masa untuk menjadikan Singapura sebuah Negara Cina Seberang laut. Mereka telah berhasrat demikian setelah terbitnya sebuah buku geografi di Negara Cina yang memaparkan peta Kepulauan Melayu sebahagian dari Negara China.
Amalan-amalan tidak sihat itu masih berlaku dalam pergaulan hari-hari, politik, sosial, pendidikan dan pernigaaan dan perdagangan pada masa kini. Maka sama ada pemimpin-pemimpin Melayu nampak atau tidak, bahawa falsafah ’telunjuk lurus kelingking berkait’ terus wujud dalam masyarakat ’majmuk dan muhibbah’ di negara ini.
Pada masa aku menulis buku ini, aku khuatir negara kita ini akan berlaku seperti pantun Melayu yang telah ditulis oleh seorang ahli parti Islam, Hizbul Muslimin pada tahun 1945, penulis dan guru agama, Yahaya Nasim:
Dari mana hendak ke mana,
Tinggi rumput dari padi,
Sini Cina sana Cina,
Malaya jadi pajak judi.
( Disunting dari manuskrip buku, Memoir, Patah Sayap Bertongkatkan Paruh, oleh: Mokhtar Petah )
Artikel Pilihan 3
Sumber : Klik
Red star over Malaya
By CHEAH BOON KHENG
A look at how communism took root in Malaya.
COMMUNISM made its way into Peninsular Malaysia in the 1920s through the efforts of Indonesian agents, such as Tan Malaka, Alimin and Musso.
Its ideas were first formally introduced in Asia in 1914, in Dutch-ruled Indonesia, with the founding of the Indies Social Democratic Association (ISDA), led by the Dutch Marxist and trade unionist, Hendricus Sneevliet.
The association later became the Perserikataan Komunist Indonesia, or Indonesian Communist Party, on May 23, 1920 – the first communist party in Asia.
A 1980 communist propaganda poster extolling the Communist Party of Malaya’s 50-year struggle. – File photo
The China Communist Party (CCP) was not founded until May 1921 and the Indian Communist Party, not until December 1925.
Of the Indonesian agents, Tan Malaka was the most outstanding and impressive. He was the South-East Asian representative of the Moscow-based Communist International (Comintern), and operated widely in Bangkok, Manila, Penang and Singapore. As he successfully evaded arrest, his secret activities won the respect and admiration of Western intelligence officials who described him in their reports as, “The Scarlet Pimpernel”.
Tan Malaka’s dismal assessment of communism’s future in Malaya, in a coded message dated Nov 25, 1925, which was intercepted by British Special Branch, said the agents’ work so far had not been successful among Malays and Indians, and any success could only come from the Chinese “whatever sort of movement it may be”.
On his recommendation, CCP agents were invited over to Malaya to win over Chinese workers and to address Chinese schools and night classes. In 1925 they succeeded in forming an “overseas branch of the CCP”, which later became the Nanyang (South Seas) Communist Party under the leadership of Fu Ta Ching.
It was around this time, too, that CCP agents arrived as teachers and spread their wings in Chinese schools in Sarawak, which joined Malaysia in 1963, and where a Chinese-led communist movement grew but was never acknowledged by the Comintern as being in Malaya. (An amorphous body, the Sarawak Communist Organisation, emerged in the 1960s, launched an uprising in 1962 but disbanded itself in 1972-73.)
The Nanyang Communist Party was the forerunner of the Communist Party of Malaya, which was established in 1930 by the Vietnamese Nguyen Ai Quoc (better known as Ho Chi Minh), who had replaced Tan Malaka as the Comintern representative in South-East Asia.
Ho reportedly criticised the poor record of CCP agents in Malaya, especially their failure to make headway in recruiting Malays and Indians, and urged the CPM to resolve the racial question.
Not a registered body, the CPM worked underground. It was constantly harassed by the British police, which raided its meeting places and printing presses and carried out arrests, detentions and banishments (of those who were Chinese nationals) to disrupt their activities.
The party established new cells in both urban and rural areas, but its support never extended into the Malay and Indian population, making more headway among Chinese workers and their trade unions. Its documents were usually issued in Chinese.
According to British intelligence, its membership for the period 1934-1940 remained around 1,500 to 1,700 owing to its own stringent conditions. This was the same even for the post-World War II period when membership rose slightly. The ratio of Chinese to Malays in communist-front organisations was said to be 15:1 and as high as 50:1 in the CPM itself.
In 1932 and again in 1935, the CPM suffered schisms, which led to purges. This gave the police an opportunity to plant Lai Tek, a British agent, in the party. A Chinese-speaking Vietnamese, he was passed on to the British Special Branch from the French Surete in Saigon and worked his way up to become secretary-general by a claim of Ho Chi Minh’s friendship and support after the latter’s arrest in Hong Kong in 1932.
Lai Tek secretly passed on information to the police, which allowed them to disrupt the organisation. His collaboration continued until the outbreak of war, when he was captured by the Japanese Army and he collaborated with them as well.
Before Malaya fell, he concluded an anti-Japanese front with the British authorities, under which CPM members were trained, armed and sent out to conduct guerrilla warfare behind enemy lines in the last few weeks of the war.
Fortuitously, the CPM thereby acquired a 7,000-strong guerrilla force, the Malayan People’s Anti-Japanese Army (MPAJA), during the Japanese Occupation as well as British official recognition of the party.
Although Lai Tek collaborated with the Japanese in an extensive destruction of the CPM, he kept the MPAJA intact to assist the British Army. He was keeping his options open.
After the war the party disbanded the MPAJA, but did not relinquish all its arms, adopted a moderate policy of cooperation with the British, scaled down its goal of a “Malayan People’s Republic” to self-government, and, not surprisingly, did not demand independence due to Lai Tek’s continuing role as British agent.
But in 1947, he was unmasked and ousted. He managed to escape with the party’s funds to Hong Kong, but it eventually tracked him down and he was killed.
Post-war industrial unrest, caused by unemployment, low wages, employers’ intransigence and trade union militancy in which communists were involved, culminated in a series of murders of employers and plantation managers, which were blamed on the CPM.
The British administration, unable to control the situation, declared a State Of Emergency, closed down communist-dominated trade unions and arrested their leaders.
The CPM’s rank-and-file scattered underground, and the party issued a call to them and to former MPAJA comrades to take up arms again and flee to the hills and jungles.
Clearly taken by surprise, the CPM’s decision to revolt was made in panic, accelerated by and partly in response to the severity of government action. A month later, the CPM was proscribed.
The declaration of the State of Emergency had far-reaching unintended consequences. It led to draconian Emergency laws, the rise of communalism, and an initial military regime (under General Sir Gerald Templer) to combat communist subversion and terrorism, ethnic urbanisation, the end of colonial rule and the birth and building of a new nation.
But, until it laid down its arms in 1989, the CPM had by-passed the mainstream of politics, nation-building and major developments in Malaysia. It failed to stop the formation of Malaysia, her rapid social and economic development since the May 13, 1969, riots, and Malaysia’s turn to a non-aligned and neutral foreign policy and rapprochement with Soviet Russia and Communist China, which undermined their support of the CPM’s struggle and which led to its isolation and final disarmament and dissolution.
'The writer was professor of history at Universiti Sains Malaysia until his retirement, and until recently was a visiting professor at the National University of Singapore. He has written several books, including ‘The Masked Comrades: A Study of the Communist United Front in Malaya’ (1979) and ‘Red Star Over Malaya: Resistance and Social Conflict During and After the Japanese Occupation, 1941-1946’ (1983)'
* [ Artikel ke-232 Sangtawal Sakranta... ]