tag:blogger.com,1999:blog-3550813350143011447.post1448896254309863879..comments2024-03-24T08:03:56.604+08:00Comments on SANGTAWAL sakranta: Sedikit Teguran Di Hari JumaatSangtawal Sakrantahttp://www.blogger.com/profile/01517173475518230803noreply@blogger.comBlogger16125tag:blogger.com,1999:blog-3550813350143011447.post-41236515743578134982017-03-11T07:29:39.259+08:002017-03-11T07:29:39.259+08:00Baru terbaca kisah tuan.. padahal dah lama artikel...Baru terbaca kisah tuan.. padahal dah lama artikel ni.. thanks buatkan artikel ni.. sebiji mcm apa yg saya rasa n lalui sepanjang pemerhatian pada umat melayu ni. Semoga diberi kesedaran pada yg lain2 juga dan smoga kita semua sama2 masuk syurga.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3550813350143011447.post-79754296229738904572009-12-04T21:30:23.722+08:002009-12-04T21:30:23.722+08:00Salam buat anon @ 11.07pm,
Ya, benar sekali seper...Salam buat anon @ 11.07pm,<br /><br />Ya, benar sekali seperti apa yang saudara sebut tu, saya terlepas pandang perkara tersebut untuk ditulis, terima kasih saudara!<br /><br />wassalam.Sangtawal Sakrantahttps://www.blogger.com/profile/01517173475518230803noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3550813350143011447.post-33196712576789460082009-12-03T23:07:32.823+08:002009-12-03T23:07:32.823+08:00Saudara tak sentuh pula pasal orang yg berniaga di...Saudara tak sentuh pula pasal orang yg berniaga di hari Jumaat.Bilal dah habis azan pun masih lagi leka meniaga....Ada ustaz kata hukum nya haram jualbeli tersebut.Wallahualam>..Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3550813350143011447.post-36505259626450577882009-12-01T12:53:27.962+08:002009-12-01T12:53:27.962+08:00salam buat anon @ 10.10pm.
Ya, mari kita kempen c...salam buat anon @ 10.10pm.<br /><br />Ya, mari kita kempen cuti hari Jumaat.<br />setuju dengan anda :)<br /><br />wassalamSangtawal Sakrantahttps://www.blogger.com/profile/01517173475518230803noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3550813350143011447.post-40051788641235239232009-11-30T22:10:44.817+08:002009-11-30T22:10:44.817+08:00CUTI HARI JUMAAT....
CUTI HARI JUMAAT....
CUTI HAR...CUTI HARI JUMAAT....<br />CUTI HARI JUMAAT....<br />CUTI HARI JUMAAT....<br />MARI KITA KEMPEN CUTI HARI JUMAAT....<br />kebnyakkan kita nih solat jumaat di tmpt kita bekerja.... bukannyer di kariah kita....Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3550813350143011447.post-89317122594551135172009-11-30T10:53:19.783+08:002009-11-30T10:53:19.783+08:00Salam buat mann bravo.
Terima kasih atas komen an...Salam buat mann bravo.<br /><br />Terima kasih atas komen anda.<br />Ya, sangat setuju dengan pendapat anda, mungkin anak-anak jarang dibawa ke masjid untuk solat berjamaah, itu sebabnya mereka 'terbuat bising' bila bertemu dengan rakan-rakan mereka walaupun sudah diingatkan oleh si ayah ketika dirumah lagi.<br /><br />berkaitan dengan doa , juga setuju dengan anda, tapi kalau boleh usahakan setiap doa yang kita baca itu kita faham maksudnya dan lebih baik berdoa dalam bahasa arab.kalau tak boleh boleh doakan dalam bahasa yang kita fahami saja.<br /><br />wassalam.Sangtawal Sakrantahttps://www.blogger.com/profile/01517173475518230803noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3550813350143011447.post-72209413917583681742009-11-30T10:37:55.298+08:002009-11-30T10:37:55.298+08:00assalamualaikum,
ini adalah pendapat saya ... mi...assalamualaikum, <br /><br />ini adalah pendapat saya ... minta maaf jika ia berlawanan dengan pendapat yang lain ....<br />ermmm .... sesungguhnya apabila blog atau laman blog membicarakan topik .. samaada artikel keilmuan atau politik, kewangan ... secara automatiknya ... ulasan yang akan diberikan bersifat lebih kepada "teori" atau "terikut" dengan topik yang akan dibicarakan ..... apapun apa saja komen itu ... ia adalah ilmu, dan saya secara peribadi amat suka membacanya ... terima kasih ...<br /><br />mengenai sikap kanak kanak yang membuat bising didalam surau atau masjid .... sememangnya ini adalah tanggungjawab ibu bapa, semua orang tahu perkara ini. Semestinya apabila kita duduk sahaja didalam masjid .. secara auto nya kita mahu beribadat, kekononnya ibadat itu penting ... memang benar ibadat itu penting, sampaikan tidak mampu memarahi anaknya sendiri ... kerana apa ?? sure jawapannya sebab itu budak kecil ... tidak tahu apa apa ...jadi benda ini akan berlarutan, sudah semestinya ibu bapa tadi sudah memberitahu anak anaknya supaya tidak bermain/bergurau didalam masjid, tetapi fahamkah mereka ?? Ambil situasi jika anak anak saudara/saudari terjumpa kawan kawan taskanya ... bagaimana agaknya situasi begitu, sedang kita solat tetiba mereka bermain .. adakah mau saja dibatalkan saja solat itu ?? Sedangkan masing masing sudah memberitahu awal awal nasihat apabila berada di surau. Agaknya ibubapa tadi ke surau hanya solat sunat terawih sahaja kot, ialah ... hari biasa mungkin sukar nak ke masjid, sibuk bekerja sakan. Kalau solat sunat terawih/aidiladha/aidilfitri lain pula ceritanya, kawan kawan se-taman pasti datang ke surau/masjid. Mungkin sebab KEALPAAN ibu bapa yang jarang ke surau membuatkan kanak kanak jadi begitu. Maafkan .. jika saya silap ...<br /><br /><br />Mengenai komen pasal "lelaki". Mereka adalah "kepala" keluarga. Samaada mereka ini "alim", smua amalan hanya Allah saja yang tahu. Masing masing ada nafsu, lelaki alim pun ada nafsu juga sama seperti wanita. Apabila masuk bab berpakaian atau dari segi sikap dan kelakuan, saya berpendapat terpulang kepada individu itu sendiri bagaiman ia menjalani kehidupan seharian. Pendek kata kehidupan seharian kita maybe menentang "nafsu", jika kita tewas ... maka terteralah dihadapan kita cara pemakaian atau pemikiran anak anak kita sendiri. Tiada isteri/suami yang tidak mahu melihat anak gadis/lelaki mereka cantik seperti ibunya/ayahnya, lalu dipakaikan pakaian yang menjolok mata, dan tidak ada isteri/suami yang mahu anaknya terjebak dengan perkara negatif, lalu diajarnya sifat sifat terpuji, tetapi sanggupkah kita ??? kita mungkin dianggap kolot .... siapa yang mahu dianggap kolot ??? benda ini akan berterusan .. kcuali jika ada kesedaran, samaada lelaki atau wanita .. masing masing ada tanggungjawab. Dunia semakin maju ...... agenda "hidden hand" pun semakin rakus, waspadalah selalu ....<br /><br />Pasal bab "berdoa" .. saya suka membacanya komen dari pembaca ... kerana kita meminta dari Allah tentang sesuatu yang diniatkan. Bagi saya yang rendah ilmu ini, apapun janganlah sekali kita menidakkan benda yang baik jika sebenarnya ia memang baik.Bagi saya atau sesiapa yang tidak memahami bahasa arab, mungkin seolah olah kita tertipu .. ialah .. tak faham apa yang cuba di "doa"kan oleh imam, tapi yang pasti sure benda yang baik kan ....<br /><br /><br />Apapun .. bermanfaat membaca artikel ini, banyak ilmu diperolehi. Terukan usaha .....mann bravonoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3550813350143011447.post-38516387183514188422009-11-24T16:45:59.563+08:002009-11-24T16:45:59.563+08:00Salam buat Nur mawaddah.
Terima kasih atas komen ...Salam buat Nur mawaddah.<br /><br />Terima kasih atas komen yang bernas.<br /><br />Sangat setuju dengan komen saudari.<br /><br />Amat berbesar hati bila saudari mempunyai cita-cita untuk menghantar kedua orang tua ke Mekah bila bekerja nanti.<br />Semoga apa yang saudari hajati dipermudahkan dan diperkenankan oleh Allah swt.<br /><br />Semoga saudari menemui kebahagian sejati yang dicari-cari selama ini di sana! :)<br /><br />cuma bagi saya, kebahagiaan itu letaknya dalam hati walau kemanapun kita pergi.<br /><br /><br />Salam buat Emilio,<br /><br />terima kasih atas kunjungan dan komen.<br /><br />Bagus sikap saudara yang sayangkan kanak-kanak.memang Nabi kita juga mempunyai sifat kasih sayang kepada kanak-kanak.Terima kasih atas pendapat tentang hal bercakap dalam masjid itu.<br /><br />saya setuju dengan saudara, anak-anak perlu dididik dan diajar dengan kasih sayang selalu supaya mereka cintakan ilmu dan amal.<br /><br />Salam buat anon @4.00pm.<br /><br />terima kasih atas komen.<br /><br />Ya saya juga sangat setuju kalau hari Jumaat diberikan cuti ,tukar dengan hari ahad walaupun saya bukan kerja dengan kerajaan.Supaya hari jumaat lebih meriah dan lebih bermakna untuk iman dan amal.<br /><br />wassalam.Sangtawal Sakrantahttps://www.blogger.com/profile/01517173475518230803noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3550813350143011447.post-50921567561190865352009-11-24T16:00:32.731+08:002009-11-24T16:00:32.731+08:00Salam
Sapa yg buat ni.. reja hari Jumaat, cuti ha...Salam<br /><br />Sapa yg buat ni.. reja hari Jumaat, cuti hari SUN-day?? <br /><br />Dah.. semua nak kalut, budak2 dgn baju skolah yg mcm baru turun bendang. Org tua dok kalut pasai reja, bila khutbah lama skit mula kata, "imam ni dok merapu apa lagi".<br /><br />Kan best kalau cuti hari Jumaat, <br />1.Ruang untuk mendidik anak2 pasai persiapan dan tertib bila ada di masjid lebih luas, rasanya cam ni lebih menusuk kalbu sebab sat gi dia nak pi masjid. Ajaq n impliment trus.<br />2.Pemantauan di masjid lebih berkesan(bukan reja tok siak aja), x yah pikiaq pasai reja, sebelum imam naik mimbar la.<br />3.Bleh pi masjid awai2 (kalau nak ajaq anak tu lagi baguih) blk lewat2<br />4.Lebih Khusuq, x yah dok stress n kalut pasai reja.<br /><br />Buat Nur Mawaddah,<br /><br />Jgn kata cam tu, patut kena ada ayat "bukan semua lelaki cam tu".<br />Mmg betoi apa yg awak ckp, itu adalah antara hikmah besaq solat Jumaat selain dari MENGERUNKAN MUSUH-MUSUH ISLAM. Sesungguhnya terlalu besar hikmah solat Jumaat.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3550813350143011447.post-91073124021959276032009-11-24T12:43:23.360+08:002009-11-24T12:43:23.360+08:00Saya sayang budak2, jadi pada saya tidak salah mem...Saya sayang budak2, jadi pada saya tidak salah membiasakan mereka ke masjid, jika tidak sempurna ibadah mereka kita bertanggungjawab menunggu mereka sewaktu mereka solat di rumah, sekolah atau surau, pegang anggota mereka, perbetulkan bacaan mereka sehingga mereka jadi pandai dan tidak menjadi liabiliti lagi.Tentang bercakap didalam Jumaat, memang hadith yang masyhur kata samada kita bercakap atau pun menyuruh orang lain diam, sama-sama hilang Jumaatnya, tetapi ada juga hadith sewaktu Rasulullah berkhutbah, ada pemuda menyoal baginda tentang isi khutbah dan baginda menjawab soalan tu..jadi terdapat pelbagai tafsiran dari dua keadaan itu, wallahuaklam.emiliohttps://www.blogger.com/profile/06382561518100061316noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3550813350143011447.post-68895994346708960132009-11-24T12:20:19.999+08:002009-11-24T12:20:19.999+08:00sikap menegur dikalangan melayu atau sesama ISLAM ...sikap menegur dikalangan melayu atau sesama ISLAM msh kurang lagi..jika seseorng brubah kearah kebaikan pun ada yg mengeji dan mengata sdngkan mereka tidak sedar itu aturan ALLAH..jika brubah lg buruk mkin kita suka sekarng...sift tgur mnegur yg slh dan yg bnr mkin hilng dlm dr mnusia..mreka tkt, malu, rendh dr...dan mcm2 lg...stuju kt2 saudr...jika kt berilmu ktalah yg kn mngur...kt kji dlu knpe mreka jd begitu...kta dekati dan kita cb terapkn dan tegur secara berkias contohnya..kta mngji drumh,,kita adakn tazkirh pendek slps slt jemaah dan melalui dri kita juga jika kita amlkn bleh dipraktikn..dlm niat mnuntut ilmu, memnegur kbenaran dan berdakwah,,keihlsan itu utma...bila ada kikhlsan kita akn rse 1 tngjwb...<br />org ISLAm skrng boleh kita lihat,,,suka menggelakkn dan mentertawakn saudra mreka sndri..ini yg parahnya berlku skrng..<br />bg org tua kita..ermm mmg sdih jika kt mlht mreka msh tdak btol dlm mlkukn ibdh...jd sbgai ank mnntu atau mreka yg berilmu dr mrk mnjd tngjwb kt ...ermm klo sy tak sbr nk keje nk upah gru agama dtg ngjr umah...dan nk bwk mreka pg mekah....doakn sy mmpu buat mcm tuu..insyaAllah..Nur Mawaddah Mahdiyahhttps://www.blogger.com/profile/02551200459545979365noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3550813350143011447.post-37761021891682030682009-11-24T10:43:54.915+08:002009-11-24T10:43:54.915+08:00Salam buat Nur Mawaddah,
Terima kasih atas komen...Salam buat Nur Mawaddah, <br /><br />Terima kasih atas komen.<br /><br />Sangat setuju dengan pendapat anda.<br />Ya ,kaum lelaki memang dijadikan untuk memimpin dan seterusnya menjalankan fungsinya sebagai Khalifah Allah di mukabumi ini.<br /><br />Kadang-kadang kita sedih , contohnya ibu bapa kita sendiri yang tidak mahu belajar , padahal konsep menuntut ilmu dalam islam seperti hadis nabi ialah menuntut ilmu dari buaian hingga ke liang lahad! mana ada istilah pencen atau rehat dalam menuntut ilmu! contohnya mengaji al-quran atau membetulkan bacaan dan kaedah solat, padahal merekalah yang perlu mengajar dan menjadi imam ketika solat bersama, bukannya anak menantu mereka.<br /><br />Oleh itu, jika kita sayangkan ibu bapa kita, tegurlah atau ajarlah ilmu kepada ibubapa kita dengan cara yang berhikmah tanpa menyakiti hati mereka.semoga kita sekeluarga mendapat rahmat dan keredhaan dari Allah swt.<br /><br />Salam buat saudara Umar,<br /><br />Terima kasih atas komen yang panjang lebar!<br /><br />Ya, maksud saya seperti apa yang saudara katakan itu,memang kita tidak boleh bercakap atau menegur sesiapa diwaktu mendengar khutbah itu.Oleh itu ibubapa hendaklah selalu mengingatkan anak-anak ketika sebelum ke masjid lagi. Jika ingin menegur anak-anak buat bising juga, mungkin bahasa isyarat supaya diam boleh dibuat, tapi saya tak pasti pula hukumnya.minta pendapat anda semua.<br /><br />Tentang nak bawa anak ke masjid bila mereka betul betul pandai solat, itu rasanya tidak berapa tepat, kerana anak-anak ini perlu dibawa selalu sebagai satu motivasi buat mereka, supaya timbul perasaan sayangkan masjid, suka beribadat kat masjid dan dia boleh belajar dari masa ke semasa agar segalanya menjadi semakin sempurna.Fungsi masjid perlu diperluaskan lagi sebenarnya, bukan tempat solat sahaja, seperti di zaman nabi, semua urusan melibatkan umat dan agama bermula di masjid, hatta dalam urusan merangka strategi perang sekalipun.<br /><br />Khatib membuat pengumuman sebelum khutbah supaya kanak-kanak tidak bercakap atau membuat bising adalah satu usaha yang baik dan mungkin boleh mengurangkan sedikit suasana bising kat masjid bila khutbah diperdengarkan!<br /><br />Tentang doa tu, saya setuju dengan awak.<br /><br />Insyaallah saya akan ziarahi blog awak.<br /><br />wassalam.Sangtawal Sakrantahttps://www.blogger.com/profile/01517173475518230803noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3550813350143011447.post-30503052195959226132009-11-24T00:51:54.508+08:002009-11-24T00:51:54.508+08:00This comment has been removed by the author.ooooooooohttps://www.blogger.com/profile/03589075452275330960noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3550813350143011447.post-3217186703795188962009-11-24T00:45:39.049+08:002009-11-24T00:45:39.049+08:00This comment has been removed by the author.ooooooooohttps://www.blogger.com/profile/03589075452275330960noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3550813350143011447.post-52787013244394422342009-11-24T00:44:02.222+08:002009-11-24T00:44:02.222+08:00ada betul apa yang saudara cakapkan
saya juga sela...ada betul apa yang saudara cakapkan<br />saya juga selalu berfikir sebegitu <br /><br />tetapi perkara yang saya ingin ulas di sini adalah<br /><br />1) doa di antara dua khutbah - patutnya doa itu kita doa secara individu . kerana pada waktu itu paling mujarab doa .. tetapi ramai di antara kita tidak tahu.. <br /><br />dan saya pernah baca artikel dr asri rasanya yang menyebut doa yang tidak difahami oleh kita sebenarnya bukan lah doa.tidak dimakbulkan rasanya. tidak percaya . cuba bayangkan situasi ini . kalau dah kita dok aminkan doa yang imam baca panjang dalam bahasa arab itu,tetapi kita tidak faham , suddah semestinya kita tidak fokus dalam doa kita. lantas tiada kesungguhan doa disitu.macam mana nak makbul?<br /><br />then kalau orang doa sndiri,ada mata meliar yang dok melihat,merasa kita ini salah.ni satu fenomena gak orang melayu ni.suke merasa diri dah hebat.padahal doa itu mujarab di dalam bahasa yang difahami kita. kita mintak kat Allah . berbicara dgn Nya. <br />itu mungkin sebab kita kat Malaysia masih lagi melakukan dosa di majlis2 walaupun sblum majlis memohon panjang lebar doa dalam bahasa arab dijauhkan maksiat .. doa dijadikan seperti upacara. bukan niat ikhlas dari hati .<br /><br /><br />then yang ke 2<br />menyentuh tntg menegur anak2 semasa khutbah<br />setahu saya kita tidak boleh berbicara walaupun untuk mengur orang bising ketika khutbah.ada saya pernah baca.tak ingat mane.jika salah betulkan saya.<br /><br />yang patut dilakukan adalah ibu bapa sepatutnya ajar dulu anak tu tertib berada di masjid sebelum bawak kat masjid .kalau anak tu kecil lagi,patutnye ibu bapa tu sndiri sembahyang bersama anak di bahagian belakang . di tepi dinding ke.bagi panduan kalau dia bsiing masa khutbah.then masa smyg,anak leh tngok dia. ni kalau dah dia smyg depan , anak umur 7 tahun .. anda rasa la.dia tau ke nak senyap? nak2 jmpe member yang dilepaskan oleh mak bapak gak . <br /><br />mane leh.diorang pasti bising. tak gune kita berjanggut panjang jika kita la yang menyebabkan surau itu bising.menimbulkan kemarahan orang .mesti orang cakap "siapa la yang tak ajar anak ni? " kan dah menimbulkan fitnah orang.<br /><br />patutnya anak itu tanggungjawab ibu bapa . selagi dia belum baligh , dosa dia dosa kita.kalau anak buat bising? dosa dapat kat sape ? tentulah kita. <br /><br />patutnya kita ajar dulu anak tu smbhyg betul2 sume. biar dia pergi masjid itu untuk smbhyg.maknanye bile dia sudah faham . boleh bawak.kalau tak ,ape gune bawak dia kalau dia dok men yoyo dgn member kat belakang. kita membuatkan dia sndiri makin jauh dgn masjid.dan produk yang bakal dilahirkan bile dia dah besar nanti ? dia akan jadi macam mat mat yang bajet romeo duk isap rokok tepi surau masa orang baca khutbah...<br /><br />ape yang ditekankan di sini adalah kualiti ibadah.bukan kita orang bawak anak gi masjid .nak ikut gak.jangan.majoriti tak smstinya benar.fikir itu penting. banyakkan baca ilmu agama . <br /><br />sekian. jika sayaa salah betulkan .lawatilah blog saya sekali .link pon boleh .heheh .terima kasih .<br /><br />assalamualikumumarhttp://www.baikiminda.blogspot.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3550813350143011447.post-11228993766053732292009-11-23T23:57:58.799+08:002009-11-23T23:57:58.799+08:00assalamualaikum...
Solat jumaat wajid untuk lelaki...assalamualaikum...<br />Solat jumaat wajid untuk lelaki yang sdh akhr baligh..waktu bkumpulnya org2 lelaki..kenapa lelaki???<br />adakah lelaki memahami dan mengetahui knpa perlu mereka menunaikan smbahyang jumaat.??<br />saya bukan nak kutuk lelaki..tetapi pandangan sya nk lelaki th mereka adlh pemimpin..dlhirkn untuk jd pminpin isteri,ank2,sblm lbh bsr lg..institusi2 tertentu..tapi apa boleh lihat yg saya perhtikn lelki skrng hnya alim pd dr sndr shj, hnya berilmu dan beramal pd dr sndri shja..krna ape???jika kita perhtikn sekeliling anda,,,llki atau suami rajin kemasjid, terkenal dgn alimnya..tp istri??anak2 perempuan?anak2 lekai?tgk cara pemakain mereka..jika lelaki yg berilmu beriman dan berpengetahuan agama..mereka akan menjaga mendidik isteri. anak2 untuk menjaga aurat mereka..ini tdak apa bleh tgk lelaki hanya beramal pd drinya shaja..tdak ada sikap meminpim..ttpi lbh kpd dipimpin..<br />sepatutnya hari jumaat menjadi medan lelaki untuk memperoleh ilmu agama dan memantap pengetahuan dr apa yg dprolehi smsa mndngr khutbah..jika seorang ayah membimbing anak istri dengan baik mka khdpan institusi kluarga mnjdi kukuh dan mantap..tp skrang sebaliknya terjadi..jgn menidakkan ..renung2kan wahai semua insan brgelar lelaki..harap solat jumaat akan mnjdi medan ilmuan dalm mengukuhkan dan memperkasakan institusi ISLAM,,wassalamNur Mawaddah Mahdiyahhttps://www.blogger.com/profile/02551200459545979365noreply@blogger.com