Wednesday, February 25, 2009

Coretan Buat Pemburu Syurga



Artikel Oleh Sangtawal:

Tajuk : Coretan Buat Pemburu Syurga


Sebenarnya artikel kali ini adalah kesinambungan dari artikel saya yang lepas berkaitan penyatuan Umno-Pas .Saya berterima kasih dengan sokongan kenalan blogger BPN seperti Cheguman dan lain-lain.Betul apa yang dikatakan oleh Cheguman itu,tidak ada sesiapa pun yang sebenarnya tahu atau pasti dapat memasuki Syurga Allah.Hanya Allah saja yang mengetahui siapakah di antara hambanya yang layak setelah lulus ujian kelayakan atau kriteria-kriteria yang ditetapkan sendiri oleh Allah.Ketahuilah ISO Allah tidak seperti ISO manusia!


Lainlah dengan parti Pas,nama PAS pun tak ada dalam Al-Quran dan Hadis . Nama tok guru pun tak ada dalam Al-Quran,hadis sahih ,cuma yang ada ialah ungkapan “ulamak pewaris nabi”,itu saja.Orang yang taksub dengan pas sahaja ialah yang buta hatinya.Pas menjanjikan syurga buat pemangkah bulan sedangkan wakil rakyat atau tok- tok guru pun berjudi untuk bertanding dalam pilihanraya!!! letak wang deposit,kalau kalah deposit hangus,atau tak balik modal,bukankah judi namanya itu??? pun begitu bukan semua orang Pas begitu,ada yang bijak dan tidak mudah dipengaruhi,kalau tidak masakan ada dua team dalam parti Pas kini! satu endorgan-liberal dan satu lagi konservatif!



Disini saya ingin mengambil kesempatan untuk menjawab komen adik PENGKRITIK yang berlabel PAS FOR ALL…agak tegas dan bersemangat sekali dia menulis komen dan melontarkan ideanya dalam blog beliau.(klik sini)


Adik “pengkritik atau sekok otok” ini sepatutnya buang lambang pas,bulan,dan mottoPas for all” tu sebab dialah penentang wahid usaha saya dan BPN untuk penyatuan ummah melayu-islam.Dia tolak umno kononnya umno tolak Al-quran ketepi….dia terima DAP,PKR kerana Gobalakhrisnan boleh menyebut ayat Al quran atas pentas dan PKR mempromosikan islam Liberal kot!!!...mudahnya mereka yang jahil terpesona dengan kafir dan pengikut dajjal ini…mana lebih baik bersatu dengan orang sebangsa seagama atau lain bangsa lain agama dan lain pula wadah dan tujuan perjuangan?


Jika dilihat komennyakepada saya dalam artikel yang lalu berbunyi :

Pengkritik said...

lu faham x ap itu kebersamaan?
kalau satu cuba tegakkan islam,dan satu lg cuba nk hancurkan islam ngan semangat nasionalisme yg terlampau,adakah ini boleh d ajak utk bersatu????
x payah berhujah dgn al-quran kalau dah jelas lg nyata al-quran d tolak ketepi

February 24, 2009 3:06 PM



Buat adik PENGKRITIK atau sekok otok,


Terima kasih kerana sudi masuk blog saya dan bagi komen.lain kali belajarlah dengan orang macam cheguman tentang adat dan Waadat,masuk rumah orang bagi salam,pas dan tok guru tak ajar ke?


cakap pakai lu lu lu je...jadi gua cakap la apa yang lu komen...


lu tanya gua apa itu kebersamaan?


Baiklah… lu mau gua cakap,kebersamaan ikut bahasa atau kebersamaan ikut tasauf atau ketuhanan?


Kalau ikut bahasa,GUA rasa kebersamaan itu ialah dua pihak yang bersatu dengan satu matlamat ,satu fikiran atau persefahaman,mempunyai misi,visi dan wadah perjuangan yang sama,saling lengkap melengkapi dan yang penting dalam kontek penyatuan ini ialah kepada tujuan sebenar kebersamaan itu diwujudkan.Apakah tujuan kebersamaan itu untuk melansungkan kuasa yang sedia ada atau hanya untuk matlamat peribadi atau duniawi ATAU ingin mencapai redha Allah?


KEBERSAMAAN menurut tasauf pula adikku... rasanya cukuplah saya sentuh sedikit saja disini : ialah INSAN pada martabat wahdiah atau Nur muhammad atau juga disebut hakikat insan atau pada makam Rodhiah atau juga disebut Takyun tsani atau ia berada pada martabat asma dan berada ia di alam jabarut.Ini kalau mengikut 7 aliran tasauf yang sanadnya bersambung kepada rasulullah.


Adikku aka sekok otok yang baru berusia 20 tahun,belajarlah lagi ilmu agama dan dunia banyak banyak.seperti sabda nabi "Utlubil ilmaa minal mah di ilallah di"..bermaksud "tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad"


Saya sudah menjengok blog adik...adik terlalu memuja tok guru dan PAS umpama hanya tok guru dan Pas saja yang paling baik dan betul serta sangat dekat di sisi Allah....adikku....janganlah habiskan masa muda mu dengan ketaksuban dan kebodohan melulu ini...renunglah sejenak dan buka minda adik luas luas dari masyrik ke maghrib dan dari Arash Allah di langit yang ketujuh dan terus memandang ke bumi yang tujuh lapis dan lihatlah ada 14 ribu alam yang berlapis lapis berada hanya di di antara 2 kening mu saja yang bernama Lathifatul Nafsi tempat masuknya NUR kedalam dirimu!


Adik,apa pegangan tariqat kesufian Tokguru?

adakah dia Ahmadiah,Syatarriah,Sammaniah,Naqsyabandiah,Chistiyyah,Qadiriah,Muhammadiah atau apa? Atau Tok Guru mengambil jalan kesufian peringkat Muntahi Al-Fanshuri?

Saya telah lama meneliti dan mengkaji isi kandungan ceramah dan pengajaran Tok Guru,tapi semuanya menjurus kepada Fekah,hukum akal dan ijtihad sonsang!!!malas untuk saya terangkan disini satu persatu,cukuplah anda membaca artikel artikel saya yang lepas pasal tok guru ni.

Kalau tak ada jalan macam mana sampai ketempat tujuan?bukankah syariat itu perlu ada Tariq dan setiap tariq mencapai hakikat dan dengan memperolehi hakikat barulah mencapai makrifatullah?



Janganlah adik terlalu sibuk mencari Feqah tanpa belajar tasauf dan usuluddin kerana ketiga-tiga ilmu itu saling melengkapi sehingga dikatakan kita boleh jadi Zindik atau Fasik jika hanya mengambil 2 cabang ilmu dari tiga cabang ilmu antara ketiga-tiga ilmu itu!


Orang umno itu islam dan orang pas juga islam,mustahilkah untuk bersatu?jika asyik merasa diri hebat dan orang lain kafir,jahil dan bodoh itu namanya ego seperti adik.sifat ego ini riyak,ujub dan sombong...itulah sifat iblis yang menyebabkan tercetusnya Kemurkaan Allah dan permusuhan dengan bani Adam lantas dia dilontar dari syurga ke alam dunia oleh Allah!


adik kata umno atau kerajaan tolak Al-Quran ketepi...adik silap,cuma jika dikata umno kurang islamik sikit ...itu betul..Tapi rasanya lebih baik tolak Al-Quran ketepi dari mengambil ayat ayat suci didalamnya ,digunakan untuk memutar belitkan agama untuk tujuan politik peribadi.Mana yang lebih baik?orang umno guna ayat al-quran atau Gobalakhrisnan baca ayat Quran dan di sambut dengan ucapan takbir pula....


adik tahu ke apa itu ucapan takbir : Allahuakbar !!!


Ucapan Takbir ini juga digunakan oleh pejuang-pejuang islam di medang perang,berjihad fi sabilillah! Sebagai doa dan pembakar semangat juang,bukannya digunakan ditempat tempat ceramah atau pentas politik Pas!!! Ini tidak ,lepas takbir pungut derma,tadah kopiah untuk bagi sumbangan kepada penceramah la,untuk jamuan makan la…dan sebagainya…tak cukup kopiah…tadah serban..tak cukup serban…jubah pula…apakah penceramah yang inginkan upah itu ikhlas dalam perjuangannya???


Tidak berasa malukah seorang insan yang mengaku bertaraf hamba kepada Yang Maha Pencipta selalu berkira kira akan banyaknya jumlah pahala yang telah dikumpul,berapa banyak ganjaran berupa kebun-kebun dan taman syurga yang sudah pasti menjadi hak milik kita atau berangan-angan untuk mendapatkan seramai mungkin bidadari untuk kepuasan nafsu di syurga!!! Beramal sedikit,sudah berkira-kira dan meminta syurga sebagai habuan…selalu berkira-kira sembahyang berjumaah pahalanya berkali-kali ganda….undi parti tertentu..dapat masuk syurga….adakah ini sifatnya seorang hamba??? Kalau begitu sikap hamba..tak ubahlah kita seperti pemain saham atau penganjur skim cepat kaya…asyik mengira untung dan loba saja!
Apa bezanya dengan sikap hamba yang hanya patuh membuat kerja tanpa disuruh dan dipaksa oleh Tuannya,tidak berlakon atau menunjuk-nunjuk,membuatnya dengan ikhlas,tidak mengharapkan ganjaran,banyak bersyukur dan selalu mendoakan kesihatan dan kemurahan rezeki Tuannya dalam sembunyi-sembunyi tanpa pengetahuan orang lain hatta Tuannya sendiri……sudah pasti hamba ini mendapat kasih sayang sejati ,kemuliaan,pemeliharaan dan perlindungan yang terbaik dari Tuannya!



Berbalik kita kepada persoalan asal iaitu berkenaan penolakan penyatuan Umno-Pas ini,kalau dengan DAP- kafir harbi tok guru dan pas boleh bersekongkong,kenapa dengan umno tak boleh??? mana inti dan wadah perjuangan kamu??? Adakah orang umno itu lebih jijik atau busuk dari seekor babi atau perlukah seorang penganut Pas menyamak tangan dan badannya setelah tersentuh dengan tangan orang umno yang dianggap najis besar sedangkan pemimpin agama atau tok-tok guru Pas boleh bersalaman dan berpelukan dengan pemimpin DAP dan PKR( bahaya!!!!punggung kena jaga!!!) untuk bersatu dan bergabung sebagai pakatan rakyat.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

lihat sini sajak atau puisi PENGKRITIK @ SEKOK OTOK dalam blognya (klik sini)


Tahniah PAS!
Di masa susah kaulah kawan
Di mana susah kaulah di depan
Untuk yang lemah kaulah sandaran yang gagah
Untuk yang duka kaulah penawar dan penenang
Dalam ribut dan taufan kaulah tunjang
Dalam gelora dan gelap kaulah menara dan cahaya
Tiada dagang bersamamu
Tiada cemas di belakangmu
Dirimu ada kekuatan
Dirimu adalah kekuatan
Kekuatan jadi mulia bersamamu
kelemahan jadi bacul di hadapanmu

Tahniah PAS!
Musuh tidak nampak kecualimu
Musuh tidak marah kecualimu
Musuh tidak takut kecualimu
Keranamu kebatilan menjadi lebur
Keranamu kezaliman menjadi berantakan
Keranamu kejahilan menjadi hilang
Kaulah kelibat di medan
Kaulah syakhsiyah dalam kembara
Kaulah figura keramaian
Kawan dan musuh menakjubimu
Dia dan mereka menyanjungimu
Aku dan kami mencintaimu

Tahniah PAS!
Beginikah Allah memuliakanmu?


puisi JIHAD CINTA pula dari adik PENGKRITIK berbunyi….

jihad cinta.....
jihad yang manis pada ucapannya tapi amat pahit pada maknanya,
cinta.....
cinta pada seseorang,
pada akhlaknya, pada nur di wajahnya...
namun hati ini tidak mampu,
tidak mampu melanggar batas syariat

hati ini perlu berjihad,
jihad nan suci....

jihad cinta.....
laksanakanlah....
semoga cinta yang bakal di capai
menjadi cinta sufi...
cinta nan diredhai oleh ILAHI....
cinta nan putih bersih....
cinta nan membawa ke syurga
bukan setakat cinta nan membawa ke pintu syurga


jihad cinta....
percayalah....
cinta itu diredhai ALLAH...
jodoh di tangannya ILAHI
andai tekad.....
doalah, tawakkal....
kerana jihadmu di dalam cinta
bukan suatu yang sia-sia
tapi ia penuh makna...
membawa bahagia di dunia dan akhirat......

teruskanlah...
jihad cintamu
---------------------------------------------------------------------------------------------------

JIHAD CINTA????? cinta sufi?????

jihad itu adikku ialah menentang kebathilan dan menegakkan kebenaran dengan pena,tangan,mata pedang atau peluru!!!namun jihad yang paling utama ialah Jihad menawan nafsu!


bagaimana nak capai CINTA SUFI kalau hati masih gelap dan diseliputi zulmat!
Jika hatinya gelap,bagaimana boleh mengenal Muhammad berdiri, boleh kenal Muhammad dan bagaimana mahu kenal siapa itu Ahmad , Al Mustafa dan Mahmud. Apatah lagi untuk mengenal Muhammad batin,Muhammad awal.Muhammad Akhir dan Muhammad Zahir!!!


Bagaimana mahu capai cinta sufi jika perasaan cinta dunia,taksub kepada manusia dan kebencian sesama islam dan sebangsa meluap luap..pernah bacakah adik cinta sufi si Rabiatul Adawiah...kata beliau...aku tidak mengejar syurgaMU...tapi aku hanya mengejar RedhaMU...


Seseorang yang sudah tahu dan kenal Allah serta rasul di akalnya belum tentu baik dan beres keimanan,keislaman serta Ihsan nya selagi cinta dunia menguasai hatinya.Sebaliknya seseorang yang sudah ada secebis cinta Allah di hatinya akan mampu mengorbankan segala-galanya untuk iman,islam dan Ihsan.Itulah sebabnya cinta sufi atau cinta Allah itu menjadi titik awal perubahan hidup insan dalam menuju Khaliqnya dalam keadaan sedar dan jaga!



Jiwa sufi itu bukan perhiasan lahir.Jiwa sufi itu bukan bermakna seorang sufi yang duduk dipondok buruk dan beruzlah dari kesibukan dunia tetapi hatinya tetap mencintai dunia yang tiada.Zuhud ahli sufi itu ialah bukan bererti tiada ditangan….tetapi tiada dihati….


Boleh jadi dia seorang Raja tetapi hatinya tidak tertawan atau terpesona dengan singgahsananya.Sikaya yang punyai hati seperti Milik Abdul Rahman bin Auf lebih baik dari si miskin yang tertipu seperti Tsalabah.Jadilah sufi seperti Nabi Sulaiman yang memerintah dunia tanpa jatuh hati kepadanya…atau jadilah seperti Abu Hurairah,walau miskin tetapi tidak meminta-minta…


Namun percayalah…ahli sufilah akan merubah wajah dunia!mereka akan merubah dunia melalui perubahan hati!



adikku...syurga hanya dikejar oleh segelintir ulamak fekah sahaja!!! Itu sebabnya Imam Al-Ghazali memecat Jubah dan serban kebesaran jawatan Mufti lalu berguru dengan seorang miskin tukang kasut yang juga guru adiknya Imam Ahmad setelah terjadinya kisah Imam Ahmad mufaraqah sembahyang bila berimamkan abangnya yang tidak khusyuk sembahyang atau lalai kerena asyik memikirkan masalah feqah iaitu tentang darah haid wanita….bagaimana adiknya tahu apa yang bermain di hati abangnya adalah rahsia atau kunci kepada tercapainya makam atau hal KEBERSAMAAN di qalbi seperti persoalan adik PENGKRITIK di atas.



untuk pemahaman adik “sekok otok”,sila baca surat terbuka saya kepada penghina agama Allah (di sini).ia adalah persoalan Usuluddin.


Marilah kita semua kembali kepada islam,mempelajari ilmu mengenal diri untuk mengenal Allah.Bukankah Nabi pernah bersabda “Awwaluddin…makrifaatullah!”Iaitu awal hidup(agama) adalah dengan mengenal Allah SWT.Bukankah Allah telah berfirman dalam surah Al- Insyiqaaq ayat 6 bermaksud “Hai manusia,jika sesungguhnya kamu telah bekerja dengan bersungguh-sungguh menuju Tuhanmu,maka pasti kamu akan menemuiNya”.Begitu juga firman allah dalam surah Al-ankabut : ayat 69 yang bermaksud “Mereka yang berjuang dalam jalan Kami,akan Kami tunjukkan jalan kearah Kami”.


Buat para Pemburu Syurga,ketahuilah olehmu….carilah Syurga itu menggunakan hati atau qalbi dan masuklah kedalam syurga ketika dirimu masih berada dialam dunia sebelum ke akhirat lagi!!! Seperti firman Allah dalam surah Al-fajr : ayat 27 – 30 yang bermaksud “wahai orang-orang yang bernafsu Mutmainnah….pulanglah kepangkuan Tuhanmu dengan perasaan lapang dan kesenangan dan jadilah kamu hambaKu dan kekallah dirimu di dalam SyurgaKu”


Dalam ayat diatas Allah tidak mengajak hambanya yang berjenama Pas,Umno,DAP atau PKR ,pun bukan memanggil nama-nama tertentu seperti Tok Guru untuk masuk ke syurganya…tetapi mereka mereka yang bernafsu Mutmainnah adalah layak kesemuanya masuk kedalamnya dan mendapat keredhaanNya!....jadi siapakah mereka yang bernafsu Mutmainnah ini???? Carilah sendiri jawapannya dan berusahalah kita untuk mencapainya!


Oleh itu,sekali lagi saya menyeru agar kita Umno-Pas bersatu demi Allah dan Rasulnya.

Buat mereka yang sedang dan akan berjuang,boleh baca kembali Ilmu Al-maghazi (di sini).

Wassalam.

Sangtawal Sakranta...

Monday, February 23, 2009

Sudah Tiba Masanya Kita Bersatu !




Artikel Oleh sangtawal:


Tajuk : Sudah Tiba masanya Kita Bersatu


Saya merasa sudah tiba masanya saya menyeru supaya kita semua bersatu.Bersatulah wahai melayu-islam!.Campakkan ketepi atau ke lembah yang curam EGO diri yang tidak berkesudahan.Carilah jalan tengah atau kesederhanaan antara ekstrem atau fanatik agama yang melampau dalam PAS dan semangat ketuanan melayu yang menebal dalam UMNO.Demi untuk menegakkan kalimah Allah yang maha suci ini dan memastikan survival Islam terus terpelihara di bumi yang tercinta ini.Ulamak dan Umarak perlu bersatu sepakat kata membina jambatan ukhwah yang telah runtuh sekian lama.Jambatan ukhwah islamiah yang bakal membangunkan Empayar Melayu Islam di Nusantara akhir zaman.


Bukankah kita semua datang dari Allah dan kepada Allah jua kita kembali,seperti
firman Allah dalam surah al baqarah:ayat 156 bermaksud : "daripada Allah kita datang dan kepada Allah kita kembali”.Mengapakah kita sanggup bersengketa sesama kita demi menegakkan prinsip dan kehendak nafsu yang penunggangnya adalah syaitan.Sudah hilangkah sifat sabar,rendah diri,tolak ansur dan kasih sayang sesama saudara seagama dalam diri kita…apa lagi untuk menaiki satu maqam ke satu makam nafsu dalam meniti perjalanan kita menuju Khaliq Yang maha Pencipta.



Usahlah kita merasa diri begitu tinggi martabat kita disisi Allah berbanding dengan orang lain yang ilmu agamanya sedikit sahaja.Mana tahu barangkali hatinya lebih taqwa dan ikhlas dari kita.Mana tahu segala amalannya walaupun sedikit tetapi istiqomah disertai dengan taqwa dan ikhlas lebih Allah redhai dari kita yang suka membuat amal dan dalam masa yang sama tidak ada keikhlasan atau dibuat dalam keadaan yang terpaksa atau sengaja menunjuk-nunjuk diri dengan segala sikap angkuh,riyak dan sombong diri di khalayak ramai untuk mencari pengaruh duniawi.



Apa salahnya si jahil bertanya kepada si alim tentang sesuatu dalam hal agama yang barangkali pada satu ketika yang lain si alim tadi akan menjadi jahil pula tentang hal hal keduniaan dan segala macam tipu muslihat dan pancarobanya.Oleh itu sebenarnya tiada istilah jahil atau alim bagi dua orang yang saling mempelajari ilmu dari salah seorang antara keduanya yang sememangnya arif dalam bidang masing-masing.Jahil dalam ertikata yang luas ialah tidak tahu atau kurang arif dalam satu satu perkara,ia amat berbeza dengan bodoh kerana si bodoh akan terus dungu dan tidak mengerti setelah diterangkan sesuatu perkara atau ilmu kepadanya berulang-ulangkali!



Inilah siasah atau politik islam yang sebenarnya dianjurkan dalam islam.Umarak perlu bergandingan dengan Ulamak untuk kebaikan rakyat.Usah mengambil contoh yang jaraknya jauh beribu batu dari tempat kita,baca semula sejarah gandingan mantap Tok Ku Paloh dan Sultan Terengganu dalam menangani musuh musuh islam.Jika kita menoleh kebelakang lagi dan menyingkap semula era kegemilangan kesultanan islam Perlak,Pasai,Samudera dan Aceh,kita akan begitu kagum dengan gandingan mantap Sultan Sultan islam dan para wali Allah.



Si alim hendaklah menasihatkan si jahil atau cuba menegur si jahil tentang apa yang tidak kena.Jika segala usaha si alim tidak di endahkan si jahil,maka ada jalan lain lagi buat si alim berikhtiar seperti solat hajat dan berdoa kepada Allah.Selepas itu serahkan segala urusan itu pada Allah.Bukan sebaliknya bila si jahil tidak mudah ditundukkan,maka jalan terakhir buat si alim ialah mengajak orang lain bersama berdoa untuk kehancuran si jahil.Bukankan dalam sejarah islam itu sendiri ada watak watak sijahil yang bila menerima sinar islam maka mereka ini telah bertukar menjadi intan antara kaca kaca yang bergemerlapan! Baca kisah saidina Umar,bukankah waktu kejahilan dulu umar pernah membunuh atau menanam hidup-hidup anak perempuannya sendiri.Khalid Al Walid pula sebelum keislamannya,berapa banyak nyawa orang islam yang terkorban oleh mata pedangnya,namun setelah masuk islam,beliau dipuji pula oleh Allah sebagai pejuang islam dan diberi gelaran Pedang Allah pula!ini hanyalah secebis dari kisah kisah dalam sejarah islam yang boleh diambil iktibar dan contoh.Apalah sangat dosa dan kesalahan orang UMNO atau PAS jika dibandingkan dengan kisah diatas?Oleh itu usah perbesar besarkan cerita,sama samalah kita mencari persefahaman dan sila buang yang keruh dan ambil yang jernih demi Islam dan bangsa melayu.




Janganlah kita asyik melihat perkara remeh temeh yang berada diluar diri kita.Tinggalkan dunia barang seketika,bertafakurlah seketika,berkacalah didalam diri,ingat Allah,pandanglah Allah pada ZatNya,pada AsmaNya,pada SifatNya ,pada Af’alNya teruskan perjalanan kerohanian kita dengan mematikan diri ,fana sifat,Af’al,asma dan zat .Fikirkan semula dari mana kita datang,apa tujuan kita datang dan kemana kita akan dikembalikan.Maka kita buatlah kesimpulan yang terbaik samada kita mahukan pengakhiran hidup ini dengan Husnul Khatimah kah atau Su ul khatimah?



Oleh itu usahlah saling menuding jari mencari kesalahan orang lain,tetapi beristikharahlah dan bermusyawwarah lah untuk mencari jalan penyelesaiannya.Jika itu yang kita niatkan ,insyaAllah Tuhan akan memberikan kita jalan penyelesaiannya.Sekiranya kita berpuas hati dengan usaha kita itu…maka selebihnya…serahlah pada Allah SWT .kerana Hanya Dia Yang Maha Mengetahui segala sesuatu yang nyata dan yang tersembunyi!semuanya dalam Qudrat dan Iradah Allah yang terkumpul kesemuanya dalam Ilmullah!


Janganlah pula Si alim menjadi kata pemutus kepada persoalan yang masih samar dan belum pasti kebenarannya,atau mengajak seluruh umat islam mendoakan pula kemenangan kepada pengkhianat atau musuh sebenar islam.




Semoga kita semua dijauhkan Allah dari Fitnah Dajjal.Janganlah mata dan akal kita dikaburi oleh Dajjal yang sentiasa berkata yang kita sentiasa menang biarpun dalam kepalsuan!


Friday, February 20, 2009

Mereka Yang Tewas Sebelum Berjuang - Siri 1

Salam sejahtera buat semua pengunjung blog.

Oleh kerana mendapat serangan yang hebat dari musuh musuh bangsa saya,maka saya buka satu gelanggang permainan minda yang bernama “mereka yang tewas sebelum berjuang” sebagai tempat atau medan tempur minda secara maya.



Tulisan kali ini adalah sebagai mukadimah untuk pertempuran minda seterusnya…oleh itu ia akan ditulis untuk menjawab komen-komen musuh bangsa saya dalam posting sebelumnya.
(sila klik sini)

Terima kasih atas komen – komen anda!ada diantara pemberi komen yang merasa dirinya bijak,IQ tinggi ,berbangsa maju dan kaya raya tetapi telah menggali kubur sendiri,lompat masuk dan mati katak dalam lubang .Inilah diantara mereka-mereka yang kononnya bijak! Ramai yang ciplak dari blog ini…sila (klik sini) atau :

http://redssays.blogspot.com/2008/11/why-has-muslim-world-failed-to-develop.html?showComment=1229418780000#c6094639097784439981


Komen 1- dari reek ( Red Indian ?)

reek said...

When will be the good day the Orang Asli come forward to utter their rightful word - "you all go back to your land of origin and leave us alone". Then malays, Indians and Chinese etc, can all pack and leave Malaysia for good.

February 19, 2009 1:16 PM

Jawapan saya :

Reek,kamu sendiri pun tidak percaya yang kamu ini bukan penduduk sebenar bumi Tanah Melayu ini.Jadi tutup mulut kamu dan belajar semula mata pelajaran sejarah atau tawarikh!apa yang pasti kamu adalah Orang Asli sebab kamu berkata begitu!tapi bukan orang asli tanah melayu tapi barangkali orang asli Afrika!
Status anda : Teruskan perjuangan dan misi anda!pusingan seterusnya menanti anda!


Komen 2- dari fargoman

fargoman said...

In an inspiring documentary produced by Discovery Channel tracing the origins of the human "Eve", archeologist Dr Majid established that the present-day Negritos are the descendants of the earliest human migrants from coastal Africa. This is based on mitochondria DNA as well as material history.

Does this mean that the Negritos, being the first inhabitants of a geographic space that is now known as Malaysia, are the real "Bumis"?

Historians would have us believe that a second wave of migration from the Asian mainland saw the displacement of the Negritos by another group, also known as the Proto-malays. Today, we do not distinguish between the two groups and collectively call them all Orang Asli - the original peoples.

Since this is a malay term and not a neo-colonialist construction, it simply means that the malays themselves acknowledge that they are not the original peoples as they had encountered the Orang Asli on their arrival in the malay Peninsula and differentiated themselves from this first two groups.

Present-day malays, constituting a third wave, came much later, hence the term Deutro-malays. This means that successive waves of migrations have left sediments of linguistic, culture and beliefs imprints here in Malaysia. But because of the coherence of malay culture, the whole region came to be known as the malay world or 'Alam melayu'.

This world was at the crossroads of international trade and the malays were active participants of this exchange of goods and services.

Their world was open-minded, tolerant and plural. From animism, to Hindu-Buddhism and latterly Islam, the malay world was open to foreign influences.

Without any doubt, the Indians and the Chinese have been welcome here for many centuries. Some traded, married local women and established long-standing ties with the malays.

Some of these "Peranakan" communities have been living in modern-day Malaysia far longer than some Indonesian communities.

But to the malays, Indonesians of all shades whether Mandailing, Javanese or Batak are of the same root. They are not seen as immigrants although with the rising rate of crime in Malaysia and its attribution to Indonesian migrant workers, this view may soon change.

There is no question about this underlying malay cultural context to modern Malaysia and Indonesia. The latter maybe a bit different due to the great influence of the Javanese but is essentially part of the malay world. With the emergence of the nation state, we have to define what is Malaysian.

In the case of the latter, we have failed to achieve a consensus.


If the divide between the bumi and non-bumi is to be enshrined as part of the national identity, then there is no such thing as 'Malaysian'.


If a Malaysian is anyone with a Malaysian passport, then there needs to be equality among the ethnic groups.


The real challenge is to think out of this box. Does it really matter if one's ancestor came from Indonesia, India or China? What really matters is the commitment to Malaysia and loyalty to the state, our imagined community.

February 19, 2009 1:19 PM


Jawapan saya :

Saudara Fargoman,saya kesian kepada kamu,inilah tahap mentaliti kamu sebenarnya….kamu ciplak komen orang lain kat sini- (klik sini)..lepas tu berlagak seperti orang pandai je kat blog saya..ni mesti dulu dulu kalau exam meniru skema jawapan atau dah dapat soalan bocor.lepas tu score dan kembang lubang hidung,hidup berjaya dengan cara menipu..itulah kamu!ni komen yang kamu tiru tu…tak malu ke? In inspiring documentary lah…Discovery Channel lah….think out of this box lah..bla bla bla…last last tiru je…..ni dia..komen dari orang yang bernama oversee yang kau tiru…tiru sebijik pulak tu..tak tambah atau edit lansung…memang dalam otak kamu penuh dengan air kencing babi!...

(oversee said...
In an inspiring documentary produced by Discovery Channel tracing the origins of the human 'Eve', archeologist Dr Majid established that the present-day Negritos are the descendants of the earliest human migrants from coastal Africa.

This is based on mitochondria DNA as well as material history.

Does this mean that the Negritos, being the first inhabitants of a geographic space that is now known as Malaysia, are the real 'Bumis'?

Historians would have us believe that a second wave of migration from the Asian mainland saw the displacement of the Negritos by another group, also known as the Proto-malays. Today, we do not distinguish between the two groups and collectively call them all Orang Asli - the original peoples.

Since this is a malay term and not a neo-colonialist construction, it simply means that the malays themselves acknowledge that they are not the original peoples as they had encountered the Orang Asli on their arrival in the malay Peninsula and differentiated themselves from this first two groups.

Present-day malays, constituting a third wave, came much later, hence the term Deutro-malays.

This means that successive waves of migrations have left sediments of linguistic, culture and beliefs imprints here in Malaysia. But because of the coherence of malay culture, the whole region came to be known as the malay world or 'Alam melayu'.

This world was at the crossroads of international trade and the malays were active participants of this exchange of goods and services. Their world was open-minded, tolerant and plural. From animism, to Hindu-Buddhism and latterly Islam, the malay world was open to foreign influences.

Without any doubt, the Indians and the Chinese have been welcome here for many centuries. Some traded, married local women and established long-standing ties with the malays.

Some of these 'Peranakan' communities have been living in modern-day Malaysia far longer than some Indonesian communities.

But to the malays, Indonesians of all shades whether Mandailing, Javanese or Batak are of the same root. They are not seen as immigrants although with the rising rate of crime in Malaysia and its attribution to Indonesian migrant workers, this view may soon change.

There is no question about this underlying malay cultural context to modern Malaysia and Indonesia. The latter maybe a bit different due to the great influence of the Javanese but is essentially part of the malay world. With the emergence of the nation state, we have to define what is Malaysian.

In the case of the latter, we have failed to achieve a consensus. If the divide between the bumi and non-bumi is to be enshrined as part of the national identity, then there is no such thing as 'Malaysian'.

If a Malaysian is anyone with a Malaysian passport, then there needs to be equality among the ethnic groups.

The real challenge is to think out of this box. Does it really matter if one's ancestor came from Indonesia, India or China?

What really matters is the commitment to Malaysia and loyalty to the state, our imagined community.

Wed Dec 17, 03:14:00 AM MYT )

Status anda : Tewas sebelum berjuang,sila keluar gelanggang dan pergi menuntut ilmu banyak-banyak lagi!anda pejuang palsu dan pondan!


Komen 3- dari miya

miya said...

Part 1 - The origin of pendatang:

• Malays - come from Indonesia and Yunnan.
• Chinese - come from China.
• Indians - come from India.


Part 2 - Why they come to Malaysia:

• Malays - easy life, food aplenty around those days, like fish from the river etc.
• Chinese - looking for a living.
• Indians - looking for a living and goes back.


Part 3 - Pendatang's attitude:


• Malays - the words 'relax la', 'bantuan kerajaan' and 'cukup makan' are their daily words.
• Chinese - work, work and work but also spend.
• Indians - work, earn and save but spend little.


Looking at the mindsets of various pendatang. You tell me is it possible to be one Bangsa Malaysia? Never! For oil will never mix with water.


If you tell the Chinese to close down Chinese schools, the children will not taught to be hardworking anymore, so they become lazy and can they ask for bantuan kerajaan?

No! Right? So let the Chinese have more Chinese schools to teach the principle of hardworking, integrity, trustworthy etc, thus others can get more shares.

Those days the government control the Chinese schools is because of communist. Now where got communist again? Bodoh!

February 19, 2009 1:22 PM

Jawapan saya buat Miya :

Ni sekor lagi yang suka menipu….perasan cerdik juga ni…dalam komen kamu pada posting saya yang lepas..kau pun tiru dan copy kat sini(klik sini).Mungkin komen yang ni pun kau copy paste jugak!

Aku jawab la sikit..sebagai tanda hormat dan terima kasih atas kunjungan kamu disini.
The origin of pendatang….dah tahu kau datang dari cina…cukup lah tu…komen yang lepas kau kata warga asal sabah dan Sarawak…mana satu yang betul???semua petroleum kat nusantara ni kau dan mak bapak kau yang punya…mungkin kau datang dari cina dan kau tiru atau kau beli/rasuah mycard orang sabah dan Sarawak!


Mengapa kamu datang ke tanah melayu?….nak cari kehidupan(looking for a living!)….kesian…dulu kau ni papa kedana lah..benda-benda asas dalam kehidupan ni ialah makanan,pakaian dan tempat tinggal….jadi waktu kau datang sini dulu sudah pasti kau kebulur,tak ada pakaian atau berbogel dan tak ada tempat kediaman…lalu kau merempat di sini…sepatutnya kau perlu bersyukur dengan orang melayu kerana kasi kau makan,baju dan tempat tinggal untuk berteduh!kalau tidak sudah pasti kau masih tinggal atas pokok dan makan pisang!


You punya attitude pula…kerja dan kerja dan bekerja dan berbelanja ….tak ada saving??? Bodoh punya pendatang…kau tipu lagi….sikap kamu yang sebenar ialah…berniaga dan menipu melayu dengan ayat yang biasa kita dengar.. “alaah bos…ini balang modal pun talak balik punyaa,tapi gua kasi la sama lu…!cincai-cincai, bagi murah-murah maa..”,beri rasuah kepada melayu,tipu income tax dengan akaun palsu,beli tanah melayu secara pajak gadai atau sewa beli,simpan duit banyak-banyak dalam bank dan hanya belanja sekali sekala dan beli kereta besar untuk kelabui mata orang “income tax” saja!


Miya…aku cabar kau tutup sekolah cina dan belajar dalam satu kelas dengan anak melayu..kau tidak mahu!!!..banyak alasan dan auta la kau ni… sebenarnya bukan cina yang akan jadi malas,tetapi kau tak bagi orang melayu maju dan bersaing dengan bangsa kamu,kamu bangsa yang hipokrit!orang hipokrit ialah orang yang pentingkan diri sendiri,lebih teruk dari komunis sebab komunis memperjuangkan negara berkebajikan dan hak rakyat yang samarata!budak- budak cina bukannya pandai sangat…contohnya kamu…suka meniru…tak guna otak langsung!mereka biasanya jadi sedikit cerdik sebab dibantu oleh ekonomi dari dewan perniagaan cina…sekolah kauorang banyak duit,jadi dengan duit yang banyak kau boleh beli buku yang bermutu,boleh bayar guru tuisyen yang bagus ,dapat menyediakan prasarana dan kemudahan pembelajaran yang kondusif dan banyak benda lagi yang kau boleh buat dengan duit yang banyak…pada tahap universiti pula…kauorang suka buat studygroup…kononnya studysmart la kan,padahal kau punya otak bukannya terer sangat..buat study group,dok spot soalan ,dok bincang skema jawapan atau dok hafal soalan bocor yang diperolehi dari pensyarah yang sebangsa dengan kamu…tapi tidak cina semua begitu!


Oleh itu komen-komen kau yang lain kat atas tu kau jawab la sendiri.aku malas nak layan kau sebab sebelum ni pun kau ciplak komen orang,bukan fikir dengan otak udang kau tu.


Gali lubang dan masuk sendiri la…kau ni nampak baik..tapi mungkin belakang orang, bayar gigolo melayu juga nantinya!macammana kau nak jadi ketua pembangkang kat blog aku ni,kalau moral kau sendiri pun lebih teruk dari anjing dan babi!temberang kau kini sudah pecah bila kau yang memang perangai macam tu, tidur dan berbogel dalam rumah kau!


Status anda : Tewas selepas berjuang sekejap.Kantoi tengah jalan dan gelap masa depan!menyerah diri tanpa dipaksa dan mengaku kalah yang memalukan bangsa kau sendiri!



Komen 4-dari coolooc @ kulup(sila tukar nama anda segera!)

coolooc said...

According to a recent study through secret agency, Nihon Himitsu Oruganitsum Bureau, shows that malays were descended from the hybrid between hog/boar and baboon, hence explains why they look like baboon and they don't eat pork.

Our latest DNA analysis confirmed the fact.


The Japanese, Europeans etc, all eat pork, so does that mean they are all dirty and only the malays and Arabs are clean?

These malays have no brains to think properly.

The secret agency study also finds that Muslims are more violent, lazy, cunning and barbaric due to the lack of pork in their meal and the wrong doctrine.

They had been misled by Quran for generations which was copied and twisted by Muhammad from Holy Bible just to control his followers so that they don't harm their same species/ancestor (the hybrid between hog/boar and baboon).

February 19, 2009 1:24 PM

Jawapan saya:


Ni sekor lagi pengomen coolooc (kulup?).otak kau lagi teruk dari otak babi! Kau pun sama,gali kubur ,terjun masuk mati juga! Kau tiru sebijik komen Konek dari sini(klik sini)

Kau tak guna otak langsung atau kau-kau semua iaitu kulup,konek dan cool man adalah species yang sama..the hybrid between monkey + dog + pig + leech…..jadi la spesies klon yang berhati bangsat!

Jadi aku jawab komen kau kali ini dengan guna kepala lutut atau kepala siku aku je la… so mana evidence base medicine nya??? Boleh kau bagi aku medical jurnal mana yang kau rujuk??? Setiap penemuan dan kajian saintifik perubatan termasuk DNA atau genom research mesti dijurnalkan lah bodoh!!!

Ni bagi nama secret agency la bla bla bla.…kepala hotak kau!!!kaki kencing dan copy paste!


Status anda : Tewas sebelum berjuang dan memalukan bangsa kamu saja! Pahlawan palsu dan pondan!sila keluar gelanggang! Hilang wang pertaruhan dan pergi mati bunuh diri!



Komen 5-dari yuking

yuking said...

Got NEP, you complain! Abolish NEP, you make noise!

Become Ali Baba, you lament! Ask you to work hard, you don't want!

And you keep on blaming other communities for everything!

"Pathetic" is the word my malay friends!

February 19, 2009 1:33 PM


Jawapan saya:

Saudara yoking, ni saya harap tak copy komen orang lain kat mana-mana ye! Harap ia datang dari kepala otak kamu sendiri!

Memang…nak dihapuskan DEB(bukan GOT NEP ye) kami marah dan complain,sebab itu hak kami…hanya melayu bodoh saja yang tak nak DEB!!! Hanya melayu yang ada pakatan jahat dan main belakang saja yang tolak DEB! Bukan melayu asli!

Memang dari segi kerja ,sebenarnya kami lebih kuat(work hard!),kami bekerja menggunakan muscle/otot dan keluarkan peluh…kamu kerja duduk atas kerusi,jaga kaunter,kira duit,jadi tokey…semua kerja anak kuli yang buat,hanya basuh berak kamu je yang kamu buat sendiri,tu pun kalau kamu rajin,kalau tidak..kau berak tak basuh!kamu goyang kaki je…hey… goyang kaki sambil kira duit keluar peluh ke???..so …ketiak kau pun tak hangit bekerja macammana kau kata kau bangsa yang hardworking!!! Orang melayu bekerja membanting tulang empat kerat..bila dapat duit gaji..pergi beli barang kedai kamu…sepatutnya kamu berterima kasih dengan kami bukan mengutuk kami!jadi kamu kerja kuat untuk mengaut untung dari titik peluh kami!itulah makna kerja kuat (work hard)bangsa kamu!


Status anda: Teruskan perjuangan dan permainan minda anda! Kamu boleh diajak berbincang kalau tengok dari ayat terakhir kamu…..my malay friends! tu…tapi jangan salahkan kami jika kamu tewas juga nanti dan keep on blaming others pulak.Berani buat berani tanggung!



Komen 6-dari aston

aston said...

I feel I am not very comfortable with Indonesia. The government, when think of it, it is also quite funny.


First, they don't want Chinese to be in their country. Good, kill Chinese and get them out of the country. After when they are no Chinese in Indonesia, now look at the country - A junk country. Useless currency, the country is overpopulated with uneducated peoples.


No more Chinese in Indonesia mean no one do business there. Because 70% of the economy are control by Chinese. In addition, majority of the companies are own and run by Chinese.


And you? You are just a person filled with racial jealousy. Proof? Why should we prove anything to you? We are a prosperous and rich race, I couldn't care less if dirt crawler like you don't believe it. Back to the hole you came from!


Malay, you are in denial. You want evidence? Just open your eyes and see! All around you, in China, in Indonesia, in the TV, on the street, everywhere! Chinese are superior money makers!

Ha……….it is not about boosting our ego. I mean why would we have to? We have so much to be proud of already. It is a matter of truth.

I am sorry if you can't take the reality that malays aren't the ones who control a good amount of economy in South-East Asia. But it is not like you don't have anything to be proud of.

I am not thinking that our race is the best. I am talking the truth. Look at Indonesia before the riot, the country is stable and well. But after they have thrown all the Chinese away, the country has fallen. And lots of poor peoples there. The logic is already able to tell you.

Hahaha! Despite living in Malaysia, I already have second home in Perth. Why should I must live in Malaysia! What a fool!

I will pay loyalty to Australia. Why should I pay my loyalty to country like Malaysia which only care about their own ass malays? Where Chinese are treated as second class citizens there!

Why should I care about your people, and also I don't care about your people anymore. Because I am spending more time live at Australia. One day you will see your country become a second Iraq and collapse. You will see the time will come.

Malay, stop your stupid thinking. The truth is the truth. One more thing, you make the laugh when I think of, you can't even compete with the Chinese! Most Chinese think that your kind is crook. If you know where what I mean.

Your anti Chinese thinking will never improve your people. You should look into yourself before you insult other races.

You can't even compete with the Chinese, my friend. We are everywhere. Doing business, earning money. Anti Chinese is always anti China. Every word is against the China. Even China become superpower, you will find something to say China is bad. Ha!

It is extremely unwise for a Chinese to flaunt his wealth in Indonesia. He should have kept quiet about his wealth and stash away his money in a hidden Swiss Bank account.

A country is poor because of its own faults, don't blame others. China was extremely poor until the 1980s when it decided to drop its arrogant ideal and open its economy.

For example, if you want to be rich. What are you going to do? Of course, think logic and hard working. That is how a businessman will success. Don't blame anyone else if you are poor. Blame yourself for not smarter enough and work harder to be rich.

This is different - Chinese success in Indonesia, where the malays start killing Chinese is because of jealousy. And Indonesians should stop blaming Chinese for monopolizing the economy, because Indonesians themselves are quite lazy compared with ethnic Chinese.

What do you expect, his Indonesia homeland is weak and the peoples are poor. His culture stays in the bottom of the world. Maybe he should look into himself before commenting other races. What a shame!

But come on, Chinese culture is obviously superior to those countries in South-East Asia such as the Indonesia, Malaysia and Philippines.

China has had an ancient civilization and a long commercial tradition. It is no coincidence that Chinese have uniformly dominated the economies of this region for so long. It is a cultural difference, not a racial one.

If Indonesia, Malaysia and Philippines adopt Chinese culture and become Chinese way, they would be just as successfully. It is a matter of cultural values and a certain worldview.

February 19, 2009 1:37 PM


Jawapan saya:

Rasanya komen diatas pernah saya baca…dimana ye??? Rasanya ciplak juga nih!!boleh ke rakan blog atau BPN lain tolong carikan untuk saya!


Kau ni pun geng konek,kulup,miya dan coolman juga,tak percaya…(klik sini) untuk baca komen kau sebelum ini.


Anyway…ni jenis yang tak faham soalan…orang lain dok bincang pasal Malaysia..dia dok melalut sampai ke Indonesia! Jangan jangan kamu tiru komen cina Indonesia tak?tak jawab soalan betul betul…tapi bila skema jawapan dah hafal….kena letak juga lah.komen anda seperti diatas itu…kesian…nak dapatkan markah lebih la tu…tapi tak sedar dengan tanpa sengaja menampakkan kebodohan yang amat ketara di sini!


Orang dok bincang nak stay kat Malaysia kamu bagitau ada rumah kat Perth..orang tak Tanya pun!!! Jangan jangan dok rumah setinggan kat sana tak? oooohhhh patutlah ramai ramai datang kat sini…rupa-rupanya… seperti apa yang kau kata “China was extremely poor until the 1980s when it decided to drop its arrogant ideal and open its economy”….kesian….maksudnya waktu tok nenek kau datang sini dulu..kau miskin dan papa kedana la..betul la apa yang Miya kata kat atas tujuan kamu dan tok nenek kamu datang sini untuk mencari kehidupan!!!...


Kau kata lagi… “This is different - Chinese success in Indonesia, where the malays start killing Chinese is because of jealousy. And Indonesians should stop blaming Chinese for monopolizing the economy, because Indonesians themselves are quite lazy compared with ethnic Chinese.


What do you expect, his Indonesia homeland is weak and the peoples are poor. His culture stays in the bottom of the world. Maybe he should look into himself before commenting other races. What a shame!”


Boleh tunjukkan saya data atau fakta melayu bunuh cina di Indonesia dan Malaysia sebab dengkikan orang cina? Jangan bermain sentimen ini…nanti kesudahannya kau tidur dalam kem di kamunting(ISA).


Nak suruh orang Malaysia,Indonesia dan Filipina ikut budaya kamu konon..nescaya busuklah seantero nusantara ini sebab kamu malas mandi dan tak basuh berak!


Status anda : Akan tewas juga nantinya dalam perjuangan dan permainan minda ini sebab datang dari perguruan yang sama dengan konek,kulup,miya.Anda menggunakan teknik dan seni atau jurus yang sama dengan mereka yang sudah tumpas!selamat berjuang!


Komen 7-dari julee( jula juli bintang 3 ?)

julee said...

The very foundation of Umno are lies - lies about May 13 riot, lies about secularity of constitution, lies about the special right, lies about supremacy of court, and of course lies about NEP.

How can our accountability and transparency not be limited by the very lies of the foundation of our governance?

February 19, 2009 1:38 PM


Jawapan saya :



Julee budak baru belajar,saya tak salahkan anda.kesiaaann anda! Umno lies ke cik adik???

13 mei 69 tu tipu ke cik adik???...please la, tolong jangan malukan abang abang seperti abang konek,kulup,Aston,reek,fargoman dan kak miya kat atas tu ye…dulu,13 mei 69 yang kau dok berarak dengan bawa penyapu tu apasal?siapa yang mulakan atau cetuskan ketegangan? So…sekarang ni…sama la kau dan geng kau orang ni…masuk blog aku tak di undang ,lepas tu kutuk aku dan bangsa aku pula! So..siapa yang cari pasal…nak bertempur bawa geng ramai-ramai atau manusia jadian yang boleh bertukar tukar rupa dan nama,nak tunjukkan bahawa penyokong kamu ramai dan supaya aku jadi naik gerun la tu konon!!! Tapi sayang semuanya pendekar tempang!!! Ha ha ha..OKU- orang kurang upaya!macam mana nak berjuang??? Sekali sergah dah terkencing dan berak merata-rata!


Cik adik julee…our government ada MCA juga tau….you kata macam tu..nanti kena batang hidung bangsa kamu sendiri tau..mereka menipu juga ke??? Ohhh… tidak tidak tidak!


Status anda:


Teruskan perjuangan anda.makan vitamin atau ambil zat besi banyak banyak,berlatih betul betul,cari sifu lain yang lebih hebat Kung fu nya,jangan belajar dari abang abang hampeh kat atas tu…so kalau nak datang medang tempur ni boleh…jadi tukang sapu lantai,tolong lap peluh dan bancuh kopi dah la ye!!!



Komen 8-dari low class mental@budak terencat akal

low class mental said...


You stinking malay pig, please get the f***k back to your own land in Aceh or Jawa, whatever. Because this is Tanah Orang Asli and malay pig like you are pendatang!


To non-malays……….time and time again we have said that the malays are from Jawa. I always say that they are from Aceh, Sumatra, etc - do you see anyone of these racists (obviously malays) objecting to that fact?


This is the truth and they cannot handle this. They don't dare say that because it is so true! Even Mahathir admitted recently - the origins of the malays are not Malaysia but Indonesia - Sumatra and island etc.


The real bumis are the natives of Borneo and the Orang Asli. Not these malay free loaders and wasted sperms.

"Son of the soil" incorrect! More appropriate term would be "Rapist of the soil"! Malays are pendatang, they called Chinese and Indians pendatang! Tak malu!

To malays pendatang from Indonesia, you are also enemy to Indonesia, stupid! Apa? Tak faham English? Makan tahi dan berambus balik ke Jawa! Setia kepada negara Indonesia! So are you, malay pig!

Aren't you a bloody hypocrite? You are not the Orang Asli of this country - you are an immigrant from Jawa, Sulawesi, all elsewhere - why did you come here to this country then?

Why not help your own country (or should I say your dilapidated kampung in Jawa) and improve the situation then? What……….what did you say? Oh you want a better life is it? I see - so what does that make you? A patriotic fake? Or a hypocrite with no substance?

Compare China and Indonesia - then tell me who is faring better in the international stage! You useless malay pig. At the end of the day - you work for me.

Obviously, you are worse than shit. Not pigs, for pigs are really smart animals. Tanah Melayu my ass! Orang Asli were here before your ancestors crept onto this land. Learn some history, ok? Of course, you can always change history! Tak malu kah!

You are sick in the brain, thanks to Mahathir!

Chinese got pissed off as not all Chinese are rich, but all work their asses off to make an honest living, while idiots like you think that you are entitled to riches without sweating. What discontent? After all the handouts all these years, you still couldn't get your acts together, and you want to blame others, the Chinese, the Indians? Where is your dignity?

What anger? You get angry at the Olympics because malays can't run faster than the Americans? The Aussies? The Chinese? (Just imagine some of you jokers made it to the Olympics, although none did!)

If you want to run amok, go ahead, join the apes and chimpanzees, your kind have been doing that at UPM, brainless monkeys they are, and so are you, go flock together.

The reason why malays tend to run "amok" is because of close relative breeding. Just like non-high breed dogs - brother have sex with the mother, and father marry their own sister, and the confusion goes on.

The end result is non-high breed dogs - that are difficult to train and tend to even bite their own master. Unlike the Chinese, they are very careful not to have too close relative marrying one another.

That is why you can see how Chinese excel in different part of the world. The Chinese are indeed a world race now, as China progress with such speed which is unknown off in any other race in the world!

Singapore is a fine example of Chinese superiority! Sad news for the malay race but then again it is the truth!

(Malay extremists racists are going to call you pendatang etc, even hang you upside down by your balls, for socking them in the balls where it hurts most, like you did.

But you have been brave in telling them the truth about the dark side of their race which explains why they are so backward. God be with you……….)

Rich and successful Chinese don't owe you a thing. Not so successful Chinese are working honestly to make ends meet. So, you either work, or go get fed in the ass by Mahathir, ok? He won't charge you for the ecstasy and the service you may receive.

You are nothing but scum. You give fellow malays a bad name. You make your parents lose face. When you look in the mirror, what do you see? A good-for-nothing idiot! That is all there is in you.

You are a babi hutan from either the jungle of Jawa or Sumatra. All you Umno malay pig are in fact pendatang to this Tanah Orang Asli. So get the f***k out of my country!

February 19, 2009 1:42 PM


Jawapan saya :


Komen ni pun aku rasa pernah terbaca…. kat mana ye?

apa pun aku jawab la komen mala-un ni…nanti frust pulak,asyik asyik masuk blog aku tengok respon aku kat dia je…tunggu lama lama boleh jadi gila babi budak ni ....kalau setakat gila babi tak apa ,dia menyondol nyondol tanah je…tapi kalau bercampur dengan sawan babi tu..lagi bahaya…sebab bila sekali kena seizures attack boleh mengurangkan IQ..tapi aku rasa budak ni dah banyak kali kena attack ni..sampai berbuih buih mulut dia…drooling of saliva!...tu sebab orang panggil dia low class mental…dia pun bangga la dengan nama low class mental dia tu!!! Ha ha ha….


Hei Budak terencat akal….dah tak ada modal lain ke? Dok pertahan bumi ini bukan hak melayu,hak orang asli la,melayu pendatang,malay pig la..….kamulah yang sebenarnya brainless monkey tu…kau kata … “You useless malay pig. At the end of the day - you work for me”…siapa yang nak kerja dengan kau ...kalau kita orang dah tahu kau budak terencat mental dan selalu sawan babi! bahaya kerja dengan kau..nanti bila kau sawan..menyusahkan kita je.


Kau yang rapist of the soil,tu sebab kau ucap terima kasih kepada Tun Dr Mahathir,sebab beliau telah letak jawatan dengan relahati sebagai PM dengan menggantikan orang lain yang tak berapa tegas kepada bangsa kamu,tu sebab kini kau naik toncang!!!..INGAT… Tun Dr Mahathir sudah pasti tidak akan merelakan bangsanya terus dipersendakan kerana perjuangannya masih belum selesai!


Sudah pasti aku akan “hang you upside down by your balls”…tunggulah masanya nanti….sebenarnya kau yang have sex with your mother, and your father marry your own sister, and the confusion goes on.Tu sebab kau jadi budak low class mental sebab mak bapak kau kawin adik beradik dulu!!!confusion goes on…On and on till you die!!!


Status anda :

Pejuang paling tegar masa kini,teruskan perjuangan anda,aku akan pastikan kau betul betul nazak sebelum kau mati sebagai pejuang bangsa babi hutan terakhir abad ini…


Sekian. Selamat maju jaya dalam pertempuran minda yang seterusnya!

Untuk pengunjung blog yang lain,yang saya hormati....


Boleh buat bacaan tambahan kat sini:(klik sini) untuk mengetahui tentang adanya kajian saintifik tentang bangsa kita ini...

Sumber : http://faizn.blog.friendster.com/2006/07/genetik-orang-kelantan-melayu-terawal-di-semenanjung/#comments


Oleh : Saufi Hamzah dan Mona Ahmad


BENARKAH ada penyakit yang hanya ada pada satu-satu kaum saja?. Adakah kajian genetik mampu mengenal pasti penawar bagi penyakit yang sering dikaitkan dengan keturunan.

Kajian mengenai susur galur genetik sesuatu kaum perlu dijalankan bagi membolehkan penyelidikan lebih meluas terhadap penyakit yang berkaitan dengan keturunan.


Sehubungan itu, sekumpulan 20 ahli sains dan penyelidik dari Universiti Sains Malaysia dalam pelbagai bidang termasuk genetik, sejarah, pergigian, forensik dan mata merintis langkah menjalankan penyelidikan bagi mengumpul profil genetik masyarakat Melayu di Semenanjung.


Banyak persoalan timbul, benarkah ujian asid deoksiribonukleik (DNA) boleh menentukan susur galur orang Melayu yang membuat penempatan asal di bumi Semenanjung Malaysia?

Adakah Orang Melayu Kelantan adalah kumpulan Melayu pertama yang membuat penempatan di bumi Semenanjung?. Bagaimanakah rupa asal orang Melayu yang mula bertapak di Semenanjung.

DR ZULFALIL menganalisis sampel darah responden Melayu.


Adakah rupa asal orang Melayu ialah berkulit sawo matang, berambut ikal, bermata kecil dan berahang kecil?. Benarkah penghijrahan dan perkahwinan campur menyebabkan tiada lagi orang Melayu yang asli.


Semua persoalan ini bakal terjawab apabila kajian yang dikenali sebagai Menjejaki Asal Usul Bangsa Melayu Menerusi Kajian Morfologi, Sejarah, Sosio Budaya dan Analisis Genetik siap sepenuhnya menjelang 2008.


Malah, kumpulan penyelidik itu sudah memulakan projek mereka sejak Januari lalu dan ketika ini berjaya mengumpulkan sampel daripada lebih 50 responden dari sub kumpulan etnik yang dikenal pasti di Negeri Sembilan, Kelantan dan Terengganu.


Kajian yang menelan belanja RM1.4 juta menerusi peruntukan Kementerian Pengajian Tinggi ini adalah satu-satunya kajian genetik orang Melayu yang menetap di Semenanjung.


Menarik mengenai kajian ini ia bakal melihat evolusi masyarakat Melayu di Semenanjung dengan menggunakan pembuktian bahawa orang Melayu yang mula membuat penempatan di Tanah Melayu ialah Melayu Kelantan.


Melayu Kelantan dijadikan asas kajian kumpulan penyelidik itu kerana mereka yakin bahawa susur galur keturunan kumpulan Melayu itu dianggap masih tulen kerana ramai yang masih mengekalkan keturunan mereka tanpa campuran kaum lain.


Pengarah Pusat Genom Manusia USM, Dr Zilfalil Alwi, berkata sikap orang Melayu Kelantan sendiri yang agak tegas dalam pemilihan pasangan hidup juga diambil kira kerana ia dikatakan boleh mengurangkan pendedahan kepada perkahwinan campur yang sekali gus menjejaskan genetik asal kaum itu.



Dalam kajian ini, katanya, kumpulan pengkaji akan mengenal pasti penempatan 14 sub etnik Melayu Semenanjung yang dipilih menerusi sejarah dan latar belakang sosio budaya.


“Apabila penempatan dikenali pasti di Semenanjung, kita akan mendapatkan responden yang menetap di lokasi itu tetapi datuk nenek moyang mereka berasal dari tempat asal keturunan mereka seperti Minang di Indonesia.


“Selepas responden dikenal pasti barulah kita ambil sampel darah, ukuran muka, gigi, mata dan rahang, selain mengumpul maklumat susur galur keturunan responden,” katanya yang ditemui di USM, Kubang Kerian, baru-baru ini.


Dr Zilfalil berkata bagi Melayu Kelantan dan Minang di Negeri Sembilan, misalnya, pakar sejarah, Prof Madya Dr Ooi Keat Jin mengenal pasti beberapa lokasi penempatan awal di sepanjang Sungai Kelantan dan kawasan pantai serta pedalaman Negeri Sembilan.


“Zaman dulu, penempatan awal di sepanjang sungai dan pantai kerana tiada jalan. Jadi, pakar sejarah akan mengenal pasti lokasi penempatan bagi membolehkan penyelidik mengambil sampel dari responden,” katanya.


Dr Zilfalil berkata, tiga kaedah digunakan untuk mengesan genetik kaum itu iaitu mengekstrak DNA menerusi darah untuk mengkaji mitochondria yang hanya boleh diwarisi kaum ibu saja.
Menerusi kajian ini, jika seorang wanita itu berkahwin dengan lelaki dari kaum lain dan berpindah ke tempat lain, susur galur asal usulnya boleh dikesan menerusi mitochondria.


Kajian kedua pula membabitkan kajian kromosom Y-Short Tendem Repeat (Y-STR) untuk melihat evolusi kaum lelaki, misalnya, sekumpulan lelaki berhijrah ke tempat lain, asal usul kumpulan lelaki berkenaan boleh diperolehi menerusi ujian itu.


Selain itu, kaedah ketiga yang digunakan ialah menggunakan Cip Mikro Array bagi mengesan Single Nucleotide Polymorphism (SNP) secara serentak untuk 50,000 variasi jujukan DNA seseorang individu.


Kaedah ini membolehkan pengkaji mengesan variasi jujukan DNA yang ada pada satu-satu responden, yang akhirnya turut menyumbang jawapan kepada persoalan asal usul kaum menerusi kajian genetik.


FAKTA:

- Kajian Menjejaki Asal Usul Melayu melalui Kajian Morfologi, Sejarah, Sosio Budaya dan
Analisis Genetik.

- Kajian oleh Universiti Sains Malaysia

- Jumlah penyelidik - 20 orang

- Jangkaan projek - Januari 2006 - 2008

- Jumlah responden - 20 hingga 30 orang setiap sub etnik

- Sub kumpulan etnik Melayu di Semenanjung :


Melayu Kelantan di Kelantan
Melayu Minang di Negeri Sembilan
Melayu Yunan di Terengganu
Melayu Acheh di Perak
Melayu Riau di Johor
Melayu Champa di Perak, Kedah dan Kelantan
Melayu Mandailing di Perak
Melayu Jawa di Johor dan Selangor
Melayu Bugis di Johor dan Selangor
Melayu Rawa di Perak
Melayu Jambi di Johor, Selangor dan Perak
Melayu Batak di Perak dan Pulau Pinang
Melayu Banjar di Selangor dan Johor
Melayu Kurinchi di Selangor

Keseluruhan Projek bernilai RM1.4 juta:

Pembahagian tugas:


Pengumpulan Sampel dan pengekstrakan DNA - diketuai Dr Zilfalil Alwi


Analisis sejarah dan sosio budaya - diketuai Prof Madya Dr Ooi Keat Gin

Analisis DNA mitokondria - diketuai Dr Zafarina Zainudin

Analisis STRs autosomal dan Y-STRs - diketuai S Panneerchelvam

Analisis SNPs - diketuai Dr Zilfalil

Analisis Human Leukocyte Antigen - sejenis protein dijumpai dalam sel yang berfungsi dalam sistem imun - diketuai Prof Norazmi Mohd Nor

Analisis Morfologi, struktur muka, rahang dan gigi - diketuai Prof Abd Rani Samsudin

Analisis Morfologi Mata - diketuai Dr Liza Shamimi Ahmad Tajudin

(sangtawal : ini barulah disebut kajian saintifik,ada kertas kerja dan skop kajian ilmiah dan masuk pula dalam belanjawan negara, bernilai RM 1.4 juta,di buat oleh orang-orang akademik bertaraf Profesor, bukan secret agency lah..Discovery Channel lah...bla bla bla..penyedap rasa je...yang menarik hati saya ialah orang yang mengambil bahagian dalam analisis sejarah dan sosio budaya ialah Prof madya Dr Ooi Keat Gin...dia seorang yang bijak dari bangsa cina pun setuju terlibat sama dalam research ni...bukannya asyik dok pertikai ketuanan melayu atau melayu itu pendatang atau tidak!)

Wednesday, February 18, 2009

Hikayat sangtawal ( 5 ) - Majapahit



Artikel pilihan

Sumber: wikipedia


Majapahit adalah sebuah kerajaan yang pernah ditubuhkan sekitar tahun 1293 hingga 1500 M dan berpusat di Pulau Jawa timur. Kerajaan ini pernah menguasai pulau Jawa, Sumatera, Borneo, Sulawesi/Celebes, Madura, Bali, dan banyak wilayah lain di Nusantara.


Kerajaaan Majapahit


Penguasa Majapahit semasa zaman kegemilangannya ialah semasa zaman pemerintahan Hayam Wuruk, yang memerintah dari tahun 1350 hingga 1389.

Majapahit ialah kerajaan Hindu-Buddha yang terakhir dan masyhur di Nusantara. Didahului oleh kerajaan Srivijaya, yang berpusat Palembang di pulau Sumatra.


Pengasas Majapahit, Kertarajasa, anak menantu kepada penguasa Singhasari, juga berpusat di Jawa. Selepas Singhasari mengusir Srivijaya dari Jawa secara keseluruhannya pada tahun 1290, kekuasaan Singhasari mula menjadi perhatian Kubilai Khan di China dan dia mengirim duta untuk mengutip ufti.


Kertanagara, pengasas kerajaan Singhasari, menolak untuk membayar ufti dan Khan memberangkatkan satu rombongan tiba di pantai Jawa tahun 1293. Pada ketika itu, seorang pemberontak dari Kediri, Jayakatwang, sudah membunuh Kertanagara. Pegasas Majapahit bergabung tenaga dengan orang Mongolia untuk melawan Jayakatwang dan menyebabkan kerajaan Singhasari musnah serta memaksa sekutunya Mongol untuk menarik diri secara kelam-kabut.


Gajah Mada, seorang patih dan bupati Majapahit dari 1331 ke 1364, memperluaskan kekuasaan kekaisaran ke pulau sekitarnya. Beberapa tahun selepas kematian Gajah Mada, angkatan laut Majapahit menawan Palembang dan menakluk daerah terakhir kerajaan Sriwijaya.


Walaupun pengasas Majapahit melebarkan kekuasaan mereka ke tanah seberang di seluruh Nusantara dan membinasakan kerajaan-kerajaan jiran , fokus mereka adalah untuk menguasai dan memonopoli perdagangan komersil antara pulau.


Ketika Majapahit didirikan, pedagang Muslim dan para mubaligh mula memasuki Nusantara. Selepas mencapai puncaknya pada abad ke-14, tenaga Majapahit beransur-ansur lemah dan perang yang mulai dari tahun 1401 dan berlangsung selama empat tahun melemahkan Majapahit. Setelah ini Majapahit ternyata tak dapat menguasai Nusantara lagi.


Kehancuran Majapahit kira-kira terjadi pada sekitar tahun 1500-an meskipun di Jawa ada sebuah khronogram atau candrasengkala yang berbunyi seperti ini: sirna hilang kretaning bumi. Sengkala ini kononnya adalah tahun berakhirnya Majapahit dan harus dibaca sebaga 0041 = 1400 Saka => 1478 Masehi. Erti daripada sengkala ini adalah “sirna hilanglah kemakmuran bumi (Majapahit)”.


Raja-raja Majapahit


1.Raden Wijaya, bergelar Kertarajasa Jayawardhana (1294 - 1309)

2.Kalagamet, bergelar Sri Jayanagara (1309 - 1328)

3.Sri Gitarja, bergelar Tribhuwana Wijayatunggadewi (1328 - 1350)

4.Hayam Wuruk, bergelar Sri Rajasanagara (1350 - 1389)

5.Wikramawardhana (1389 - 1429)

6.Suhita (1429 - 1447)

7.Kertawijaya, bergelar Brawijaya I (1447 - 1451)

8.Rajasawardhana, bergelar Brawijaya II (1451 - 1453)

9.Purwawisesa atau Girishawardhana, bergelar Brawijaya III (1456 - 1466)

10.Pandanalas, atau Suraprabhawa, bergelar Brawijaya IV (1466 - 1968)

11.Kertabumi, bergelar Brawijaya V (1468 - 1478)

12.Girindrawardhana, bergelar Brawijaya VI (1478 - 1498)

Majapahit civilization :







Artikel Pilihan ke-2
:

Sumber:
http://arkeologi.fib.ui.edu/index.php?option=com_content&task=view&id=103&Itemid=5



Tajuk : Sandyakala Ing Majapahit : Keruntuhan Kerajaan Hindu-Buddha Nusantara

Oleh : Dr. Agus Aris Munandar. FIB, UI


Awal Kesuraman

Pada tahun 1389 Masehi (1311 Saka) mangkatlah Rajasanagara (Hayam Wuruk) raja terbesar Majapahit, ketika kerajaan itu berada di puncak kejayaannya. Tafsiran yang dapat diangkat dari berita kitab Pararaton adalah bahwa raja tersebut didharmakan di daerah Tanjung, nama candi pendharmaannya Paramasukhapura. Di kalangan para ahli arkeologi terdapat interpretasi bahwa Paramasukhapura tersebut terletak di lereng utara Gunung Wilis, mungkin dekat dengan situs Candi Ngetos sekarang di wilayah Kabupaten Nganjuk. Memang sungguh menarik untuk ditelisik lebih lanjut bahwa candi untuk raja terbesar Majapahit tersbut sekarang tiada ditemukan lagi secara pasti, sementara sejumlah candi untuk sanak kerabatnya masih bertahan hingga sekarang di beberapa daerah Jawa Timur bekas tlatah kerajaan itu dahulu.


Sepeninggal Rajasanagara tampil tokoh penguasa Majapahit yang baru, yaitu Wikramawarddhana yang menikah dengan Kusumawarddhani putri Hayam Wuruk. Wikramawarddhana hanya memerintah selama 12 tahun, sekitar tahun 1400 ia mengundurkan diri menjadi seorang pertapa (bhagawan), tahta Majapahit diserahkan kepada putrinya yang bernama Suhita. Sebenarnya yang layak memerintah adalah putra mahkota kakak Suhita yang bernama Bhra Hyang Wekasing Sukha, namun ia mangkat pada tahun 1399 sebelum ditahbiskan menjadi raja.


Naik tahtanya Suhita sebagai ratu Majapahit ternyata tidak disukai oleh salah seorang putra Hayam Wuruk yang berasal dari selir, ialah Bhattara i Wirabhumi (Bhre Wirabhumi) walaupun ia telah menjadi penguasa di daerah Balambangan.


Demikianlah masalah ketidakpuasan terhadap penguasa, hak untuk berkuasa, yang berujung kepada perebutan kekuasaan dalam bentuk peperangan yang sangat berdarah adalah faktor-faktor mendasar yang menjadi titik awal keruntuhan Wilwatikta.


Dalam pada itu serangan dari kerajaan Islam Bintara (Demak) hanyalah peristiwa pamungkas yang menyebabkan lenyapnya Majapahit dari Tanah Jawa, karena sebelumnya telah terdapat serangkaian pemicu ke arah runtuhnya Majapahit di awal abad ke-16 M.



Parereg meletus pada tahun 1401 M sebagai bentuk ketidakpuasan dan rasa berhaknya Bhre Wirabhumi atas tahta Majapahit. Mulai tahun itu hingga tahun-tahun selanjutnya Majapahit diriuhkan oleh peperangan antara Wikramawarddhana yang berkuasa di kadaton kulon melawan Bhre Wirabhumi yang memimpin penyerangan dari kadaton wetan. Tidak dapat dipungkiri bahwa dengan adanya Paregreg yang baru usai tahun 1406, rakyat Majapahitlah yang menderita, pastinya aktivitas pertanian menurun, hubungan niaga dengan wilayah luar Jawa terganggu, apalagi citra Majapahit di mata kerajaan-kerajaan mitra satata di rantauan Asia Tenggara menjadi tidak berwibawa lagi.

Menuju Tenggelamnya Surya Majapahit

Setelah Bhre Wirabhumi dapat dikalahkan oleh pihak Wikramawarddhana berkat bantuan Bhre Tumapel Bhra Hyang Parameswara, maka Suhita melanjutkan pemerintahannya di Majapahit hingga wafatnya pada tahun 1447 M dan didharmakan di Singhajaya.


Karena Suhita tidak mempunyai anak, maka singgasana Majapahit kemudian diduduki oleh adiknya, yaitu Bhre Tumapel Kertawijaya (1447—1451 M). Pada masa pemerintahannya ia mengeluarkan prasasti Waringin Pitu yang bertarikh 1369 Saka (22 Nopember 1447 M). Dalam prasasti itu dinyatakan bahwa Majapahit pada dewasa itu mempunyai 14 orang penguasa daerah sebagai berikut: (1) Batari Daha, (2) Batari Jagaraga, (3) Batara Kahuripan, (4) Batari Tanjungpura, (5) Batari Pajang, (6) Batari Kembang Jenar, (7) Batari Wengker, (8) Batari Kabalan, (9) Batara Tumapel, (10) Batara Singapura, (11) Batara Matahun, (12) Batara Wirabumi, (13) batara Keling, dan (14) Batari Kalinggapura.


Berita dari prasasti Waringin Pitu tentang para penguasa daerah tersebut menunjukkan bahwa wilayah sebenarnya terbagi dalam beberapa kerajaan daerah yang mengakui kedudukan raja di kedaton Majapahit sebagai penguasa tunggal atas daerah-daerah tersebut. Penguasa selanjutnya adalah Bhra Pamotan dengan epitet Sri Rajasawarddhana Dyah Wijayakumara yang berkuasa antara tahun 1451—1453 M.Asal-usul tokoh ini tidak begitu jelas, dugaan sementara bahwa dia sangat mungkin salah seorang putra Wikramawarddhana pula, mungkin dari seorang selirnya. Pararaton menyebutkan bahwa pada waktu Rajasawarddhana berkuasa ia berkedudukan di Keling-Kahuripan. Terdapat asumsi bahwa ia tidak berkedudukan di ibukota Majapahit, melainkan memindahkan pusat pemerintahannya di wilayah Keling-Kahuripan. Keadaan itu mungkin ada hubungannya dengan kekalutan politik berkenaan dengan tahta yang didudukinya. Setelah ia meninggal menurut Pararaton kemudian didharmakan di Sepang.


Pararaton mencatat bahwa dalam masa 3 tahun kemudian tidak ada raja di Majapahit (interregnum). Hal ini sungguh menarik karena selama 3 tahun itu tidak ada tokoh yang dapat mengampu kerajaan yang kejayaannya hampir pudar tersebut. Surya Majapahit yang biasa dijumpai di batu sungkup candi-candi zaman itu dan menjadi menjadi ciri kesenian Majapahit agaknya hampir tenggelam. Dalam keadaan terluka dan lemah akibat konflik internal, Majapahit masih mampu melanjutkan keberadaannya sepanjang abad ke-15 M sampai keruntuhannya.


Sandyakala ing Majapahit


Pada tahun 1456 tampillah Dyah Suryawikrama Girisawarddhana sebagai penguasa Majapahit yang memerintah selama 10 tahun. Raja tersebut ialah salah seorang anak dari Bhre Tumapel Kertawijaya, dalam Pararaton Dyah Suryawikrama dikenal dengan sebutan Bhra Hyang Purwwawisesa yang setelah meninggal dicandikan di Puri. Menilik masa pemerintahannya yang relatif lama dapat diduga bahwa kedudukannya sebagai raja Majapahit agaknya mendapat sokongan dan kepercayaan dari para penguasa daerah.



Raja selanjutnya yang memerintah di Majapahit adalah Bhre Pandan Salas, ia dikenal pula dengan gelar resminya Dyah Suraprabhawa Singhawikramawarddhana. Hal yang menarik dikemukakan oleh Pararaton bahwa raja Dyah Suraprabhawa hanya memerintah selama 2 tahun, kemudian menyingkir meninggalkan keratonnya. Menyingkirnya Dyah Surabrabhawa dari istana Majapahit sangat mungkin disebabkan oleh adanya serangan dari pihak lain yang juga menginginkan tahta.


Dalam tahun 1473 M, ia masih mengeluarkan prasasti Pamintihan yang isinya antara lain bahwa Dyah Suraprabhawa atau Bhre Pandan Salas mengaku diri sebagai raja Majapahit, dan menyebut dirinya sebagai “sri maharajadhiraja yang menjadi pemimpin raja-raja keturunan tuan gunung” (sri giripatiprasutabhupatiketubhuta). Tokoh ini disebut sebagai “penguasa tunggal di Tanah Jawa” (yawabhumyekadhipa) oleh Mpu Tanakung dalam manggala kakawin Siwaratrikalpa gubahannya.



Apabila disesuaikan dengan berita Pararaton yang menyatakan bahwa Bhre Pandan Salas hanya memerintah selama 2 tahun. Mungkin dapat diartikan bahwa masa 2 tahun itu hanyalah ketika ia masih menduduki tahtanya di kota Majapahit. Kemudian karena adanya serangan ia terpaksa menyingkir ke pedalaman (wilayah Tumapel) untuk meneruskan pemerintahannya, mengeluarkan prasasti, serta menjadi pelindung pujangga yang menggubah kakawin keagamaan.


Tokoh yang menyebabkan Bhre Pandan Salas harus meninggalkan Majapahit ialah Bhre Kertabhumi yang ingin pula berkuasa di Majapahit. Bhre Kertabhumi adalah anak bungsu dari raja terdahulu Majapahit, yaitu Rajasawarddhana (1451—1453 M) sebelum terjadinya masa interregnum.




Bhre Pandan Salas atau Dyah Suraprabawa terus memerintah sebagian besar wilayah Majapahit dengan berkedudukan di Tumapel sampai tahun 1474 M. Sepeninggal Bhre Pandan Salas kedudukannya digantikan oleh anaknya yaitu Girindrawarddhana Dyah Ranawijaya. Pada awalnya ia masih berkedudukan di Kling, namun ia kemudian berhasil merebut tahta Majapahit dari tangan Bhre Kertabhumi. Pararaton mencatat bahwa pada tahun Saka “sunya-nora-yuganing-wong” (1400 S/1478 M) Bhre Kertabhumi wafat di keraton, mungkin akibat serangan Dyah Ranawijaya yang berhasil merebut kembali kota Majapahit setelah ayahandanya, Dyah Suraprabhawa berhasil disingkirkan oleh Bhre Kertabhumi.



Dalam Serat Kanda dicantumkan candrasangkala “sirna-ilang-kerta ning bhumi” yang menunjuk tahun 1400 Saka sebagai waktu jatuhnya Majapahit akibat serangan tentara Islam Demak ke wilayah Sengguruh untuk menaklukan raja Brawijaya. Angka tahun 1400 S (1478 M) dalam Serat Kanda itu tidak sesuai jika dipakai untuk menandai tahun kejatuhan Majapahit ke tangan tentara Demak, karena Pararaton jelas mencatat bahwa tahun 1478 M itu adalah tewasnya raja Kertabhumi di keraton Majapahit, mungkin sekali karena serangan Dyah Ranawijaya.



Majapahit masih tetap berdiri setelah tahun 1478 M, sebab Dyah Ranawijaya masih mengeluarkan prasasti-prasastinya pada tahun 1486 M. Begitupun kegiatan keagamaan yang bercorak kehinduan di lereng barat Gunung Penanggungan (Pawitra) masih terus bertahan hingga paruh pertama abad ke-16 M. Artinya setelah direbutnya kota Majapahit oleh Dyah Ranawijaya sampai beberapa tahun lamanya kerajaan itu masih bertahan, bahkan para musafir dan pedagang Portugis masih mencatat bahwa Majapahit sebagai kerajaan kafir masih berdiri antara tahun 1512—1518 sesuai dengan berita-berita orang Eropa pertama yang berkunjung ke Nusantara.



Penelitian terakhir yang telah dilakukan ikhwal keruntuhan Majapahit menyatakan bahwa kerajaan itu runtuh antara tahun 1518—1521 M. Memang benar akibat serangan tentara Demak, namun berdasarkan perbandingan data yang terdapat dari berita-berita Eropa yang layak dipercaya, pemimpin penyerangan ke Majapahit itu ialah Pati Unus bukannya Raden Patah. Tokoh inilah yang berhasil mengalahkan raja Majapahit terakhir Dyah Ranawijaya, berarti ia dapat membalaskan kekalahan kakeknya, yaitu Bhre Kertabhumi yang dahulu berhasil ditewaskan oleh serangan Dyah Ranawijaya di kedaton Majapahit.





Berita-berita tradisi memang menyatakan bahwa Raden Patah adalah putra raja Majapahit Brawijaya. Kitab Purwaka Caruban Nagari secara lebih jelas mengidentifikasik Kitab Purwaka Caruban Nagari secara lebih jelas mengidentifikasikan bahwa raja Brawijaya Kertabhumilah yang menjadi ayahanda Raden Patah, namun para penyusun sumber-sumber tradisi itu seperti Babad Tanah Jawi dan Serat Kanda telah mengacaukan peristiwa sejarah yang terjadi. Maklum kedua sumber sejarah Jawa itu ditulis dalam masa yang jauh lebih kemudian, sehingga ingatan terhadap peristiwa sejarah di masa lampau telah menjadi samar-samar.


Mengenai klimaks keruntuhan Majapahit diuraikan dengan agak panjang dalam Babad Tanah Jawi:

“Lengkaplah para wali berunding dengan para mukmin. Setelah selesai berunding mereka berpencar menuju Majapahit dengan membawa banyak senjata. Samudera meluap. Ketika mereka sampai di Majapahit, gempar orang senegeri itu. Majapahit telah terkepung, banyak prajurit berbalik. Adipati Bintara dan adiknya masuk lewat pintu Utara. Mereka telah memasuki kota. Para prajurit gemetar ketakutan melihat mereka.


Brawijaya segera berkata,
“Syukurlah anakku datang, Adipati Bintara. Ayo Patih, segera kita naik ke tempat yang tinggi, aku ingin melihat anakku. Ya Patih, aku sangat rindu, karena telah lama tidak bertemu”. Sang Raja naik ke halaman yang tinggi dan dapat melihat putranya. Kemudian Sang Raja Brawijaya gaib. Patih pun tidak ketinggalan beserta orang-orang yang setia berbakti kepada raja. Puri telah kosong, di luar sangat ribut, sangat menakutkan. Deru suara orang-orang yang gaib jatuh ke samudera, bagaikan dibakar…”

Pada bagian lain Babad Tanah Jawi mengungkapkan:

“Adipati Bintara memasuki keraton. Sangat sunyi keadaannya karena telah ditinggalkan orang, semua mengikuti Brawijaya. Sang Adipati lemas tidak dapat berkata-kata, hatinya pedih. Ia merasa sebagai putra raja. Sang Adipati Bintara keluar, mewartakan hal itu kepada semua prajurit. Demikianlah mereka pun kembali ke Bintara”


Sebagai hasil historiografi tradisional uraian Babad Tanah Jawi tetap harus diperhatikan secara cermat, para pembaca di masa kini mestinya harus lebih arif dalam menafsirkan peristiwa keruntuhan Majapahit tersebut. Sangat mungkin memang benar Brawijaya Kertabhumi sangat rindu dengan putranya, Raden Patah yang menjadi Adipati di Bintara dan telah lama tidak datang menghadap. Ketika datang serangan ke Majapahit, Brawijaya menganggapnya sebagai kedatangan Adipati Bintara dengan pasukannya sampai ia dan patihnya bergegas menaiki sitinggil di lingkungan halaman keraton untuk menyambutnya. Ternyata yang datang adalah bala-tentara Dyah Ranawijaya, sehingga ia tidak siap untuk bertempur, maka tewaslah sang raja di kedaton Majapahit.


Dalam pada itu Raden Patah mungkin berusaha membantu ayahandanya, tetapi terlambat. Kekalahan Brawijaya Kertabhumi atas Dyah Ranawijaya itu baru kemudian dibalas oleh putra Raden Patah, yaitu Pati Unus yang sekaligus mengakhiri kekuasaan kerajaan Hindu-Buddha Majapahit yang telah lama dikenal di Nusantara.

Klik Sini untuk melihat Candi Prambanan